mboost-dp1

Backup

Gå til bund
Gravatar #1 - Nerq
25. jan. 2012 23:47
Ja ja, spørgsmålet er blevet diskuteret mange mange gange!

Men nu er det min tur. Det er sådan at jeg har 2 bærbare i mit hjem som jeg gerne vil til at tage regelmæssige backups af.

Jeg har hørt noget om en 3-2-1 regel. 3 kopier, 2 forskellige medier og 1 off-site backup sted?

NU er mit spørgsmål så, hvordan gør jeg det bedst. Jeg har sådan en fAncy Apple (kan for nogen læses crApple) router. Og der kan jeg sætte en ekstern harddisk direkte i USB porten. Og så tænker jeg at bruge et eller andet online backup sted som mit off-site backup (nogen der kan anbefale et godt sted?). Men så har jeg vel ikke løst problemet? Jeg har vel reelt kun 3 kopier, på et type medie, med 1 off-site kopi? Er det et problem? (jeg antager at det må det være siden reglen siger det og ikke hedder 3-1-1 reglen).

Det skal siges at jeg regner med at opdele backuppen i 2 kategorier. Need to have og nice to have. Så den kristiske datamængde der skal tages backup af bliver ikke voldtsomt stor (5-10 gb.). (Billeder etc. bliver brændt ud med jævne mellemrum og deponeret et andet sted).

På forhånd tak.
Gravatar #2 - Lusk
26. jan. 2012 02:27
Du nævner selv 3-2-1, og det vil jeg mene er en rigtig god tommelfingerregel hvis vi taler om et forholdsvis kritisk system med produktionsdata og den slags - til hjemmebrug er det måske i overkanten, men det er meget svært at sige når man ikke kender dit helt reelle behov.

Jeg har selv lært på den hårde måde backup ikke kun er for produktionsservere, så vil gerne dele erfaringer :-)

Der er jo mange måder at gøre tingene på, så kan du svare på følgende er det nemmere at anbefale:

Du skriver regelmæssigt, er det en gang i timen,dagen, ugen, måneden?
Skal det være inkrementel, eller fuld backup hver gang?
Deler de to maskiner data eller er det hver maskine der skal backes up hver især?
Har begge maskiner adgang til net konstant?
Hvor automatiseret vil du have det skal være?
Hvad må det koste?
Har du allerede noget udstyr såsom ekstern backupdrive (ekstern hdd)

Jeg er selv ret pernytten med backup, og har et totalt overkill system sat op hjemme, men vil da nævne det til inspiration :-)

1) jeg har en computer stående tændt 24/7. (den jeg refererer til som backupserver)
2) på alle mine maskiner har jeg et login script der gør følgende:
A) check om man er på hjemmenetværket (check ip og om backupserver kan kontaktes)
B) Hvis ja, overfør data for de forud definerede foldere til backupserver
C) Hvis B er opfyldt, start job der overfører data for predefinerede mapper til backupserver en gang i timen
3) hver aften overføres allle data fra backup server til ekstern server via ftp. Den eksterne er hosted, og den tages der backup af via firmaet der driver den, så derfor skal jeg ikke tænke på det

Alt i alt koster det hvad en ekstern data server koster samt strøm for min egen server, og ja det er en "dyr" løsning, men temmelig failproof. Man kunne sagtens udskifte den eksterne server med for eksempel en løsning der sender til google groups, men jeg har det selv bedst med noget man har kontrakt på :-)

Den ultimative løsning for dig afhænger meget af hvad du vil,og om du såhar adgang til,eller midler til at skaffe, de komponenter der skal til for at dække det behov
Gravatar #3 - Nerq
30. jan. 2012 23:52
Jeg siger tak fordi du deler ud af din erfaring :-)

Med regelmæssigt tænker jeg ca. hver time både i "skyen" og på hdd'en derhjemme. Maskinerne er stort set altid på wifi, men der kan dog være undtagelser hvor dette ikke gør sig gældende (og så må vi leve med at vi uden for backup-zonen der).

De 2 maskiner deler ikke noget data - det er 2 forskellige brugere, som dog har sammen behov for backup (mig og min kæreste).

Vi bruger vores maskiner til vores studier på universitetet. Det må meget gerne være meget automatiseret, da min kæreste ikke er specielt nørdet :-) Endvidere tænker jeg at det skal være en inkrementel backup, da mængden af data ikke ændres væsentligt fra gang til gang. Jeg har som sådan ikke noget budget (men jeg er dog på SU) og det eneste udstyr jeg har er min router (airport express, med USB adgang) og en gammel eksterne hdd som jeg ikke tør bruge til backup.

Jeg er dog kommet til at tænke på om det ville være en idé at tage noget backup på maskinerne (så maskine A laver en backup på maskine B og vice versa). Og så kombinere det med en løsning i "skyen" og en ekstern hdd.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login