mboost-dp1

Etisk debat: Facebook mindeside

Gå til bund
Gravatar #1 - MiniatureZeus
11. jul. 2011 21:27
Har et lille debatoplæg som jeg har tænkt over de sidste par dage:

Min gode venindes (23 år gammel) bror, Frank (22 år gammel), døde den 1. juli efter en, somewhat, tragisk ulykke i sin lejlighed i København. Jeg sidder tilfældigvis og snakker pr. sms med min veninde, Dorte, da hun ringer op og siger at hendes mor lige har fortalt hende, at Frank er død i sin lejlighed og hun skal komme til Herlev, hjem til moren, med det samme. Her er klokken ca. 14.30.
Jeg hører ikke mere fra hende den dag, men da jeg kommer ind til computeren om aftenen, kl. 22.30, altså under 12 timer senere, ser jeg til min forbløffelse, at Dorte og hendes mor og søskende netop har oprettet en mindeside på facebook for Frank! Her fremgår er billeder og en 2-3 venner og bekendte som er tilmeldt siden og har skrevet en besked derinde om hvor forfærdeligt det er.
Samtidigt, og det er næsten det værste imo, så har Dorte skrevet følgende:
"Det er meget vigtigt, at ingen siger noget til vores søster Lisbeth, da hun er på ferie i Spanien og ikke har fået det at vide endnu. Vi vil gerne selv fortælle hende det!"
Kort tid efter, er der oprettet to begivenheder til minde om Frank.

Det er absolut ikke første gang jeg ser sådanne mindesider på facebook, omend det vidst aldrig er gået så hurtigt. Men hvad mener i om det/dem?

Personligt er jeg lidt splittet over det.. På den ene side, synes jeg det meget godt at man har et sted hvor folk kan mindes om personen der er død, i sær når det er så unge personer. I sær hvis det holdes nogenlunde privat (lukket gruppe eks.)
På den anden side, så føler jeg at det er ret "klamt" og forkert at bruge et sted som facebook - hvor det er kutyme at skrive åndsvage statusopdateringer, dele underlige billeder fra fest etc - til at mindes en bror der er død.
I stedet synes jeg man skal holde sig til steder, så som mindet.dk og taendetlys.dk i stedet for. Der hører mere til dér, end på facebook.
Må også indrømme at det faldt mig utrolig meget til brystet, at de vælger at gå public (gruppen var åben i starten) med det, INDEN søsteren ved det.. Det virker på mig som fuldkommen sindsygt.

Jeg har ikke personligt skrevet noget eller deltaget i gruppen, da jeg nok dybest set er i mod det, men har selvfølgelig udtrykt min dybeste sorg over for familien, hvilket jeg har svært ved at gøre, via facebook, netop fordi det også er dér man deler festbilleder og spøjse links..

(Obs. alle datoer, navne og steder er fiktive, men baseret på en rigtig hændelse!)
Gravatar #2 - Brugernavn
11. jul. 2011 21:37
De skulle helt klart vente til at de var 100% sikkre på at dem, der skulle have det at vide ved en samtale vidste det før siden kom op, IMO. De skal også tænke på at der er andre efterladte end dem selv, selv udenfor familien. Så måden, de har gjort det på er uansvarlig.

Når det så er sagt, så kunne jeg ikke huske at mindet.dk og taendetlys.dk findes, så for mit vedkommende havde det ikke været måden at nå mig. På den anden side, så skal livet gå videre, og de døde er døde og skal forblive døde, så levende kan leve videre. På et eller andet tidspunkt indenfor en overskuelig fremtid, er mindesiden bare i vejen.

En statusopdatering efter noget tid havde nok været min måde at gøre det på.
Gravatar #3 - Nerq
11. jul. 2011 22:03
Jeg er for mindesider. Det er lidt ligesom folk gerne ligger en blomst der hvor det er sket. Man vil gerne af med noget - og om det så er på en facebook væg eller en vejside etc. er ligegyldigt for mig.

Tror det hjælper den naturlige sørgeprocess (?? indsæt selv et andet eller bedre ord).

Syntes dog klart at de nærmeste SKAL underettes først!
Gravatar #4 - Magten
11. jul. 2011 22:27
Jeg var ude for lidt af det samme, bortset fra at alle i familien havde fået besked. En venindes storebror døde i december sidste år, og meget kort tid efter er der oprettet en mindeside på facebook. Jeg joiner den, men deltager ikke aktivt da jeg synes det er wierd at skrive til døde, og det er så uanset om det er på Facebook eller ej.
Ideen er som sådan fin nok da det kan hjælpe, men jeg har meget svært ved at sidde og skrive til en død person som om vi sad og sludrede over en kop øl.

Siden blev så nedlagt for nyligt da familien mente at det var på tide at give slip og komme videre. Det er vigtigt imo, for der er ingen grund til at det skal ligge og flyde så de pårørende kan støde ind i det på tidspunkter hvor de måske ikke lige har lyst til det.

Facebook er et godt værktøj til det da det er nemt for familie og venner og "samles" om de gode minder.
I ovenstående tilfælde blev det også brugt til at informere om begravelsen (utrolig flot begravelse i Roskilde Domkirke) som var åben for alle venner og bekendte.
Men jeg er enig med dig i at det kan virke forkert at der ligger mindesider klods op af invitationer til at malke Beathe's kylling.
Gravatar #5 - fjols
12. jul. 2011 06:09
Man har forskellige måder at sørge på og hvis denne måde kunne hjælpe disse mennesker, så synes jeg da bare de skal slå sig løs.

Jeg går ud fra søsteren nok ikke havde mulighed for at gå på facebook fra hvor hun var på ferie.

Personligt ville jeg foretrække noget meget mere privat.
Gravatar #6 - Mnc
12. jul. 2011 06:13
Sidst jeg mistede en kammerat jeg havde på fjæsbog, da brugte de pårørende blot hans statusopdateringer, til at videregive nødvendige informationer.
Så som begravelsens tid og sted.

Jeg må sige mig enig i, at det ikke er et passende sted at mindes folk, da det netop er samme sted som folk skriver alt muligt andet ligegyldigt fis.
Gravatar #7 - snesman
12. jul. 2011 06:14
Jeg oplevede at en jeg gik på efterskole med døde, hvilket resulterede i en lang række beskeder på hans profil. Hans familie syntes dog ikke om at han på den måde blev "holdt i live", men kunne ikke gøre noget da de ikke havde hans password. Der gik et par uger før de fik profilen slettet...
Jeg finder mindesider på FB bisarre.
Gravatar #8 - Alrekr
13. jul. 2011 01:09
Hvordan er det nu - en profil kan ikke slettes af de pårørende (medmindre de har kodeordet), men kun gøres til en mindeside?

Jeg er for mindesider. Det er et naturligt skridt at selv døden træder ind på internettet. Jeg har ikke tænkt mig at bruge det selv, men for dem, som har brug for det, er det et godt initiativ.
Gravatar #9 - Mnc
13. jul. 2011 06:06
Alrekr (8) skrev:
Hvordan er det nu - en profil kan ikke slettes af de pårørende (medmindre de har kodeordet)

Tror sagtens folk kan få slettet afdøde familiemedlemmers profiler, hvis de kan fremvise dødscertifikat..
Gravatar #10 - BlackFalcon
13. jul. 2011 07:19
Synes også det er værd at bemærke at folk under pludselig opstået stress sjældent formår at tænke alle konsekvenser igennem, heriblandt den lynsnare oprettelse af en facebook side mens noget familie befinder sig på ferie. Hvis de blev konfronteret med det efterfølgende er jeg næsten sikker på, at de ville have gjort det anderledes.

Personligt er facebook ikke kun til spas/sjov, ergo synes jeg fint om mindesider når blot de efterladtes familie er i kontrol med dem.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login