mboost-dp1
Mobile-Iron
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
For en tids penge siden, nævnte et smart stykke software til administration af mobile enheder.
Selv administrerer jeg ikke systemet, men har fået det hældt på min iPad - så ville lige dele de foreløbige erfaringer, da jeg ved der er flere derude, som er interesserede i mobil-administration.
Right - opsætning er relativ nemt, man henter Mobile-Iron fra appstore, og indtaster en server adresse - på serversiden har min kollega så tildelt min AD bruger, muligheden for at opsætte ét device.
Programellet spørger efter AD credentials, og begynder kort efter at rulle certifikater og profiler ud. Første minus er dog at systemet åbenbart ikke kan synkronisere AD credentials til det lokale system - hvorfor man bliver bedt om at indgive et nyt password, til brug når enheden skal låses op. (ledelsen har bestemt at det skal være 7 cifre, små bogstaver, tal og specialtegn - så det motivere måske én til at sætte lock-tiden ned)
Anyhow, efter nogen sekunder har den udrullet 4 profiler, herunder en exchange (den benytter sig af activesync) og den spørger igen efter AD passwordet så den kan opsætte mailboxen.
Efter få minutter fra start er iPad'en nu sat op til at synce mails igennem en transparent VPN løsning. (hvor man tidligere skulle ha en fuldblods VPN opsætning for at komme ind i huset)
Nok om dét, Mail er det mindste af sagen - jeg smugkiggede på kollegaens skærm og så et glimt af mulighederne for administration. Mobile-Iron appen indsamler relevante oplysninger som modeltype, hvilke apps man har installeret og masser af andet godt.
Der er indbygget en app storefront, hvori man kan smække firmarelaterede apps, endda betalte apps, således man ikke skal igennem det bøvl at logge ind på en enhed med firmakonto og betale for en app brugeren skal bruge i firma-øjemed - vældig lækkert.
Igennem mobile-Iron er det muligt at administrere stort set alle indstillinger der også er tilgængelig for den normale bruger.
Fx kan jeg se vi har:
Profile: "Volund_iOS_Restrictions"
Details: "Disables background fetch while roaming, documents in the Cloud, iCloud Backup, Photo Stream. Enforces encrypted backups"
i APPen på enheden kan man se ens GPS position - meningen er at man skal kunne GPS tracke den via administrationen - De har dog ikke fundet ud af hvordan - og det piner chefen da han mener det er vigtigt at melde sådan noget ud til brugerne - god dreng.
Systemet understøtter alle smartphone platforme, Android, iOS, WP7, BB.
Håber det har vagt interesse, SVJV er systemet ikke officielt tilbudt i Danmark - Vi var dog del af en testfase :-)
http://www.mobileiron.com/
Selv administrerer jeg ikke systemet, men har fået det hældt på min iPad - så ville lige dele de foreløbige erfaringer, da jeg ved der er flere derude, som er interesserede i mobil-administration.
Right - opsætning er relativ nemt, man henter Mobile-Iron fra appstore, og indtaster en server adresse - på serversiden har min kollega så tildelt min AD bruger, muligheden for at opsætte ét device.
Programellet spørger efter AD credentials, og begynder kort efter at rulle certifikater og profiler ud. Første minus er dog at systemet åbenbart ikke kan synkronisere AD credentials til det lokale system - hvorfor man bliver bedt om at indgive et nyt password, til brug når enheden skal låses op. (ledelsen har bestemt at det skal være 7 cifre, små bogstaver, tal og specialtegn - så det motivere måske én til at sætte lock-tiden ned)
Anyhow, efter nogen sekunder har den udrullet 4 profiler, herunder en exchange (den benytter sig af activesync) og den spørger igen efter AD passwordet så den kan opsætte mailboxen.
Efter få minutter fra start er iPad'en nu sat op til at synce mails igennem en transparent VPN løsning. (hvor man tidligere skulle ha en fuldblods VPN opsætning for at komme ind i huset)
Nok om dét, Mail er det mindste af sagen - jeg smugkiggede på kollegaens skærm og så et glimt af mulighederne for administration. Mobile-Iron appen indsamler relevante oplysninger som modeltype, hvilke apps man har installeret og masser af andet godt.
Der er indbygget en app storefront, hvori man kan smække firmarelaterede apps, endda betalte apps, således man ikke skal igennem det bøvl at logge ind på en enhed med firmakonto og betale for en app brugeren skal bruge i firma-øjemed - vældig lækkert.
Igennem mobile-Iron er det muligt at administrere stort set alle indstillinger der også er tilgængelig for den normale bruger.
Fx kan jeg se vi har:
Profile: "Volund_iOS_Restrictions"
Details: "Disables background fetch while roaming, documents in the Cloud, iCloud Backup, Photo Stream. Enforces encrypted backups"
i APPen på enheden kan man se ens GPS position - meningen er at man skal kunne GPS tracke den via administrationen - De har dog ikke fundet ud af hvordan - og det piner chefen da han mener det er vigtigt at melde sådan noget ud til brugerne - god dreng.
Systemet understøtter alle smartphone platforme, Android, iOS, WP7, BB.
Håber det har vagt interesse, SVJV er systemet ikke officielt tilbudt i Danmark - Vi var dog del af en testfase :-)
http://www.mobileiron.com/
Also: Sammen med Giritechs G/On har vi nu muligheden for at tilbyde alle brugere med iPads - også private - muligheden for at få mail, RDP, og webadgang til og igennem firmaets netværk - uden at selve iPad'en, og derpå installerede apps, får adgang til hvor netværket, som den ville hvis man kørte rå VPN.
SlettetBruger (2) skrev:Also: Sammen med Giritechs G/On har vi nu muligheden for at tilbyde alle brugere med iPads - også private - muligheden for at få mail, RDP, og webadgang til og igennem firmaets netværk - uden at selve iPad'en, og derpå installerede apps, får adgang til hvor netværket, som den ville hvis man kørte rå VPN.
G/on er herre lækkert at arbejde med.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.