mboost-dp1

Sikkerhedskopi - lovligt?

Gå til bund
Gravatar #1 - Skak2000
19. maj 2011 13:06
Hey

Som mange godt ved, må man godt lave en sikkerhedskopie af sine CD'er og DVD film. Så længe man ikke bryder kopi beskyttelsen.

Men hvordan er reglerne med tegneserier?
Jeg har en bunke Anders And blade, som indeholder historier jeg ikke vil miste.

Spørgsmålet er så, må man lave en sikkerhedskopi af disse bladene?
Hvis jeg laver en sikkerhedskopie, må det så godt være en digital udgave eller skal det være i papir form?
Gravatar #2 - vandfarve
19. maj 2011 13:08
Er der ikke forskel på lovgivningen, om sikkerhedskopien er "analog" eller digital?

(Noget med "jeg mener da ikke, at der er regler for at kopiere (som i papir) bladene, såfremt det er til sikkerhedskopiering, tra-la-la-la-la...", men den lader vi lige stå indtil videre.)
Gravatar #3 - gentox
19. maj 2011 13:49
Vi er klart inde i et gråzone område, for egentlig må du ikke engang kopiere en side fra en bog, som de så ofte gjorde da jeg gik i skole, HF osv.

Men vil klart mene, at det kan forsvares når det er til dit eget brug.
Du kommer dog i kraftige problemer, hvis du låner de digitale kopier ud.

Hvilket du sådan set allerede er når du digitaliserer det, men eftersom det er til eget brug. Så er der vel heller ikke andre, der får glæde af, eller hører om det.
Gravatar #4 - Alrekr
19. maj 2011 14:15
gentox (3) skrev:
Vi er klart inde i et gråzone område, for egentlig må du ikke engang kopiere en side fra en bog, som de så ofte gjorde da jeg gik i skole, HF osv. medmindre man har en aftale med Copydan, som de fleste uddannelsesinstitutioner har, og så er det max. 10 % af bogen man må kopiere

FYP.
Gravatar #6 - Skak2000
19. maj 2011 14:51
Hvis det er lovligt, at tage en sikkerhedskopi af ens tegneserier.
Må man så også bruge denne sikkerhedskopie så længe originalen eksister?

Ideen med sikkerhedskopien er at den kan tages i brug, hvis det originale materiale bliver ødelagt.
Så må kopien overhoved bruges så længe originalen eksister?

--------
Det er fuldt lovligt at tage en sikkerhedskopie af ens DVD film, hvor man kopier hele indholdet over på ens harddisk.
Hvorefter man fuldt lovligt må sælge filmen videre. På den måde kan man opbygge sig et digital arkiv af film.

Det er dog vigtig at understrege at man IKKE må konventer filerne, til et andet format. En anden ting er så at det fylder ekstrem meget.
Gravatar #7 - XorpiZ
19. maj 2011 23:25
KOPI, DET HEDDER KOPI

Sorry, jeg blev bare vanvittig af at læse "kopie" :(
Gravatar #8 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
20. maj 2011 00:27
XorpiZ (7) skrev:
KOPI, DET HEDDER KOPI

Sorry, jeg blev bare vanvittig af at læse "kopie" :(

Medmindre at kopie endelsen bare mangler et "R" - altså kopier :P

Topic > sad lige og prøvede at forstå reglerne, og så vidt jeg kan forstå, så er det lovligt at lave en kopi til egen brug (hvis du ejer original-materialet) - og så er det ligemeget om det er analogt eller digitalt :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login