mboost-dp1

Skakmat?

Gå til bund
Gravatar #1 - Yasw
12. jun. 2003 19:26
Jeg sad lige og spillede et parti skak mod en på TV2. Det endte med at hun kun havde kongen tilbage at rykke med, og jeg fik derfor rykket brikkerne frem således at hun ikke var i skak, men da man jo skal rykke med kongen så havde hun ikke noget gyldigt træk. Såvidt jeg ved så bliver sådan en situation betragtet som skakmat. Personen kan ikke flytte nogen brækker uden at bringe sig selv i skak. MEN TV2 mener åbentbart noget andet. De kaldte det "pat" og gav min modspiller 4 point og trak 4 fra mig.

Hvad mener I om dette? Jeg finder det da ihvertfald ikke specielt rimeligt at vinde et spil fordi man ikke kan lave nogen gyldige træk...
Gravatar #2 - Shiyee
12. jun. 2003 19:36
hmm...hvis hun ikke er i skak, og hun ikke kan flytte noget, så mener jeg der er remis, altså uafgjort. Men gik også kun til skak 2 gange :-)
Gravatar #3 - Yotus
12. jun. 2003 19:57
TV2 har ganske ret. Hvis der ikke kan rykkes nogle brikker uden at komme i skak ender spillet ganske rigtigt "pat".

Hvordan TV2's pointsystem virker, men i gængse skak-regler er "pat" sidestillet med "remis".
Gravatar #4 - Yasw
12. jun. 2003 19:59
Hmm ok så. Det virker da _lidt_ unfair at man kan få remis selvom man er bagud med 10 brikker, men ok da. Så har man da en lille reel chance ;)
Gravatar #5 - Wolly
12. jun. 2003 20:01
# 1
Nope det er ikke rigtigt! Hvis en spiller ikke kan rykke nogen brikker, undtaget kongen og denne rykkes i skak, bliver spillet remis, også kaldt pat!

Du mister point da du er højere rated end din modstander! Havde i haft lige mange point da i startede, ville du ikke have mistet point til din modstander...
Gravatar #6 - Wolly
12. jun. 2003 20:03
Det er skam ikke tilfeldigt at reglen er der, det er muligt at spille efter det, hvis man f.eks kun har to brikker tilbage hver :-)
Gravatar #7 - Xabbu
12. jun. 2003 21:13
Hehe, så var det rigtigt nok Yasw, og jeg fik point :)
Du er ellers ikke nem at vinde over..

/Xabbu
Gravatar #8 - hundeboll
15. jun. 2003 19:23
En eller anden dag vil jeg gerne spille lidt skak mod jer... (Skulle vi lave en newz.dk skak-turnering ? )
Men lige nu skal jeg læse... ;( Vender tilbage når jeg har tid..
Gravatar #9 - Wolly
15. jun. 2003 22:59
Jeg er helt sikkert klar på en turnering!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login