Facebook forsøger nu igen at gøre op med de forhadte ‘clickbait’-overskrifter.
Firmaet skriver i en meddelelse, at overskrifter, der bevidst udelader vigtig information, eller som vildleder og overdriver, for at få folk til at klikke på linket, fremover vil blive rangeret lavere i Facebooks ‘News Feed’.
Det skal sikre den ‘autentiske’ kommunikation på platformen, som brugerne efterspørger, forklarer Facebook.
Selv giver de et par eksempler på overskrifter, de ikke vil have: “Da hun så under sine sofapuder og så DETTE? Jeg var CHOKERET!” og “Han puttede hvidløg i sine sko før han gik i seng og hvad der så sker er svært at tro.”
Facebook forklarer, at deres system opfanger de ord og vendinger, som ofte bruges i ‘clickbait’-overskrifter, men ikke i andre overskrifter, på samme måde som mange spam-filtre fungerer.
For to år siden justerede Facebook deres ‘News Feed’-algoritme for at modgå ‘clickbait’, men de ændringer viste sig ikke at være nok, forklarer de.
Facebook er en af de vigtigste kilder til trafik for mange nyhedssider, hvorfor overskrifter, der er designet til at blive delt og skabe opmærksomhed, er blevet udbredte flere steder.
Derfor kan Facebooks initiativ godt have en effekt på, hvordan nyhedsartikler og overskrifter skrives, men det rejser omvendt også spørgsmål om Facebooks rolle og magt i nyhedsformidlingen.