Den amerikanske stat og otte delstater, har startet en sag mod Googles reklame-produkt.
Det amerikanske Justitsministerium og otte stater sagsøger Google for monopolmagt i det digitale annoncemarked.
Agenturet hævder, at Google har misbrugt sin magt til at skabe adgangsbarrierer, tvinge konkurrenter til at opgive markedet og efterlade de få tilbageværende konkurrenter marginaliseret.
Google afviser anklagerne og hævder, at Justitsministeriets anmodning er et forsøg på at “omskrive historien”.
Justitsministerium hævder de sagsøger Google for at opnå økonomisk retfærdighed og muligheder for alle, samtidig med at deres retssag beder retten om at tvinge Google til at afhænde deres reklamevirksomheder.
Googles primære display-netværk forhandles via AdXchange, (typisk) via Google Admanager 360 – Google adskiller sig fra konkurrenterne ved at de kun vil byde på en reklameplacering, hvis de er de sidste der bliver spurgt.
Samtidig tilbyder de andre reklamenetværk adgang via Google Admanager 360, men kun som en teknisk eftertanke – og ikke uden at tage procentdele af det formidlede salg.