mboost-dp1

HDD Guru's, Asemble

Gå til bund
Gravatar #1 - Slettet Bruger [3491785548]
12. nov. 2012 16:28
Så, jeg har en disk, ekstern én af slagsen.

WD 3TB MyBook, USB 3.0

Virker fint i Windows, HAR virket fin på WD-live.. det gør den dog ikke længere. Samtidig ser en Linksys E4200 kun en tom disk med 0GB plads.

Det eneste der er sket med af fysiske uheld, er at den væltede, angiveligt imens WD-Live'en var ifærd med at lægge meta-data ned på den.

Det irritere mig dog grusomt at den virker upåklageligt i Windows, og ikke afslører nogen fejl.

Any ideas?

Hvad jeg har prøvet:
- Format (Windows, Quick)
- Format (WD-Quick Format-tool)
- Firmware update.
Gravatar #2 - XorpiZ
12. nov. 2012 16:31
Har du prøvet en scandisk?
Gravatar #3 - Slettet Bruger [3491785548]
12. nov. 2012 16:45
Har prøvet den der "Check disk for fejl" der kommer frem på W8..
Gravatar #4 - XorpiZ
12. nov. 2012 16:54
chkdsk.exe!
Gravatar #5 - OxxY
12. nov. 2012 17:01
Porre formater den men ikke quick (check disk for errors eller sådan noget checkbox). Så gennemgår den alle sectors og markere dem som bad. Ellers check Diskmaneger om den af en eller anden grund er blevet mounted som noget underligt.
Gravatar #6 - Jakob Jakobsen
12. nov. 2012 17:16
WD har et utility til at konfigurere og scanne deres eksterne harddiske for fejl.
Prøv at tage et kig på det.
Gravatar #7 - kasperd
12. nov. 2012 18:12
Du siger du har formateret den. Men er partitionstabel og filsystem stadigvæk i samme format som tidligere?

IBMs gamle MBR format var oprindeligt designet på en måde der satte en øvre grænse for diskstørrelser på 504MB, og man kunne højst have 4 partitioner på en disk. Med diverse lappeløsninger er grænsen for formatet langsomt blevet presset op, så man i dag kan have diske på op til 2TB og lige så mange partitioner som operativsystemet understøtter.

Hvis man vil over 2TB grænsen er man nødt til at opgive bagudkompatibiliteten og i stedet anvende et nyt og bedre format. Det bedste bud er GPT.

Med GPT har man mulighed for at sætte disken op i et specielt bagudkompatibelt format, hvor man kan udvælge op til tre partitioner indenfor de første 2TB af disken, som skal være tilgængelige for software som kun understøtter MBR formatet.

Hvis du kan tilgå alle 3TB, så kan disken ikke være i MBR format eller MBR kompatibelt format. Og hvis WD-live og linksys kun understøtter MBR, så vil det altså ikke virke.

Derudover lyder WD-live som et produkt hvor man godt kunne finde på at have nogle hemmelige oplysninger på den præformaterede disk, som skal være der for at WD-live kan bruges. Jeg ved ikke om WD er af den slags firmaer som laver den slags tricks. Men den slags har man hørt om fra andre producenter.
Gravatar #8 - Slettet Bruger [3491785548]
12. nov. 2012 18:39
OxxY (5) skrev:
men ikke quick

er igang med den her. det tager sin tid :P

Gravatar #9 - Slettet Bruger [3491785548]
15. nov. 2012 22:18
Det tog +2 dage at format. men det gjorde ingen forskel >_<
Gravatar #10 - kasperd
15. nov. 2012 22:41
SlettetBruger (9) skrev:
Det tog +2 dage at format
3TB med USB2 hastighed. Ja, det lyder rigtigt med to dage. Det er derfor man burde bruge eSATA til den slags. Måske er USB3 også velegnet. Jeg synes bare USB har haft en tendens til at trække mere CPU kraft end SATA.

SlettetBruger (9) skrev:
men det gjorde ingen forskel
Så må du i gang med nogle af de andre forslag. Nogle af dem burde kunne afprøves hurtigere end de 2 dage.
Gravatar #11 - Jakob Jakobsen
15. nov. 2012 22:46
...og så er det at man lige tilføjer at der i dag absolut ingen grund er til at lave en komplet formatering.
Gravatar #12 - kasperd
15. nov. 2012 23:11
Jakob Jakobsen (11) skrev:
og så er det at man lige tilføjer at der i dag absolut ingen grund er til at lave en komplet formatering.
Hvis der har været en sektor som var komplet ulæselig, så vil det være nødvendigt at overskrive den sektor før den kan læses igen uden fejl.

Og da læsninger godt kan tage et større område fra disken ad gangen, så er der en risiko for at ramme den dårlige sektor, hvis man blot prøver at læse en sektor i nærheden.

Så der var en teoretisk chance for at det ville hjælpe at lave en komplet formatering. Men jeg syntes dog aldrig det lød dom den mest sandsynlige forklaring.
Gravatar #13 - OxxY
16. nov. 2012 11:24
Jeg havde nok heller ikke foreslået fuld formattering hvis jeg havede overvejet det var via usb2. Sorry Porre :) Jeg tror at næste option er at tjekke hvad det er blevet mounted som i f.eks. disk maneger eller med en af WD's tools som kasper linkede,
Gravatar #14 - Slettet Bruger [3491785548]
16. nov. 2012 11:30
Det er USB3.0, men den var sat i USB2 porten :P min fejl, anede ikke det ville være en faktor.

OxxY (13) skrev:
kasper linkede

Ingen Links...
Gravatar #15 - kasperd
16. nov. 2012 12:12
OxxY (13) skrev:
eller med en af WD's tools som kasper linkede
Mener du linket i #6?

Hvis problemet er at router og WD-live kun understøtter MBR, så er der ingen måde at få dem til at virke med hele disken. I så fald er en mulig løsning at partitonere disken med 1.9TB på den første partition og 1.1TB på den anden partition. Partitioneringen skal foregå med et værktøj, der kan lave en MBR kompatibel GPT partitonstabel.

Har den nogensinde virket med routeren?

Hvis problemet skyldes at formatet er blevet ændret, og vi ikke ved hvad det er blevet ændret fra, så er det svært at finde en løsning. Og hvis WD-live er afhængig af nogle data som lå på disken oprindeligt, men som nu er slettede, så er man jo nødt til at finde en måde at skabe de data på igen. Den del kan jeg ikke hjælpe med, da jeg ikke ved noget om WD-live. Det ville være nemmere, hvis man kunne sammenligne med en disk, som allerede virker med WD-live.
Gravatar #16 - kinaholm
17. nov. 2012 15:44
WD-Live kræver, mig bekendt, ikke noget af det lagringsmedie du har sat til, om det så er en USB-Harddisk, en memorystick eller whatnot.. Alt har virket for mig, selvom jeg den dag i dag bare bruger min nas :)
Gravatar #17 - kasperd
17. nov. 2012 16:22
kinaholm (16) skrev:
WD-Live kræver, mig bekendt, ikke noget af det lagringsmedie du har sat til
Så det behøver måske ikke engang være et medie fra WD? Det kan jo tænkes at problemet er noget WD-live specifikt, som intet har med harddisken at gøre.

At disken ikke virker på routeren gætter jeg stadigvæk på har noget med partitionstabellen at gøre. Det var derfor jeg spurgte om den nogensinde har virket med routeren.

Det kan dog også hænge sammen med hvilket filsystem disken er formateret med. Routeren understøtter nok ikke alle filsystemer. Og der kan også være en maksimal partitionsstørrelse, dette maksimum kan være forskelligt fra filsystem til filsystem.
Gravatar #18 - Slettet Bruger [3491785548]
17. nov. 2012 21:02
Har brugt alle tools på WD Smartware, ingen af dem fandt fejl -.-
Gravatar #19 - Slettet Bruger [3491785548]
17. nov. 2012 21:04
kasperd (17) skrev:
Det kan dog også hænge sammen med hvilket filsystem disken er formateret med. Routeren understøtter nok ikke alle filsystemer. Og der kan også være en maksimal partitionsstørrelse, dette maksimum kan være forskelligt fra filsystem til filsystem.

På routeren kunne jeg via webinterfaced oprette foldere på disken, og senere se dem på windows maskinen. Routeren kunne bare ikke se andet end det den selv oprettede + den troede disken var 0,0GiB stor.
Gravatar #20 - kasperd
18. nov. 2012 08:45
SlettetBruger (19) skrev:
Routeren kunne bare ikke se andet end det den selv oprettede
Kan den stadigvæk se dem, hvis routeren er blevet genstartet, siden de blev oprettet?
Gravatar #21 - Slettet Bruger [3491785548]
18. nov. 2012 12:34
No idea, den er 80km væk :P
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login