mboost-dp1

Latitude 13 kan ikke finde harddisk

Gå til bund
Gravatar #1 - kasperd
18. nov. 2012 14:56
Er der nogen som har et forslag til hvad man gør med en laptop, som ikke kan finde sin harddisk?

Computeren gik ned i går aftes, og da jeg havde prøvet at genstarte den fik jeg en fejlmelding fra BIOS om at den ikke havde fundet nogen harddisk. Der stod et forslag om at prøve at reseate disken.

Jeg tog disken ud af computeren og lavede en backup af indholdet før jeg prøvede at tænde laptoppen igen. Men den kunne stadigvæk ikke finde nogen harddisk, så forslaget om at reseate disken var ikke til megen hjælp.

Jeg prøvede at reseate det flade kabel mellem bundkort og disk/lyd kortet. Efter jeg havde gjort det kunne laptoppen finde disken igen, men den forsvandt inden den var færdig med at boote. Siden har den ikke været i stand til at finde en intern harddisk.

Lige nu har jeg laptoppen kørende med samme harddisk som blot sidder i et eSATA enclosure i stedet for internt. Men pointen med en laptop forsvinder ligesom når man er afhængig en ekstern disk som desuden er afhængig af strøm hele tiden.

Er der nogen som har et forslag til, hvad der skal til for at få den til at se en intern disk igen? Alternativt overvejer jeg om man måske kan installere et brugbart system på et SD kort. (Men det kommer måske til at føles lidt trængt når man har været vant til en 140GB harddisk). Er der SD kort med en hastighed og en kapacitet til at køre hele systemet fra?
Gravatar #2 - kasperd
18. nov. 2012 15:27
kasperd (1) skrev:
Er der SD kort med en hastighed og en kapacitet til at køre hele systemet fra?
SD kortlæseren er forbundet til bundkortet med USB2, så det sætte en begrænsning for hvor hurtigt det kan komme til at køre. Og SD kort er tilsyneladende dyrere og langsommere end en SATA SSD med samme kapacitet.
Gravatar #3 - Clauzii
18. nov. 2012 15:35
kasperd (1) skrev:
Jeg prøvede at reseate det flade kabel mellem bundkort og disk/lyd kortet. Efter jeg havde gjort det kunne laptoppen finde disken igen, men den forsvandt inden den var færdig med at boote. Siden har den ikke været i stand til at finde en intern harddisk.

Har du tjekket om der er nogle 'kolde' lodninger. Eller mål kablet igennem, det lyder da til at det er i udu'.
Gravatar #4 - kasperd
18. nov. 2012 15:50
Clauzii (3) skrev:
Har du tjekket om der er nogle 'kolde' lodninger. Eller mål kablet igennem, det lyder da til at det er i udu'.
Kontaktfladerne er så små og ligger så tæt at hverken mit ohmmeter eller mine fumlefingre vil kunne ramme dem enkeltvis. Jeg synes kablet så lidt misfarvet ud, som om det havde været for varmt. Og det så også ud som om overfladen måske var slidt igennem, så der kunne være overgang mellem kabel og stel. Jeg prøvede at dække det med noget tape uden at det hjalp.

Jeg bemærkede også at det føltes varmt der hvor kablet lå, selvom der tilsyneladende ikke sad noget på det sted, som burde kunne udvikle varme.

Hvis nu det havde været et almindeligt kabel ville jeg gå ud og købe et nyt i morgen. Men det ligner noget som er helt specifikt til præcist denne laptop model.
Gravatar #5 - Clauzii
18. nov. 2012 19:36
Reservedel fra producenten?

Men ok, hvis porten allerede er brændt af, er det måske nok en dyr fornøjelse der jo så ikke virker.

Hvad mærke?
Gravatar #6 - Slettet Bruger [3988539051]
18. nov. 2012 20:21
Er der et mSATA stik på bundkortet?

For så kunne du måske bare smække sådan én i.

http://www.memorypack.com.tw/image/SSD%20and%20acc...
Gravatar #7 - kasperd
18. nov. 2012 21:46
Clauzii (5) skrev:
Men ok, hvis porten allerede er brændt af, er det måske nok en dyr fornøjelse der jo så ikke virker.
Jeg ved jo ikke præcist hvad der er defekt. Og modellen er udgået, så jeg ved ikke hvor nemt det er at få reservedele. Men de gummiføder der har siddet under bunden for at forhindre maskinen i at glide hen under bunden kan der i hvert fald ikke fremskaffes nye af.

Clauzii (5) skrev:
Hvad mærke?
Det er Dell. (Kommer i øvrigt frem som første resultat på Google, hvis man indtaster navnet på modellen.)

SlettetBruger (6) skrev:
Er der et mSATA stik på bundkortet?
Det ligner det stik som harddisken har siddet på. Men jeg tvivler på det hjælper at udskifte harddisken med en SSD, når nu harddisken i sig selv virker som den skal.

Her kan man se kortet med SATA og lyd:
http://support.dell.com/support/edocs/systems/lat1...

Dette er kablet som jeg mistænker for at være problemet:
http://support.dell.com/support/edocs/systems/lat1...
Gravatar #8 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
19. nov. 2012 04:40
Syret nok opbygning o_O

Virker lyden fint nok? Nu hvor det er samme kabel?
Gravatar #9 - Slettet Bruger [3988539051]
19. nov. 2012 06:55
kasperd (7) skrev:
Men jeg tvivler på det hjælper at udskifte harddisken med en SSD, når nu harddisken i sig selv virker som den skal.

åh, troede harddisken sad i en normal Sata-port.
Gravatar #10 - Clauzii
19. nov. 2012 11:21
Gravatar #11 - Kisbye
19. nov. 2012 18:10
Det er som sagt en kendt fejl der skyldes at hard disk kablet går i stykker. Dell har lavet et kit der indeholdet kabel og et gummi bånd, der løser problemet.
Du bør derfor tage kontakt med dell såfremt der stadig er service kontrakt på den.

Gravatar #12 - Jakob Jakobsen
19. nov. 2012 18:18
...eller lidt billigere (Og nok hurtigere) her
Gravatar #13 - Kisbye
19. nov. 2012 18:22
Hvis hans service kontrakt er udløbet, er det nok billigere. Har han stadig service, koster det jo ikke noget.
reservedele er normalt fremme dagen efter, såfremt delen er på lager og man bestiller inden 15:30.
Gravatar #14 - Jakob Jakobsen
19. nov. 2012 18:24

Ja, helt klart.
Dit indlæg var dog ikke dukket op, da jeg postede.

ER der ikke service på den mere, så er Ebay nok et af de billigste steder at skaffe det.
Gravatar #15 - kasperd
20. nov. 2012 22:40
Jeg kontaktede Dell i går. De lovede at vende tilbage i dag med et svar. Det har de ikke gjort. Garantien udløb for et år siden, så jeg ville ikke forvente at Dell ville være det billigste sted at fremskaffe sådan et kabel.
Gravatar #16 - DellCare
22. nov. 2012 09:06
Hej

Ked af at høre, at du ikke er blevet kontaktet som lovet.

Er det vores spareparts eller teknisk support du har talt med? Jeg vil meget gerne undersøge sagen nærmere for dig, hvis du sender mig en privat besked med dit servicetag+yderligere detaljer.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLytter
Gravatar #17 - kasperd
22. nov. 2012 09:54
DellCare (16) skrev:
hvis du sender mig en privat besked
Jeg har sendt en privat besked.
Gravatar #18 - kasperd
22. nov. 2012 11:57
Karina har lovet mig en pris på en original reservedel senest i morgen.
Gravatar #19 - kinaholm
22. nov. 2012 15:13
Det er satme i orden med DellCare på Newz :)
Gravatar #20 - Clauzii
22. nov. 2012 17:01
Det er go' stil at komme ud til kunderne :)
Thumbs up!
Gravatar #21 - XorpiZ
23. nov. 2012 09:44
kasperd (18) skrev:
Karina har lovet mig en pris på en original reservedel senest i morgen.

Har du hørt noget?

Men jo, det er supergod stil af Dell.
Gravatar #22 - kasperd
23. nov. 2012 11:09
XorpiZ (21) skrev:
Har du hørt noget?
Nej, men hun har stadig tre kvarter til at sende den som lovet.
Gravatar #23 - kasperd
23. nov. 2012 11:15
Thoroughbreed (8) skrev:
Virker lyden fint nok? Nu hvor det er samme kabel?
Jeg fjernede kablet da jeg konstaterede at det blev varmt. Jeg har ikke sat det på igen for at teste lyden. Uden kablet kan den ikke finde lydudgangen. Lydkortet er synligt på PCI bussen, men under preferences/sound dukker den ikke op. Så jeg må klare mig med USB headset indtil videre.
Gravatar #24 - IT-ekspert Kejser
23. nov. 2012 21:27
Nogen update?
Gravatar #25 - kasperd
23. nov. 2012 22:29
Hr. Kejser (24) skrev:
Nogen update?
Jeg rykkede for et svar og fik følgende
Beklager, at du ikke har hørt fra mig, men jeg har endnu ikke fået svar fra den respektive afdeling. Jeg rykkede allerede for svar i formiddags, og har lige sendt dem en ny påmindelse.
Gravatar #26 - DellCare
26. nov. 2012 10:07
Hej Kasper

Jeg er super ked af, at du ikke har hørt fra mig endnu, men kæmper stadig med at få svar fra vores spareparts afdeling. Jeg har endnu engang eskaleret sagen, og håber meget at kunne vende tilbage til dig med et svar meget snart.

Beklager dybt den forlængede ekspeditionstid.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Gravatar #27 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
26. nov. 2012 10:32

Riiight ... Er du nu også ansat hos Dell, eller er du en 17 årig knægt der sidder og fniser lige nu? :)
Gravatar #28 - kasperd
26. nov. 2012 10:36
Thoroughbreed (27) skrev:
Er du nu også ansat hos Dell
Hun har en email adresse på dell.com.
Gravatar #29 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
26. nov. 2012 12:06
Sounds plausible then ^_^
Gravatar #30 - DellCare
27. nov. 2012 10:03
Hej Kasper

Så har jeg endelig fået svar. Prisen for den ønskede del er 67.69 DKK.

Hvis det har interesse, kan jeg få en sælger til at ringe dig op, og skabe en ordre på delen?

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Gravatar #31 - DellCare
27. nov. 2012 10:09
Lige en rettelse... Pris i tidligere indlæg er uden moms. Det vil sige, at den fulde pris inkl. moms er 84.61 DKK.

Beklager

Med venlig hilsen

Karina Hansen
EMEA Social Media Outreach Professional
Gravatar #32 - kasperd
27. nov. 2012 10:21
DellCare (30) skrev:
Hvis det har interesse, kan jeg få en sælger til at ringe dig op, og skabe en ordre på delen?
Det må du gerne. Du kan også give mig et direkte nummer til den sælger som kan tage imod ordreren. Så kan jeg selv ringe på et tidspunkt, der passer mig.
Gravatar #33 - DellCare
27. nov. 2012 10:39
Hej Kasper

Desværre har ingen af dem et direkte nummer. Du vil skulle ringe igennem vores omstilling.

Hvilket tidsrum passer generelt dig bedst (8-16)? Så vil jeg prøve at få en til at ringe til dig indenfor det ønskede tidsrum.

På forhånd tak for hjælpen

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Gravatar #34 - kasperd
27. nov. 2012 13:46
Nu har jeg fået lovning på, at jeg vil modtage det nye kabel om 3-4 arbejdsdage.
Gravatar #35 - didriksen86
27. nov. 2012 13:52
Det er altså god stil at Dell opsøger dig for at få løst problemet.. :)
Gravatar #36 - BetaLyte
30. nov. 2012 19:24
Ja, det er fandeme service med stil!
Så må vi jo håbe, at det nu også er kablet, der skaber problemet.
Gravatar #37 - IT-ekspert Kejser
30. nov. 2012 21:20
Ja - husk at give update når kablet kommer på mandag. :)
Gravatar #38 - BurningShadow
30. nov. 2012 22:19
Jeg vil gerne lige komme med en lille kommentar til #1.
En midlertidig løsning, med at smide et OS på et SD kort, kan på ingen måde anbefales. De fleste systemer kan slide et SD kort op i løbet af få dage, eller uger hvis man er heldig.

Da vi stod med et tilsvarende problem, med en DVD stamper, fik vi tilsendt et OS image fra Singulus (producenten), som vi kunne overføre til et nyt kort, med det blev ganske voldsomt understreget, at de intet ansvar ville tage for proceduren, og at det kun var en midlertidig løsning, indtil vi kunne have et industrial grade kort i hånden.
Der er meget stor forskel på consumer gade og industrial grade.
Gravatar #39 - kasperd
30. nov. 2012 22:42
Hr. Kejser (37) skrev:
husk at give update
Selvfølgelig.

BurningShadow (38) skrev:
En midlertidig løsning, med at smide et OS på et SD kort, kan på ingen måde anbefales. De fleste systemer kan slide et SD kort op i løbet af få dage, eller uger hvis man er heldig.
Så du mener at ud over at være langsommere og dyrere, så er et SD kort også mindre holdbart end en SSD?
Gravatar #40 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
30. nov. 2012 23:22
Hvis det er sådan en dårlig ide - og bliver hurtig slidt - hvor længe kan en RaspberryPI så leve?
Gravatar #41 - BurningShadow
1. dec. 2012 07:05

Ja, meget! Jeg har selv slidt to op, bare ved at have det som ekstra lager, i en periode hvor jeg havde en lidt for lille SSD i min netbook.
Den der blev brugt i stamperen, blev kun brugt ca. tre døgn, og nåede ikke at dø. Vi havde ikke lyst til at teste deres påstand, ved at fortsætte, efter at have fået det godkendte kort.

.

Formodentligt ikke ret længe, med mindre der bliver taget højde for det, i de R-Pi specifikke distroer, så de kun skriver data, når det er absolut nødvendig.
Jeg har dog endnu ikke haft gang i min egen R-Pi, så jeg har ikke haft mulighed for at se på antallet af skrivninger.
Gravatar #42 - kasperd
3. dec. 2012 09:34
Ordrebekræftelsen kom med posten i weekenden. Der står estimeret leveringsdato 4. december eller tidligere. Og så står der for at tjekke status klik på dette link. Og fodspor i sneen afslører at nogen har været henne ved min postkasse her til morgen. Jeg skal nok afsløre senere i dag om der er kommet noget mere relateret til denne ordre.
Gravatar #43 - kasperd
3. dec. 2012 11:07
UPS har lige været her med det nye kabel. Før jeg går i gang med at installere det skal jeg nok tage et billede af de to kabler ved siden af hinanden, så man tydeligt kan se forskellen på det nye kabel og det gamle slidte og misfarvede kabel.
Gravatar #44 - IT-ekspert Kejser
3. dec. 2012 20:21
Super fedt. Så er der evt. også lidt billedbevis til Dell gennem Dellcare/Karina :) - kan kun forestille mig at den slags feedback er værdifuld for Dell.
Gravatar #45 - apkat
3. dec. 2012 20:50
kasperd (43) skrev:
skal jeg nok tage et billede af de to kabler ved siden af hinanden, så man tydeligt kan se forskellen på det nye kabel og det gamle slidte og misfarvede kabel.

Jeg har aldrig glædet mig mere til et billede af kabler!
Gravatar #46 - kasperd
3. dec. 2012 23:00
apkat (45) skrev:
Jeg har aldrig glædet mig mere til et billede af kabler!
overside, underside, nyt kabel monteret.

Ganske som jeg var blevet advaret imod var det lidt svært at sætte bundpladen på igen, men det lykkedes i andet forsøg. Nu kører maskinen igen fra en intern harddisk (rart at jeg nu kan flytte min laptop længere end et eSATA kabel kan række), og den interne lyd virker igen.

Det er lidt tankevækkende, at det var nemmere at komme i kontakt med Dell ved at starte en tråd på newz.dk end ved at ringe til Dell. Men jeg er glad for at min laptop virker igen.

Nu bliver det spændende at se om det nye kabel løser et andet problem jeg har haft. Sådan ca. en gang hvert kvartal er computeren gået ned, når jeg har flyttet på den. Jeg har hidtil troet at det var en fejl i driveren til det trådløse netkort, men efter jeg så hvordan det slidte kabel så ud er jeg kommet i tvivl om årsagen.
Gravatar #47 - Clauzii
3. dec. 2012 23:12
Sweet!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login