mboost-dp1
Latitude 13 kan ikke finde harddisk
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Er der nogen som har et forslag til hvad man gør med en laptop, som ikke kan finde sin harddisk?
Computeren gik ned i går aftes, og da jeg havde prøvet at genstarte den fik jeg en fejlmelding fra BIOS om at den ikke havde fundet nogen harddisk. Der stod et forslag om at prøve at reseate disken.
Jeg tog disken ud af computeren og lavede en backup af indholdet før jeg prøvede at tænde laptoppen igen. Men den kunne stadigvæk ikke finde nogen harddisk, så forslaget om at reseate disken var ikke til megen hjælp.
Jeg prøvede at reseate det flade kabel mellem bundkort og disk/lyd kortet. Efter jeg havde gjort det kunne laptoppen finde disken igen, men den forsvandt inden den var færdig med at boote. Siden har den ikke været i stand til at finde en intern harddisk.
Lige nu har jeg laptoppen kørende med samme harddisk som blot sidder i et eSATA enclosure i stedet for internt. Men pointen med en laptop forsvinder ligesom når man er afhængig en ekstern disk som desuden er afhængig af strøm hele tiden.
Er der nogen som har et forslag til, hvad der skal til for at få den til at se en intern disk igen? Alternativt overvejer jeg om man måske kan installere et brugbart system på et SD kort. (Men det kommer måske til at føles lidt trængt når man har været vant til en 140GB harddisk). Er der SD kort med en hastighed og en kapacitet til at køre hele systemet fra?
Computeren gik ned i går aftes, og da jeg havde prøvet at genstarte den fik jeg en fejlmelding fra BIOS om at den ikke havde fundet nogen harddisk. Der stod et forslag om at prøve at reseate disken.
Jeg tog disken ud af computeren og lavede en backup af indholdet før jeg prøvede at tænde laptoppen igen. Men den kunne stadigvæk ikke finde nogen harddisk, så forslaget om at reseate disken var ikke til megen hjælp.
Jeg prøvede at reseate det flade kabel mellem bundkort og disk/lyd kortet. Efter jeg havde gjort det kunne laptoppen finde disken igen, men den forsvandt inden den var færdig med at boote. Siden har den ikke været i stand til at finde en intern harddisk.
Lige nu har jeg laptoppen kørende med samme harddisk som blot sidder i et eSATA enclosure i stedet for internt. Men pointen med en laptop forsvinder ligesom når man er afhængig en ekstern disk som desuden er afhængig af strøm hele tiden.
Er der nogen som har et forslag til, hvad der skal til for at få den til at se en intern disk igen? Alternativt overvejer jeg om man måske kan installere et brugbart system på et SD kort. (Men det kommer måske til at føles lidt trængt når man har været vant til en 140GB harddisk). Er der SD kort med en hastighed og en kapacitet til at køre hele systemet fra?
SD kortlæseren er forbundet til bundkortet med USB2, så det sætte en begrænsning for hvor hurtigt det kan komme til at køre. Og SD kort er tilsyneladende dyrere og langsommere end en SATA SSD med samme kapacitet.kasperd (1) skrev:Er der SD kort med en hastighed og en kapacitet til at køre hele systemet fra?
kasperd (1) skrev:Jeg prøvede at reseate det flade kabel mellem bundkort og disk/lyd kortet. Efter jeg havde gjort det kunne laptoppen finde disken igen, men den forsvandt inden den var færdig med at boote. Siden har den ikke været i stand til at finde en intern harddisk.
Har du tjekket om der er nogle 'kolde' lodninger. Eller mål kablet igennem, det lyder da til at det er i udu'.
Kontaktfladerne er så små og ligger så tæt at hverken mit ohmmeter eller mine fumlefingre vil kunne ramme dem enkeltvis. Jeg synes kablet så lidt misfarvet ud, som om det havde været for varmt. Og det så også ud som om overfladen måske var slidt igennem, så der kunne være overgang mellem kabel og stel. Jeg prøvede at dække det med noget tape uden at det hjalp.Clauzii (3) skrev:Har du tjekket om der er nogle 'kolde' lodninger. Eller mål kablet igennem, det lyder da til at det er i udu'.
Jeg bemærkede også at det føltes varmt der hvor kablet lå, selvom der tilsyneladende ikke sad noget på det sted, som burde kunne udvikle varme.
Hvis nu det havde været et almindeligt kabel ville jeg gå ud og købe et nyt i morgen. Men det ligner noget som er helt specifikt til præcist denne laptop model.
Er der et mSATA stik på bundkortet?
For så kunne du måske bare smække sådan én i.
http://www.memorypack.com.tw/image/SSD%20and%20acc...
For så kunne du måske bare smække sådan én i.
http://www.memorypack.com.tw/image/SSD%20and%20acc...
Jeg ved jo ikke præcist hvad der er defekt. Og modellen er udgået, så jeg ved ikke hvor nemt det er at få reservedele. Men de gummiføder der har siddet under bunden for at forhindre maskinen i at glide hen under bunden kan der i hvert fald ikke fremskaffes nye af.Clauzii (5) skrev:Men ok, hvis porten allerede er brændt af, er det måske nok en dyr fornøjelse der jo så ikke virker.
Det er Dell. (Kommer i øvrigt frem som første resultat på Google, hvis man indtaster navnet på modellen.)Clauzii (5) skrev:Hvad mærke?
Det ligner det stik som harddisken har siddet på. Men jeg tvivler på det hjælper at udskifte harddisken med en SSD, når nu harddisken i sig selv virker som den skal.SlettetBruger (6) skrev:Er der et mSATA stik på bundkortet?
Her kan man se kortet med SATA og lyd:
http://support.dell.com/support/edocs/systems/lat1...
Dette er kablet som jeg mistænker for at være problemet:
http://support.dell.com/support/edocs/systems/lat1...
kasperd (7) skrev:Men jeg tvivler på det hjælper at udskifte harddisken med en SSD, når nu harddisken i sig selv virker som den skal.
åh, troede harddisken sad i en normal Sata-port.
Ja, helt klart.
Dit indlæg var dog ikke dukket op, da jeg postede.
ER der ikke service på den mere, så er Ebay nok et af de billigste steder at skaffe det.
Ja, helt klart.
Dit indlæg var dog ikke dukket op, da jeg postede.
ER der ikke service på den mere, så er Ebay nok et af de billigste steder at skaffe det.
Hej
Ked af at høre, at du ikke er blevet kontaktet som lovet.
Er det vores spareparts eller teknisk support du har talt med? Jeg vil meget gerne undersøge sagen nærmere for dig, hvis du sender mig en privat besked med dit servicetag+yderligere detaljer.
Med venlig hilsen
Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLytter
Ked af at høre, at du ikke er blevet kontaktet som lovet.
Er det vores spareparts eller teknisk support du har talt med? Jeg vil meget gerne undersøge sagen nærmere for dig, hvis du sender mig en privat besked med dit servicetag+yderligere detaljer.
Med venlig hilsen
Karina Hansen
Jeg fjernede kablet da jeg konstaterede at det blev varmt. Jeg har ikke sat det på igen for at teste lyden. Uden kablet kan den ikke finde lydudgangen. Lydkortet er synligt på PCI bussen, men under preferences/sound dukker den ikke op. Så jeg må klare mig med USB headset indtil videre.Thoroughbreed (8) skrev:Virker lyden fint nok? Nu hvor det er samme kabel?
Hej Kasper
Jeg er super ked af, at du ikke har hørt fra mig endnu, men kæmper stadig med at få svar fra vores spareparts afdeling. Jeg har endnu engang eskaleret sagen, og håber meget at kunne vende tilbage til dig med et svar meget snart.
Beklager dybt den forlængede ekspeditionstid.
Med venlig hilsen
Karina Hansen
Jeg er super ked af, at du ikke har hørt fra mig endnu, men kæmper stadig med at få svar fra vores spareparts afdeling. Jeg har endnu engang eskaleret sagen, og håber meget at kunne vende tilbage til dig med et svar meget snart.
Beklager dybt den forlængede ekspeditionstid.
Med venlig hilsen
Karina Hansen
Riiight ... Er du nu også ansat hos Dell, eller er du en 17 årig knægt der sidder og fniser lige nu? :)
Riiight ... Er du nu også ansat hos Dell, eller er du en 17 årig knægt der sidder og fniser lige nu? :)
Hej Kasper
Så har jeg endelig fået svar. Prisen for den ønskede del er 67.69 DKK.
Hvis det har interesse, kan jeg få en sælger til at ringe dig op, og skabe en ordre på delen?
Med venlig hilsen
Karina Hansen
Så har jeg endelig fået svar. Prisen for den ønskede del er 67.69 DKK.
Hvis det har interesse, kan jeg få en sælger til at ringe dig op, og skabe en ordre på delen?
Med venlig hilsen
Karina Hansen
Lige en rettelse... Pris i tidligere indlæg er uden moms. Det vil sige, at den fulde pris inkl. moms er 84.61 DKK.
Beklager
Med venlig hilsen
Karina Hansen
EMEA Social Media Outreach Professional
Beklager
Med venlig hilsen
Karina Hansen
EMEA Social Media Outreach Professional
Det må du gerne. Du kan også give mig et direkte nummer til den sælger som kan tage imod ordreren. Så kan jeg selv ringe på et tidspunkt, der passer mig.DellCare (30) skrev:Hvis det har interesse, kan jeg få en sælger til at ringe dig op, og skabe en ordre på delen?
Hej Kasper
Desværre har ingen af dem et direkte nummer. Du vil skulle ringe igennem vores omstilling.
Hvilket tidsrum passer generelt dig bedst (8-16)? Så vil jeg prøve at få en til at ringe til dig indenfor det ønskede tidsrum.
På forhånd tak for hjælpen
Med venlig hilsen
Karina Hansen
Desværre har ingen af dem et direkte nummer. Du vil skulle ringe igennem vores omstilling.
Hvilket tidsrum passer generelt dig bedst (8-16)? Så vil jeg prøve at få en til at ringe til dig indenfor det ønskede tidsrum.
På forhånd tak for hjælpen
Med venlig hilsen
Karina Hansen
Jeg vil gerne lige komme med en lille kommentar til #1.
En midlertidig løsning, med at smide et OS på et SD kort, kan på ingen måde anbefales. De fleste systemer kan slide et SD kort op i løbet af få dage, eller uger hvis man er heldig.
Da vi stod med et tilsvarende problem, med en DVD stamper, fik vi tilsendt et OS image fra Singulus (producenten), som vi kunne overføre til et nyt kort, med det blev ganske voldsomt understreget, at de intet ansvar ville tage for proceduren, og at det kun var en midlertidig løsning, indtil vi kunne have et industrial grade kort i hånden.
Der er meget stor forskel på consumer gade og industrial grade.
En midlertidig løsning, med at smide et OS på et SD kort, kan på ingen måde anbefales. De fleste systemer kan slide et SD kort op i løbet af få dage, eller uger hvis man er heldig.
Da vi stod med et tilsvarende problem, med en DVD stamper, fik vi tilsendt et OS image fra Singulus (producenten), som vi kunne overføre til et nyt kort, med det blev ganske voldsomt understreget, at de intet ansvar ville tage for proceduren, og at det kun var en midlertidig løsning, indtil vi kunne have et industrial grade kort i hånden.
Der er meget stor forskel på consumer gade og industrial grade.
Selvfølgelig.Hr. Kejser (37) skrev:husk at give update
Så du mener at ud over at være langsommere og dyrere, så er et SD kort også mindre holdbart end en SSD?BurningShadow (38) skrev:En midlertidig løsning, med at smide et OS på et SD kort, kan på ingen måde anbefales. De fleste systemer kan slide et SD kort op i løbet af få dage, eller uger hvis man er heldig.
Ja, meget! Jeg har selv slidt to op, bare ved at have det som ekstra lager, i en periode hvor jeg havde en lidt for lille SSD i min netbook.
Den der blev brugt i stamperen, blev kun brugt ca. tre døgn, og nåede ikke at dø. Vi havde ikke lyst til at teste deres påstand, ved at fortsætte, efter at have fået det godkendte kort.
.
Formodentligt ikke ret længe, med mindre der bliver taget højde for det, i de R-Pi specifikke distroer, så de kun skriver data, når det er absolut nødvendig.
Jeg har dog endnu ikke haft gang i min egen R-Pi, så jeg har ikke haft mulighed for at se på antallet af skrivninger.
Ja, meget! Jeg har selv slidt to op, bare ved at have det som ekstra lager, i en periode hvor jeg havde en lidt for lille SSD i min netbook.
Den der blev brugt i stamperen, blev kun brugt ca. tre døgn, og nåede ikke at dø. Vi havde ikke lyst til at teste deres påstand, ved at fortsætte, efter at have fået det godkendte kort.
.
Formodentligt ikke ret længe, med mindre der bliver taget højde for det, i de R-Pi specifikke distroer, så de kun skriver data, når det er absolut nødvendig.
Jeg har dog endnu ikke haft gang i min egen R-Pi, så jeg har ikke haft mulighed for at se på antallet af skrivninger.
Ordrebekræftelsen kom med posten i weekenden. Der står estimeret leveringsdato 4. december eller tidligere. Og så står der for at tjekke status klik på dette link. Og fodspor i sneen afslører at nogen har været henne ved min postkasse her til morgen. Jeg skal nok afsløre senere i dag om der er kommet noget mere relateret til denne ordre.
Super fedt. Så er der evt. også lidt billedbevis til Dell gennem Dellcare/Karina :) - kan kun forestille mig at den slags feedback er værdifuld for Dell.
overside, underside, nyt kabel monteret.apkat (45) skrev:Jeg har aldrig glædet mig mere til et billede af kabler!
Ganske som jeg var blevet advaret imod var det lidt svært at sætte bundpladen på igen, men det lykkedes i andet forsøg. Nu kører maskinen igen fra en intern harddisk (rart at jeg nu kan flytte min laptop længere end et eSATA kabel kan række), og den interne lyd virker igen.
Det er lidt tankevækkende, at det var nemmere at komme i kontakt med Dell ved at starte en tråd på newz.dk end ved at ringe til Dell. Men jeg er glad for at min laptop virker igen.
Nu bliver det spændende at se om det nye kabel løser et andet problem jeg har haft. Sådan ca. en gang hvert kvartal er computeren gået ned, når jeg har flyttet på den. Jeg har hidtil troet at det var en fejl i driveren til det trådløse netkort, men efter jeg så hvordan det slidte kabel så ud er jeg kommet i tvivl om årsagen.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.