mboost-dp1
PC udskiftning til Mac
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Hej !
Jeg står foran at skulle skifte min bærbare Windows maskine ud med en ny maskine og så opstår spørgsmålet Win vs. OSX. (Macbook Pro eller Air)
Jeg skal bruge computeren til almindelig brug i dagligdagen, samt til Football Manager (spil) og videredigering (HD Video).
Min nuværende PC har følgende specs.:
Intel Pentium Dual Core T4300 @ 2.10 Mhz
4GB DDR2 Ram ( 2* 1 2 Gb klods)
256 MB ATI Mobility Radeon HD 4330
Alm. CD/DVD drev/ brænder
Som skrevet ovenfor så kigger jeg nu på Mac og nok primært på Macbook Air pga. den fysiske størrelse.
Mine krav til en MAC skal være:
Stærkere processer og RAM end min nuværende
Stærkere grafik kort
Samt mulighed for ekstern/intern bluray drev.
Derfor går mit spørgsmål på, skal jeg vælge Macbook Pro eller skal jeg gå efter den Macbook air jeg allerede har kig på ?
Desuden hvad er forskellem på DDR2 ram som min nuværende computer indeholder og de DDR3 RAM som MAcbook indeholder..
Jeg står foran at skulle skifte min bærbare Windows maskine ud med en ny maskine og så opstår spørgsmålet Win vs. OSX. (Macbook Pro eller Air)
Jeg skal bruge computeren til almindelig brug i dagligdagen, samt til Football Manager (spil) og videredigering (HD Video).
Min nuværende PC har følgende specs.:
Intel Pentium Dual Core T4300 @ 2.10 Mhz
4GB DDR2 Ram ( 2* 1 2 Gb klods)
256 MB ATI Mobility Radeon HD 4330
Alm. CD/DVD drev/ brænder
Som skrevet ovenfor så kigger jeg nu på Mac og nok primært på Macbook Air pga. den fysiske størrelse.
Mine krav til en MAC skal være:
Stærkere processer og RAM end min nuværende
Stærkere grafik kort
Samt mulighed for ekstern/intern bluray drev.
Derfor går mit spørgsmål på, skal jeg vælge Macbook Pro eller skal jeg gå efter den Macbook air jeg allerede har kig på ?
Desuden hvad er forskellem på DDR2 ram som min nuværende computer indeholder og de DDR3 RAM som MAcbook indeholder..
Er der nogle specielle grunde til, at du gerne vil have en Mac?
Du kan ikke få noget grafikkort i en MacBook Air. Det vil blive en integreret løsning uanset hvad. Du skal op i en 15/17" MacBook Pro for, at det bliver en mulighed.
Du kan sagtens købe et eksternt blu-ray drev, men blu-ray understøttelsen i OS X er IIRC ikke eksisterende.
DDR3 er nyere og hurtigere, men det er ikke kritisk meget hurtigere - i hvert fald ikke til dit behov.
Dahlhus (1) skrev:Stærkere grafik kort
Du kan ikke få noget grafikkort i en MacBook Air. Det vil blive en integreret løsning uanset hvad. Du skal op i en 15/17" MacBook Pro for, at det bliver en mulighed.
Dahlhus (1) skrev:Samt mulighed for ekstern/intern bluray drev.
Du kan sagtens købe et eksternt blu-ray drev, men blu-ray understøttelsen i OS X er IIRC ikke eksisterende.
Dahlhus (1) skrev:Desuden hvad er forskellem på DDR2 ram som min nuværende computer indeholder og de DDR3 RAM som MAcbook indeholder..
DDR3 er nyere og hurtigere, men det er ikke kritisk meget hurtigere - i hvert fald ikke til dit behov.
Jeg synes også, at du skal købe en PC, hvis du gerne vil have en Mac. Det er da det eneste der giver mening.
Du køber jo også et buskort, hvis du gerne vil have bil - eller et par Speedos, hvis du gerne vil have et par jeans.
Du køber jo også et buskort, hvis du gerne vil have bil - eller et par Speedos, hvis du gerne vil have et par jeans.
#2 tak for gennemgangen af mine krav og råd i forhold til disse.
#3 Jeg har ladet mig fortælle samt læst at de er gode/bedre end Windows computere til f.eks. videoredigering og billede arbejde.
#5 ASUS Zenbook ser end dog meget interessant ud. Til samme pris om en low-end Macbook Air, er den helt sikkert et alternativ. Men det ser ud til jeg ikke kan få den med 8GB RAM, som jeg egentlig helst kunne tænke mig at få.
#6 Jeg ser din pointe mht PC vs. Mac og dine analogier. Men det er mere en afklaring af hvor jeg får mest "value for money", i forhold til de forskellige tekniske specifikationer.
#7 Den tager jeg til efterretning
#3 Jeg har ladet mig fortælle samt læst at de er gode/bedre end Windows computere til f.eks. videoredigering og billede arbejde.
#5 ASUS Zenbook ser end dog meget interessant ud. Til samme pris om en low-end Macbook Air, er den helt sikkert et alternativ. Men det ser ud til jeg ikke kan få den med 8GB RAM, som jeg egentlig helst kunne tænke mig at få.
#6 Jeg ser din pointe mht PC vs. Mac og dine analogier. Men det er mere en afklaring af hvor jeg får mest "value for money", i forhold til de forskellige tekniske specifikationer.
#7 Den tager jeg til efterretning
Dahlhus (8) skrev:#3 Jeg har ladet mig fortælle samt læst at de er gode/bedre end Windows computere til f.eks. videoredigering og billede arbejde
Først: #6 var ment som en joke. Han blev lidt fortørnet (på dine vegne) over at du efterspørger råd mht. Mac, og at du så får at vide, at du skal købe en Zenbook - dvs. et ikke-råd ift. det du efterspurgte.
Dernæst: Mac er ikke længere lige så overlegen til billed- og videobehandling som det var. Jeg har læst mig til at Windows virkelig er begyndt at komme efter det, men hvis du ønsker at bruge Mac-only programmer, så må du selvfølgelig købe en Mac. Men inden du går ud og spenderer lidt over 10.000 kr. på en computer, så undersøg også hvilke programmer du vil benytte. Kender du nogen, som har en Mac, så spørg om du må prøve dens billed-/videobehandlingssoftware. Bestil en tid i Humac, og bed om at få vist programmerne. Og undersøg så også på din egen computer hvilke programmer der findes til Windows.
Og til slut: Lad være med at sammenligne din nuværende computer med bæstet i Humac. Humacs vil selvfølgelig være stærkere, hurtigere og mere responsiv; den er trods alt meget nyere end den computer du har nu. Den er nok også noget dyrere end en specifikations-lig Windows-maskine.
Jeg er en Air bruger, og jeg er meget glad for den..
Jeg vil dog pointere 2 ting..
1: Den fungere kun fordi jeg har en stationær ved siden af, hvis det er din primær maskine, så køb en pro.
2: Air'en har en rigtig god skærm.. men der er desværre en konstruktionsfejl der gør at tasterne stille og roligt bliver presset op i skærmen.. i sidste ende bliver det faste mærker.. det samme skete med min sidste Air, og igen med min nye.. og der var ikke nogen garanti der dækkede det.. selv ikke med mit applecare.
Dermed ikke sagt at Air'en er dårlig, den passer mig perfekt.. Det hele handler dog om balance.
Personligt vil jeg helt fraråde en 13" mac Pro. Den er dårligere end en Air, specielt på skærmen.. Så hvis det er en primær maskine, så skal du altså op i en 15" Mac Pro..
Så har jeg nævnt lidt af det dårlige.. det gode skal der nok være mange der vil pointere.
Jeg vil dog pointere 2 ting..
1: Den fungere kun fordi jeg har en stationær ved siden af, hvis det er din primær maskine, så køb en pro.
2: Air'en har en rigtig god skærm.. men der er desværre en konstruktionsfejl der gør at tasterne stille og roligt bliver presset op i skærmen.. i sidste ende bliver det faste mærker.. det samme skete med min sidste Air, og igen med min nye.. og der var ikke nogen garanti der dækkede det.. selv ikke med mit applecare.
Dermed ikke sagt at Air'en er dårlig, den passer mig perfekt.. Det hele handler dog om balance.
Personligt vil jeg helt fraråde en 13" mac Pro. Den er dårligere end en Air, specielt på skærmen.. Så hvis det er en primær maskine, så skal du altså op i en 15" Mac Pro..
Så har jeg nævnt lidt af det dårlige.. det gode skal der nok være mange der vil pointere.
Norrah (10) skrev:men der er desværre en konstruktionsfejl der gør at tasterne stille og roligt bliver presset op i skærmen.. i sidste ende bliver det faste mærker
Og jeg som troede det kun var Acer og andre billige Windows-maskiner, som led af den skavank. Men hey - en Air er noget mere mast sammen end en klodset Acer. Acers undskyldning er ringe fabrikation - Macs er vel det stik modsatte..
Dahlhus (8) skrev:#3 Jeg har ladet mig fortælle samt læst at de er gode/bedre end Windows computere til f.eks. videoredigering og billede arbejde.
Det var de også dengang Mac havde PowerPC CPU, nu kører begge med Intel arkitektur så jeg tror ikke du vil kunne mærke forskel.
Dahlhus (8) skrev:
4 GB ram koster cirka 200 kr. ved siden af og de er super nemme at sætte i. Også uden at bryde garantien.
Dahlhus (8) skrev:#6 Jeg ser din pointe mht PC vs. Mac og dine analogier. Men det er mere en afklaring af hvor jeg får mest "value for money", i forhold til de forskellige tekniske specifikationer.
Hvis du med value for money mener mest hastighed, lagerplads osv. så får du mest ved en PC.
Hvis du med value for money mener en helstøbt oplevelse, lækkert alu kabinet, så får du mest ved en Mac.
fjols (12) skrev:Det var de også dengang Mac havde PowerPC CPU, nu kører begge med Intel arkitektur så jeg tror ikke du vil kunne mærke forskel.
Hvorfor mener du at processortypen skulle gøre nogen forskel?
fjols (12) skrev:Hvis du med value for money mener mest hastighed, lagerplads osv. så får du mest ved en PC.
Hvis du med value for money mener en helstøbt oplevelse, lækkert alu kabinet, så får du mest ved en Mac.
Til dels enig. Man får næppe en billigere PC der er bygget lige så solidt, med lige så lang batterilevetid, lige så god touchpad, der er lige så stille og også har en udmærket skærm, tastatur osv - og nåja så kan køre Mac OS X, hvor man også kan køre Final Cut Pro, Logic, osv.
Den med Grafik og Video hurr handlede om farvestyringen og noget eksklusivt software, og så fik folk bildt sig selv ind, at Macs er bedre 4evah.
Men at kalibrere en skærm i OS X 10.7? ha, en joke, you're better off with windows.
En air kan ikke en pind, til videoredigering. Lille skærm, langsom, bliver grotesk varm. Jeg har den kraftigste/dyreste/top specced Macbook Pro i7 15" og den kan da redigere video og billeder, men det er sjovere på min windows stationære, fordi jeg ikke skal vente på POS X's groteske cache-fil kommer i sving, eller hvad det er, der gør at den er åndssvagt langsom til tider, jeg har mere og hurtigere diskplads og mere ram og bedre køling og så videre.
Final Cut Pro har ikke nogen fordel længere. Adobe Premiere Pro er blevet lige så god, hvis ikke bedre, efterhånden. Specielt den nye FCP er til grin.
Men bestemt er min mac laptop federe end min windows laptop, uden tvivl, os x ser da også pænere ud, men det er sgu ikke en skid bedre, synes jeg, specielt efterhånden, hvor hver version synes ringere end den forrige.
Men at kalibrere en skærm i OS X 10.7? ha, en joke, you're better off with windows.
En air kan ikke en pind, til videoredigering. Lille skærm, langsom, bliver grotesk varm. Jeg har den kraftigste/dyreste/top specced Macbook Pro i7 15" og den kan da redigere video og billeder, men det er sjovere på min windows stationære, fordi jeg ikke skal vente på POS X's groteske cache-fil kommer i sving, eller hvad det er, der gør at den er åndssvagt langsom til tider, jeg har mere og hurtigere diskplads og mere ram og bedre køling og så videre.
Final Cut Pro har ikke nogen fordel længere. Adobe Premiere Pro er blevet lige så god, hvis ikke bedre, efterhånden. Specielt den nye FCP er til grin.
Men bestemt er min mac laptop federe end min windows laptop, uden tvivl, os x ser da også pænere ud, men det er sgu ikke en skid bedre, synes jeg, specielt efterhånden, hvor hver version synes ringere end den forrige.
trylleklovn (13) skrev:Hvorfor mener du at processortypen skulle gøre nogen forskel?
Fordi forskellige processorer sjovt nok er forskellige. Det er også derfor vi ikke bare sammenligner Mhz ligesom i gamle dage. Det tror jeg også godt du ved, så forstår ikke du spørger.
Den største forskel var dog, så vidt jeg husker, at Adobe's programmer først blev lavet til Mac og derefter portet til Windows.
#15 PPC' cpuerne var, IMO, markanet bedre end de nuværende Intel ditto. De virkede hurtigere, mere flydende, hurtigere og så videre den gang.
Uanset ens religiøse forhold til processore, så gør det næppe nogen forskel på præcis video og grafik, men derimod al performance. Derfor giver det ingen mening at nævne dette som nogen relevans for hvorfor en Mac skulle være bedre til video/grafik.
Off topic:
Hvorfor droppede de udviklingen/brugen af PPC?
On topic:
For 3 mdr siden var jeg Mac-jomfru, men den dag i dag ville jeg ikke undvære min 15" MBP!
100 gange mere solidt bygget, relativ lydløs ved almindelig brug (når den ikke er super grafikkrævende), vidunderligt trackpad - ja, jeg kunne blive ved!
Købte den med i7, 4 gb ram og skærm opgraderingen (har efterfølgende sat mere ram i, så den nu har 8 gb)
<3 ... dog vil jeg ikke undvære en PC (Windows), men hvis jeg vinder i lotto, så kan det snildt ske at jeg køber en iMac samt 2 ekstra skærme o_O
Hvorfor droppede de udviklingen/brugen af PPC?
On topic:
For 3 mdr siden var jeg Mac-jomfru, men den dag i dag ville jeg ikke undvære min 15" MBP!
100 gange mere solidt bygget, relativ lydløs ved almindelig brug (når den ikke er super grafikkrævende), vidunderligt trackpad - ja, jeg kunne blive ved!
Købte den med i7, 4 gb ram og skærm opgraderingen (har efterfølgende sat mere ram i, så den nu har 8 gb)
<3 ... dog vil jeg ikke undvære en PC (Windows), men hvis jeg vinder i lotto, så kan det snildt ske at jeg køber en iMac samt 2 ekstra skærme o_O
Thoroughbreed (18) skrev:hvis jeg vinder i lotto, så kan det snildt ske at jeg køber en iMac samt 2 ekstra skærme o_O
http://i0.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/2...
Daniel-Dane (19) skrev:http://i0.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/200/420/BRTky.jpg
Der var lidt humor/sarkasme i mit forrige indlæg.
Fatter ikke så'rn en 27" thunderbolt skærm skal være så ski'e dyr, at man skal vinde i lotto for at købe to af dem
DanaKaZ (23) skrev:#22 Fuck nej, ikke Humac. Lad være med at købe den der.
Tag i Eplehuset eller Fona.
Hvorfor?
Alrekr (24) skrev:PPC var ikke meget foran Intel længere. Derfor gav det økonomisk bedre mening at købe hyldevarer end at udvikle selv.
PowerPC var jo heller ikke foran x86.. Der er jo både fordele og ulemper ved RISC, godt nok var de på papiret hurtigere til mange ting, men pga. den komplekse programmering, så var det jo ikke altid tilfældet.
Dahlhus (22) skrev:#Alle
Tak for rådene. Jeg tror jeg vil booke en tid hos Humac og få dem til at demonstrere hvad de forskellige Mac's kan klare og få lidt flere detaljer mht. videoredigeringsprogrammer osv.
/Carsten
DanaKaZ (23) skrev:#22 Fuck nej, ikke Humac. Lad være med at købe den der.
Tag i Eplehuset eller Fona.
+1
Overvej at købe direkte hos apple på apple.com/dk-edu (eller uden -edu hvis du ikke er studerende)
Der er massere eksempler på humac er lort. Don't get me started.
Dahlhus (22) skrev:#Alle
Tak for rådene. Jeg tror jeg vil booke en tid hos Humac og få dem til at demonstrere hvad de forskellige Mac's kan klare og få lidt flere detaljer mht. videoredigeringsprogrammer osv.
/Carsten
Ja, no Humac you. Dårlige til alt, dernede. tager dem to uger at lave det mindst. Eplehuset, på trods af, at min spand er købt hos Goecker, skiftede skærmen på under 24 timer. Og så ved de ikke en pik om hvilken software du skal bruge, så lad være med at lytte til dem "HURR DURR IMOVIE HURR DURR FINAL CUT OG APERTURE" - de ved det ikke, de står i en computerforretning.
Det er lidt nemmere, at hjælpe, hvis du siger, hvad du skal lave. De forskellige programmer har hver deres styrke...
Alrekr (9) skrev:Først: #6 var ment som en joke. Han blev lidt fortørnet (på dine vegne) over at du efterspørger råd mht. Mac, og at du så får at vide, at du skal købe en Zenbook - dvs. et ikke-råd ift. det du efterspurgte.
Ja, og det kan man jo godt forstå - Det er jo UTÆNKELIGT at der var nogen der kunne finde på at sige "Get a mac" i en PC relateret tråd!
Bundy (32) skrev:Ja, og det kan man jo godt forstå - Det er jo UTÆNKELIGT at der var nogen der kunne finde på at sige "Get a mac" i en PC relateret tråd!
Der kommer så også de samme kommentarer. Men for at være helt ærlig, så kunne Lingus indlæg godt misforstås hvis man ikke kender ham.
Man kan allerede vinde meget i dag ved at fjerne det optiske drev (altså i tykkelsen på laptoppen). Jeg tror faktisk ikke at jeg har brugt det overhovedet i min MBP. På min iMac har jeg brugt det til at rippe ungernes DVD'er.
Jeg kunne dog fint leve med at have et USB DVD drev liggende, som jeg så kunne koble til efter behov.
Man kan allerede vinde meget i dag ved at fjerne det optiske drev (altså i tykkelsen på laptoppen). Jeg tror faktisk ikke at jeg har brugt det overhovedet i min MBP. På min iMac har jeg brugt det til at rippe ungernes DVD'er.
Jeg kunne dog fint leve med at have et USB DVD drev liggende, som jeg så kunne koble til efter behov.
Yup. Jeg står mellem det og en ny lige nu. Altså, SSD og en HDD i stedet for det optiske drev. Et nyt batteri oven i det. Men det samlede beløb bringer mig alligevel op i nærheden af en ny. 2 store harddiske kunne også være en okay løsning, hvis jeg vælger at bruge den gamle som et mediecenter.
Jeg har kun brugt drevet, når jeg ikke har gidet at vente på et download. Meget sjældent.
Yup. Jeg står mellem det og en ny lige nu. Altså, SSD og en HDD i stedet for det optiske drev. Et nyt batteri oven i det. Men det samlede beløb bringer mig alligevel op i nærheden af en ny. 2 store harddiske kunne også være en okay løsning, hvis jeg vælger at bruge den gamle som et mediecenter.
Jeg har kun brugt drevet, når jeg ikke har gidet at vente på et download. Meget sjældent.
Længe gik jeg i troen at sådan et DVD-drev i Macbook Pro var fuldstændig lige meget, specielt fordi at den DVD-samling jeg efterhånden har fået skrabet sammen kombineret med det hurtige internet, så er det nemmere at downloade en film end at prøve at finde den i en af flyttekasserne.
Så tog jeg til New Zealand. Hvor man ud over super sløvt internet også må lide under 40GB maximum download/upload om måneden og jeg ved ikke hvad, så kunne det da nok lige være at jeg blev glad for at kunne smide skiver i Mac'en.
Mht. hvornår du skal købe et Apple-produkt, så er Macrumor's Buyer's Guide et rigtig godt sted at kigge før du tager en beslutning: http://buyersguide.macrumors.com/
Som du kan se så skulle de nye modeller efter sigende være i produktion allerede, og de kommer uden optisk drev (ifølge rygterne). Så for at vende tilbage til mit DVD-rant, så er det også noget du skal tage højde for, og ikke vente alt for længe hvis du vil have en MBP med indbygget drev.
Så tog jeg til New Zealand. Hvor man ud over super sløvt internet også må lide under 40GB maximum download/upload om måneden og jeg ved ikke hvad, så kunne det da nok lige være at jeg blev glad for at kunne smide skiver i Mac'en.
Mht. hvornår du skal købe et Apple-produkt, så er Macrumor's Buyer's Guide et rigtig godt sted at kigge før du tager en beslutning: http://buyersguide.macrumors.com/
Som du kan se så skulle de nye modeller efter sigende være i produktion allerede, og de kommer uden optisk drev (ifølge rygterne). Så for at vende tilbage til mit DVD-rant, så er det også noget du skal tage højde for, og ikke vente alt for længe hvis du vil have en MBP med indbygget drev.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.