mboost-dp1

Readynas Duo-harddisk sættes i PC problemer

Gå til bund
Gravatar #1 - Wraith
20. sep. 2011 10:05
Hej Newz'ere!
Jeg har fået mig en ny computer, og i den forbindelse havde jeg planlagt at sætte harddisken fra min Readynas Duo over i computeren.

Problemet er dog, at når jeg tilslutter harddisken, så kan windows fint installere drivere, og se hvad det er for en disk, men den 'popper' ikke frem, som en enhed man kan skrive til/fra. Når jeg går ind i computer>adminstrer>lager>enhedshåndtering, så kan den se disken, men der står disken blot som partitioner, og det eneste jeg kan gøre ved den er at slette diskenheden.

Er der nogen der ved hvorfor dette opstår, og hvad løsningen er?
Jeg tror selv, at det er en form for kryptering, men hvordan fjernes det?

mvh.
Wraith
Gravatar #2 - Mnc
20. sep. 2011 10:13
Hvad siger diskhåndtering?
Gravatar #3 - kasperd
20. sep. 2011 10:34
newz-Wraith (1) skrev:
Jeg tror selv, at det er en form for kryptering, men hvordan fjernes det?
En langt mere sandsynlig forklaring er at disken anvender et filsystem der ikke supporteres af Windows. På det punkt er Windows langt bagefter alt andet.

Jeg har ikke kunnet finde nogen specifikationer på den NAS du bruger. Men der er vist en del NAS enheder som anvender Linux. Hvis det er tilfældet siger det dog intet om hvad filsystem der anvendes fordi Linux understøtter næsten dem alle sammen.

Spørgsmålet er så hvad du ønsker at opnå. Hvis disken ingen data indeholder, så kan du jo bare slette de partitioner der er der på og oprette en ny partitionstabel.

Hvis disken indeholder data som du gerne vil tilgå på den computer du sætter den over i, så er du først nødt til at finde ud af hvilket filsystem den anvender. Partitionstypen burde give et hint om hvilket filsystem der er tale om.
Gravatar #4 - Wraith
20. sep. 2011 11:30
http://peecee.dk/upload/view/327537

Jeg overvejede også filsystem selv, så det lyder sandsynligt, men er blond, når det kommer til at skulle finde ud af hvilket der så ligger på, så hvis du kan gætte det ud fra linket ovenover, ville det være dejligt :D
Gravatar #5 - fjols
20. sep. 2011 11:35
http://www.readynas.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=22574 skrev:
Sparc, IA-64, and any of the sparc instruction set ReadyNAS (Duo, NV/NV+, 1100) will be able to mount the filesystem fine.

De skriver noget om at prøve dette, men jeg har ikke lige læst alle 7 sider igennem.
Gravatar #6 - Wraith
20. sep. 2011 11:38
fjols (5) skrev:

Men hvad betyder det, for mine muligheder for at min operation kan lykkes?
Gravatar #7 - fjols
20. sep. 2011 11:41
Se min edit. Beklager jeg ikke fik det med første gang.

Det ser ret besværligt ud. Hvis jeg var dig ville jeg overføre filerne via netværket og så formatere disken til læsning i Windows bagefter.
Gravatar #8 - Wraith
20. sep. 2011 11:44
fjols (7) skrev:

Det ser ret besværligt ud. Hvis jeg var dig ville jeg overføre filerne via netværket og så formatere disken til læsning i Windows bagefter.

Det er også det, jeg er blevet enig med mig selv om.. hmmm.. håber jeg kan skrabe nok plads sammen :D
Gravatar #9 - Wraith
20. sep. 2011 11:45
newz-Wraith (8) skrev:
fjols (7) skrev:

Det er også det, jeg er blevet enig med mig selv om.. hmmm.. håber jeg kan skrabe nok plads sammen :D

Mit næste spørgsmål er så, hvordan jeg gør dette sikkert?
Gravatar #10 - fjols
20. sep. 2011 11:48
Kan du ikke bare gøre det via FTP eller netværksshares?

Bagefter kan du jo evt. bruge et program som Beyond Compare til at sikre dig dine data er ens, hvis det er det du er nervøs for.
Gravatar #11 - Wraith
20. sep. 2011 11:51
fjols (10) skrev:
Kan du ikke bare gøre det via FTP eller netværksshares?

Bagefter kan du jo evt. bruge et program som Beyond Compare til at sikre dig dine data er ens, hvis det er det du er nervøs for.

Det er mere hvordan jeg formaterer harddisken fejlfrit, når det er et ukendt filsystem og internt drev... (er ikke vant til windows :P )
Gravatar #12 - kasperd
20. sep. 2011 11:56
newz-Wraith (4) skrev:
http://peecee.dk/upload/view/327537
Der mangler nogle oplysninger på det billede. Man kan ikke se typen på partitionerne.

fjols (5) skrev:
De skriver noget om at prøve dette, men jeg har ikke lige læst alle 7 sider igennem.
Domænenavnet findes ikke.

newz-Wraith (11) skrev:
er ikke vant til windows
Kan du så ikke flytte disken til en computer med et OS du er mere vant til? Når du har kopieret de data du skal bruge fra disken og slettet alle partitionerne kan du sætte den i en Windows maskine. Jeg går ud fra at Windows kan finde ud af at oprette partitioner på en disk hvor der endnu ingen partitioner er.
Gravatar #13 - fjols
20. sep. 2011 12:01
newz-Wraith (11) skrev:
Det er mere hvordan jeg formaterer harddisken fejlfrit, når det er et ukendt filsystem og internt drev... (er ikke vant til windows :P )

Bare slet alle partitionerne inde i det view du viser på det screenshot. Derefter laver du en ny partition, som så kan formateres i Windows.
Det er ikke ret besværligt.

kasperd (12) skrev:
Der mangler nogle oplysninger på det billede. Man kan ikke se typen på partitionerne.

Sådan ser ukendte partitioner ud i Windows.

kasperd (12) skrev:
Domænenavnet findes ikke.

Også ligemeget. Han vil bruge en anden løsning ;)
Gravatar #14 - Wraith
20. sep. 2011 12:19
Tak til alle for svar!! Jeg vil prøve at overføre data og derpå slette den.. :)
Gravatar #15 - kasperd
20. sep. 2011 12:24
fjols (13) skrev:
Sådan ser ukendte partitioner ud i Windows.
Men hvorfor? Det kan vel ikke være fordi de synes det var for svært at skrive koden til at læse en byte fra partitionstabellen og vise den som hexadecimal værdi på skærmen. Og det er vel heller ikke fordi de synes det er brugervenligt at man skal famle sig frem i blinde og slette partitioner uden at kunne se hvad det er for partitioner der bliver slettet.
Gravatar #16 - fjols
20. sep. 2011 12:31
Som jeg ser det kan Microsoft være ligeglade. Når de ikke selv tilbyder nogen løsninger til at læse filsystemet, så hjælper det ikke den normale bruger, at han kan se filsystemet er EXT3.

Hvis det er så let at lave som du giver udtryk for, så virker det godt nok alligevel fjollet ikke at gøre det.
Gravatar #17 - kasperd
20. sep. 2011 14:16
fjols (16) skrev:
Når de ikke selv tilbyder nogen løsninger til at læse filsystemet, så hjælper det ikke den normale bruger, at han kan se filsystemet er EXT3.
Det har jeg nu da heller aldrig foreslået at de skulle vise. Jeg foreslog blot at de skulle vise hvad der står i den byte der angiver partitionstypen.

Den oplysning er da af stor brugbarhed selvom der ikke er support for at læse partitionen. Det betyder at man har mulighed for at søge efter flere oplysninger som f.eks. hvilken software man kan bruge til at læse partitionen. Det kan også være vigtigt at vide hvilke typer partitioner der ligger på disken hvis man har tænkt sig at slette dem.
Gravatar #18 - fjols
20. sep. 2011 16:49
Hvilken oplysning er det så du vil have vist hvis det ikke er filsystemet?
Gravatar #19 - Jakob Jakobsen
20. sep. 2011 16:54
Havde du kun en harddisk i din NAS?
Gravatar #20 - Wraith
20. sep. 2011 18:39
ja
Gravatar #21 - kasperd
20. sep. 2011 21:22
fjols (18) skrev:
Hvilken oplysning er det så du vil have vist hvis det ikke er filsystemet?
Den type på partitionen som er angivet i partitionstabellen. Det er et felt på 8 bits (MBR) eller 128 bits (GPT) i hver indgang i partitionstabellen.

Jeg mener et partitioneringsprogram der ikke som minimum kan vise den hexadecimale værdi af det felt er ikke velegnet til opgaven.

At afgøre hvilket filsystem der faktisk ligger på partitionen er en helt anden og langt mere kompliceret opgave. Forskellige filsystemer har forskellige magiske bitstrenge som man finder på forskellig position på filsystemet. Da positionen er forskellig kan der være mere end en enkelt match, og man er også nødt til at undersøge strukturen af filsystemet for at finde ud af hvad det i virkeligheden er. Det er ikke et partitioneringsprograms opgave at undersøge den slags.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login