mboost-dp1

Selvbyg - Er det fint?

Gå til bund
Gravatar #1 - BetaLyte
14. okt. 2013 11:21
Jeg skal samle en computer til damens nevø.

Hans budget er omkring de 5k, så jeg har bikset noget sammen.
Men det er lang tid siden at jeg har sat mig ind i hardwaremarkedet, så jeg ville lige have en professionel / Newz mening, inden jeg bestiller.

Maskinen skal bruges til AutoCAD og ellers til gaming af lidt ældre spil (Sniper: Ghost Warrior 2, Mordern Warfare, Minecraft og des lige), men han kommer med tiden også til at spille nyere spil, så en smule fremtidssikret må nedenstående gerne være.

Motherboard:
Gigabyte GA-Z87-D3HP - 875,-

CPU:
i5 4430 - 1300,-

GFX:
GTX660-DC2-2GD5 - 1500,-

RAM:
2x Corsair Vengeance 4GB DDR3 PC3-12800 - 540,-

HDD:
HD Caviar GP/1TB - 450,-

SSD:
Intel SSD/335 180GB - 1000,-

Kabinet (inkl. 600W PSU)
LC Power Pro-Line PRO-933B - 410,-

Er der nogle stumper jeg burde ændre? Er der noget jeg mangler?

CPU'en skal ikke overclockes, så det er vel ikke nødvendigt med andet end stock køler?

Jeg propper dog nok en blæser eller to i kabinettet.
Gravatar #2 - Slettet Bruger [606568539]
14. okt. 2013 11:27
Jeg ville investere i yderligere 2x4GiB Ram hvis det var mig :-)
Gravatar #3 - budbringeren
14. okt. 2013 11:33
Hvor gammel er din dames nevø? For jeg tænker at der muligvis kan spares på SSD'en og derved bruge de sparede penge på eksempelvis de flere ram som SlettetBruger nævner og evt. en i7 cpu istedet? Efter omstændighederne så virker det ikke til at SSD bliver et krav.
Gravatar #4 - gramps
14. okt. 2013 11:33
Man skulle tro du arbejder for et selskab der ofte arbejde for det offentlige:

Budget ca. 5000.
Samlet pris: 6075.
Samlet overskridelse: 21,5 %.

:-)
Gravatar #5 - Slettet Bruger [606568539]
14. okt. 2013 11:35
Hovsa, så ikke at der var en grænse.
Der skal et billigere bundkort i, drop SSD'en og lageret til fordel for en hybrid,
Gravatar #6 - Zombie Steve Jobs
14. okt. 2013 11:40
8GB er sgu da længe fint, hvis der bare skal spilles? Ikke at RAM plejer at slå bunde ud af budgettet, men...
Gravatar #7 - BetaLyte
14. okt. 2013 11:49
SSDen er i, da jeg opfatter AutoCAD som et rimelig tungt program, så jeg tænkte det ville give noget perfomance at ligge den på et hurtigt lager? Men det giver måske ikke det store?

Giver mere RAM så meget ekstra, når det mest er gaming?

Et billigere bundkort (evt. drop SSD), også en i7 i stedet lyder meget fornuftigt.
Hvilket bundkort og i7 skal jeg kigge efter?
EDIT: Jeg går ikke efter noget, der skal overclockes.

En hybrid? Nogle specifikke diske i kan anbefale her?

Mht. til budget overskridelse: Ja, jeg arbejder for det offentlige, og kan derfor ikke regne (i.e. jeg glemte at regne bundkortets pris med). -.-'
Gravatar #8 - markjensen
14. okt. 2013 12:01
Hvorfor er det at I gerne vil have en i7 i? I de tests jeg har set, kan det ikke betale sig (i spil), men det er også et år siden, så måske har det ændret sig.
Gravatar #9 - budbringeren
14. okt. 2013 12:01
Den forskel SSD'en gør, er ikke de 1000 kr værd når du har et budget på 5k.

De ekstra RAM var et egentlig mere tænkt til fremtidssikring, da knægten jo nok bliver træt af de gamle spil på et tidspunkt, og derfor kigger frem mod den nye generation. Der kører de fleste med et minimum på 4-6gb, hvor der oftest anbefales 8gb.

Googlede lige lidt forskellige i7 cpu'er, og det virker vidst til at du skal hæve budgettet en smule hvis du skal have en i7. Så det er vist det bedste valg at holde dig til den i5 du allerede har fundet. Den er vist også ganske udemærket. Sammenlignede den med min i7 2600k, og der er ikke den store forskel på bundlinjen.

8#
Det er heller ikk den store forskel der er, og det er selvfølgelig også overflødigt når der er et budget der skal overholdes. Har man tæt på ingen loft når man skal købe PC, så kan man lige så godt få det ekstra med i7'erne gør godt med.
Gravatar #10 - kasperd
14. okt. 2013 12:06
BetaLyte (7) skrev:
SSDen er i, da jeg opfatter AutoCAD som et rimelig tungt program, så jeg tænkte det ville give noget perfomance at ligge den på et hurtigt lager? Men det giver måske ikke det store?

Giver mere RAM så meget ekstra, når det mest er gaming?
Uanset om man øger RAM mængden fra 8GB til 16GB eller om man går fra lager på HD til lager på SSD, så vil det nok forbedre performance. Om det er nødvendigt, og hvor stor forskel det gør afhænger af opgaven.

Hvis de data man arbejder på f.eks. kun fylder 6GB, så er der stort set ingen performance at vinde ved hverken den ene eller den anden opgradering.

Hvis de data man arbejder på f.eks. fylder 12GB, så tror jeg der vil være en stor fordel ved at gå fra 8GB RAM til 16GB. I så fald er den ekstra RAM nok et bedre valg end SSD.

Hvis de data man arbejder på f.eks. fylder 40GB, så vil den ekstra RAM hjælpe, men det eksterne lager vil stadigvæk skulle tilgås meget tit. Der vil altså også være meget at vinde ved en SSD. Hvis alle 40GB tilgås lige tit, så vil der være enten 24 eller 32 GB som der ikke er plads til i RAM som skal tilgås lige tit, så der er en faktor 1.33 i forskel på mængden af I/O. Men hvis SSD f.eks. er dobbelt så hurtig som HD, så vil SSD være et bedre valg end ekstra RAM.

Ovenstående er meget simplificeret. Ikke alle data vil tilgås lige tit. Og ved random access er en SSD mange gange hurtigere end HD, så forskellen er mere end en faktor to.

Under alle omstændigheder vil jeg anbefale at du vælger et bundkort hvor der er mulighed for at installere mere RAM senere. Og vælg en 64 bits CPU. (Jeg har ikke checket om den du nævner er 32 eller 64 bits). Om man skal vælge en AMD eller en AMD kompatibel CPU har jeg til gengæld ikke så meget holdning om. Mig bekendt kan begge mærker levere glimrende performance.
Gravatar #11 - BetaLyte
14. okt. 2013 12:15
Aha, okay.
Jamen, så dropper jeg SSD'en, og måske erstatter HDD'en med en hybrid? Hvis der er nogle der har et konkret forslag?

Så lader jeg i5'eren være, men går efter et billigere bundkort.
Men hvilket bundkort skulle det være?

Nej, det er naturligvis rigtig nok, så jeg tror knægtet ville have mere glæde af flere RAM. Det er trods alt ikke storebæltsbroen han skal modellere i AutoCAD, så så store mængder data kommer han næppe til at arbejde med.

Jeg tror dog jeg lader ham få de 8GB indtil videre, det burde være nok (Nu er jeg jo gået over budgettet allerede). Så kan han altid smide nogle flere i senere hen.

Alle CPU'er er 64-bit efterhånden, så det er denne nok også.
Gravatar #12 - budbringeren
14. okt. 2013 12:21
BetaLyte (11) skrev:

Den er 64 bit.

http://ark.intel.com/products/75036/
Gravatar #13 - BetaLyte
14. okt. 2013 12:23
Ellers lader jeg bundkortet være, så bliver det nok nemmere at opgradere til en i7 i fremtiden.

Der er også plads til et par ekstra blokke RAM, til når han engang for brug for det.

Så hvis han har penge til overs, så kan han bruge dem på en skærm i stedet. Han sidder med en gammel 19 tommers nu, så der er nok noget mere for ham at hente ved en ny skærm i stedet.

EDIT:
Yup - tak for link!
Gravatar #14 - ignuz
14. okt. 2013 12:43
SSD hjælper jo stadig i forhold til opstart af windows, flytning af filer, loading i spil og opstart af autocad. Hvis autocad er væsentligt og det er store ting du flytter rundt med i det vil det give mening at opgradere ram men ellers vil 8 gb typisk være nok. Jeg er derudover uenig i at der vil være behov for 16gb ram til spil, på det tidspunkt det er nødvendigt vil de resterende komponenter også være outdated.

Jeg ville skifte SSDen ud med 840 evo.
Gravatar #15 - gramps
14. okt. 2013 12:58
BetaLyte (11) skrev:

Så vidt jeg ved, så er i hvert fald alle i3-, i5- og i7-processorer 64 bit.
Gravatar #16 - BetaLyte
14. okt. 2013 12:59
Nej, 16GB til spil er overdrevet. det var mere hvis han fik brug for flere RAM i forbindelse med AutoCAD eller lign.

Hm, 840 evo er da en del billigere, så det kunne jeg jo overveje - bare en lille en på 120GB eller sådn noget.
Gravatar #17 - gramps
14. okt. 2013 13:12
Evo har en storebror, Pro. Men der er reelt ingen forskel for almindelige forbrugere.
Gravatar #18 - BetaLyte
14. okt. 2013 13:14
Ja jeg så godt Pro'en, men hvis det bliver til noget, så bliver det ikke mere end Evo.
Gravatar #19 - gramps
14. okt. 2013 13:19
Jeg siger også at der ikke er nogen nævneværdig forskel. Evo og Pro giver det samme for den almindelige forbruger. På nogle punkter er Evo faktisk bedre end Pro. http://www.version2.dk/artikel/stor-ssd-test-billi...
Gravatar #20 - Slettet Bruger [606568539]
14. okt. 2013 13:20
Husk på at der er lavere performance i mindre diske.

og så taget i betragtning at en 240GB 335 tæver en 500GB Evo.. så er jeg ikke sikker på det er det gode valg.

Det er ikke helt nemt at finde benchmarks af diske under 240GB idag. Alt under betragtes som Entry pga manglende interne raid bonuser.
Gravatar #21 - BetaLyte
14. okt. 2013 13:38
Okay - jeg tror jeg ender med ikke at tage en SSD med. Så kan det være han vil opgradere engang i fremtiden, men for nu så synes jeg at han burde bruge pengene på en bedre skærm i stedet.

Mange tak for hjælpen alle.

Så, medmindre der er nogle, der kan komme med flere gode forslag, SÅ: LINK
Gravatar #22 - Wraith
14. okt. 2013 15:11
Jeg har lige tjekket prisen på grafikkortet...

Komplett.dk har dem til 1300 kr??

Og nu er jeg lidt ude af mit område, da jeg ikke har prøvet dette før, men hvis jeg selv skulle opgradere ovenstående pc, ville jeg evt. kigge på grafikkortet - så det evt. kørte i SLI - i stedet for at købe ny CPU, da det i mine øjne er en stærk CPU du har fat i, i forhold til grafikkortet.

Gravatar #23 - BetaLyte
14. okt. 2013 15:30
Har de det? Det overså jeg på en eller anden måde.

Ja, grafikkortet kan også sagtens opgraderes, men jeg kom sådan ca frem til at det der gtx660 var sådan ca det bedste jeg kunne finde til prisen.

Men ret mig endelig hvis jeg tager fejl, det er netop derfor jeg har oprettet denne tråd.
Gravatar #24 - Wraith
15. okt. 2013 07:41
Jeg brokker mig ikke over valget af grafikkort, jeg påpeger blot, for at hjælpe din beslutningsproces, at SSD'en/i7 ikke er så vigtig igen, når vi snakker et 5K build.

Hvis jeg skulle investere i en ny pc, og var begrænset til 5K, ville jeg ikke købe for mange RAM (ram er altid godt at have), men hellere investere i pengene på CPU(i5), GPU og motherboard, og så evt. spare de 500 kr op efterfølgende til lidt flere Ram...

Og når jeg sagde, jeg var lidt uden for mit område, så er det fordi jeg ikke har kørt SLI før, da jeg ikke føler det nødvendigt med min GTX 570 endnu. Den er dog begyndt at blive lidt irriteret på BF4 Beta, men jeg håber lidt, det er pga., at det er en beta. Men når der ikke er valgt en 660 TI eller 670, for ikke at snakke 760 TI/770, så vil man nok være lidt irriteret på computeren det sidste år af dens levetid.

Så vær lidt opmærksom på at motherboardet (i #1) ikke understøtter SLI (NVidia) men kun Crossfire (AMD)...

Lige en lille advarsel.. Tag hvad jeg siger med et gran salt, da det blot er en masse tanker, jeg har gjort mig over mit eget build*, og det kommer også an på den specifikke situation -> vil den opgraderes senere, hvilken skærm/opløsning, hvor flot skal det se ud, etc.

*Jeg har et build der startede ud med at koste 8K (meget dyrt kabinet, 570 gtx, i5-2500K), og opgraderede det til at have en SSD, samt en ny skærm, så det blev lidt over 10K til sidst.
Gravatar #25 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
16. okt. 2013 07:28
newz-Wraith (24) skrev:
Så vær lidt opmærksom på at motherboardet (i #1) ikke understøtter SLI (NVidia) men kun Crossfire (AMD)...

Tænk, jeg troede at det blot var et krav at have to PCI-E porte, og at CrossfireX/SLI var noget som kun var kort-specifikt?

Man lærer noget nyt hver dag ...
Gravatar #26 - Scavy
16. okt. 2013 08:44
Lige et par hurtige råd her fra. Det setup du har lavet i din indledende post ser faktisk ret fornuftigt ud til prisen.

Bundkortet er udstyret med Z87 chipsettet hvilket er Intel's performance chipset, og jeg ville nok holde mig til et bundkort med dette chipset hvis gaming er et af de store fokus områder.
Forskellen på de forskellige chipset kan have noget at gøre med hvor hurtigt de forskellige dele i maskinen arbejder sammen, og her er det vigtigt at det kører optimalt.

Processoren lyder også fornuftig til en gamer maskine i den prisklasse. En i7 vil selvfølgelig altid kunne give en bedre ydelse i de spil der kan presse maskinen så meget, men det koster noget kun mere, så der vil jeg holde mig til en i5 i den her sammenhæng.

Grafikkortet er også fint til prisen og kan trække alle spil på markedet nu og et stykke ud i fremtiden. Bemærk at man ikke absolut behøver at køre ALT på højeste detaljegrad osv. Spilproducenterne laver deres spil til at fungere optimalt på mainstream maskiner, men optimere dem til at kunne yde lidt ekstra på performance maskiner.

Ram. Her er 8 gb fint til fornuftig maskine, og som andre også har sagt, man kan altid senere tilføje mere RAM, så det bør du ikke fokusere på nu.

Harddisken ser fornuftigt ud.

SSD. Her synes jeg også at det ser fornuftigt ud, sammenholdt med harddisken, så skulle han være rigtigt godt dækket ind, både hvad gælder hastighed og hvad gælder lagerpladsen.

PSU/Kabinet. LC Power er ikke just den bedste PSU på markedet, men den skulle nok kunne trække dette setup fornuftigt, så længe den ikke er mindre end de 600W.

Men alt i alt, så vil jeg mene at du ikke kommer galt afsted med dette setup som du selv har fundet frem tid.

Held og lykke med det :)
Gravatar #27 - ignuz
16. okt. 2013 11:41
SlettetBruger (20) skrev:
og så taget i betragtning at en 240GB 335 tæver en 500GB Evo.. så er jeg ikke sikker på det er det gode valg.

næh ? http://www.anandtech.com/bench/product/695?vs=964

#17+#18

Evo'en er mere tænkt som opgraderingen til 840 basic hvor den giver bedre performance på alle punkter til samme pris. I forhold til 840 pro er performance meget ens. Anbefalinger af 840 pro er derfor forbeholdt hvis den skal bruges til en database eller andre steder hvor der er mange skrivninger dagligt, grundet at samsung 840 evo bruger TLC hvilket mindsker antallet af skrivninger den kan holde til.
Gravatar #28 - Slettet Bruger [606568539]
16. okt. 2013 11:51
Det var da et irriterende overskueligt værktøj >_<
Gravatar #29 - BetaLyte
17. okt. 2013 21:22
Nej nej, det var sørme heller ikke det, jeg mente med mit indlæg.

Jeg går netop heller ikke efter i7, og SSD'en har jeg droppet. Det GTX660, er det ikke fint nok? Det er godt nok ikke Ti, men til gengæld skulle 670 ikke være de ekstra penge værd (så vidt jeg kunne læse mig frem til).

Jeg endte forresten også med at bestille det fra komplett.dk, så fik knægten endda Arkham City med oveni.

Men mange tak for dit input, det er taget med i overvejningerne.

SSD'en endte jeg dog med at droppe, for at kunne overholde budgettet, men jeg har sagt til ham, at hvis han har nogle penge i overskud, så kunne han købe en SSD (eller en skærm).

Det er rart at se en post, hvor hver enkelt ting bliver gennemgået. Det var lidt det jeg ledte efter. Så mange tak for det.

Ja, PSU'en kunne være bedre, men nu faldt jeg bare lige over et kabinet med PSU, også endte jeg sgu bare med at bestille det. 600W burde være fint til dette setup, også må det jo være fint.

#27/28
Hm, så jeg burde vidst anbefale ham 840 Evo'en kan jeg se, hvis han nu skulle få lyst til at købe en SSD.
Gravatar #30 - Skak2000
29. okt. 2013 22:27
BetaLyte (16) skrev:
Nej, 16GB til spil er overdrevet. det var mere hvis han fik brug for flere RAM i forbindelse med AutoCAD eller lign.

Hm, 840 evo er da en del billigere, så det kunne jeg jo overveje - bare en lille en på 120GB eller sådn noget.

Jeg vil også anbefale en Samsung 840, men en 250 GB udgave, til 1.170 kr. Der ryger hurtigt meget plads, vil være en fordel ikke at skulle installer programmer/spil på en anden harddisk.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login