mboost-dp1
Spørgsmål ang. strømbesparelse samt batteri til laptop
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Nu har jeg siddet og gloet på google i en times tid uden at finde hvad jeg søger, så nu giver jeg dette forum et forsøg :)
Jeg er lige påbegyndt uddannelse og det viser sig at min laptop ikke helt har power nok til at kunne klare sig igennem mine timer, så jeg ville gøre høre om hvad folk evt. har af forslag til at spare på strømen.
Jeg kender de mest besale råd som f.eks. at skure ned for lysten på skærmen og køre så lidt software af gangen som muligt for at spare på cpu kraften.
Har i andre nogle gode råd til besparelse af strøm?
Jeg har hørt et rygte om at evt. pille dvd-drevet ud af laptoppen skulle give en lille besparelse da drevet åbenbart skulle æde strøm selv om det ikke er i brug. Det lyder skam logisk nok men jeg kunne godt tænke mig at få bekraftet dette.
Jeg overvejer også at købe et større eller et ekstra batteri til min; "Dell Latitude E6400" laptop, hertil har jeg også et par sprøgsmål:
Har læst et eller andet sted at man kan købe et batteri man kunne udskifte dvd drevet med, men det kunne jeg ikke forstille mig er korrekt; både fordi at drevet er meget tyndt så tror ikke der er plads nok og en anden ting er at jeg har søgt og søgt men har intet fundet på det. Er der nogle som kan bekrafte om dette er sandt eller ej?
Min laptop har et model nr.: PT434 som køre 11.1V og 56Wh.
Jeg tror det er et 6-cell batteri men hvordan finder jeg ud af hvor mange mAh det køre (har kigget google igennem uden held og jeg ved ikke selv hvordan jeg ville skulle kunne regne mig frem til hvor meget mAh det er på)?
Sorry mit dårlige dansk, jeg er maximal ordblind >_<
Jeg er lige påbegyndt uddannelse og det viser sig at min laptop ikke helt har power nok til at kunne klare sig igennem mine timer, så jeg ville gøre høre om hvad folk evt. har af forslag til at spare på strømen.
Jeg kender de mest besale råd som f.eks. at skure ned for lysten på skærmen og køre så lidt software af gangen som muligt for at spare på cpu kraften.
Har i andre nogle gode råd til besparelse af strøm?
Jeg har hørt et rygte om at evt. pille dvd-drevet ud af laptoppen skulle give en lille besparelse da drevet åbenbart skulle æde strøm selv om det ikke er i brug. Det lyder skam logisk nok men jeg kunne godt tænke mig at få bekraftet dette.
Jeg overvejer også at købe et større eller et ekstra batteri til min; "Dell Latitude E6400" laptop, hertil har jeg også et par sprøgsmål:
Har læst et eller andet sted at man kan købe et batteri man kunne udskifte dvd drevet med, men det kunne jeg ikke forstille mig er korrekt; både fordi at drevet er meget tyndt så tror ikke der er plads nok og en anden ting er at jeg har søgt og søgt men har intet fundet på det. Er der nogle som kan bekrafte om dette er sandt eller ej?
Min laptop har et model nr.: PT434 som køre 11.1V og 56Wh.
Jeg tror det er et 6-cell batteri men hvordan finder jeg ud af hvor mange mAh det køre (har kigget google igennem uden held og jeg ved ikke selv hvordan jeg ville skulle kunne regne mig frem til hvor meget mAh det er på)?
Sorry mit dårlige dansk, jeg er maximal ordblind >_<
Chewy (2) skrev:Control Panel -> Change Plan Settings -> Change Advanced Power Settings, der kan du ændre på de forskellige indstillinger. Som f.eks ændre på CPU indstillinger, slå USB porte fra etc....
Det er en start...
ah, det var da en ide :) men hvorfor spiser USB porte størm? er det fordi de altid er aktive selv om de ikke er i brug eller bruger de stadig strøm selv om de er inaktive (i så fald må det så være det samme som med et dvd drev?)?
fiskefyren (1) skrev:Sorry mit dårlige dansk, jeg er maximal ordblind >_<
Protip: det hjælper ikke at blande engelsk ind.
Mit bedste bud er nok at holde computeren i standby/dvale/slukket. Det er sjældent at man får specielt meget ud af at have computeren tændt under forelæsninger. Det kan man f. eks. se på hvor mange har laptops fremme af førsteårsstuderende ifht. "ældre" studerende.
Du kan evt. ændre på hvor ofte harddisken skal spinne ned. Det er så ikke nemt, for det er "billigt" at holde den oppe i tempo ifht. at spinne den op, men der bruges tilgengæld (næsten) ingen strøm når harddisken er stille. Prøv dig frem eller spørg nogen der faktisk ved noget om det.
Hvad uddannelse er det du starter på og hvilket OS kører du?
Edit: Jeg mener at have hørt om laptops hvor man kan erstatte det med et ekstra batteri.
@5
Derudover så prøv at brug "Hibernate" istedet for "Sleep".
Det tager godt nok længere tid at starte op (næsten ligeså lang tid som når den tændes kold), til gengæld bruger den ikke strøm mens den ligger i tasken...
Mit bedste bud er nok at holde computeren i standby/dvale/slukket. Det er sjældent at man får specielt meget ud af at have computeren tændt under forelæsninger.
Det tager godt nok længere tid at starte op (næsten ligeså lang tid som når den tændes kold), til gengæld bruger den ikke strøm mens den ligger i tasken...
fiskefyren (1) skrev:Jeg har hørt et rygte om at evt. pille dvd-drevet ud af laptoppen skulle give en lille besparelse da drevet åbenbart skulle æde strøm selv om det ikke er i brug. Det lyder skam logisk nok men jeg kunne godt tænke mig at få bekraftet dette.
Min computer slukker automatisk DVD drevet når den kører på batteri og den holder fint 6½ time, så jeg vil tro det hjælper.
Desuden clocker min også CPU hastigheden ned, samt slukker baggrundsbelysningen i tastaturet.
Hvor meget de forskellige ting giver ved jeg ikke, det var mest for at få lidt mere på banen :)
Først: Af en ordblind at være, så klarer du det ganske godt. Jeg fandt kun et par fejl, som alle andre også laver.
Dernæst: Jeg har hørt om at man kan skifte det optiske drev ud med både harddiske og batterier, på forskellige maskiner. Det kræver selvfølgelig at modellen understøtter det.
Min computer kommer med en Power Saver-indstilling, hvor CPUen køres op til maks 60 %, det kraftige grafikkort slås helt fra, og kølingen bliver passiv. Det kan indstilles derfra som #2 snakker om.
Dernæst: Jeg har hørt om at man kan skifte det optiske drev ud med både harddiske og batterier, på forskellige maskiner. Det kræver selvfølgelig at modellen understøtter det.
Min computer kommer med en Power Saver-indstilling, hvor CPUen køres op til maks 60 %, det kraftige grafikkort slås helt fra, og kølingen bliver passiv. Det kan indstilles derfra som #2 snakker om.
Jeg har fundet en side der fortæller om hvilke muligheder du har vedrørende at sætte et større batteri i. Du kan tilsyneladende få et 9 og et 12-cellet batteri.
Se her: http://www.gogeshop.com/dell-latitude-e6400-laptop...
På et tilfældig forum jeg googlede, fandt jeg dette udokumenterede udsagn:
"So 5-5.5 hours on a 6 cell and 8-8.5 on a 9 cell."
Hvis du synes ovenstående er for dyre, kan du muligvis nøjes med at købe et nyt 6-celle batteri, alt afhængig af hvor godt/nyt dit nuværende er.
På wiki-siden for Dell Latitude fandt jeg følgende:
En af de ting jeg må give Dell, er at de er flinke at snakke med i telefonen, så ring til dem (32 875 607) og hør hvad sådan et "3-cellet modular bay battery" kan koste. Obs. Der står noget om at man skal have en seperat oplader dertil.
Edit: Fandt det her til 1.076 kr.
Så pris-mæssigt kan det nok bedre betale sig at købe det 9-cellede, hvis du kan leve med den lille bule det giver på bagsiden.
Se her: http://www.gogeshop.com/dell-latitude-e6400-laptop...
På et tilfældig forum jeg googlede, fandt jeg dette udokumenterede udsagn:
"So 5-5.5 hours on a 6 cell and 8-8.5 on a 9 cell."
Hvis du synes ovenstående er for dyre, kan du muligvis nøjes med at købe et nyt 6-celle batteri, alt afhængig af hvor godt/nyt dit nuværende er.
På wiki-siden for Dell Latitude fandt jeg følgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dell_Latitude skrev:Like previous models, the E series has the ability for a second (3-cell) battery in the modular bay.
En af de ting jeg må give Dell, er at de er flinke at snakke med i telefonen, så ring til dem (32 875 607) og hør hvad sådan et "3-cellet modular bay battery" kan koste. Obs. Der står noget om at man skal have en seperat oplader dertil.
Edit: Fandt det her til 1.076 kr.
Så pris-mæssigt kan det nok bedre betale sig at købe det 9-cellede, hvis du kan leve med den lille bule det giver på bagsiden.
Chewy (6) skrev:@5
Jeg synes nu at dvale går meget hurtigere end kold start - hvor mange programner har du kørende når du smider den i dvale?
(nu gjorde den det fandme igen!)
Nu slettede den så min kommentar - pffh! Lorte iPhone ...
Tl;dr
Forstod det som eks.
Kold start 80 sek
Dvale 65 sek
...
Synes ikke min dvale funktion tager mere end max 50% af tiden for en kold start
----
Dåmme iPhone! Jeg håper du døøøør! Jeg syndes nemlig ikke det er fear!
Tl;dr
Forstod det som eks.
Kold start 80 sek
Dvale 65 sek
...
Synes ikke min dvale funktion tager mere end max 50% af tiden for en kold start
----
Dåmme iPhone! Jeg håper du døøøør! Jeg syndes nemlig ikke det er fear!
1. Hvis du sidder og stener på nettet på din bærbare (hvilket du jo selvfølgelig ikke gør :)
så installer flashblock eller en afart, flash reklamer kan virkelig dræne et batteri, desværre..
2. Sæt din antivirus til at scanne i et tidsrum hvor du ikke er i skole
3. Når du sidder og lytter på læreren er der ingen grund til at skærmen er tændt, sæt derfor lav standbytid på skærmen, det kan give dig mange minutter ekstra på batteriet
4. Slå wifi/bluetooth fra når du ikke bruger det
5. Luk så meget crap du kan, du har en dell, den er født med et akut tilfælde af bloatware..
6. Dells batterier (Og batterier generelt) bliver ringere med tiden, køb et nyt (Der er en grund til at dells batterier har en garanti periode på et enkelt år +14dage i grace period så vidt jeg husker)
Men ja, hvis du skal bruge den hele dagen uden at have adgang til en lader, så kommer du nok ikke uden om større / ekstra batteri
Jeg kan anbefale NHC. Den kan nogle tricks.
Desuden hvis du smider penge efter et større batteri, kan du jo benytte det gamle 6-cellet som reservebatteri, hvor du skifter den ud under dvale.
Desuden hvis du smider penge efter et større batteri, kan du jo benytte det gamle 6-cellet som reservebatteri, hvor du skifter den ud under dvale.
Hmm... jeg går lidt og overvejer at købe en ny laptop istedet (den jeg har nu vejer også et ton og er mega stor (i hvert fald langt større end hvad jeg har behov for)), men jeg vil i hvert fald gerne sige mange tak for hjælpen til alle. Det har været god feedback og klart noget jeg vil tage til mig :)
PS. Bare kald mig en nub; men hvordan lukker man enligt et forum indlæg her?
PS. Bare kald mig en nub; men hvordan lukker man enligt et forum indlæg her?
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.