mboost-dp1
SSD problemer
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Hej alt-vidende newz
Har netop købt en OCZ Agility 3 men har lidt problemer med at benytte mig af den.
Når jeg tilslutter den med enten SATA ( 2) eller USB ( gennem ekstern harddisk interface) kan jeg kun finde den under enhedshåndtering og i BIOS. Jeg kan derved ikke finde den under denne computer og firmware updaterings programmet kan heller ikke finde den.
Hvad gør man så ?
Har netop købt en OCZ Agility 3 men har lidt problemer med at benytte mig af den.
Når jeg tilslutter den med enten SATA ( 2) eller USB ( gennem ekstern harddisk interface) kan jeg kun finde den under enhedshåndtering og i BIOS. Jeg kan derved ikke finde den under denne computer og firmware updaterings programmet kan heller ikke finde den.
Hvad gør man så ?
Dukker den op under Disk Management? Hvis ja, giv den et Drive Letter.
Hvis nej, kan det være en dårlig driver. Hvilken Windows bruger du?
Hvis nej, kan det være en dårlig driver. Hvilken Windows bruger du?
Jeg bruger windows 7 64 bit.
http://peecee.dk/upload/view/330562 er et billede inde fra disk håndtering. Den står som unknown og som du kan se kan jeg ikke vælge "change/assign drive letter" når jeg højre klikker.
http://peecee.dk/upload/view/330562 er et billede inde fra disk håndtering. Den står som unknown og som du kan se kan jeg ikke vælge "change/assign drive letter" når jeg højre klikker.
http://www.techimo.com/forum/storage-related/207364-initializing-hard-drive-how.html skrev:easy to resolve:
[...]
4. right click on the icon of the hd
5. left click on Initialize
[...]
Hmm.
Jeg er nysgerrig efter at vide hvorfor du tilslutter den i en eksisterende Windows-installation, fremfor blot at installere Windows på den. Installations-delen af windows ville have forberedt disken til brug (initialiseret, partitioneret og formateret den). Selv hvis du vil klone din gamle installation, kan jeg ikke helt følge fremgangsmåden. :)
Rolig nu drenge - det er ikke fordi jeg ikke vil af med løsningen var bare ikke klar over at der var nogen interesse for det og havde lidt begrænset tid.
Men kan ikke beskrive løsningen i trin for trin da det kom efter lege med forskellige indstillinger under disk management ( så tak til DD for at lede mig derhen). Men en af tingene var ihvertfald at få den konverteret til en MBR partition (gøres ved at højreklikke til højre hvor der står "disk x").
Grunden til at jeg ikke umiddelbart bare installerede windows var, at jeg ikke havde et tilgængeligt, og da jeg fik skaffet en ville den ikke boote på den USB nøgle som jeg ellers havde opsat til det. Får fejlmeddelsen "a disk read error occurred. Press Ctrl+Alt+Del to restart" men har ingen problemer med at boote på den på to andre computere.
Min ide var derfor at starte op på den gamle harddisk og køre setup filen manuelt fra USB nøglen men der opstod problemet så, at den ikke kunne finde harddisken.
Har så stadig ikke lige haft tid efter at harddisken nu kan findes til at forsøge derfra men prøver i morgen.
Men kan ikke beskrive løsningen i trin for trin da det kom efter lege med forskellige indstillinger under disk management ( så tak til DD for at lede mig derhen). Men en af tingene var ihvertfald at få den konverteret til en MBR partition (gøres ved at højreklikke til højre hvor der står "disk x").
Grunden til at jeg ikke umiddelbart bare installerede windows var, at jeg ikke havde et tilgængeligt, og da jeg fik skaffet en ville den ikke boote på den USB nøgle som jeg ellers havde opsat til det. Får fejlmeddelsen "a disk read error occurred. Press Ctrl+Alt+Del to restart" men har ingen problemer med at boote på den på to andre computere.
Min ide var derfor at starte op på den gamle harddisk og køre setup filen manuelt fra USB nøglen men der opstod problemet så, at den ikke kunne finde harddisken.
Har så stadig ikke lige haft tid efter at harddisken nu kan findes til at forsøge derfra men prøver i morgen.
ignuz (10) skrev:Får fejlmeddelsen "a disk read error occurred. Press Ctrl+Alt+Del to restart"
Det er den ondeste fejl i verden. Jeg fik den i en periode, så jeg ikke kunne bruge computeren. Efter 200 genstart virker alt, som det skal. Det var sikkert en løs forbindelse, som er groet sammen igen. Nemlig ja.
Daniel-Dane (11) skrev:Det var sikkert en løs forbindelse
Men det er jo over USB? og har prøvet 4 forskellige USB stik og de virker alle sammen til andre ting. USB nøglen må forventes at være korrekt sat op eftersom det fungerer på 2 andre computere.
Men efter have googlet lidt om fejlen og det virker som om, at der er mange forskellige grunde til at den opstår og ingen har en universel løsning.
Så satser kraftigt på at det er muligt at installere Windows på SSDen blot ved at åbne setup filen fra usb nøglen.
ignuz (13) skrev:Daniel-Dane (11) skrev:Det var sikkert en løs forbindelse
Men det er jo over USB?
Det indlæg handler om mig. Mig, mig, mig!
ignuz (10) skrev:Får fejlmeddelsen "a disk read error occurred. Press Ctrl+Alt+Del to restart"
Sorry hvis følgende er åbenlyst for dig, men du har husket at sætte boot-order op ikk? :)
ignuz (13) skrev:Så satser kraftigt på at det er muligt at installere Windows på SSDen blot ved at åbne setup filen fra usb nøglen.
Teoretisk er det muligt, men vær obs på at filer vedr. boot-manager ikke bliver lagt på din gamle disk, da du jo så er afhængig af den efterfølgende. Anyway, håber du finder en løsning :)
BlackFalcon (15) skrev:Sorry hvis følgende er åbenlyst for dig, men du har husket at sætte boot-order op ikk? :)
Ja. Det var netop når jeg valgte at boote på USB nøglen at fejlen opstod ( altså satte den først i BIOS).
Er løbet ind i endnu flere problemer lige nu.
Har fået installeret windows ved hjælp af USB nøglen nu (lånte en ny usb nøgle hvor den ikke meldte "a disk read error occurred").
Problemet er nu, at jeg får sort skærm. (alt til og med windows logoet er normalt men derefter sort skærm). Den mangler dog den første opsætning hvilket gør at jeg ikke kan starte den i fejlsikret tilstand, da den der melder, at den ikke kan færdiggøre de konfigurationer i fejlsikret tilstand.
Har prøvet at bruge de værktøjer der følger med windows til at reparerer men den kan ikke finde nogle fejl
(udover at den foreslår, at hvis jeg fornylig har tilføjet ny hardware skal jeg prøve at fjerne det men det er jeg selvfølgelig ikke interesseret i).
Har ligeledes prøvet at slette partitionen og starte forfra med en installation. Derudover har jeg prøvet at installere windows på min bærbar, og der fungerer det fint (det gik desværre ikke at flytte harddisken tilbage i stationæren efter, at man havde fået det til at virke).
Nogle der kan give mig nogle hints om hvad der kan gøres?
Jeg har tidligere haft succes med at skifte SATA-mode fra "AHCI" til "Compatible"/"Disabled" i BIOS inden installation. Du kan efterfølgende skifte den tilbage når de nødvendige drivere er blevet indlæst.
Det kan evt. også være en chipset-driver du mangler. Hvis du synes du vil kaste dig ud i det, så prøv at lave dig en slipstreamed installation
Det kan evt. også være en chipset-driver du mangler. Hvis du synes du vil kaste dig ud i det, så prøv at lave dig en slipstreamed installation
BlackFalcon (17) skrev:Jeg har tidligere haft succes med at skifte SATA-mode fra "AHCI" til "Compatible"/"Disabled" i BIOS inden installation. Du kan efterfølgende skifte den tilbage når de nødvendige drivere er blevet indlæst.
Kunne ikke finde det præcise punkt under BIOS som skulle hedde AHCI men prøvede at lege med SATA og de andre indstillinger under "integrated peripherals". Computeren opfører sig nu anderledes og giver i stedet for sort skærm en kort BSOD og genstarter herefter.
Prøver lige selv at google efter en løsning på den BSOD men hvis jeg ikke finder noget vender jeg tilbage:)
Ah okay efter nærmere google søgning på fejlen ( 0xc000021a ) fandt jeg også ud af at http://www.reddit.com/r/help/comments/9b973/window... det skete i forbindelse med AHCI.
Kigger på det der slipstream installation i morgen.
Kigger på det der slipstream installation i morgen.
Jeg ville fokusere lidt mere på AHCI end slipstream.
Som #19 er inde på: Har du installeret Win7 med AHCI slået fra? Det var det der var pointen. Det er ikke nok at slå det fra i BIOS bagefter :)
Hvis du linker til dit bundkort's manual for BIOS, skal jeg gerne finde indstillingen for dig.
ignuz (18) skrev:Computeren opfører sig nu anderledes og giver i stedet for sort skærm en kort BSOD og genstarter herefter
Som #19 er inde på: Har du installeret Win7 med AHCI slået fra? Det var det der var pointen. Det er ikke nok at slå det fra i BIOS bagefter :)
Hvis du linker til dit bundkort's manual for BIOS, skal jeg gerne finde indstillingen for dig.
Havde åbenbart fået markeret tråden som låst uden at have fået læst din besked. Jeg prøvede derfor med slipstream ( ved dog ikke om det blev helt korrekt lavet) men uanset hvad kunne jeg komme ind med fejlsikret tilstand. Derinde under har jeg prøvet at afinstallere grafikkortet under enhedshåndtering også kan jeg boote normalt.
Jeg hentede så catalyst driverne derinde og efter den er installeret og jeg derefter genstarter ender jeg i det samme problem som før. At skærmen bliver sort efter windows logoet og at der kun er muse makøren. Jeg kan stadig ikke åbne task mannager eller noget i den retning.
Er det stadig AHCI du vil fokuserer på nu hvor det tyder på at der er et problem med grafikkortet?
Derudover endnu engang tak for at i gider hjælpe
Jeg hentede så catalyst driverne derinde og efter den er installeret og jeg derefter genstarter ender jeg i det samme problem som før. At skærmen bliver sort efter windows logoet og at der kun er muse makøren. Jeg kan stadig ikke åbne task mannager eller noget i den retning.
Er det stadig AHCI du vil fokuserer på nu hvor det tyder på at der er et problem med grafikkortet?
Derudover endnu engang tak for at i gider hjælpe
Jeg tror du har ret i, at det er noget med grafikkort-driveren. AHCI er irrelevant nu. :)
Men lige for at opsummere: Dit grafikkort virkede fint, før du fik sat din SSD i?
Men lige for at opsummere: Dit grafikkort virkede fint, før du fik sat din SSD i?
Jeg mistænker nu - på baggrund af ovenstående udsagn - SSD'en (hehe, ja vi kommer lidt omkring). Eller en specifik kombination af SSD'en plus noget andet der så giver fejlen.
Jeg søgte lidt på google efter folk med lign. problemer, og der er da nogle stykker, men jeg vil gerne vide mere om dit hardware (bundkort+gpu+cpu).
Dog faldt jeg over release notes til firmware v. 2.15 til din SSD:
Så jeg ville da som det næste lige checke at din SSD er helt opdateret da din fejl minder lidt om det - læs her
Jeg søgte lidt på google efter folk med lign. problemer, og der er da nogle stykker, men jeg vil gerne vide mere om dit hardware (bundkort+gpu+cpu).
Dog faldt jeg over release notes til firmware v. 2.15 til din SSD:
http://www.ocztechnology.com/files/ssd_tools/OCZ_SSD_v215_Firmware_Release_Notes.pdf skrev:Fixed a rare condition that may cause Windows Blue Screen error when the drive was configured as primary with OS installed
Så jeg ville da som det næste lige checke at din SSD er helt opdateret da din fejl minder lidt om det - læs her
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.