mboost-dp1
Virtuelisering
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Hej, jeg går på IT uddannelse og vil gerne have fingrene beskidte ved noget hardware til virtuelisering.
Jeg forstiller mig at kunne virtualisere et komplet netværk. Dvs. klienter, routere, swtiches, servere.
Krav:
Ikke bruge over 300w power
Ca. 10 maskiner, af forskellige linux destro og måske nogle windows. Men behøves ikke at være med UI.
1 router, med smoothwall.
1 LAMP server.
Det hele skal kunne gøres samlet på en maskine.
Micro-ATX eller mini-itx mobo
Denne maskine skal også kunne SSH's ind på, dvs. mobo skal enten have 2 nics eller skal det addes.
Hvad jeg ikke skal bruge: HDD, kabinet og kabler osv.
Den skal helst ikke larme og skal koste omkring de 3000,-
Jeg ved det er en lidt svær opgave, men jeg mener selv jeg har fundet nogle dele der burde have kræfter nok til en rimelig penge.
Dette er nogle dele jeg har kigget lidt på. Hvad synes i?
Bundkort:
http://www.computersalg.dk/produkt/823813/gigabyte...
CPU:
http://www.computersalg.dk/produkt/838225/cpufm1-a...
PSU:
http://www.ebay.co.uk/itm/DC-DC-12V-24Pin-ATX-200W...
Jeg forstiller mig at kunne virtualisere et komplet netværk. Dvs. klienter, routere, swtiches, servere.
Krav:
Ikke bruge over 300w power
Ca. 10 maskiner, af forskellige linux destro og måske nogle windows. Men behøves ikke at være med UI.
1 router, med smoothwall.
1 LAMP server.
Det hele skal kunne gøres samlet på en maskine.
Micro-ATX eller mini-itx mobo
Denne maskine skal også kunne SSH's ind på, dvs. mobo skal enten have 2 nics eller skal det addes.
Hvad jeg ikke skal bruge: HDD, kabinet og kabler osv.
Den skal helst ikke larme og skal koste omkring de 3000,-
Jeg ved det er en lidt svær opgave, men jeg mener selv jeg har fundet nogle dele der burde have kræfter nok til en rimelig penge.
Dette er nogle dele jeg har kigget lidt på. Hvad synes i?
Bundkort:
http://www.computersalg.dk/produkt/823813/gigabyte...
CPU:
http://www.computersalg.dk/produkt/838225/cpufm1-a...
PSU:
http://www.ebay.co.uk/itm/DC-DC-12V-24Pin-ATX-200W...
Jeg kan kun anbefale VMware ESXi, jeg bruger selv den gratis version. Den er begrænset til 1 fysisk CPU og 32 GB RAM. ESXi har meget lidt interface på selve maskinen og den kan bootes fra USB og kræver vist noget ligende 500 MB eller ligende.
Jeg ville nok bruge fleste penge på en CPU og i dagens Danmark, så ville jeg nok gå efter Intel Core i5 2500 eller tilsvarende af Ivy. Med RAM skal du også sikre dig at dit bundkort kan klare en god del. F.eks. vil jeg anbefale ved ESXi at bundkortet kan klare minimum 32 GB, der er nemlig pisse træls at løbe tør for RAM!! (Ref: Jeg havde selv et bundkort der brugte DDR2 og det understøttede kun 8 GB).
Dog er ESXi lidt sart med hardware, så du skal nok tjekke om bundkortet understøttet og især storage controlleren. Ofte er netkort ikke understøttet, men der køber man bare Intel CT/GT kort. Du kan finde hardware lister online ved at søge efter "ESXi whitebox".
Men når det rette bundkort er fundet og mulige netkort, så vil jeg anbefale at du først og fremmest fokusere på CPU, dernæst RAM. Resten synes jeg ikke betyder så meget.
Jeg ville nok bruge fleste penge på en CPU og i dagens Danmark, så ville jeg nok gå efter Intel Core i5 2500 eller tilsvarende af Ivy. Med RAM skal du også sikre dig at dit bundkort kan klare en god del. F.eks. vil jeg anbefale ved ESXi at bundkortet kan klare minimum 32 GB, der er nemlig pisse træls at løbe tør for RAM!! (Ref: Jeg havde selv et bundkort der brugte DDR2 og det understøttede kun 8 GB).
Dog er ESXi lidt sart med hardware, så du skal nok tjekke om bundkortet understøttet og især storage controlleren. Ofte er netkort ikke understøttet, men der køber man bare Intel CT/GT kort. Du kan finde hardware lister online ved at søge efter "ESXi whitebox".
Men når det rette bundkort er fundet og mulige netkort, så vil jeg anbefale at du først og fremmest fokusere på CPU, dernæst RAM. Resten synes jeg ikke betyder så meget.
XenServer kunne også være en ide ;)Hubert (4) skrev:Magten (2) skrev:Vil du kunne SSH til den fysiske maskine?
Hvilken hypervisor havde du tænkt dig at køre?
Er der andet end ESX(i)? :p
Tænkte nu mere på når han nævner SSH om han har tænkt sig at installere en Linux af en art og smide fx VMware Server på :)
Men jeg ville nu også klart anbefale ESXi, det lyder til han skal køre lidt forskellige Linux distros og der er Hyper-V ikke godt nok endnu (CentOS 6.0-6.2, RHEL 6.0-6.2, SUSE 11, Ubuntu 12.04)..
Dog er Hyper-V ikke lige så kræsen mht HW som ESXi, efter mine erfaringer :)
Magten (5) skrev:
XenServer kunne også være en ide ;)
Tænkte nu mere på når han nævner SSH om han har tænkt sig at installere en Linux af en art og smide fx VMware Server på :)
Men jeg ville nu også klart anbefale ESXi, det lyder til han skal køre lidt forskellige Linux distros og der er Hyper-V ikke godt nok endnu (CentOS 6.0-6.2, RHEL 6.0-6.2, SUSE 11, Ubuntu 12.04)..
Det var et retorisk spørgsmål. Men jeg må indrømme at jeg havde glemt XenServer. Det hænger nok sammen med min voldsomme antipati når det kommer til Citrix. Eller lort i en kasse som jeg plejer at sige til et par kammeraters fortrydelse.
Vossen (3) skrev:Jeg kan kun anbefale VMware ESXi, jeg bruger selv den gratis version. Den er begrænset til 1 fysisk CPU og 32 GB RAM. ESXi har meget lidt interface på selve maskinen og den kan bootes fra USB og kræver vist noget ligende 500 MB eller ligende.
Det lyder fedt, dog er jeg lidt sat på AMD, måske en fx med 6 kerner. Som i kan høre så har jeg ikke tegnet noget endnu, men ideen er at jeg kan lære noget om både servere, linux, routing, firewalls, proxies osv.
Magten (5) skrev:XenServer kunne også være en ide ;)Hubert (4) skrev:Magten (2) skrev:Vil du kunne SSH til den fysiske maskine?
Hvilken hypervisor havde du tænkt dig at køre?
Er der andet end ESX(i)? :p
Faktisk så er jeg lidt åben til hvilken slags metode jeg tilgår maskinerne, dvs det kan være SSH eller det kan fx være gennem et web ui.
Vossen (12) skrev:#10
Selv ved virtualisering, så synes jeg at AMD (selv 6-core) virker til at blive slået af Intel i5 2500 og i7 2600. Jeg har også selv overvejet at bytte min i7 920 ud med en 2500 eller en 6-core AMD, jeg vil bare knapt hente ydelse.
Jeg tænkte at 6 kerner ville hjælpe på at holde flest mulige instanser igang på samme tid. Det er ikke fordi at maskinerne skal kunne køre noget, de fleste af dem vil være uden GUI
Jeg ved faktisk ikke om du ville være bedre i gang med i7 2600 med HT (eller tilsvarende i Ivy serien). Men jeg kan dog ikke argumentere for at bruge det dobbelte på CPU. (i7 2600 siger 2100 på EDBpriser og FX 6100 siger 950) ellers skal du måske kigge på til cirka 200 kroner mere, deres FX 8120 koster 1200.
Med dit budget på 3000, så kan det lade sig gøre at få en Intel CPU, men hvis du skal have nogle ting ud over bundkort og RAM, så kan det godt være at det bliver før dyrt.
EKSTRA! EKSTRA! .. Jeg kan stadig varmt anbefale ESXi. ;)
Jeg ved faktisk ikke om du ville være bedre i gang med i7 2600 med HT (eller tilsvarende i Ivy serien). Men jeg kan dog ikke argumentere for at bruge det dobbelte på CPU. (i7 2600 siger 2100 på EDBpriser og FX 6100 siger 950) ellers skal du måske kigge på til cirka 200 kroner mere, deres FX 8120 koster 1200.
Med dit budget på 3000, så kan det lade sig gøre at få en Intel CPU, men hvis du skal have nogle ting ud over bundkort og RAM, så kan det godt være at det bliver før dyrt.
EKSTRA! EKSTRA! .. Jeg kan stadig varmt anbefale ESXi. ;)
Jeg tror ærlig talt ikke dette kan lade sig gøre på med 300w.
Du *skal* bruge et ton RAM, en del harddiske (det kan nok gøres med én 500 GiB, men så vil performance på de enkelte VM'er blive meget sløv, så du skal nok have en del harddiske, for at undgå dén flaskehals), samt en rimelig kraftig processor.
Når det er sagt, vil jeg ikke anbefale at virtualisere netværket oven i, hvis du forestiller dig du vil lave det i f.eks. Dynamips, da det trækker for mange ressourcer.
Derimod tror jeg roligt jeg kan forsikre dig om at hvis du gør det her med dit budget og power-krav, skal du sænke dine krav med henblik på antal maskiner og Windows brug (pga. UI trækker tænder ud).
Virtualisér én router (smoothwall) og en LAMP server bag ved den og brug din egen maskine som "klient" maskine. :-)
Dét kan gøres på det jern du har smidt op, uden problemer. :)
Du *skal* bruge et ton RAM, en del harddiske (det kan nok gøres med én 500 GiB, men så vil performance på de enkelte VM'er blive meget sløv, så du skal nok have en del harddiske, for at undgå dén flaskehals), samt en rimelig kraftig processor.
Når det er sagt, vil jeg ikke anbefale at virtualisere netværket oven i, hvis du forestiller dig du vil lave det i f.eks. Dynamips, da det trækker for mange ressourcer.
Derimod tror jeg roligt jeg kan forsikre dig om at hvis du gør det her med dit budget og power-krav, skal du sænke dine krav med henblik på antal maskiner og Windows brug (pga. UI trækker tænder ud).
Virtualisér én router (smoothwall) og en LAMP server bag ved den og brug din egen maskine som "klient" maskine. :-)
Dét kan gøres på det jern du har smidt op, uden problemer. :)
zin (16) skrev:Du *skal* bruge et ton RAM, en del harddiske (det kan nok gøres med én 500 GiB....
Wow havde ikke regnet med sådan en mængde ram. Jeg ved man skaffe 32gb for rimelige penge, og en quad eller seks-kernet fra AMD kan vel også trække noget. Så er det bare med diskene, for hvis man nu siger jeg skruer forventningerne ned en smule. til 5 klienter og et par servere samt en smoothwall, så kan det vel måske lade sig gøre. Jeg har ikke nogen klar indenitkation af hvor meget en virtuel maskine kræver som sådan. Har regnet med at køre linux arch, så det både fylder meget lidt men også at de ikke skal bruge noget GUI. Jeg skal ikke bruge maskinerne til noget, de skal bare køre. Måske med et script det siger at klienterne skal send nogle pakker frem og tilbage på givende tidpunkter, men det er også det.
#17: Problemet her er Harddisk writes. Du skal tænke på, at hver maskine praktisk talt skal skrive og læse én fysisk harddisk relativt ofte. Det sænker hele processen temmelig meget. 32 GiB RAM er rigeligt - mere end rigeligt, men det passer ikke til dit strømbehov, vil jeg mene.
Du kan nok klare dig med 8 GiB i virkeligheden (siden GUI ikke er nødvendigt).
Men hvis klienterne "bare skal køre" vil jeg stadig mene at du bare bør skippe dem helt, og bruge din egen PC i stedet. Det vil ændre behovet for Read/Writes fra 7 maskiner til 2, som er ... Massivt.
Du kan nok klare dig med 8 GiB i virkeligheden (siden GUI ikke er nødvendigt).
Men hvis klienterne "bare skal køre" vil jeg stadig mene at du bare bør skippe dem helt, og bruge din egen PC i stedet. Det vil ændre behovet for Read/Writes fra 7 maskiner til 2, som er ... Massivt.
Javel, ja. Havde jeg ikke sådan lige tænkt på. Mange tak ZIN for din vejledning.
Jeg tror projektet bliver rykker over på min stationær, pga mit budget ikke helt passer til min forventing. Med de massive Read/Write krav samt strøm forbrug kommer projektet ikke til at være i stil med hvad jeg havde forstillet mig.
Mange tak til alle der har skrevet ind. Super positiv over responsen. ses på forummet senere.
Jeg tror projektet bliver rykker over på min stationær, pga mit budget ikke helt passer til min forventing. Med de massive Read/Write krav samt strøm forbrug kommer projektet ikke til at være i stil med hvad jeg havde forstillet mig.
Mange tak til alle der har skrevet ind. Super positiv over responsen. ses på forummet senere.
Hvor meget I/O du har brug for afhænger af, hvad systemet skal håndtere af brugere. Og det står der så vidt jeg kan se ikke noget om i denne tråd. Hvis det kun er til at eksperimentere med, så burde du kunne nøjes med en enkelt disk eller to (Jeg ville selv vælge to diske i RAID-1).BOBOralph (19) skrev:Med de massive Read/Write krav samt strøm forbrug kommer projektet ikke til at være i stil med hvad jeg havde forstillet mig.
Man skal sikre sig at man har RAM nok til de virtuelle maskiner, man vil køre. En Linux installation uden GUI kan sagtens køres med ikke ret meget RAM. Jeg har tidligere kørt en Linux med blot 64MB RAM, den kunne også godt køre en GUI, men det blev lidt presset.
Nyere distributioner er lidt mere krævende. Den computer jeg kører med mindst RAM har kun 256MB, og jeg var nødt til at bruge swap for at få en nyere distribution til at køre med så lidt RAM. Med 256MB RAM og 1GB swap kan man sagtens køre en Linux installation uden GUI.
Når du snakker om 12 VMs i alt plus en supervisor VM (som man nok bør allokere lidt mere RAM til), så vurderer jeg at det burde kunne gennemføres med 4GB RAM i alt. Man skal ikke forvente ekstrem performance i sådan en opsætning, og man skal tænke over, hvad man bruger RAM på.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.