mboost-dp1
uddannelse?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Jobs
Hej
Er på udkig efter tage lidt uddannelse indenfor it området. Gerne noget med programmering eller system administration eller noget nørdet som det ;)
Datamatiker uddannelsen er lidt for lang synes jeg.. Findes der er en kort it/nørd uddannelse nogle der har nogle ideer?
Evt med fjernundervisning?
På forhånd tak
Er på udkig efter tage lidt uddannelse indenfor it området. Gerne noget med programmering eller system administration eller noget nørdet som det ;)
Datamatiker uddannelsen er lidt for lang synes jeg.. Findes der er en kort it/nørd uddannelse nogle der har nogle ideer?
Evt med fjernundervisning?
På forhånd tak
#1 jamen, du kan da sagtens tage en kort uddannelse, problemet med korte uddannelser er, at de fører til, at du ikke får et job - sådan er det i hvert fald ofte. Du bliver nødt til at have en hel del ekspertise, før du er interessant, er mit umiddelbare gæt.
Er der nogen speciel grund til, at det skal være fjernundervisning? Altså, mener, er det fordi du er doven eller er der en psykisk/fysisk/geografisk grund til det?
Er der nogen speciel grund til, at det skal være fjernundervisning? Altså, mener, er det fordi du er doven eller er der en psykisk/fysisk/geografisk grund til det?
#1 skrev:Datamatiker uddannelsen er lidt for lang
Med 2 år og 6 måneder er det da en af de korteste uddannelser du kan tage?
Rasmus064 (4) skrev:Tag IT-supporter. Tager 2½ år. Det er ikke noget programmering men det kan du jo altid tage ved siden af.
Hvis du virkelig gerne ville være system administrator og/eller programmør så tag datatekniker. Ja det tager 5 år, men du lære alt du har brug for.
Der er lidt programmering på IT-supporter med det er ikke meget.
Og kan sige af egen erfaring at det er MEGET svært at finde en læreplads medmindre du kender nogen eller er meget heldig :)
Udover problemet med at finde en læreplads, så er det også et problem at dem som ansætter dig tror at det er en ringere uddannelse end feks en datamatiker.
Det betyder at du kommer til at kæmpe mod vindmøller for at bevise at du kan hvad du rent faktisk kan, lige meget hvor dygtig du er.
Det betyder at du kommer til at kæmpe mod vindmøller for at bevise at du kan hvad du rent faktisk kan, lige meget hvor dygtig du er.
Hvis det går helt galt, så kan du bare blive computerbord. Jeg kan snildt give dig et 14-dages fjernkursus, mod betaling.
Finder du fordel i at øve dig lidt på forhånd, så kan jeg helt gratis give dig to gode tips:
1. Bøj i ryggen.
2. Stå stille.
Mvh. LinguaIgnota, underviser, uddannelsesvejleder og flaskesamler.
Finder du fordel i at øve dig lidt på forhånd, så kan jeg helt gratis give dig to gode tips:
1. Bøj i ryggen.
2. Stå stille.
Mvh. LinguaIgnota, underviser, uddannelsesvejleder og flaskesamler.
Datamatiker er en af de kortest og nemmeste uddanelser du kan tage inden for IT.DonTommy (1) skrev:Datamatiker uddannelsen er lidt for lang synes jeg
Modsat erhversuddanelserne skal du ikke finde praktikplads. Og du lærer ikke rigtig programmering som IT-supporter eller Datatekniker.
Og du kan godt glemme alt om at finde en praktikplads i dag, pga. den (lettere overståede) økonomiske depression.
Jeg synes ikke datafagtekniker/datatekniker-uddannelsen var/er ret god.
Det kan være, de har ændret den siden min tid (det håber jeg næsten), men langt de fleste skoleophold var to ugers undervisning, to ugers projekt og en uges eksamen. Man kommer altså ikke ret dybt i emnerne på den måde.
Det kan være, de har ændret den siden min tid (det håber jeg næsten), men langt de fleste skoleophold var to ugers undervisning, to ugers projekt og en uges eksamen. Man kommer altså ikke ret dybt i emnerne på den måde.
Efter som jeg ikke kender Datamatiker eller de andre videregående uddannelser, kan jeg ikke rigtig udtale mig om det.
Men jo, en uddannelse som Datatekniker afhænger MEGET af hvor du får en læreplads.
Jeg er snart færdig (d. 19) med en Datatekniker uddannelse, og meget af det er selvstudie og projekter.
Efter som jeg ikke kender Datamatiker eller de andre videregående uddannelser, kan jeg ikke rigtig udtale mig om det.
Men jo, en uddannelse som Datatekniker afhænger MEGET af hvor du får en læreplads.
Jeg er snart færdig (d. 19) med en Datatekniker uddannelse, og meget af det er selvstudie og projekter.
Windcape (10) skrev:...Og du lærer ikke rigtig programmering som IT-supporter eller Datatekniker
Da jeg tog uddannelsen som datatekniker blev vi blandt andet undervist i struktureret programudvikling, kravspecifikation, dokumentation og tidsplanlægning, dos programmering, windows programmering, driver udvikling, protocol udvikling, programmering af diverse mindre intel processorer og programmering i sprogene assembler, pascal, C og C++.
Hvis det ikke er rigtig programmering, så ved jeg ikke hvad er.
Hvor dybegående var de kurser? At du kan lave lidt Hello World, men mangler forståelse for design patterns, fagudtryk (der er alt for mange som ikke engang ved hvad immutability er), osv.
Derudover mangler der alle de bløde fag, som er vigtige for virksomheden, men ikke for selve systemudviklingen.
Det er min erfaring at de fleste IT-supportere og Datateknikere kun har lært programmering på et niveau som kunne klares med en god bog og 14 dages selvstudie.
Hvilket vel er fint nok, hvis man skal have mange overordnede kompetancer, men det rækker ikke til hvad man skal kunne som systemudviklinger.
Som mentor for mange udviklere i mange sprogkategorier på IRC, har jeg snakket med tusindevis af studerende og færdiguddanede inden for alle kategorier, hvilket er hvad jeg basere mine erfaringer på.
Jeg har også besøgt et par af studierne, og snakket med eleverne.
Hvor dybegående var de kurser? At du kan lave lidt Hello World, men mangler forståelse for design patterns, fagudtryk (der er alt for mange som ikke engang ved hvad immutability er), osv.
Derudover mangler der alle de bløde fag, som er vigtige for virksomheden, men ikke for selve systemudviklingen.
Det er min erfaring at de fleste IT-supportere og Datateknikere kun har lært programmering på et niveau som kunne klares med en god bog og 14 dages selvstudie.
Hvilket vel er fint nok, hvis man skal have mange overordnede kompetancer, men det rækker ikke til hvad man skal kunne som systemudviklinger.
Som mentor for mange udviklere i mange sprogkategorier på IRC, har jeg snakket med tusindevis af studerende og færdiguddanede inden for alle kategorier, hvilket er hvad jeg basere mine erfaringer på.
Jeg har også besøgt et par af studierne, og snakket med eleverne.
Jeg var igennem stort set samtlige af disse ting (mener ikke vi lavede assembler i stor stil og ingen pascal) - men det _er_ altså grundlæggende ting, man gennemgår. Man går slet ikke i dybden med de forskellige emner. Det er ikke lærernes skyld, men uddannelsens udformning, der er skyld i det.
Der er simpelthen ikke tid til det.
Jeg var igennem stort set samtlige af disse ting (mener ikke vi lavede assembler i stor stil og ingen pascal) - men det _er_ altså grundlæggende ting, man gennemgår. Man går slet ikke i dybden med de forskellige emner. Det er ikke lærernes skyld, men uddannelsens udformning, der er skyld i det.
Der er simpelthen ikke tid til det.
Windcape (25) skrev:Og niveauet er for lavt pga. uddanelsen ikke kræver man har bestået en gymnasiel uddanelse først.
Det er jeg nu ikke enig i. Mig bekendt er det eneste "brugbare" matematik, hvis man vil lave algoritmer eller sådan.
Niveauet er for lavt, fordi uddannelsen lægger langt mere vægt på praktisk erfaring end teoretisk uddannelse. Det kan være godt i nogle tilfælde, men det må vel alt andet lige være en fordel, at man også ved hvorfor det virker, når man lige har skrevet et stykke kode, der virker.
#uddannelser
d nytte(længde-af-uddannelse) / d længde-af-uddannelse for alle længde-af-uddanelse >= 0
Generelt set gælder det at:
kandidat > bachelor > datamatiker > datatekniker > web integrator > autodidakt
Men nu er det jo mennesker vi snakker om og der er forskel på mennesker. Så det sidste skal betragtes som gennemsnits betragtninger for tusinder.
d nytte(længde-af-uddannelse) / d længde-af-uddannelse for alle længde-af-uddanelse >= 0
Generelt set gælder det at:
Men nu er det jo mennesker vi snakker om og der er forskel på mennesker. Så det sidste skal betragtes som gennemsnits betragtninger for tusinder.
XorpiZ (26) skrev:Det er jeg nu ikke enig i. Mig bekendt er det eneste "brugbare" matematik, hvis man vil lave algoritmer eller sådan.
Matematik er ret vigtigt i det meste programmering. Valg af collections baseret på big O egenskaber. Relationel database teori. O.s.v..
arne_v (28) skrev:Matematik er ret vigtigt i det meste programmering. Valg af collections baseret på big O egenskaber. Relationel database teori. O.s.v..
I stand corrected. Min pointe var nu også bare, at matematik (og til dels engelsk) er noget nær det eneste, man kan bruge fra en gymnasiel uddannelse.
Jeg så hellere at de øgede den teoretiske del af datatekniker-uddannelsen end at de krævede en HTX/HHX/STX for at komme ind.
XorpiZ
Grunden til at folk skal gå på gymnasiet først er for at de bliver ældre, og mere seriøse i deres valg af uddanelse, og pasning af studiet.
9 kl. -> Datafagtekniker/IT-Supporter betyder at der er alt for mange som simpelthen ikke er klar til det niveau man fra erhverslivet gerne så der blev undervist på.
Derfor falder niveauet.
Adgangskrav er ikke for sjov, selvom at det ikke nødvendigvis er relevant i forhold til uddanelsen.
Engelsk og Matematik var kravenen for Datamatiker, hvor Engelsk er det eneste jeg har brugt direkte på uddanelsen. (Alt materiale er på Engelsk).
Grunden til at folk skal gå på gymnasiet først er for at de bliver ældre, og mere seriøse i deres valg af uddanelse, og pasning af studiet.
9 kl. -> Datafagtekniker/IT-Supporter betyder at der er alt for mange som simpelthen ikke er klar til det niveau man fra erhverslivet gerne så der blev undervist på.
Derfor falder niveauet.
Adgangskrav er ikke for sjov, selvom at det ikke nødvendigvis er relevant i forhold til uddanelsen.
Engelsk og Matematik var kravenen for Datamatiker, hvor Engelsk er det eneste jeg har brugt direkte på uddanelsen. (Alt materiale er på Engelsk).
Gad vide om Professionsbachelor i Softwareudvikling vil blive betragtet som på niveau med CS bachelor, eller stadigvæk under.arne_v (27) skrev:kandidat > bachelor > datamatiker > datatekniker > web integrator > autodidakt
Jeg kan ikke helt bestemme mig for om jeg skal læse videre eller ej. (Også fordi at SU reglerne er et mareridt pga. vi er sidste årgang før de lavede længden på uddanelsen om. Jeg vil ikke miste penge og bolig pga. en overbygning).
arne_v (27) skrev:Generelt set gælder det at:
Det er min erfaring at datateknikere har lettere ved at få job og generelt har mere all-round erfaring end datamatikere.
Jeg har selv gået på begge uddannelser, så jeg kender en del folk indenfor begge områder.
Næsten alle datamatikerne er blevet nødt til at læse videre, det har ikke været nødvendigt for nogen af de datateknikere jeg kender.
Desuden så giver de begge adgang til at læse videre på universitet på samme niveau.
Windcape:
Angående programmering og datateknikere, så kommer det også rigtig meget an på hvor man får læreplads henne. Jeg har f.eks. brugt de sidste 3 uger på at lære om design patterns, Test driven development og agil udvikling.
Hvis du mente hvad man lærer på skolen så har du ret.
Windcape (32) skrev:Gad vide om Professionsbachelor i Softwareudvikling vil blive betragtet som på niveau med CS bachelor, eller stadigvæk under.
Jeg tror at vi er nede omkring white noise niveauet i forskel.
Windcape (32) skrev:Jeg kan ikke helt bestemme mig for om jeg skal læse videre eller ej. (Også fordi at SU reglerne er et mareridt pga. vi er sidste årgang før de lavede længden på uddanelsen om. Jeg vil ikke miste penge og bolig pga. en overbygning).
Miste hvad??
Kig lige på:
http://www.computerworld.dk/fil/10404
under "Hvor lang er din it-mæssige uddannelse?", find forskellen på 1-3 årig uddannelse og 3-5 årig uddannelse og multiplicer med 12 måneder gange 40 år på arbejdsmarkedet.
(for de dovne: svaret er ca. 2.5 million)
Til sammenligning har jeg 1½ års undervisning i det. Så vi har nok et højere niveaumæssig dybde på datamatiker studiet, end hvad man når i mesterlære.fjols (33) skrev:eg har f.eks. brugt de sidste 3 uger på at lære om design patterns, Test driven development og agil udvikling.
Problemet er at der er 5 måneder mellem dimitering og studiestart.arne_v (35) skrev:Miste hvad??
Det er lidt træls at SU-styrelsen og kollegiekontoret ikke har planerne i orden for overbyningsuddanelser.
#36: Nu er jeg lige startet i denne afdeling, så det ved jeg ikke endnu, men jeg har 1½ år tilbage, så der er mulighed for at komme i dybden med det.
Der er forskel på at være i mesterlære og normal lære. Jeg er ikke i mesterlære, men det er (endnu) et sidespor.
Der er forskel på at være i mesterlære og normal lære. Jeg er ikke i mesterlære, men det er (endnu) et sidespor.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.