mboost-dp1

Flash!

Gå til bund
Gravatar #1 - onetreehell
1. dec. 2010 16:50
Hej

Jeg sad tidligere med 2 newz.dk tabs åbne. Jeg lagde mærke til at der var masser af grøn farve i min CPU usage monitor-applet, så jeg undersøgte hvad der var galt. Det viste sig at flash åd mellem 60 % til 150 % af CPU tiden (målt pr. kerne, dvs. den brugte op til 1½ kerne fuld tid).

Jeg synes det er fuldstændigt uacceptabelt at en nyhedsside som newz.dk skal belaste min computer så meget. Nu havde jeg godt nok sat strømforsyningen til, men hvis jeg havde kørt på batteri havde det nok reduceret min batterilevetid til et sted mellem halvdelen og en fjerdedel. Altså kan jeg godt droppe at browse på newz.dk om morgenen/uni hvis jeg regner med at bruge min computer til noget andet.

Det skal også nævnes at min browser holdt op med at svare i korte perioder da jeg åbnede flere tabs på newz.dk, hvilket er helt hen i vejret.

Jeg kan ikke huske hvilke reklamer det var på det tidspunkt, men jeg kan fortælle at reklamen for filmen machete, samsung-reklamen, SHG-reklamen og B&O reklamen er nogle værre CPU hogs. Der er muligvis flere, men jeg gider ikke at browse rundt på newz længere da det ganske enkelt er ulideligt.

Sidst jeg gjorde opmærksom på dette problem var der en del der opfordrede mig til at bruge adblock eller flashblock. Det har jeg også brugt igennem lang tid, men jeg vil allerhelst undgå at skulle gøre det på den måde af flere grunde. Blandt andet fordi:
1) Jeg vil gerne støtte newz.dk. At vise reklamer formoder jeg er en væsentlig del af newz.dks indtjening, og altså dermed med til at opretholde siden
2) Jeg gider ikke at skulle til at styre policies på forskellige sider. Det er livet simpelthen for kort til. Det kan da heller ikke passe at man er nødt til at gøre det for at undgå ens computer dør hver gang man browser. Det er for helvede da kun tekst og billeder!!

Jeg håber newz.dk vil vise bare den mindste stolthed over deres site og sige nej til sådanne reklamer.

Tak.
Gravatar #2 - hmn
1. dec. 2010 20:19
Den her har været oppe et hav af gange men jeg kan da godt lige svare på den igen.

Den eneste indtægt vi har er reklamer, så ja det er en nødvendighed at vise reklamer.

Nu er det jo som sådan ikke et newz problem, men et generelt reklame problem, så jeg vil gætte på at du har problemer på alle større sider i danmark, så vi vil som et enkeltstående it site have ret store problemer med at ændre på hele branchen.

Vi har allerede rimelig hårde krav til hvad vi tillader (ingen automatisk lyd, vildt blink m.m.) men at forbyde flash vil overhovedet ikke være realistisk, det eneste det vil forårsage er at vi ikke får nogen kampagner.

Jeg sidder selv på en mac, hvor flash i lang tid har været et stort problem, men jeg oplever ingen fejl med de bannere vi kører i øjeblikket.
Gravatar #3 - onetreehell
1. dec. 2010 20:53
hmn (2) skrev:
Nu er det jo som sådan ikke et newz problem, men et generelt reklame problem, så jeg vil gætte på at du har problemer på alle større sider i danmark, så vi vil som et enkeltstående it site have ret store problemer med at ændre på hele branchen.

Vi har allerede rimelig hårde krav til hvad vi tillader (ingen automatisk lyd, vildt blink m.m.) men at forbyde flash vil overhovedet ikke være realistisk, det eneste det vil forårsage er at vi ikke får nogen kampagner.

Jeg sidder selv på en mac, hvor flash i lang tid har været et stort problem, men jeg oplever ingen fejl med de bannere vi kører i øjeblikket.

Jeg vil først slå fast at jeg intet har imod flash reklamer per se. Der er mange flash reklamer som jeg ikke har noget imod. Faktisk opfører de fleste flash reklamer jeg ser på nettet sig nogenlunde fornuftigt (okay, at de bruger over 20 % CPU-tid er måske lidt rigeligt, men det kan jeg godt leve med). Jeg har absolut intet imod at newz.dk kører videre med flash-reklamer.
Dét jeg har noget imod er når flash reklamerne bliver så krævende at det bliver ulideligt at browse.

Før jeg svarede ville jeg teste din hypotese af at jeg har problemer på alle større danske websites. Det var ikke noget jeg havde oplevet, men jeg skulle da lige undersøge det.

Jeg testede version2.dk, som er en anden side jeg også besøger ofte. Her brugte flash under 20% af CPUtiden og nogle gange endda kun 1 %(!!). Jeg refreshede en del gange så jeg var nogenlunde sikker på at have set alle deres reklamer.
Jeg testede også ekstrabladet.dk som er en stor dansk hjemmeside med mange(!) reklamer på. Det er dog ikke en side jeg besøger særligt ofte. Her var der en fejl med en flash-reklame der nogle gange sad halvt bag tekst andre gange halvt foran tekst. Det har som sådan nok ikke noget med flash, bare at deres hjemmeside er skrevet dårligt. Der fik jeg en enkelt spike på et tidspunkt hvor den var oppe omkring 60 % eller sådan noget. Det skete dog kun en gang. Ellers kørte det i en periode af måske nogle sekunder på mindre end 35 %. Ellers var det som regel nede på 20 % eller under, altså noget langt fra 1½ kerne.

Hvis I ikke vil køre flash-reklamer igennem en kvalitetstest eller på anden måde sikre sig at de ikke er nogle CPU-hogs, så kunne I vel også lave noget med ikke at servere flash-reklamer til linux (og Mac OS X). Jeg ved ikke om det er en god løsning...

hmn (2) skrev:
Den her har været oppe et hav af gange men jeg kan da godt lige svare på den igen.

Den eneste indtægt vi har er reklamer, så ja det er en nødvendighed at vise reklamer.

Jeg ved godt at den har været oppe før. Jeg har blandt andet være med til at hive den op.

Jeg er godt klar over at reklamer er jeres eneste indtægt[1]. Det skrev jeg også før. Det er også derfor jeg gerne vil undgå flashblock og adblock, da jeg ved det er det der giver jer penge. Jeg kan godt lide newz.dk! Derfor ser jeg da helst at der kommer en fornuftig løsning i stedet for at jeg skal slå reklamer fra eller simpelthen lade være med at besøge newz.dk
Gravatar #4 - vandfarve
1. dec. 2010 21:34
Hvilken browser bruger du? Det kan have en _stor_ betydning for din oplevelse.
Gravatar #5 - Pidgeot
1. dec. 2010 23:10
#2,3 Der er p.t. en reklame der får IE8 til at crashe - måske er det den der er problemet.

Desværre ved jeg ikke *hvilken* reklame der er tale om, da der ikke bliver vist noget for den reklame - blot at det er en af dem. Fiddler har heller ikke umiddelbart hjulpet.

Fejlen var der i øvrigt også for et par uger siden, men forsvandt så igen - det ville ikke overraske mig om det er den samme der er på spil nu.
Gravatar #6 - KC
2. dec. 2010 00:19
flash- og adblocker fungrerer fint.
Gravatar #7 - onetreehell
2. dec. 2010 08:17
Jeg brugte opera, men jeg har nu testet det i både firefox og chromium. Præcis samme problem.

Derfor vil jeg ikke bruge adblocker (og helst undgå flashblock):
hmn (2) skrev:

Du kan, hvis du gider, prøve at refreshe og notere hvilke reklamer du har set. Så kan vi bruge udelukkelsesmetoden til at komme frem til hvem synderen er :)
Gravatar #8 - Pidgeot
2. dec. 2010 16:13
Jeg *tror* det er reklamen Dell har for en af deres Alienware computere. Det er den eneste jeg ikke umiddelbart har set her.

Hvis det *er* den, lader det dog til at være et problem med Flash 10.2 betaen, da jeg ikke kunne genskabe et crash på min bærbare, der stadig kører Flash 10.1.

Det kan selvfølgelig være at der ikke er nogen sammenhæng mellem dit problem og mit, men du kan jo prøve at holde øje med CPU forbruget når den vises modsat de andre :)
Gravatar #9 - onetreehell
6. dec. 2010 15:44
Jeg er begyndt at bruge adblock plus.
Gravatar #10 - Daniel-Dane
6. dec. 2010 17:23
onetreehell (9) skrev:
Jeg er begyndt at bruge adblock plus.
Forpulede, hykleriske nasserøv.

Terra - adblock er det samme som torrent.

Edit: Du kunne vel også nøjes med flashblock. Jeg har slået adblock fra for newz.dk, da jeg altid støtter en god sag. (:
Gravatar #11 - onetreehell
6. dec. 2010 19:22

AMD er noget lort og jeg har en freebsd box selvom jeg hader den som pesten.

Terra - flashblock er som afbrudt samleje

Jeg vælger ikke at støtte indtil man bliver taget (mere) seriøst :)
Gravatar #12 - Cutepuppy
8. dec. 2010 22:17
Vi er nogen stykker der længe har forsøgt at få noget "betal for at slippe for reklamer" noget på plads, men de vil tydeligvis ikke have vores penge.

Den var ellers planned på uservoice, men den er jo væk nu, så vi kan vel igen glemme nogensinde at se den funktion.
Gravatar #13 - KaW
8. dec. 2010 22:54
Jeg gider ikke miste batteri, og spilde processorkraft på en reklame, så jeg har blokeret _alt_ flash på min Mac.

Giv mig reklamer som ikke spilder mine cpu-cycles betydeligt. Sites som reddit kan sagtens finde ud af det.

Jeg vil gerne betale mig fra flash reklamer på Newz.dk, men I vil hellere sløve min computer unødvendigt, og spilde min strøm. Så derfor får i ingen clicks fra mig.
Gravatar #14 - hmn
9. dec. 2010 08:51
#12 problemet ligger lidt i at det sansynligvis er et meget lille antal brugere der vil benytte sig af funktionen, og det vil nok ikke opveje det det vil koste i gebyrer til pbs og den tid der skal bruges på at udvikle det.

ikke sagt at jeg aldrig vil lave det, men lige nu er der bare andre opgaver der har højere prioritet.
Gravatar #15 - D_V
9. dec. 2010 09:01

http://ewire.dk/Merchant/EasyBiz

Noget i stil med den kan vel bruges, der er en oprettelse på 399,- som nok hurtigt er dækket ind, og så er der intet månedligt/årligt gebyr.

At det så måske ikke er den pæneste løsning, så vil den da virke.

Ellers er der også muligheden for at bruge paypal, ved godt de er forhadte af nogen. Men muligheden er der da.

Begge dele sætter jer ikke i nogen fast udgift, og vil være en fin måde at se hvor mange der reelt set er villige til at betale for at slippe for reklamer.

Personligt kører jeg med Adblock, efter at have været blevet overrasket for mange gange. Men ville intet problem have med at betale et beløb om måneden, og derved lette min samvittighed lidt.

Gravatar #16 - KaW
9. dec. 2010 15:53
Ellers smid en bankkonto op, og lad os sende penge med vores brugernavne i.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login