mboost-dp1

Forklaring af rating og karma

Gå til bund
Gravatar #1 - Kordonme
25. mar. 2011 08:51
Guys,

Jeg forstår det simpelthen ikke. Jeg har en karmaoversigt der siger således:

-1 Flest forum indlæg vurderet som Irrelevant

Min Vurderingsfordeling ser således ud.

"Sidste to måneder" er tom. Dette må være en bug da jeg VED, at jeg har fået tre "sjov" rating jævnfør denne nyhed.

Desuden kan jeg ikke se hvor i min vurderingsfordeling "irrelevant" overhovedet har flere end nogle af de andre.

Please?

PS: Jeres karma-link på denne side virker heller ikke.
Gravatar #2 - Jonasee
25. mar. 2011 10:45
Kordonme (1) skrev:
-1 Flest forum indlæg vurderet som Irrelevant

Eller sagt på en anden måde, største delen af de indlæg du har vurderet, har du vurderet som irrelevant. Dette kunne din oversigt ihvertfald antyde

http://i51.tinypic.com/66vmna.png
Gravatar #3 - Rainmeter
25. mar. 2011 11:33
Hvordan ser du det?
Jeg ser langt mere positivt end negativt

Desuden ville der have stået
Andres indlæg, det på hans side er klart formuleret som som hans egene indlæg.

Her er deres karma ting link
Gravatar #4 - Jonasee
25. mar. 2011 11:36

Ja, ved ikke lige hvordan jeg så det, kan være jeg skal have checket min øjne igen :)
Gravatar #5 - donoe
25. mar. 2011 12:10
Jeg vil godt støtte tråden og stille lidt samme spørgsmål.
I denne debat har jeg fx. fået en "Interessant", men det virker lidt som om jeg sidder fast, og karmaen stadig er "uheldig":
http://macnation.newz.dk/katastrofe-i-japan-kan-si...

Jeg kan heller ikke se, jeg skulle have givet flest negative ratings - og det er heller ikke umiddelbart mit indtryk. :(

Egentlig er jeg ikke en der rater så meget, men det er lidt irriterende, at andre pr. default ikke ser ens indlæg - så det med at besvare nogens spørgsmål er mange gange spildt.
Gravatar #6 - fjols
25. mar. 2011 12:17
Det er så vidt jeg husker noget med at det kun bliver opdateret en gang om dagen. Kan det passe?
Gravatar #7 - redhead
25. mar. 2011 12:47
Jeg kan heller ikke lige følge den "Uheldige" vurdering OP er ude for.

Hvis vi kigger reglerne igennem for rating, så er alle ratings kategoriseret under "Neutral" vurderet som "negativ" rating fra brugeren, det vil udfra oversigten over alle ratings foretaget give:

Gentagelse: 6
Sjov: 16
Irrelevant: 62
Flamebait: 24

Hvilket giver en total på 108, men da vedkommende inden for kategorien "Positiv" ratings har givet vurderingerne:

Relevant: 148
Informativ: 23
Interessant: 22

Hvilket giver et total på 193, vil den samlede del af de negative ratings afgøre 35% som på ingen måde overstiger 50% som er grænsen for hvornår man kategoriseres som "Uheldig"

Man skulle tro der var en fejl i udregningen af hvor stor en procentdel den negative udgjorde, eventuelt ved at der sammenlignes hvor stor en procentdel negative ud af antal positive ratings eks:

108 ud af 193, hvilket giver 55%

Men dette er komplet fejl i forhold til normal statistik beregning af denne art.

Nu er der ingen steder jeg kan finde hvilken kategori vurderingen "Neutral" falder ind under, OP har 99 af sine indlæg rated af denne vurdering, hvis det summeres under "negativ" er det dem som får vippen til at tilte, men da jeg går ud fra alle indlæg som ikke er rated tæller med i denne gruppe er det ikke en vurdering der ses på ved beregning af negativ/positiv ratings procenter.
Gravatar #8 - Windcape
25. mar. 2011 12:55
Det skal nok passe med at rutinen til udregningen af karma er gået i stykker igen.

Det er sket før :)
Gravatar #9 - Niklas H
25. mar. 2011 12:58
Neutral tæller ikke med, og sjov er neutral.
Gravatar #10 - donoe
25. mar. 2011 13:05
#6: For mit vedkommende ihvertfald har det stået på en 3 måneders tid :)

Men ja, udfra placering af "Sjov" i rating-hierarkiet kunne det måske antyde at det vurderes negativt, selvom det egentlig ikke giver så god mening at det skulle - det er ihvertfald min mening.
At flest forum indlæg er markeret af Kordonme og jeg som "Irrelevant" er ihvertfald forkert - statistikken viser jo også, at det ikke er tilfældet, uanset hvordan man vender og drejer det.
Gravatar #11 - Alrekr
25. mar. 2011 14:15
Det er fordi der sidder en lille abe som styrer det. Den trykker på nogle tilfældige knapper, og giver os ratings derefter. Jeg forstår heller ikke hvorfor min er God, men aben syntes åbenbart at det skulle være sådan...

Gravatar #12 - Kordonme
27. mar. 2011 19:22
Thank god, at jeg ikke er den eneste der ikke kan se sammenhængen.

Jeg husker vist, at mine ratings på et tidspunkt var 3 irrelevante vs 2 relevate, hvilket ville give mig en "uheldig" karma.

Men det er længe siden og som det kan ses på oversigten er de også forsvundet. Det er som om Newz karma system er gået i stå og ikke bliver opdateret.
Gravatar #13 - Caek of Doom
27. mar. 2011 19:32
Jeg burde også have super karma istedet for god, fordi jeg har flest informative og ikke relevante. :p
Gravatar #14 - Dr_Mo
27. mar. 2011 19:52
Caek of Doom (13) skrev:
Jeg burde også have super karma istedet for god, fordi jeg har flest informative og ikke relevante. :p

Det giver -1 karma at være kvinde :P
Gravatar #15 - Caek of Doom
27. mar. 2011 20:07
Ouch ;)
Gravatar #16 - Dr_Mo
27. mar. 2011 20:19
Heldigvis kan du ændre det, også IRL ;-)
Gravatar #17 - Daniel-Dane
27. mar. 2011 20:46
Kordonme (12) skrev:
Det er som om Newz karma system er gået i stå og ikke bliver opdateret.

Windcape (8) skrev:
Det skal nok passe med at rutinen til udregningen af karma er gået i stykker igen.

Det er sket før :)
Det bliver rettet om nogle måneder. Relax.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login