mboost-dp1

"gem" knap position.

Gå til bund
Gravatar #1 - Jakob Jakobsen
14. apr. 2010 20:37
Nu sidder jeg igen og er irriteret over knappernes position når man redigerer sine indlæg.
Normalt så er "indsend" knappen til venstre, men når man så redigerer sine indlæg, sidder en tilsvarende knap "gem" til højre og "annuller" knappen til venstre.
Det har resulteret i at jeg utallige gange har brugt tid på at redigere mine indlæg og så kommer jeg til at trykke på annuller og så kan jeg starte forfra.

Ville det ikke være en fornuftig ide at bytte om på "gem" og "annuller" knapperne?
Gravatar #2 - Mandalae
15. apr. 2010 13:05
Jeg synes da det virker mere logisk at gem knappen er til højre for en eventuel annuller knap?

Grunden til at indsend/gem knappen normalt ligger til venstre er jo at det er en preview knap og ikke en annuller knap.

Jeg vil hellere ændre det så preview ligger til venstre, altså sørge for at det er ens den vej rundt.

Jeg synes bare det giver mening at den primære knap ligger yderst til højre. Måske er det bare mig? :)
Gravatar #3 - Windcape
15. apr. 2010 13:22
mandalae (2) skrev:
Jeg synes bare det giver mening at den primære knap ligger yderst til højre
Jeg tror vi er enige omkring den del.

Vi er bare ikke enige om at "preview" knappen overhovedet har en grund til at findes.
Gravatar #4 - Daniel-Dane
15. apr. 2010 13:28
Enig.

Enig.

#3 (del 2)
Uenig. Jeg bruger ofte Preview, når jeg skriver en klat tekst eller med meget "BB"-kode. Det svarer til at skrive ud; Mere klarhed, så man kan rette, inden man sender ind.
Gravatar #5 - Jakob Jakobsen
15. apr. 2010 15:13
Jeg er faktisk ligeglad hvilken siden knappen er på, så længe at "gem", "indsend" og "opret" knappen har samme position. Det er forvirrende når den samme type knap skifter position.
Gravatar #6 - Systran
15. apr. 2010 15:57
mandalae (2) skrev:
Jeg synes da det virker mere logisk at gem knappen er til højre for en eventuel annuller knap?

Grunden til at indsend/gem knappen normalt ligger til venstre er jo at det er en preview knap og ikke en annuller knap.

Jeg vil hellere ændre det så preview ligger til venstre, altså sørge for at det er ens den vej rundt.

Jeg synes bare det giver mening at den primære knap ligger yderst til højre. Måske er det bare mig? :)

Ja, det er bare dig. Jeg synes, det plejer at være til venstre, at "bekræft-knappen" sidder. Se f.eks. i Paint.

Det har altid forekommet mig naturligt, at bekræfte på knappen til venstre, og jeg kommer også altid til at trykke "fortryd". Det ér frustrerende.

Og jeg bruger i øvrigt også preview i ny og næ.
Gravatar #7 - Emil Melgaard
15. apr. 2010 17:02
Det er standard i Windows at den bekræftende knap er til venstre:

[Ja] [Nej] [Annuller]

[OK] [Annuller]

[Kør] [Kør ikke]

[Prøv igen] [Annuller]

Jeg ved ikke hvordan det er på Linux eller Mac.
Gravatar #8 - Daniel-Dane
15. apr. 2010 17:28
Da Newz er til Macs (http://newz.dk/news/submit til højre) og de har den bekræftende knap til højre*, kender jeg allerede udfaldet af denne diskussion. :D

*)
Det er i hvert fald tilfældet ved de fleste billeder på første side. Tredjepartsprogrammer skal man ikke regne med.
Gravatar #9 - Imperial
15. apr. 2010 19:18
Jakob Jakobsen (1) skrev:
Nu sidder jeg igen og er irriteret over knappernes position når man redigerer sine indlæg.
Normalt så er "indsend" knappen til venstre, men når man så redigerer sine indlæg, sidder en tilsvarende knap "gem" til højre og "annuller" knappen til venstre.
Det har resulteret i at jeg utallige gange har brugt tid på at redigere mine indlæg og så kommer jeg til at trykke på annuller og så kan jeg starte forfra.

Ville det ikke være en fornuftig ide at bytte om på "gem" og "annuller" knapperne?

JA! For fanden jeg har begået samme fejl mange gange xD
Gravatar #10 - Mandalae
15. apr. 2010 19:32
Det er ikke rigtig et problem for mig at have den bekræftende knap til venstre, jeg synes bare det er bedre gui at have den til højre.

Hvis der generelt er bedre stemning for at have den til venstre vil jeg dog ydmygst bugge mig i støvet og flytte den derover :)

Jeg venter dog lige til at jeg har bedre tid. Så er der også tid til at komme med flere argumenter for og imod ;)
Gravatar #11 - Imperial
15. apr. 2010 19:37
mandalae (10) skrev:
Det er ikke rigtig et problem for mig at have den bekræftende knap til venstre, jeg synes bare det er bedre gui at have den til højre.

Hvis der generelt er bedre stemning for at have den til venstre vil jeg dog ydmygst bugge mig i støvet og flytte den derover :)

Jeg venter dog lige til at jeg har bedre tid. Så er der også tid til at komme med flere argumenter for og imod ;)

Det er bare pis irriterende når man vænner sig til at den er i venstre side, og så de sjælde gange man retter sit shit, så komme man til at skrive det samme 10 gange xD Og JA, jeg har rent faktisk trykker på "fortryd" sådan ca. 10 gange i træk engang, fordi jeg ikke kiggede på knappen. xD Troede at Newz.dk bare ikke ville lade mig rette eller noget xD
Gravatar #12 - Mandalae
15. apr. 2010 19:39
Daniel-Dane (8) skrev:
Da Newz er til Macs (http://newz.dk/news/submit til højre) og de har den bekræftende knap til højre*, kender jeg allerede udfaldet af denne diskussion. :D

Det billede du mener er kun Safari fordi du selv sidder i Safari. Det skulle meget gerne skifte mellem IE, Firefox og Safari :)

Jeg vil dog lige sige mht problematikken i denne tråd at de fleste steder jeg kan huske er den knap der kan føre dig videre i programmet/websitet til højre. F.eks. er søgeknapper næsten altid til højre for input feltet i pagination er næste knappen altid til højre.

Så for mig giver det stadig mening at den knap der udfører det næste logiske step er til højre.

#11,

Enig, det bør uanset hvad være konsekvent, jeg skal bare finde ud af hvilken knap jeg skal flytte :p
Gravatar #13 - Daniel-Dane
15. apr. 2010 19:47
mandalae (12) skrev:
Det billede du mener er kun Safari fordi du selv sidder i Safari. Det skulle meget gerne skifte mellem IE, Firefox og Safari :)
Huh, huh, and huh?!
Gravatar #14 - Mandalae
15. apr. 2010 19:51
#13,

That's possibly the least helpful response I've had today...

#On Topic:

http://www.useit.com/alertbox/ok-cancel.html

Det ser ud til at det er lidt ligegyldigt, så jeg tror bare vi vælger at flytte Gem knappen over til venstre så det er ens overalt på sitet. Mest fordi det er nemmere at flytte en enkelt knap, og fordi windows tilsyneladende har den bekræftende knap til venstre.

Håber alle kan leve med denne beslutning? :)
Gravatar #15 - Jakob Jakobsen
15. apr. 2010 19:54
Jeg takker og bukker!
Gravatar #16 - Daniel-Dane
15. apr. 2010 19:55
Jeg skriver jo, at de fleste billeder på første side af Google havde samme opsætning. Jeg brugte bare Safari, da det ikke er et tredjepartsprogram, og tredjepartsprogrammerne skal helst opføre sig efter OS'ets regler. Så dit (nu gamle) design fulgte OS X'ens.
Gravatar #17 - Mandalae
15. apr. 2010 20:03
#16,

Og jeg henviste til dit link til vores billede under http://newz.dk/news/submit ..
Gravatar #18 - Mandalae
15. apr. 2010 20:05
Knapperne er nu flyttet rundt..

Bliver spændende at se hvor mange gange folk kommer til at trykke forkert nu :p
Gravatar #19 - Daniel-Dane
15. apr. 2010 20:07
Nåh. Men så skriv det, da det er det andet billede, som er Safari. Og om den skifter er underordnet. Alle billederne er netop fra en Mac, og det er det, som er pointen.
Gravatar #20 - Mandalae
15. apr. 2010 20:09
Daniel-Dane (19) skrev:
Nåh. Men så skriv det, da begge billeder er Safari. Og om den skifter er underordnet. Alle billederne er netop fra en Mac, og det er det, som er pointen.

Den gjorde det ellers lige for mig, med Safari og Firefox :) - Granted begge er fra macs, men det er mere et udtryk for at newz bliver udviklet og designet på macs, det bliver ikke lavet til dem.

newz.dk bliver lavet til alle browsere, på alle platforme :)
Gravatar #21 - The-Lone-Gunman
15. apr. 2010 20:54
Jeg synes du skal lave det, så alle knapper bliver tilfældigt placeret på hver sidevisning.

Så kan folk lære, at læse hvad der står, inden de trykker.
Gravatar #22 - vandfarve
15. apr. 2010 21:37
Ja, sgu, jeg stemmer også Norrah ud, siden det er det, vi snakker om nu...

(Jeg kan ikke underkende, at jeg er lidt fuld)
Gravatar #23 - onetreehell
15. apr. 2010 21:45
Jeg stemmer for at vi indfører én submit knap. tilgengæld skal vi have en action-felt hvor man kan skrive hvad man vil have udført, f. eks. indsend eller gem. Eller preview. Eller make-coffee.

Hvem fanden er Norrah?
Gravatar #24 - vandfarve
15. apr. 2010 21:48

Du mener selvfølgelig: Sudo make coffee.
Gravatar #25 - onetreehell
15. apr. 2010 22:09
Jo :)

>$ sudo make coffee
make: *** No rule to make target `coffee'. Stop.
Gravatar #26 - Emil Melgaard
16. apr. 2010 05:48

Så kan I måske bruge samme princip til at placere knapperne efter det operativsystem der bliver brugt :)
Gravatar #27 - onetreehell
16. apr. 2010 05:50
Hvad så hvis man bruger en anden windowmanager/desktop environment end standard? :)
Gravatar #28 - terracide
16. apr. 2010 16:05
mandalae (12) skrev:
Så for mig giver det stadig mening at den knap der udfører det næste logiske step er til højre.

Læser du også fra højre imod venstre...eller gør du som alle andre og læser fra venste imod højre?

At Mac er keglet er ikke en logisk grund,
Gravatar #29 - roennow
16. apr. 2010 16:54
terracide (28) skrev:
Læser du også fra højre imod venstre...eller gør du som alle andre og læser fra venste imod højre?

At Mac er keglet er ikke en logisk grund,

Hvis din logik er, at de vigtigste skal være længst til venstre pga læseretning, så må man da sige at osx vinder på andre punkter (f.eks luk/forstør/minimer knapperne)
Gravatar #30 - terracide
16. apr. 2010 18:18
#29:
Jeg snakker om den vej man læser...men lad mig gætte du er også en mac-fluffer? :)
Gravatar #31 - qwest
16. apr. 2010 18:48
Kan det ikke være lidt ligemeget hvor den sidder, om man er Mac fanboi eller om knappen har sat et andet sted før? Væn dig til at se dig for inden du laver noget, ville nok være min løsning :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login