mboost-dp1
Nyhedskvaliteten
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- newz.dk
Jeg har tidligere været ude med riven over kvaliteten af nyhederne, men jeg vil lige prøve igen.
Bemærk, at jeg ikke taler om stavning osv., men udelukkende typerne, der bliver bragt.
Et par eksempler:
http://newz.dk/far-og-soen-genforenet-efter-70-aar...
Hvad laver sådan en nyhed på et nørd-site? Den hører til hos Ekstrabladet eller lignende tabloids.
http://newz.dk/linux-nu-som-t-shirt
Kan måske gå an som en WNZ.. men det er vel næppe nogen specielt relevant nyhed.
http://newz.dk/pink-floyd-sagsoeger-deres-pladesel...
Jo, der er kommet 42 kommentarer, men langt de fleste handler om musikken - og ikke om selve sagen. Skal der til at være nyheder, hver gang en musiker er utilfreds med sit pladeselskab?
http://newz.dk/facebook-lancerer-maaske-ny-lokalit...
Kan vi ikke holde os til facts - og lade andre nyhedstjenester om rygter med mere eller mindre hold i?
http://newz.dk/3-aarig-tager-fejl-af-pistol-og-wii...
Relevans? Det er en ufattelig ligegyldig nyhed for sitet.. Det eneste, der har bare lidt relevans er, at faderen påstår, det er en wii-controller, der har været indblandet.
http://newz.dk/baby-doed-fordi-foraeldrene-spilled...
Nå. Tragisk historie, men igen en nyhed, der hører til hos Ekstrabladet og lign.
http://newz.dk/mark-zuckerberg-beskyldt-for-hackin...
Ligegyldige og uunderbyggede rygter.
http://newz.dk/sony-maaske-paa-vej-med-psp-kompati...
Flere rygter...
Ovenstående er fra de sidste 3-4 dage. Er det kun mig, der er træt af at læse om den slags pjat?
Jeg kan forøvrigt se, at LinguaIgnota er indsender af de fleste af nyhederne, hvilket kan foranledige mig til at tro, at det hænger sammen med den nuværende konkurrence. Men hvis i skal poste disse nyheder, så lad i det mindste den oprindelige tekst så, så vi har lidt at grine af istedet.
Jeg savner "newz.dk - nyheder for rigtige nørder"
Bemærk, at jeg ikke taler om stavning osv., men udelukkende typerne, der bliver bragt.
Et par eksempler:
http://newz.dk/far-og-soen-genforenet-efter-70-aar...
Hvad laver sådan en nyhed på et nørd-site? Den hører til hos Ekstrabladet eller lignende tabloids.
http://newz.dk/linux-nu-som-t-shirt
Kan måske gå an som en WNZ.. men det er vel næppe nogen specielt relevant nyhed.
http://newz.dk/pink-floyd-sagsoeger-deres-pladesel...
Jo, der er kommet 42 kommentarer, men langt de fleste handler om musikken - og ikke om selve sagen. Skal der til at være nyheder, hver gang en musiker er utilfreds med sit pladeselskab?
http://newz.dk/facebook-lancerer-maaske-ny-lokalit...
Kan vi ikke holde os til facts - og lade andre nyhedstjenester om rygter med mere eller mindre hold i?
http://newz.dk/3-aarig-tager-fejl-af-pistol-og-wii...
Relevans? Det er en ufattelig ligegyldig nyhed for sitet.. Det eneste, der har bare lidt relevans er, at faderen påstår, det er en wii-controller, der har været indblandet.
http://newz.dk/baby-doed-fordi-foraeldrene-spilled...
Nå. Tragisk historie, men igen en nyhed, der hører til hos Ekstrabladet og lign.
http://newz.dk/mark-zuckerberg-beskyldt-for-hackin...
Ligegyldige og uunderbyggede rygter.
http://newz.dk/sony-maaske-paa-vej-med-psp-kompati...
Flere rygter...
Ovenstående er fra de sidste 3-4 dage. Er det kun mig, der er træt af at læse om den slags pjat?
Jeg kan forøvrigt se, at LinguaIgnota er indsender af de fleste af nyhederne, hvilket kan foranledige mig til at tro, at det hænger sammen med den nuværende konkurrence. Men hvis i skal poste disse nyheder, så lad i det mindste den oprindelige tekst så, så vi har lidt at grine af istedet.
Jeg savner "newz.dk - nyheder for rigtige nørder"
fjols (2) skrev:Jeg er helt enig, selvom nyhed nr. 2 i hvert fald er til rigtige nørder ;)
Jeg synes nu den sidste nyhed er meget relevant, for nogen gange så er der altså bare hold i rygter og med sådan et interessant produkt mener jeg godt det kan retfærdiggøres.
Både og. Når der ikke engang er et koncept-art eller lign., så synes jeg ikke, det er min tid værd. :)
Det svarer vel lidt til en nyhed, der siger "Microsoft vil måske lave en smart-phone, der måske/måske ikke er kompatibel med xbox-live. Vi ved det ikke, og der er ingen navngivne kilder, der vil sige noget. Men alligevel!"
Men det skal ikke udmynte sig i en diskussion om enkelte nyheder - det var på en langt mere generelt plan, jeg mente det.
Hvilke nyheder der er gode og hvilke der ikke er, er i de fleste tilfælde en subjektiv holdning, hvor nogle let skøjter hen over nyheder som andre finder interessante.
Der vil derfor altid være nyheder som rammer ved siden af ens egen smag.
Når det er sagt så prøver vi så vidt muligt at udvælge de som vi mener i læsere finder interessante, og er altid modtagelig for forslag.
En mulighed er at indsende nyheder, som der p.t. sker ekstra meget af, idet vi afvikler en nyhedskonkurrence. Dette giver ofte nogle indspark til typer af nyheder, vi måske ikke altid bringer, hvilket jeg mener er sundt nok at prøve, for at se hvad reaktionen er.
Vedrørende nyheder der til tider er i rygte kategorien, så vrimler nettet med den slags, og set i forhold til mange andre sider, så holder vi det på et forholdsvist lavt niveau. Typisk bringer vi kun nyheder af den karakter, hvis det omhandler hvad vi mener er meget interessante produkter og der er noget kød på dem, f.eks. at de kommer fra en kilde med en hvis vægt.
Der vil derfor altid være nyheder som rammer ved siden af ens egen smag.
Når det er sagt så prøver vi så vidt muligt at udvælge de som vi mener i læsere finder interessante, og er altid modtagelig for forslag.
En mulighed er at indsende nyheder, som der p.t. sker ekstra meget af, idet vi afvikler en nyhedskonkurrence. Dette giver ofte nogle indspark til typer af nyheder, vi måske ikke altid bringer, hvilket jeg mener er sundt nok at prøve, for at se hvad reaktionen er.
Vedrørende nyheder der til tider er i rygte kategorien, så vrimler nettet med den slags, og set i forhold til mange andre sider, så holder vi det på et forholdsvist lavt niveau. Typisk bringer vi kun nyheder af den karakter, hvis det omhandler hvad vi mener er meget interessante produkter og der er noget kød på dem, f.eks. at de kommer fra en kilde med en hvis vægt.
Som pernicious skriver, så er det meget svært at sige om at nyhedX er interessant og nyhedY er uinteressant, da det er op til den enkelte at afgøre
Jeg er meget glad for at der her på newz er muligt at blackliste tags, så jeg slipper for nyheder om iphones, som jeg personligt finder lige så interessante som en hestepære, men det kan selvfølgelig være svært at finde et tag som passer på de lidt mindre nørdede nyheder, som er hurtigt at blackliste
Ang. nyheder om rygter kunne man evt. lave et tag der hedder "Rygte", og dem der kun vil have cold facts på nyhedssiden kan så blackliste det tag
Jeg er meget glad for at der her på newz er muligt at blackliste tags, så jeg slipper for nyheder om iphones, som jeg personligt finder lige så interessante som en hestepære, men det kan selvfølgelig være svært at finde et tag som passer på de lidt mindre nørdede nyheder, som er hurtigt at blackliste
Ang. nyheder om rygter kunne man evt. lave et tag der hedder "Rygte", og dem der kun vil have cold facts på nyhedssiden kan så blackliste det tag
Hvis en nyhed er baseret på et rygte eller spekulation, så vil der så vidt muligt også være et "rygte" eller "spekulation"-tag. Skulle det ikke være tilfældet, så gør gerne opmærksom på det.
pernicious (5) skrev:Hvilke nyheder der er gode og hvilke der ikke er, er i de fleste tilfælde en subjektiv holdning, hvor nogle let skøjter hen over nyheder som andre finder interessante.
Naturligvis. Jeg synes bare der er sket et skred i den seneste tid. I skal selvfølgelig holde et vist flow i jeres nyheder for at sikre, at folk vender tilbage flere gange om dagen. Jeg ærgrer mig bare over, at det tilsyneladende er bedre at have "lav-kvalitets-nyheder" fremfor ingen nyheder.
Jeg er enig. Men jeg og flere andre har givet udtryk for, at vi ikke vil lave alt for meget af jeres arbejde med at indsende nyheder og sådan. I skulle jo nødigt kede jer :)
Jeg er godt klar over, at der er færre her end f.eks. hos engadget (uden at sammenligne i øvrigt). Men hvis man kigger f.eks. hos CW.dk eller hos version2.dk, så er der så godt som ingen rygter overhovedet. Og de holder sig også fra tabloid-nyhederne, som intet har med jeres (gamle) målgruppe at gøre.
Jeg har som sådan intet imod rygter - der skal bare være kød på dem. Infoen om Microsofts Courier f.eks. var vel på rygtebasis, men i og med, at der er concept-art mv. er der lidt at se på, og man kan sammenligne f.eks. med en iPad eller andre tablets. En tør nyhed om, at unavngivne personer mener, at Sony vil lave en PSP-smartphone er sådan lidt "nå...", når der ikke er noget som helst info om den.
Adagio (9) skrev:Det kunne være XorpiZ skulle blackliste det tag så, så han slipper for dem :)
Den med at Facebook MÅSKE lancere en eller anden tjeneste hører måske ikke lige under rygte, men kan være man kan lave et tag til sådanne "MÅSKE" ting også, så han også slipper for dem
Som skrevet ovenfor, så har jeg intet imod rygter som sådan. Kun dem der er spekulative og ligegyldige (subjektivt ja.. men ofte kan man jo se, om der er noget om det eller ej).
Men måske man skulle lave et "tabloid"-tag.. det ville jeg nok blackliste. Omvendt ville jeg så gå glip af 30% af nyhederne herinde :)
XorpiZ (10) skrev:Jeg er enig. Men jeg og flere andre har givet udtryk for, at vi ikke vil lave alt for meget af jeres arbejde med at indsende nyheder og sådan. I skulle jo nødigt kede jer :)
Det gør vi skam ikke :)
Er også fint hvis man ikke ønsker at bidrage via indsendelse af nyheder, så er debatoplæg som dette et glimrende alternativ til at belyse et område man mener kan gøres bedre, og det følger vi naturligvis med i.
pernicious (11) skrev:Det gør vi skam ikke :)
Er også fint hvis man ikke ønsker at bidrage via indsendelse af nyheder, så er debatoplæg som dette et glimrende alternativ til at belyse et område man mener kan gøres bedre, og det følger vi naturligvis med i.
Ja, det er rart, at i svarer på kritikken.
Jeg har dog en fornemmelse af, at det er pga. konkurrencen, at der kommer lidt flere uinteressante nyheder end der normalt gør.
XorpiZ (12) skrev:Jeg har dog en fornemmelse af, at det er pga. konkurrencen, at der kommer lidt flere uinteressante nyheder end der normalt gør.
Der kommer flere nyheder igennem pga. konkurrencen, ingen tvivl om det. Der vil altid være nyheder man personlig finder mindre interessant, og med en højere nyhedsvolumen, så er risikoen at dette tal også stiger. Jeg indrømmer også gerne , at et par af nyhederne nævnt i #1, nok bedre havde passet ind som en weekendnyhed.
Jeg føler ikke noget ansvar for de nyheder, jeg indsender. Det må være op til staff at afgøre, om de lever op til sitets målsætninger og retningslinier - jeg ville for såvidt indsende et billede af en lort med et flag i, hvis jeg troede, at det havde en mulighed for at blive publiceret. I'm in it to win it.
Men jeg gør mig stadig nogle tanker omkring din observation. Umiddelbart har du da ret, hvis man udelukkende opfatter Newz.dk som et nyhedsmedie og kilde til aktuel information, men jeg ser det personligt mere som en hybrid imellem et nyhedsmedie og et debatforum, og derfor finder jeg også en berettigelse i nogle typer af rygter.
Facebook-eksemplet er fint, da det udover at beskrive en potentiel ny feature også lægger op til diskussion omkring essensen af denne.
En sådan lokalitetstjeneste rejser et hav af nye problemstillinger, som nogle måske finder tilfredsstillelse i at reflektere over, uanset om tjenesten nogensinde bliver realiseret eller ej. - Og jeg synes som sådan at det er meget interessant at læse, hvad andre mennesker tænker om sådanne ting.
Historien om den 3-årige pige, der på tragisk vis skød og dræbte sig selv, blev oprindeligt indsendt af en fra staff, der faldbød den til omskrivning, da han ikke selv mente, at han havde tid. Jeg synes også, at den var lidt tyndtbenet, men med over 70 kommentarer må den alligevel have ramt noget i folk.
Det er nok ikke en nyhed der interesserer dig og mig, men nogle har åbenbart fundet den interessant.
Til sidst vil jeg bare understrege, at det ikke ville gøre mig noget, om staff var mere restriktive i forhold til hvilke nyheder, de lader slippe igennem. - Også selvom det uværgeligt vil betyde, at mange af mine egne anstrengelser bliver afvist ved døren.
Men jeg synes egentlig, at det langt hen af vejen fungerer fint nok som det gør nu.
Men jeg gør mig stadig nogle tanker omkring din observation. Umiddelbart har du da ret, hvis man udelukkende opfatter Newz.dk som et nyhedsmedie og kilde til aktuel information, men jeg ser det personligt mere som en hybrid imellem et nyhedsmedie og et debatforum, og derfor finder jeg også en berettigelse i nogle typer af rygter.
Facebook-eksemplet er fint, da det udover at beskrive en potentiel ny feature også lægger op til diskussion omkring essensen af denne.
En sådan lokalitetstjeneste rejser et hav af nye problemstillinger, som nogle måske finder tilfredsstillelse i at reflektere over, uanset om tjenesten nogensinde bliver realiseret eller ej. - Og jeg synes som sådan at det er meget interessant at læse, hvad andre mennesker tænker om sådanne ting.
Historien om den 3-årige pige, der på tragisk vis skød og dræbte sig selv, blev oprindeligt indsendt af en fra staff, der faldbød den til omskrivning, da han ikke selv mente, at han havde tid. Jeg synes også, at den var lidt tyndtbenet, men med over 70 kommentarer må den alligevel have ramt noget i folk.
Det er nok ikke en nyhed der interesserer dig og mig, men nogle har åbenbart fundet den interessant.
Til sidst vil jeg bare understrege, at det ikke ville gøre mig noget, om staff var mere restriktive i forhold til hvilke nyheder, de lader slippe igennem. - Også selvom det uværgeligt vil betyde, at mange af mine egne anstrengelser bliver afvist ved døren.
Men jeg synes egentlig, at det langt hen af vejen fungerer fint nok som det gør nu.
...og så kan du altid trøste dig med, at det kunne være værre.
LinguaIgnota:
Det er jeg slet ikke i tvivl om, hvilket også var det, jeg prøvede at komme frem til tidligere.
Jeg læser primært newz.dk pga. debatterne, og det er bl.a. derfor, det ærgrer mig lidt, at der kommer sådanne ligegyldige nyheder. Alle kunne jo have forudsagt, at tråden omkring den 3-årige ville ende i den sædvanlige bashing af USA. Der er dog nok nogen, der har lært lidt af det, jeg kan bare ikke se, hvad relevans, den har på et nørd-site.
Rygter skal, som jeg skrev tidligere, naturligvis ikke udelukkes 100%, men der skal helst være lidt bund i dem. Spekulationer, der er opstået pga. ukendte kilder (som den med ham fra Facebook) kan jeg slet ikke se noget formål med.
Ja, det fungerer som sådan fint - men det tilskriver jeg nu mere debatten end nyhedernes kvalitet, hvis jeg skal være ærlig. Der er heldigvis en del herinde, der stadig kan føre en sober debat uden at quote-snippe, fluekneppe osv.
Jeg føler ikke noget ansvar for de nyheder, jeg indsender. Det må være op til staff at afgøre, om de lever op til sitets målsætninger og retningslinier - jeg ville for såvidt indsende et billede af en lort med et flag i, hvis jeg troede, at det havde en mulighed for at blive publiceret. I'm in it to win it.
Det er jeg slet ikke i tvivl om, hvilket også var det, jeg prøvede at komme frem til tidligere.
Jeg læser primært newz.dk pga. debatterne, og det er bl.a. derfor, det ærgrer mig lidt, at der kommer sådanne ligegyldige nyheder. Alle kunne jo have forudsagt, at tråden omkring den 3-årige ville ende i den sædvanlige bashing af USA. Der er dog nok nogen, der har lært lidt af det, jeg kan bare ikke se, hvad relevans, den har på et nørd-site.
Rygter skal, som jeg skrev tidligere, naturligvis ikke udelukkes 100%, men der skal helst være lidt bund i dem. Spekulationer, der er opstået pga. ukendte kilder (som den med ham fra Facebook) kan jeg slet ikke se noget formål med.
Ja, det fungerer som sådan fint - men det tilskriver jeg nu mere debatten end nyhedernes kvalitet, hvis jeg skal være ærlig. Der er heldigvis en del herinde, der stadig kan føre en sober debat uden at quote-snippe, fluekneppe osv.
#niveau
Jeg er helt enig i at der er nogle nyheder som er for meget mainstream.
Folk læser næppe newz.dk for at få nyheder som henvender sig til alle - EB og BT har glimrende web sites med generelle nyheder og sektioner for mere eller mindre troværdige gossip historier.
Jeg er helt enig i at der er nogle nyheder som er for meget mainstream.
Folk læser næppe newz.dk for at få nyheder som henvender sig til alle - EB og BT har glimrende web sites med generelle nyheder og sektioner for mere eller mindre troværdige gossip historier.
Jeg kunne også godt ligge et par pegepinde på formuleringer og manglende data som er i original nyheden, men som ikke fremkommer i newz.dk's version, og taget i betragtning at newz.dk er nyheder for rigtige nørder ville jeg antage at den originale nyhed sædvanligvis vil være den der dækker mest - og at newz.dk's version ville have mere (eller mindst lige så meget) data.
Jeg har også oplevet flere nyheder, hvor original nyheden havde masser af information, som lige var noget for rigtige nørder, men som af en eller anden grund mangler fra nyheden her på siden
Har selv skrevet et par nyheder, hvor jeg smed en del information i, som jeg mener vil være interessante for nørder, men den information blev slettet før nyhederne blev publiseret
Dog nyhederne her på newz skal heller ikke være flere sider lange, som original nyhederne ofte er, så i mange tilfælde bliver man nødt til lige at skære noget fra
Har selv skrevet et par nyheder, hvor jeg smed en del information i, som jeg mener vil være interessante for nørder, men den information blev slettet før nyhederne blev publiseret
Dog nyhederne her på newz skal heller ikke være flere sider lange, som original nyhederne ofte er, så i mange tilfælde bliver man nødt til lige at skære noget fra
Nyhederne på Newz er vel mere en slags teasere end hardcore, udtømmende journalistik. Man må forvente, at folk går til kilden, hvis de vil have alle detaljerne med.
LinguaIgnota (21) skrev:Nyhederne på Newz er vel mere en slags teasere end hardcore, udtømmende journalistik. Man må forvente, at folk går til kilden, hvis de vil have alle detaljerne med.
Enig.
Jeg synes dog stadig, at man burde gå tilbage til "nyheder for rigtige nørder" og ikke "nyheder for alt og alle, der måske falder over siden" :)
Men når siden er afhængig af annoncekroner, så er det en smart overlevelsesstrategi at sigte lidt bredere. Fra mit perspektiv er det mest optimale at balancere indholdet af rigtige "nyheder for nørder" og dem, hvor vi andre også kan følge med. På den måde fastholder man forhåbentlig begge målgrupper.
Right you are. Man kunne godt bestræbe sig lidt på at søge tilbage til de originale kilder - i de fleste tilfælde kræver det ikke mere end at man følger et link eller to.
Det burde stå i retningslinierne for frivillige nyhedsskribenter.
Men når siden er afhængig af annoncekroner, så er det en smart overlevelsesstrategi at sigte lidt bredere. Fra mit perspektiv er det mest optimale at balancere indholdet af rigtige "nyheder for nørder" og dem, hvor vi andre også kan følge med. På den måde fastholder man forhåbentlig begge målgrupper.
Right you are. Man kunne godt bestræbe sig lidt på at søge tilbage til de originale kilder - i de fleste tilfælde kræver det ikke mere end at man følger et link eller to.
Det burde stå i retningslinierne for frivillige nyhedsskribenter.
Det er fint med de nævnte nyheder, da jeg kan godt lide lidt "nørd gossip" og sjove (dog her yderst tragiske) historier.
ZiN (23) skrev:#21: Hvis det var tilfældet ville jeg forvente i en nyhed at få alle links til nyheden fremfor et resumé af én kilde (evt. resumé af en kilde og så en samling links forneden til "mere info"), når nu de så sjældent er fyldestgørende (BT, EB etc. som kilde...).
Noget lignende er foreslået her http://newz.uservoice.com/forums/5218-general/sugg...
#1 Det er før blevet foreslået at lave noget der minder om bagsiden af en almindelig avis "hvor mindre vigtige nyheder kan postes, eller flere "for sjov" artikler og links kan postes." Mange af de nyheder, du omtaler, ville nok passe godt ind et sådant sted.
(edit:) Forslaget på uservoice blev lukket, fordi det ikke var konkret nok, men for mig at se virker idéen god, og måske det kunne betale sig at gøre et nyt forsøg.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.