mboost-dp1

Railgun-nyheder

Gå til bund
Gravatar #1 - XorpiZ
19. nov. 2009 09:46
Mojn

Jeg har en fornemmelse af at jeg ikke er den eneste, der er træt af at læse skribentens personlige holdning i mange af Railgun-nyhederne.

Med fare for at lyde dramatisk, så betyder det altså, at jeg sjældent orker at læse nyhederne på railgun, medmindre jeg sidder på jobbet og har lidt tid til overs.

Eksempel:

http://railgun.newz.dk/har-activision-endnu-et-stu...

"De har gjort det før og de vil gøre det igen. Activision er vilde med at suge alt liv ud af deres populære franchises. De gjorde det med Tony Hawk-spillene og de er fuld i gang med at gøre det med Guitar Hero-franchisen."

Og der findes flere af den slags.. så vidt jeg ved, så har Avenger sagt, at det er med fuldt overlæg de gør det. Jeg mener formuleringen var, at det ville skabe mere debat (?). Det går ellers fint med debatten på newz.dk uden den slags pjat i nyhedsteksterne.

Er der andre end mig, der har det på samme måde?
Gravatar #2 - Cutepuppy
19. nov. 2009 14:36
I starten syntes jeg det gik meget godt med en enkelt linje med skribentens mening, men det er jo efterhånden udvidet til visse nyheder der bare er gennemsyret af had/forelskelse af det omtalte produkt.

Jeg syntes det burde stoppe, det er forstyrrende for nyheden og flytter fokuset væk fra indholdet i nyheden og over til skribentens mening om emnet.
Gravatar #3 - illishar
19. nov. 2009 14:44
Meh, personligt kan jeg godt li' lidt sladder. Det er vel også derfor at man i det hele taget læser den tilhørende diskussion.

Derudover så kan man hurtigt komme ud i problemer, hvis man ikke personificerer nyhederne, da de dermed hurtigt kan blive til kopier af den oprindelige nyhed. Så bliver man *straffet* af APG og Copy-Dan! HRRRRR!!!!
Gravatar #4 - Adagio
19. nov. 2009 14:51
Jeg er enig... personlige holdninger skal ikke være i nyheden... da vil jeg mene at skribenten bare skulle tage og skrive det som første indlæg i nyheden istedet for
Gravatar #5 - Avenger-
19. nov. 2009 15:26
Nu skal vi lige huske, at stort set lige meget hvilket nyhedsmedie man læser inden for spilverdenen, så vil der oftest være en farvning af nyheden.

Nogle steder kommer det meget klart til udtryk, Kotaku, mens det andre steder er gemt godt og grundigt væk, Gamasutra.

Det kan ligeledes siges om de store danske avishuse og deres online nyhedssider, der også er præget af subjektivitet - igen nogle steder mere tydeligt end andre.

Vores redaktionelle linje er noget vi har valgt, men det er selvfølgelig altid til diskussion. Jeg har dog endnu ikke hørt et tilfredsstillende argument, der kan få mig til at overveje at bringe den redaktionelle stil op til overvejelse med resten af holdet.

Fortsæt meget gerne diskussionen herinde, da vi altid er interesseret i, hvad brugerne mener om Railgun.
Gravatar #6 - Fjolle
19. nov. 2009 15:31
Der er nok fanbois rundt omkring på nettet, de skal nok komme frem af sig selv uden at i behøves at provokere dem.
At alle andre gør det er ikke en gyldig undskyldning for jer også at gøre det. Folk læser kommentarerne for meninger, i skal bringe nyhederne.
Gravatar #7 - illishar
19. nov. 2009 15:34
#6 Du kunne også forestille dig at alle nyhederne var indsendt af andre ligesindende tosser. Ja, jeg ved godt at det er en skør ide. :P

I så fald må du derfor blot bashe den pågældende bruger og ikke Newz ;)
Gravatar #8 - ignuz
19. nov. 2009 15:37
Jeg betegner ligeledes de sætninger som beskriver skribentens mening som meningsløse og spild. Holdningerne er ofte ikke specielle eller opsigtsvækkende, og skaber derfor intet nyt.
Gravatar #9 - Coney
19. nov. 2009 16:12
#5 Jamen jeg har sagt det før... Jeg finder nyhederne på Railgun irriterende til tider, og nogen gange direkte frustrerende.... Og det udelukkende fordi I promoter siden som et nyhedsmedie... Nyheder skal være objektive... Hvis i gerne vil lave et spilsite så gør det istedet, og gør noget mere ud af at vise den konkrete adskillelse af newz og Railgun lige udover farveskiftet...

Som det er nu gider jeg tit ikke læse nyheder på Railgun... Læser istedet overskriften i menubaren og søger på nettet efter noget mere sagligt...

Dette argument er blevet bragt op flere gange... Hvorledes er det ikke godt nok til at I gider diskutere det?
Gravatar #10 - shantri
19. nov. 2009 16:17
I agree with the original poster.

De ekstremt subjektive nyheder, er ikke engang værdige til Se&Hør (det absolutte lavpunkt inden for dansk journalistik, i min bog).
Gravatar #11 - XorpiZ
19. nov. 2009 16:20

Selvfølgelig vil der altid være en vis grad af subjektivitet i nyheder - det kan jo ikke undgås.

Jeg ville gerne at Railgun var et mere "seriøst" site, så at sige. Tag det ikke ilde op, men jeg har absolut ingen interesse i at læse en eller anden tilfældig persons holdning til en nyhed - medmindre det er et review/preview! Hvorfor ikke bare præsentere facts og så lade det være op til læseren selv at danne sin egen mening?
Gravatar #12 - Avenger-
19. nov. 2009 16:21
Fjolle (6) skrev:
At alle andre gør det er ikke en gyldig undskyldning for jer også at gøre det.

Jeg har aldrig forsøgt at bruge det som en undskyldning, jeg påpegede blot, at vores linje langt fra er et enkeltstående fænomen, hvorfor det ikke burde komme som en overraskelse, at Railgun har tilsvarende elementer.

Kritikken har altid gået på, at Railgun var en sektion på newz.dk, hvorfor det skulle foregå som på newz.dk, men det synes jeg, vi efterhånden har gjort klart ikke skal være eller vil blive tilfældet, og igen, jeg har endnu ikke hørt noget godt argument for at vores redaktionelle linje skal tages op til overvejelse, og indtil da forbliver den, som den er.

Fjolle (6) skrev:
Folk læser kommentarerne for meninger, i skal bringe nyhederne.

Jeg vil da så sandelig også mene, at vi bringer nyhederne, og jeg regner da stadig også med, at meninger kommer til udtryk i kommentarerne - det er i bund og grund derfor brugerne har mulighed for at kommentere på nyhderne.

Coney (9) skrev:
Hvis i gerne vil lave et spilsite så gør det istedet, og gør noget mere ud af at vise den konkrete adskillelse af newz og Railgun lige udover farveskiftet...

Det skal da heller ikke være nogen hemmelighed, at sektionen på et eller andet tidspunkt i fremtiden forhåbentligt kan udvikle til sin egen side, men i øjeblikket er der visse ting, der sætter grænser for, hvad vi kan gøre, og det må vi leve med - ting jeg nok desværre ikke kan komme nærmere ind på.
Gravatar #13 - XorpiZ
19. nov. 2009 16:25
Avenger- (12) skrev:
jeg har endnu ikke hørt noget godt argument for at vores redaktionelle linje skal tages op til overvejelse, og indtil da forbliver den, som den er.

Beklager jeg lige hiver et citat ud af dit indlæg - men argumentet "det er irriterende at se på" tæller ikke eller hvad?
Gravatar #14 - Avenger-
19. nov. 2009 16:26
XorpiZ (11) skrev:
Hvorfor ikke bare præsentere facts og så lade det være op til læseren selv at danne sin egen mening?

Nok mest af alt fordi spilindustrien er en del af underholdningsbranchen, hvor det til tider kan være svært at adskille fact og subjektivitet, så lige meget, hvor meget I vil, eller vi vil det for den sags skyld, så vil det altid snige sig ind.

I tilfældet, der har fået denne diskussion på banen igen, er dette selvfølgelig ikke sagen, men helt grundlæggende finder jeg det noget nært umuligt, at blot "præsentere facts".
Gravatar #15 - shantri
19. nov. 2009 16:27
Avenger, som en del af newz.dk stablen har du bl.a. det overordnet ansvar for hvordan railgun udarter sig.

Ved indsendelse af en nyhed, skal denne godkendes først. Her kunne man indføre en intern linje hvor man rettede eller afslog nyheder, som fremgik for subjektive.

I kan ændre billedet af railgun ret så nemt.

Jeg siger I bør være jeres ansvar voksent. Det er ikke en personlig kritik, men en generel kritik.
Gravatar #16 - Avenger-
19. nov. 2009 16:29
XorpiZ (13) skrev:
Beklager jeg lige hiver et citat ud af dit indlæg - men argumentet "det er irriterende at se på" tæller ikke eller hvad?

Hvis det viser sig, at en større del af vores læsere er af den holdning, så kan det være et fint argument, men jeg har bare opfattelse af, at det er en meget lille gruppe af læsere, der ikke er tilfreds med stilen, og vi kan ikke, selvom vi utrolig gerne ville, gøre alle glade.
Gravatar #17 - Avenger-
19. nov. 2009 16:31
shantri (15) skrev:
Avenger, som en del af newz.dk stablen har du bl.a. det overordnet ansvar for hvordan railgun udarter sig.

Det er jeg udmærket klar over, men spørgsmålet her er ikke, om vi kan finde ud af hvornår en nyhed indeholder subjektivitet, men hvornår vi mener, at vores redaktionelle linje overskrides.

99% af Railguns nyheder bliver skrevet af staff, Kasper og mig, og indtil videre er det meget få nyheder, hvor jeg selv har måtte indse, at der nok er blevet brugt lidt for store ord.
Gravatar #18 - XorpiZ
19. nov. 2009 16:33
Avenger- (14) skrev:
Nok mest af alt fordi spilindustrien er en del af underholdningsbranchen, hvor det til tider kan være svært at adskille fact og subjektivitet, så lige meget, hvor meget I vil, eller vi vil det for den sags skyld, så vil det altid snige sig ind.

Hvorfor? Synes du ikke kommentarer, som den jeg postede i #1 er forholdsvis nemme at undgå?

Jeg synes ikke det er et godt argument. Ligesom du savner et godt argument fra min side, så savner jeg et godt argument fra jeres side for hvorfor I føler det nødvendigt at skrive jeres personlige holdning ind i nyheder.

Avenger- (16) skrev:
Hvis det viser sig, at en større del af vores læsere er af den holdning, så kan det være et fint argument, men jeg har bare opfattelse af, at det er en meget lille gruppe af læsere, der ikke er tilfreds med stilen, og vi kan ikke, selvom vi utrolig gerne ville, gøre alle glade.

Nu lyder du lidt som Acro m.fl. i de gamle "edit eller ingen edit" tider.
Gravatar #19 - illishar
19. nov. 2009 16:38
XorpiZ (18) skrev:
... så savner jeg et godt argument fra jeres side for hvorfor I føler det nødvendigt at skrive jeres personlige holdning ...

For at undgå at nyheden er en kopi af det oprindelige og for at gøre det ulønnede arbejde lidt mere interessant?

XorpiZ (18) skrev:

Jeg tænkte faktisk lidt det samme. :P

Men mht. farvede nyheder, så who cares. Nøjes med at læs overskriften som I selv siger.
Gravatar #20 - Avenger-
19. nov. 2009 16:39
XorpiZ (18) skrev:
Hvorfor? Synes du ikke kommentarer, som den jeg postede i #1 er forholdsvis nemme at undgå?

Det var faktisk det jeg nævnte i mit post.

Avenger- (14) skrev:
I tilfældet, der har fået denne diskussion på banen igen, er dette selvfølgelig ikke sagen, men helt grundlæggende finder jeg det noget nært umuligt, at blot "præsentere facts".

Jeg ved ikke, hvad jeg ellers skal tilføje?

XorpiZ (18) skrev:

Avs, den sved :(.

Men det kan være, der skal en poll til for at se, hvordan folk generelt har det med nyhederne på Railgun. Det er i øjeblikket den eneste mulighed, jeg kan se, der kan give os på redaktionen et bedre billede af det hele.
Gravatar #21 - shantri
19. nov. 2009 16:39
Avenger- (17) skrev:
Det er jeg udmærket klar over, men spørgsmålet her er ikke, om vi kan finde ud af hvornår en nyhed indeholder subjektivitet, men hvornår vi mener, at vores redaktionelle linje overskrides.

99% af Railguns nyheder bliver skrevet af staff, Kasper og mig, og indtil videre er det meget få nyheder, hvor jeg selv har måtte indse, at der nok er blevet brugt lidt for store ord.

Så har i måske brug for en mere til at holde jer i ørerne hvis I ikke mener at den er overskrevet.

Det fremgår tydeligt ingen af jer er af journalistisk baggrund. Og fred være med det. Men det er vigtigt at opretholde en så objektiv tone som muligt, når man bringer nyheder, eller bare information, til andre. Det siger sig selv at subjektive nyheder er med til at fordreje billedet og dermed sandheden.

hvis du virkelig mener det du skriver, er jeg på kanten til at mene du ikke burde være en del af det team som vurderer nyheder. Heldigt for dig er det ikke min beslutning.
Gravatar #22 - Avenger-
19. nov. 2009 16:53
shantri (21) skrev:
Så har i måske brug for en mere til at holde jer i ørerne hvis I ikke mener at den er overskrevet.

Igen, det er vores redaktionelle linje, og med den i baghovedet, mener jeg ikke, at vi skal "have en mere til at holde os i ørerne", hvorfor jeg finder dit argument irrelevant.

Du har fuldstændig ret i, at vi ikke har nogen akademisk journalistik baggrund på redaktionen, og det har vi heller aldrig skiltet med. Jeg mener dog stadig, at vi bringer den nødvendige information omkring de nyheder, der bliver bragt på Railgun. Hvad der så bliver lagt til at subjektivitet er der oftest for at skabe lidt debat.
Gravatar #23 - XorpiZ
19. nov. 2009 16:54
Avenger- (20) skrev:
Jeg ved ikke, hvad jeg ellers skal tilføje?

Hov, den beklager jeg. Jeg overså det næste afsnit.

Avenger- (20) skrev:
Men det kan være, der skal en poll til for at se, hvordan folk generelt har det med nyhederne på Railgun. Det er i øjeblikket den eneste mulighed, jeg kan se, der kan give os på redaktionen et bedre billede af det hele.

Enig. Det kan jo godt tænkes, at det er bare nogle få, der råber højt. :)
Gravatar #24 - Avenger-
19. nov. 2009 16:55
XorpiZ (23) skrev:
Enig. Det kan jo godt tænkes, at det er bare nogle få, der råber højt. :)

Og der skal ikke være nogen tvivl om, at der skal være plads til at råbe højt engang imellem - ellers udvikler man sig jo aldrig :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login