mboost-dp1

Samle selv PC

Gå til bund
Gravatar #1 - siliankaas
24. jun. 2009 09:58
Var det ikke en idé at lave en seperat liste styret af faste folk (hint: vandfarve)

Der er så tit folk der skal samle en ny pc'er og har X antal kr.

Forslag:
4 lister hvor der er samlet tidens mest aktuelle hardware dele.

Liste 1: 1000 - 4000 kr AMD
Liste 2: 1000 - 4000 kr Intel
Liste 3: 4000 - X kr AMD
Liste 4: 4000 - X kr Intel

Grupperne skulel så opdateres af en eller flere faste personer (hint Vandfarve) efterhånden som nyt hardware kommer :-)

Eks på liste: 2
--------------------
CPU: Intel Core 2 Duo E8400, BOX
GFX: Inno3D 9800GT-H5GTCD, 512MB GDDR3, PCIe
MB: AsRock G43TWINS-FULLHD, LGA775
kabinet: CoolerMaster Centurion 534, No PSU,Black
hdd: Seagate Barracuda7200.12 500GB HDD SATA
Ram: Corsair TWIN2X4096-6400C4DHX, 2x2048mb

Idén er så at denne folk der vil give max 4000 på et intel system kan besøge newz, og finde disse spec.

Skærm, keyborad/mus / multimedia er nok for Individuelt til at indgå i en sådan liste.

Håber mit forslag giver mening.
Gravatar #2 - apkat
24. jun. 2009 11:38
Lader til det blive nødvendigt med en vandfarve.newz.dk undersektion? Med nyheder fra vandfarve omkring hardware?
Gravatar #3 - Tumleren
24. jun. 2009 11:47
vandfarve 4 prez!
Gravatar #4 - Acro
24. jun. 2009 11:49
siliankaas (1) skrev:
Liste 1: 1000 - 4000 kr AMD
Liste 2: 1000 - 4000 kr Intel
Liste 3: 4000 - X kr AMD
Liste 4: 4000 - X kr Intel

Hvorfor skal man inddele i AMD/Intel-kategorier?

Hvis man skal lave det, gælder det vel om at sammensætte det bedste system indenfor prisgrænsen - ikke at være fanatisk omkring en producent.
Gravatar #5 - siliankaas
24. jun. 2009 11:51
Enig - det var bare et oplæg til diskution :-)

Jeg troede bare der var en hel del religion omkring intel/amd
Gravatar #6 - Acro
24. jun. 2009 13:41
siliankaas (5) skrev:
Jeg troede bare der var en hel del religion omkring intel/amd

Ja, det er der helt sikkert, men man kan jo ikke lave konfigurationer, hvor man tager hensyn til tossede præferencer. Så ville man kunne lave et utal af kombinationer, fordi nogle foretrækker røde strømkabler osv.

Jeg kan sagtens se, at det her er en så stor gruppering, men hvis det er vigtigere for en, om man får en AMD/Intel, end at få den bedste computer, så er man jo slet ikke i målgruppen for anbefalingerne.
Gravatar #7 - siliankaas
24. jun. 2009 14:13
Altså hør nu.

Jeg kom med et forslag til om ikke det måske kunne være noget for newz.

Set ud fra der så ofte er nogle der spørg til hvad der er det bedste køb lige PT for en given pris grænse.

Så kunne det bare være fedt med noget respons om det er en god idé eller en dårlig idé. Efter som jeg slet ikke selv har forstand på hardware market, kan jeg desværre ikke selv byde ind på "jobbet"

Gravatar #8 - MiniatureZeus
24. jun. 2009 14:27
God idé!

Det kunne også omhandle bærbare, både mht. størrelse, pris og OS..
Gravatar #9 - Acro
24. jun. 2009 15:34
siliankaas (7) skrev:
Altså hør nu.

Jeg kom med et forslag til om ikke det måske kunne være noget for newz.

Set ud fra der så ofte er nogle der spørg til hvad der er det bedste køb lige PT for en given pris grænse.

Så kunne det bare være fedt med noget respons om det er en god idé eller en dårlig idé. Efter som jeg slet ikke selv har forstand på hardware market, kan jeg desværre ikke selv byde ind på "jobbet"

Jeg synes også, at det er en rigtig god idé. Jeg harcelerer vist kun over forslaget med AMD/Intel-kategorierne. Fx synes jeg, at det er en god idé at inddele efter pris, fordi det er en fornuftig problemstilling.
Gravatar #10 - TrolleRolle
24. jun. 2009 15:51
#0 Det var et glimrende forslag... hvis du kan finde en idiot som frivilligt vil bruge flere timer hver dag på at opdatere sådan en liste.

Jeg tror du undervurderer hvor meget arbejde det kræver at holde sig ajour mht. alt den hardware som vælter ud i butikkerne hver eneste dag.
Gravatar #11 - siliankaas
24. jun. 2009 16:23
Acro (9) skrev:
Jeg synes også, at det er en rigtig god idé.

Tak :-)

Acro (9) skrev:
Jeg harcelerer vist kun over forslaget med AMD/Intel-kategorierne.

Point taken - det var som sagt også blot et forslag til diskussion :-)

TrolleRolle (10) skrev:
Det var et glimrende forslag

Tak :-)

TrolleRolle (10) skrev:
vis du kan finde en idiot som frivilligt vil bruge flere timer hver dag på at opdatere sådan en liste.

Altså - nu er der vel som udgangs punkt ikke idioter på newz ;-) Når det så er sagt, så vil jeg da ikke mene der skal bruges flere timer hver dag - se f.eks her: http://newz.dk/forum/tagwall/ny-pc-er-under-4000kr...

Der har jeg selv forespurgt på en maskine til under 4000. Den kan så måske godt bruges som udgangspunkt, eller en guideline.(??)
Så kan der vel blive rettet i den fra tid til anden - efterhånden som der måske lige kommer noget nyt.

Uden at hænge Vandfarve på opgaven, bruger bla. han alligevel en hel del tid på at hjælpe folk med disse spørgsmål.

Gravatar #12 - terracide
24. jun. 2009 17:48
#9:
Du er ikke vant til at rode med mange forskellige systemer eh?
Stabilitet (chipsættet)er en årsag til jeg ikke vil købe AMD...uanset hvor discount prisen er.
Gravatar #13 - Acro
24. jun. 2009 18:41
terracide (12) skrev:
#9:
Du er ikke vant til at rode med mange forskellige systemer eh?
Stabilitet (chipsættet)er en årsag til jeg ikke vil købe AMD...uanset hvor discount prisen er.

Så er det jo også et meget godt argument for, hvorfor Intel bliver det bedste valg til prisen.

Hvis man skulle dele op på den måde, kunne man jo fortsætte. Nogle vil måske kun have Abit-bundkort, strømforsyning fra Corsair, Scythe-blæser, Intel-processor og ATI-grafikkort.

Hvis man er loyal over et mærke, må man selv ændre i den foreslåede konfiguration.
Gravatar #14 - nielsbuus
24. jun. 2009 18:51
Det lyder som en umulig opgave, da en aktuel konfiguration er et diffust. Hvad nu hvis man har behov for stort lager, så må en rummelig harddisk veje mere end en hurtig processor? Og hvad hvis man er allergisk overfor støj - så må passiv køling veje mere end høj ydelse...

Så skal der være en million switches som:
- HDMI Out
- Onboard Bluetooth
- RAID setup
- Lavenergi
- Støjsvag
- Mange USB-porte
- eSATA porte
- DDR3 RAM
- osv...

Og hvem gider (og kan) skrive en webapplikation der kan tage højde for alt dette og vægte det ud fra en prædefineret pris?

Jeg gider/kan ikke... :-/
Gravatar #15 - siliankaas
24. jun. 2009 18:57
Tror du misforstår mig en smule - jeg er helt klar over at rigtig mange ting er Individuelt, men hvis der var en guideline så kunne man som forbruger selv finjustere.

Som jeg før har skrevet har jeg fornylig selv forespurgt på et system som jeg skal forsøge at samle til små 4000 kr.
Jeg er meget i tvivl om hvorvidt Ram / MB er et fornuftigt køb op mod hinanden.

Lad os antage at den liste jeg selv nævner her er hardware der bare spiller max sammen, så kan folk se at det er en (næsten) komplet PC til 4000.

Har man så lidt ekstra $ kan man altid køb en større HDD hvid det er det man har brug for.

F.eks kunne jeg nok finde på at købe dobbelt ram til det setup jeg har nævnt (hvis jeg altså bare vidste om de komponenter var fornuftige sammen)

Fandtes disse lister - kunne jeg også sammenligne med f.eks et i7 setup, og så vurdere om jeg ville købe sådan et setup, og så måske spare lidt på f.eks gfx kort
(kan du følge mig?)

Og hvem gider (og kan) skrive en webapplikation der kan tage højde for alt dette og vægte det ud fra en prædefineret pris?

Siger ikke det behøver være en helt ny sid epå newz, det kunen vel bare være en diskution, hvor en eller flere personer kunne rette i post #0 (??)
Gravatar #16 - Plimmer
30. jun. 2009 20:06
Tror jeg vil lave sådan en hjemmeside i min ferie.

Nogen der har et godt bud på et domæne navn?
Gravatar #17 - Mandalae
30. jun. 2009 20:39
Jeg vil foreslå at oprette det her på uservoice så ryger den i pipeline :)
Gravatar #18 - Panda.dk
13. jul. 2009 16:12
#16 Kan du sende mig et link til siden? Eller er du ikke færdig endnu?
Gravatar #19 - zin
13. jul. 2009 16:42
#16: bygselvpctips.dk? :>
Ej, seriøst, lad være. Det er spild af tid - der er millioner af weblogs derude i forvejen med lignende info. :D
#17: Personligt ville jeg skrige: ARTIKLER.
Eksempel:
Byg-Selv PC 07/09:
<PC-sammensætninger>

Et halvt år senere; Ny artikel, for ligesom at følge med i tiden... Eller giv os muligheden for at ændre i artikler til al tid. :-)
Gravatar #20 - Mandalae
13. jul. 2009 16:57
#19,

Der er da ingen der forbyder dig at skrive en artikel :)

Bare skriv den og indsend den til redaktionen, eventuelt aftal med Pernicious hvornår den skal på osv så du er sikker på ikke at spilde tiden på noget der ikke har interesse :)
Gravatar #21 - zin
13. jul. 2009 18:32
#20: Det har ikke nogen interesse, p.t., det var blot et alternativt forslag til dit eget. :-P
Gravatar #22 - siliankaas
20. jul. 2009 15:54
mandalae (17) skrev:
Jeg vil foreslå at oprette det her på uservoice så ryger den i pipeline :)

done
Gravatar #23 - Imperial
20. jul. 2009 16:20
Hvorfor kan dem som vil have en saml-selv PC ikke bare lave en tråd med deres spørgsmål?
Så kan du selv bestemme om du vil være hjælpsom eller ikke.. ??
Kan ikke se meningen i sådan en undersektion :)
Gravatar #24 - siliankaas
20. jul. 2009 16:36
Det kan du måske have ret i, siger heller ikke det skal være i stil med MacNation, bare et seksion, der kan vedligeholdes af en eller flere personer.

En forum tråd er okay, hvis man kunne redigere på ubestemt tid.

Synes netop iden er at hvis en eller flere samler et par systemer i forskellige prisklasser. så kan folk selv tilkøbe større hdd, eller bedre gfx kort..

Synes selv idén kunne være brugbar.

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login