mboost-dp1

Akademikere røvrendes

Gå til bund
Gravatar #1 - squad2nd
10. aug. 2006 01:04
Hej!

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article2171...

^
|
|
|-- Hvad er jeres mening om ovenstående?

Akademikere tjener det halve af håndværkere
- Alt for mange studerende sætter kikkerten for det blinde øje og mister overblikket over, hvad de skylder. De regner så med, at de som akademikere scorer kassen. Men den barske realitet er, at en nyuddannet akademiker kun tjener halvdelen af, hvad en elektriker gør
Gravatar #2 - mrmorris
10. aug. 2006 02:37
Ja jeg kan da kun nikke genkendende til det. Altså, selv om jeg har tilbragt 6-7 år mere på skolebænken, kender jeg stadig håndværkere der med en hvid indkomst tjener i nærheden af mig. Deri hører jo så sandheden, at inkluderer man den sorte indkomst så er den da helt gal. Og for lige at sætte den på spidsen, så har håndværkere mulighed for at tjene penge under deres uddannelse hvorimod man på universitetet må nøjes men en spinkel SU.
Gravatar #3 - Kadann
10. aug. 2006 06:41
Nåeh, nu er det jo ikke fordi det er helt vildt at betale 100.000 kr. af i SU-gæld, det gør jeg selv p.t. Lige omkring 1000 kr. om måneden i 10 år - man skal godt nok have en lav løn eller meget gæld udover SU-gælden for ikke at kunne klare det.
Gravatar #4 - svappe
10. aug. 2006 06:53
Stop whining er min mening.. Sådan har det altid været..

Det er da klart at du som nyuddannet akademiker ikke tjenner kassen. Du kan jo ikke noget endnu. Med en uddannelse har du fået det grundlæggende teoretiske kendskab til det som du skal ud og arbejde med. Dernæst skal du til at tilegne dig noget praktisk erfaring. Tror tilgengæld af lønstigningen for en akademiker er langt højere end for en håndværker...

Hvis man vælger at blive akademiker udelukkende pga pengene, så har man sgu et problem..

Ydermere så er håndværkernes løn på himmelflugt pga manglen på arbejdskraft. De forskellige firmaere smider stort set hvad en håndværker svend forlanger pga de ikke har noget alternativ..

Og sidst men ikke mindst, så er det fordi at de studerne er nogle forburgshoveder som bare vil med på vognen med at spendere helt vildt og uhæmmet. Når de samtidigt nærmest får smidt pengene i nakken som jeg mener et SU lån er, så er det svært at lade være...
Gravatar #5 - sKIDROw
10. aug. 2006 08:33
Hvori består røvrendingen?.

At studerende får lov til, at låne som gale?.
Eller nyuddannede først skal bevise deres værd, før lønnen følger med deres uddannelse?.

Jeg forstår ikke helt problemmet.
Gravatar #6 - Saxov
10. aug. 2006 09:10
#5,
Tror problemet ligger i at nogle mener at når de har læst 5 år og lånt 200.000 til at leve det fede liv i studietiden, at de så kan komme ud på arbejdsmarket og deres første job give 25+K om måneden, fri bil, computer og Inet.
Gravatar #7 - sKIDROw
10. aug. 2006 09:22
#6 Saxov

Så langt er jeg med...

Men jeg ser stadig ikke, hvor der finder røvrending sted.
At også akadamikere må starte med en løn, og arbejde sig op i takt med erfaringen?. Sådan fungerer det da for alle andre.

Retorisk syntes jeg også, at der bliver talt ned om håndværkere, så OGSÅ har været adskillige år om at blive færdiguddannede.

Det er ikke fordi jeg hænger i janteloven. Jeg er komplet uuddannet, men misunder ikke andre deres løn.. ;) Jeg kan bare ikke snobberi...
Gravatar #8 - svappe
10. aug. 2006 09:56
#7 Skidrow
Sådan er det og har det altid været. Håndværkere ser ned på akademikere og akademikere ser ned på håndværkere..

Det har ikke noget med snobberi men mangel på forståelse på hinandens arbejds områder...
Gravatar #9 - MiniatureZeus
10. aug. 2006 11:15
De venner jeg har som går på uni og andre akademiske uddannelsessteder, gør det nu ikke for at tjene kassen, men fordi de gerne vil være noget som de syntes er sjovt at bruge resten af sit liv på at lave.

Sådan tror jeg da de fleste studerene syntes, og sådan har jeg da det ihvertfald også! Selvfølgelig har jeg da intet imod at tjene 40k+/mdr lige så snart jeg sætter mine nyuddannede akademiske ben ud i erhvervslivet, men det er ikke derfor jeg vælger at uddanne mig Arkitekt (når jeg nu lige bliver færdig med Htx! :P )
Gravatar #10 - squad2nd
10. aug. 2006 12:34
#3 Som håndværker kan man stolt sige man gør det for pengenes skyld... og det beviser de også i høj grad når de udfører sort arbejde.
Har man et problem hvis man vil akademiker for at få de store penge? Jeg vil sige, at hvis man har brugt så mange år på en uddannelse skal man have belønning herefter. Alt andet er lige lovligt meget jantelov/tudefjæs agtig.

#5 Der er ikke noget der hedder det fede liv. Bøger, computerudstyr... det koster altsammen penge! Penge man ikke har...

#7 Selvom der bliver brugt samme antal år på en håndværker uddannelse som på en uni (varierer) kan du da stadig ikke sammenligne det sølle indlæringsniveau på Tekniske Skole med dem som går på Uni bare fordi årene er det samme.

#8 Det er ikke mangel på forståelse for arbejdsområderne, men manglende forståelse for hvordan det kan lade sig gøre at en håndværker kan tjene mere end en akademiker.
Gravatar #11 - svappe
10. aug. 2006 12:39
#10 squad2nd
1: Der mangler håndværkere - udbud og efterspørgsel
2: Selv om man har gået 5+ år på studie er man ikke klar, det er en håndværker.
3: Set over længere sigt tjener en akademiker så ikke mere? - Dvs. Når man først har tilegnet sig den praktiske erfaring, samt har det teoretiske grundlag, så stiger ens løn.
Gravatar #12 - Kadann
10. aug. 2006 12:49
#10 -

Jeg ved ikke helt hvor du vil hen med dit svar til mig, da jeg blot skriver at jeg ikke mener at det er slemt at betale 1000 kr. om måneden for at komme af med sin SU-gæld, som jeg selv gør.
Gravatar #13 - sKIDROw
10. aug. 2006 16:35

#3 Som håndværker kan man stolt sige man gør det for pengenes skyld... og det beviser de også i høj grad når de udfører sort arbejde.

Hvis kvaliteten er derefter ja. Men man kan altså godt stadig, have en stor faglig stolthed.

Har man et problem hvis man vil akademiker for at få de store penge? Jeg vil sige, at hvis man har brugt så mange år på en uddannelse skal man have belønning herefter. Alt andet er lige lovligt meget jantelov/tudefjæs agtig.

Om du så gik 15år på UNI, så er det stadig ikke dig der bestemmer din egen løs. Altså medmindre du har gjort dig uundværelig, hvilket de færreste er ved jobstart. Jeg har ingen mening om, hvad i må eller skal tjene. Det må i selv forhandle jer frem til.

#5 Der er ikke noget der hedder det fede liv. Bøger, computerudstyr... det koster altsammen penge! Penge man ikke har...

Bortset fra nyhederne talte med en studerende, som også lige måtte på skiferie og købe bil og motorcykel... ;) Det kan godt være du ikke smider om dig med penge, men det ændre ikke på at det er der andre studerende som gør.

#7 Selvom der bliver brugt samme antal år på en håndværker uddannelse som på en uni (varierer) kan du da stadig ikke sammenligne det sølle indlæringsniveau på Tekniske Skole med dem som går på Uni bare fordi årene er det samme.

Nu er det da vist dig, som bliver jantelovsagtig.

#8 Det er ikke mangel på forståelse for arbejdsområderne, men manglende forståelse for hvordan det kan lade sig gøre at en håndværker kan tjene mere end en akademiker.

Det syntes jeg da er en flot præstation... :) Det kan de da kun være stolte over. Og at du tuder over det, syntes jeg ikke skal spolere deres glæde. De håndværkere som tjener godt, har nok en erfaring og et ry, som du først skal arbejde dig til.
Gravatar #14 - squad2nd
10. aug. 2006 17:12
Om du så gik 15år på UNI, så er det stadig ikke dig der bestemmer din egen løs. Altså medmindre du har gjort dig uundværelig, hvilket de færreste er ved jobstart. Jeg har ingen mening om, hvad i må eller skal tjene. Det må i selv forhandle jer frem til.

Det er hele problemet. Fra starten får man at vide at man kommer til at ligge foran de andre, og at man kommer til at tjene godt. Men når man er færdig, begynder sandheden at gå op for én.
En forskel på hvordan tingene er, og hvordan de bør være.

Bortset fra nyhederne talte med en studerende, som også lige måtte på skiferie og købe bil og motorcykel... ;) Det kan godt være du ikke smider om dig med penge, men det ændre ikke på at det er der andre studerende som gør.

Og hvis han ikke gik på Uni, men tog en håndværker uddannelse var der gode muligheder for at betale det tilbage.

Nu er det da vist dig, som bliver jantelovsagtig.

Næh... bare skuffende at solidariteten med de folk som pukler røven ud af bukserne er ikke-eksisterende.

Det syntes jeg da er en flot præstation... :) Det kan de da kun være stolte over. Og at du tuder over det, syntes jeg ikke skal spolere deres glæde. De håndværkere som tjener godt, har nok en erfaring og et ry, som du først skal arbejde dig til.

Jeg tuder ikke Skiddy, det er bare grinagtigt at du mener at fordi at man tjener godt, så er det pga. erfaring og ry. Du glemmer sort arbejde som er den store synder. Uden muligheden for det, var der nok ikke mange der gad blive håndværkere.

---
Jeg kan kun konkludere at akademikere åbenbart ikke er noget som man rigtigt gider beskæftige sig med eller tillægger noget særligt. De forsvinder fra Danmark i hobetal... og hvorfor? Fordi de ikke mener at arbejdet i sig selv er en gevinst, de trænger OGSÅ til at slappe af engang imellem ligesom håndværkerne. Men det lader jo ikke til at man kan unde dem det.
Gravatar #15 - drbravo
10. aug. 2006 17:23
Hvad fanden er det lige du påstår squad2nd? At håndværkere ikke arbejder? Er du klar over hvor meget der er i en håndværkeruddannelse? Hvis ikke så tør dine små øjne og se om du kan se ud over din egen lille næsetip!

Og tænk over det - hvis en håndværker laver sort arbejde ryger han let op i en 50 timers arbejdsuge. Til forskel fra akademikeren der kun (burde) have 37.

Grunden til at akademikere forsvinder fra landet er nok også at skattetrykket er ret højt. Og det er svært at en ordentlig bolig der er til at betale - for eksempel sammenlignet med i malmø.

Er det også unfair at bankrøvere kan tjene penge hurtigere end en nyuddannet akademiker? Du snakker om at det er unfair at håndværkere kan tjene mere når de udfører sort arbejde - men hey.. Det er sjovt nok forbudt.

MVH
Søren
Kommende læge (Hvis alt går vel ;))
Gravatar #16 - squad2nd
10. aug. 2006 17:57

Jeg har selv gået på tekniske skole og har gået klods op og ned af murere, malere og elektrikere og har haft et stort indblik. Ja jeg ved godt hvor meget der er. Der er ikke en skid. Det boglige er lig nul og kravene er grinagtige.

Det er 100% rutinepræget arbejde, og når først man har vænnet sig til det føles det som endnu mindre.

Og helt ærligt, hvor mange håndværkere er det lige der bukker under med stress?

Man kan ikke sammenligne det store stres og det ansvar en akademiker har med en håndværker der kan få lov til at gå hjem klokken 15:30
Gravatar #17 - drbravo
10. aug. 2006 18:30
lol? Mener du det seriøst?
Så fordi man er akademiker kan man ikke gå 15.30? Og alle akademisk uddannnede har man automatisk en kæmpe stress byrde eller hvad?

Hold nu op med at tude over at håndværkere er inde i en heldig periode og brug energien på noget mere fornuftigt. Som at lave lektier eller den slags ;)
Gravatar #18 - I.F.F.
10. aug. 2006 18:38
men hvordan tror du en murers krop har det efter at have slaebt moertel og mursten i bare 10 aar?

og nu er der jo forskel paa akademiske fag, jeg tror nok godt, man kan regne med, at folk der er faerdige med jura eller medicin, tjener mere en haandvaerker.
problemet ligger nok naermere i alle de bloede akademiske linjer paa uni. disse studier kan man stort set sove sig igennem og det er ihvertfald ikke et problem at have et deltidsarbejde ved siden af.
Gravatar #19 - mrmorris
10. aug. 2006 18:46
#18 Nu blir' jeg da godt nok nysgerrig, hvilke er "bloede akademiske linjer"?
Gravatar #20 - squad2nd
10. aug. 2006 19:37
#17 Det er nemlig præcist det jeg siger!!

Forskellen er at en håndværker kan slappe af, drikke nogen bajere med vennerne og bare lægge arbejdet fra sig.

En akademiker, kan tværtimod gå hjem og læse videre og spekulere over hvordan han får løst et problem takket valg af omfattende uddannelse.

#18 Da håndværkere har da tonsvis af hjælpemidler og maskiner til deres rådighed. Hvis de bliver slidt ned bruger de dem forkert. Man bliver ikke ødelagt af at slæbe et par mursten op af et stilads.
Gravatar #21 - ZOPTIKEREN
10. aug. 2006 19:39
Offtopic
#19 Jeg gætter på at han mener humaniora, religionsvidenskab og hvad linierne ellers kalder sig selv på de danske universiteter. Svjv er har man ikke ret mange timer på humaniora og man har vist heller ikke mødepligt, som man har til visse timer i naturvidenskabelige fag.
Gravatar #22 - mat
10. aug. 2006 21:27

Nu konstituerer undervisningstimerne i sig selv ikke den samlede arbejdsbyrde. Og hvad har mødepligt eller ej med noget at gøre, arbejdet skal gøres om man kommer til timerne eller ej (det bliver bare sværere hvis man udebliver)?
Gravatar #23 - Scherlund
11. aug. 2006 02:09
#21 Jeg må sige at jeg er meget overrasket over hvor meget min kæreste på engelsk skal lave i forhold til hvad vi skal lave op økonomi studiet (samf). Godt nok har de ikke så mange timer, men deres arbejdsbyrde ligger nok en del over vores. Her tager jeg dog kun stilling til de første 2 semestre.

Min erfaring er at akademikerne nok indhenter håndværkerne senere i livet. Når man kigger samlet over et helt arbejdsliv så tror jeg at akademikerne har en bedre indkomst. Hvis man kigger på hvordan håndværkerne vs. akademikerne bliver nedslidt i deres arbejde så tror jeg ikke at vi har noget at klage over. Men så igen, så har oeconerne fra SDU en gns. årsindkomst på ca. 450.000 efter 5 år. Det er vel til at leve med.

Det store problem er vel at mange unge ser SU-låmet som noget de skal tage i stedet for et tilbud til dem der har svært ved at få budgettet til at gå op. Jeg selv har intet lån og klare mig udmærket. Ikke noget luksus, men jeg mangler nu heller ikke noget. Det er et spørgsmål om prioritering.
Gravatar #24 - ZOPTIKEREN
11. aug. 2006 08:34
#22 Nu lagde #1 ikke op til det i debatoplægget her på siden, men nyheden/linket handler jo om at mange studerende har en ret så usund tilgang til deres privatøkonomi. SU'en kan man jo supplere med arbejde hvor man kan hive ~72.000 ind pr. år. #18 skriver at man sagtens kan have et job ved siden af. Og det mener jeg er helt korrekt. Idet der ikke er mødepligt for humaniora studerende og de har færre timer her de reelt set jo lettere ved at få plads til et fritidsjob i deres skema, da de kan flytte deres egen arbejdesbyrde rundt som det passer dem. Nu behøves jeg ikke et arbejde ved siden af studierne, men ville jeg have det skulle det afpasses med, at jeg til tider har mødepligt (fx sidste halvår havde jeg ti timers mødepligt - LØ i kemi tirsdag, LØ i fysik onsdag og LØ i biologi om torsdagen) hvorom det ændres med fagene på skemaet og tidspunkt i ugens løb da skemaet for os skifter hver niende uge. Det har mødepligt med noget at gøre.
Gravatar #25 - lagoni
11. aug. 2006 10:07
Lige som en lille sidebemærkning til #24, så er det enkelte fag på humaniora der er mødepligt til. Dog er jeg indtil videre kun stødt på et (jeg læser engelsk, skal til at starte på 3. semester), men de findes :)

Og er enig i at man godt kan have et job ved siden af studiet. Nu har jeg meget få timer, men har bl.a. et arbejde på et analyseinstitut. Man må helt selv bestemme hvor meget og hvornår man er der. Vagterne er 4 timer, så der kan man nemt tage en eftermiddag om ugen, evt placere den i weekenden. Ved at det af og til kan være svært at finde noget, men det kan lade sig gøre.
Gravatar #26 - mrmorris
11. aug. 2006 10:27
Personligt havde jeg på uni (CS på AUC) ikke tid til arbejde ved siden af; det var forelæsninger (ej mødepligt), studiegrupper og projekter tiden gik med konstant. Tog ej heller noget SU lån, men var tæt på. Det er bestemt ikke luxus men det kunne lige lade sig gøre. Var egentlig ikke klar over der på uni niveau fandtes fag man kunne "sove sig igennem" for nu at citere #18.
Gravatar #27 - Spook
18. aug. 2006 10:00
Nu stopper I kraftedme...

"Jeg blev lovet at jeg ville tjene kassen efter uni, men det gør jeg ikke, det er uretfærdigt" Velkommen til den virkelige verden.

Squad2nd: Tag en uge som murer, og kom så ikke og sig at det ikke er hårdt.

Mvh
Spook, der efter 2½ års uddannelse på teknisk skole tjener 40K brutto om måneden. Ganske hvidt. Teknisk skole kan også føre til topskat...
Gravatar #28 - bugger
18. aug. 2006 10:55
Faktisk har janteloven sin berettigede anvendelse. Nemlig på snobber der tror de er bedre end andre uden at være det.

Hvorfor har en akademiker fortjent at tjene mere end en håndværker? Skal håndværkere steriliseres så eliten kan få mere magt?

Hvis man som akademiker føler at nogen har lovet noget de ikke kan holde, så har man dumpet første time ved ikke selv at undersøge fakta.
Gravatar #29 - mrmorris
18. aug. 2006 11:05
#27 Jeg håber ikke for dig at kræften kommer til at æde dig, men bortset fra det...

Forstå at vi lever i et videnssamfund og at det, specielt i Danmark, er dét der dækker betalingsbalancen, sørger for vores velfærdsstat og gør os konkurrencedygtige. Vi kan formeentlig ikke, som Norge, leve på olie-indtægter fra nordsøen.

Der er, og skal bruges, visse uddannelses-niveauer i samfundet. Nej, ufaglærte er ikke som mennesker eller arbejdskraft mindre værd end specielarbejdere, ligesom disse ikke er mindre værd end funktionærer.

Pointen er bare, at vi får et problem hvis ikke viden fortsat dyrkes og værdsættes. Hvis unge begynder at observere at folkeskolen er rigeligt og man kan tjene det samme, endog med en klækkelig sort gevinst oveni, hvad er så argumentationen og motivationen for at få disse til at knokle viddere i skolen? Kan samfundet så fostre nok akedemikere til at bevare vækst, infrastruktur og konkurrenceevne?

Og er det fair over for den enlige mor med et par børn og arbejde som kassedame til 95,- i timen, at hun skal betale 800,- i timen for at have en elektriker til at fikse en installation?
Gravatar #30 - bugger
18. aug. 2006 12:58
[url]#29[/url] Helt enig, men markedet styrer altså hvor høje lønningerne er og hvis der er uddannet for mange akademikere til markedet skal man til at udvidde markedet istedet dvs. ved at forkæle branchen med gode vilkår (belønne dem for at bidrage til vores udvikling). Faktum er dog at akademikere har råd til at hyre håndværkere til overpriser ;)
Gravatar #31 - mrmorris
18. aug. 2006 13:29
#30 ...og kassedamer hyrer så håndværkere sort? Det er jo så bare en noget dobbeltmoralsk samfundsmodel. ;) Jeg tror så også at når renter stiger igen og Bygge & Anlæg sektoren afmattes, vil forholdne flade lidt ud igen.
Gravatar #32 - drbravo
18. aug. 2006 13:31
Modsiger du ikke dig selv? Først skriver du at viden ikke dyrkes og at folk ikke gider uddanne sig efter FS hvorefter du siger at en ufaglært tjener 95,- i timen hvorimod en trikker kan tage 800 i timen. Det viser jo bare at folk skal videreuddanne sig hvis de vil tjene penge..

Om de vil være håndværkere eller akademikere er vel ikke så vigtigt. Der er brug for begge dele hvis hjulene skal kunne køre rundt..
Gravatar #33 - mrmorris
18. aug. 2006 13:36
#32 Jeg modsiger ingenlunde mig selv. Men hvad sker der om 5 år når vi har en arbejdsløshed på 20% i bygge og anlægs branchen, imens erhverslivet skriger på højtkvalificeret arbejdskraft? Alt jeg siger er, tag ikke dén gulerod væk for ellers er der måske ingen til at trække læsset - men vi kan så tage til Polen og arbejde som håndværkere og importere en masse Indere herhjemme!
Gravatar #34 - drbravo
18. aug. 2006 13:51
Visse brancher skriger i forvejen på højtkvalificeret arbejdskraft. Der er for eksempel stor mangel på læger i Danmark.

Og hvad mente du for resten med første linie i #27?
Jeg håber ikke for dig at kræften kommer til at æde dig, men bortset fra det...

Generelt håber jeg da ikke at kræft æder nogen - det er en forfærdelig sygdom der slår mange danskere ihjel hvert år?

Håber du at folk bliver kørt ned af lastbiler? Eller ramt af lyn eller andre ting i stedet?
Gravatar #35 - mrmorris
18. aug. 2006 13:56
Visse brancher skriger i forvejen på højtkvalificeret arbejdskraft. Der er for eksempel stor mangel på læger i Danmark.

Ja, det er nemlig mere attrativt at blive blikkenslager.

Og hvad mente du for resten med første linie i #27?

Jeg svarer spook som du nok kan se, der i #27 skriver "Nu stopper I kraftedme..."
Kraftedme er et forfærdeligt udtryk for kraften æde mig og er bare ikke kønt at se på.

Håber du at folk bliver kørt ned af lastbiler? Eller ramt af lyn eller andre ting i stedet?

Hvad snakker du om?
Gravatar #36 - drbravo
18. aug. 2006 14:24
Nej gu er det da ej mere attraktivt at blive blikkenslager! Det kommer da en på hvem man er! For eksempel gider jeg ikke at være blikkenslager men vil meget gerne være doktormand. Det vil dog være interessant at se hvor mange "potentielle" læger der starter på en gennemsnitlig teknisk skole. Jeg tror at tallet er begrænset.

Jeg svarer spook som du nok kan se, der i #27 skriver "Nu stopper I kraftedme..."
Kraftedme er et forfærdeligt udtryk for kraften æde mig og er bare ikke kønt at se på.

Det har jeg ikke rigtigt tænkt over før. Men det vil da være interessant at høre hvordan ordet egentlig er opstået.. Er det ikke sådan noget man kan spørge dansk sprognævn om?
Gravatar #37 - svappe
18. aug. 2006 14:40
#36drbravo
Jeg ved ikke hvornår du sidst har snakket med en teenager. 80% af alle ved ikke hvad de rent faktisk vil være.

Når man ikke ved hvad man vil være, så er det 100% hvor tjener du mest på kortest tid der trækker...

Ideologi vs. Nuet - Hvilket er en del af en større debat. Folk er ikke så bekymret om fremtiden, den ændre sig alligevel for hurtigt til man kan følge med. Hvad man dog kan føle og smage på er nuet, og ved at have en kæmpe pose penge nu, så får "jeg" en bedre oplevelse ud af det nu. - Så kan fremtide bringe hvad den vil, jeg har det sjovt nu...
Gravatar #38 - mat
18. aug. 2006 14:48

Den påstand om "kraftedeme" har jeg hørt før. Min påstand er at det er en sammentrækning af "kraftige eder". Jeg gad godt at vide hvem der har ret? :)
Gravatar #39 - mrmorris
18. aug. 2006 15:00
#38 Fra Dansk Sprog Nævn:

"...sygdomme (fx kraftedeme)..."
Gravatar #40 - mat
18. aug. 2006 15:04

Så må jeg jo bukke mig (og huske at fortælle min far at han havde ret) :)
Gravatar #41 - bugger
18. aug. 2006 17:06
#30 ...og kassedamer hyrer så håndværkere sort? Det er jo så bare en noget dobbeltmoralsk samfundsmodel. ;) Jeg tror så også at når renter stiger igen og Bygge & Anlæg sektoren afmattes, vil forholdne flade lidt ud igen.
Øh jeg ved da ikke om hun hyrer en sort håndværker, men det du skriver virker lidt sort.
Gravatar #42 - mrmorris
18. aug. 2006 17:17
#41 Hvis en lavere-lønnet ikke har råd til at hyre en alm. håndværker, men istedet er nød til at finde en sort, er der da noget galt! Enten kræver håndværkeren for meget, eller mindstelønnen er for lav. Vores samfund er jo ikke baseret på sort arbejde. Hvad er det helt præcist du ikke kan følge ved det?
Gravatar #43 - drbravo
18. aug. 2006 17:57
Eller også har kassedamen ikke sparet nok op til at betale for de relevante håndværkere?
Gravatar #44 - mrmorris
18. aug. 2006 18:08
#43 Ja det er sku for ringe at hun istedet bruger alle pengene på husleje, mad, tøj og andre luxus-varer.
Gravatar #45 - bugger
18. aug. 2006 18:45
[url]#42[/url] Jeg kan ikke følge hvorfor du skriver det som svar til mit indlæg.
Gravatar #46 - mrmorris
18. aug. 2006 18:59
#45 Hvad er det specifikt du ønsker svar på?
Gravatar #47 - drbravo
18. aug. 2006 20:09
Bullshit!

Alle kan leve for hvad en normal kasseassistent får i løn - selvfølgelig kan man ikke have en 5-vær på Frederiksberg men der findes mange billigere steder at bo.

Ingen har påstået at det skulle være "fedt" at leve på en kasseassistent løn men det er skam muligt! Ligesom det også er næsten muligt at leve på SU..
Gravatar #48 - Cloud02
18. aug. 2006 21:50
Håndværkeren følger ganske enkelt markedsprisen. Han kan ikke rigtig selv gøre for at prisen er kommet op på 800 kr.
Jo, han kan vælge at sætte prisen ned, men hvorfor skulle han, når alle andre har den på 800 kr, og han ikke vil få særligt mange flere kunder, men blot miste indtjening...
Gravatar #49 - Spook
28. aug. 2006 11:28
Jeg synes SATANPULEME det er en afsporet diskussion i første omgang. For at sige det rent ud, så ligner det (især med den overskrift) at Squad2nd har ondt i røven over at dem der tog en håndværkeruddannelse i øjeblikket tjener mere end ham selv.

Udbud og efterspørgsel. Der bliver uddannet flere akademikere end der er brug for. Så falder lønningerne. Der bliver uddannet færre håndværkere end der er brug for. Så stiger lønningerne.
Gravatar #50 - squad2nd
9. sep. 2006 09:37
#49 Selvfølgelig har jeg ondt i røven over det.

Håndværkerne plejer jo også at skabe sig i deres fagforening når polske arbejdere udfører deres arbejde.

Der er tværtimod mangel på akademikere, og når antallet af akademikere falder, hvem har så råd til at betale den skyhøje løn som en håndværker koster?

Men det er rart at håndværkerne har fundet ud af hvad udbud og efterspørgsel er. Så kan de huske det når det går den anden vej.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login