mboost-dp1

Android apps båndbredde forbrug?

Gå til bund
Gravatar #1 - paradise_lost
11. sep. 2011 08:44
Er det ikke muligt i android at se hvor meget båndbredde de forskellige apps har brugt?

Konen har sat og spillet diverse spil i 9-10 timer og der er blevet hentet 88 mb via GPRS. Og da hun betaler pr. mb så render det op i 430 kr.

Syntes sku 88 mb er meget EFTER installation, specielt da det ikke er online spil. Eller er det meget normalt?

Er lidt nysgerrig efter hvad der præcist har brugt de data og hvad de data har indeholdt.

En ting er sikkert, nu skal hun ihvertfald have en data pakke på et par GB istedet for MB afregning.
Gravatar #2 - Alrekr
11. sep. 2011 08:59
Man kan bruge MyCon til at se hvilke IP-adresser er er oprettet forbindelse til.

Jeg har læst mig til at en applikation ved navn SpareParts kan vise download pr. app - men kan ikke finde en app der hedder det på Android Market. Kan dog finde to forskellige som hedder Spare Parts..
Gravatar #3 - kasperd
11. sep. 2011 09:07
Jeg ved ikke om man kan se forbrug per applikation.

Der er mange applikationer som ikke burde have brug for netforbindelsen som alligevel efterspørger tilladelsen ved installation. Jeg synes det er en stor mangel ved android at man ikke kan override det og simpelthen sige når man installerer applikationen at den ikke må få alle de rettigheder den har bedt om.

Efter sigende er der mange spil der bruger netforbindelsen til at downloade reklamer.

At skifte til et andet abonnement er ikke den eneste løsning. Man kan konfigurere telefonen til ikke at bruge data over mobilnettet og kun gøre det over wifi. Det ville være rigtig smart hvis man per applikation kunne vælge om den aldrig må bruge netværk eller kun over wifi eller både over wifi og mobilnet.

Der burde nok også indføres noget regulering på området for at undgå den slags ågerpriser som du nævner. Så vidt jeg husker er der allerede indført loft over roamingpriser. Gad vide om de overhovedet har lov til at tage så høj pris for data hvis det var sket ved roaming i stedet for gennem deres eget net.
Gravatar #4 - Darwind
11. sep. 2011 09:49
https://market.android.com/details?id=net.rgruet.a... kan vise dig statistik pr. app. Jeg har ikke selv installeret pro udgaven, da jeg kun har brug for at vide, hvor meget jeg har brugt - har 3gb fri data om måneden og det er sq dyrt at gå over kvotaen :P

Og så få dog et fri-data abonnement til hende! :O
Gravatar #5 - praktikant muffe AKA pewbe
11. sep. 2011 09:51
Jeg har gode erfaringer med dette program (dog til Windows Mobile).
Gravatar #6 - paradise_lost
11. sep. 2011 12:50
kasperd (3) skrev:
Efter sigende er der mange spil der bruger netforbindelsen til at downloade reklamer.

Yes naturligvis, men 88 MB! Regnede med at det ekstra data forbrug kunne betales med panten fra et par flasker.

kasperd (3) skrev:
At skifte til et andet abonnement er ikke den eneste løsning. Man kan konfigurere telefonen til ikke at bruge data over mobilnettet og kun gøre det over wifi

Ja, men deaktivere man baggrundsdata i Android så er det ikke muligt at benytte feks Market. Og konen bitcher allerede over at batteri levetiden er elendig, så nej til wifi :)

Darwind (4) skrev:
http://market.android.com/.. kan vise dig statistik pr. app. Jeg har ikke selv installeret pro udgaven, da jeg kun har brug for at vide, hvor meget jeg har brugt - har 3gb fri data om måneden og det er sq dyrt at gå over kvotaen :P

Nice, skal jeg have testet. Havde godt nok fundet frem til standard versionen men den viser kun det samlede forbrug.

Kan godt være det bare er mig der har brugt for lidt tid på de dersens smartphones, men havde forventet at sådanne funktioner var indbygget i nyere mobil OSer.

Kan ikke engang finde det samlede forbrug, men det er nok bare mig der er blind.
Gravatar #7 - Darwind
11. sep. 2011 13:20
#6 - så vidt jeg kan se, er det med samlet forbrug ikke indbygget i Android. Det kræver, at der kører en service i baggrunden og måler på dit forbrug og det er netop det 3g Watchdog gør.

I dag får man jo også smidt dataabonnementer i nakken, så efter min mening vil jeg ikke synes det er specielt relevant, at Google fx bruger tid på at sætte data overvågning op.
Gravatar #8 - Windcape
11. sep. 2011 13:37
paradise_lost (1) skrev:
Syntes sku 88 mb er meget EFTER installation, specielt da det ikke er online spil.
Hvorfor har et online spil så et capability krav der siger "kræver internet forbindelse" ?

Du skal jo tænke dig om når du installere apps! Husk, det er frihed under ansvar!
Gravatar #9 - KaW
11. sep. 2011 14:16
.. skrev:
Og konen bitcher allerede over at batteri levetiden er elendig, så nej til wifi :)

Så må hun jo sætte telefonen i opladeren, eller finde en billigere hobby?
Gravatar #10 - kasperd
11. sep. 2011 15:03
paradise_lost (6) skrev:
Yes naturligvis, men 88 MB!
Det er da ikke ret meget. Problemet er da at man betaler en så høj pris for så lidt.

Hvad strømforbrug angår er det jo heller ikke noget stort problem at bruge wifi. Mine telefoner har wifi slået til hele tiden, og de bruger alligevel mindre strøm på wifi end de bruger på displayet.

Derudover er det med wifi noget nemmere at finde ud af hvad båndbredden bliver brugt på, da man selv kan overvåge trafikken mellem ens access point og Internettet.
Gravatar #11 - myplacedk
11. sep. 2011 15:35
Windcape (8) skrev:
Hvorfor har et online spil så et capability krav der siger "kræver internet forbindelse" ?

Det er der flere gode grunde til. Fx. for at kunne vise reklamer, for at tjekke for opdateringer, online manual...
Gravatar #12 - myplacedk
11. sep. 2011 15:37
kasperd (10) skrev:
Det er da ikke ret meget.

88 mb til at spille offline? I forhold til hvad forbindelsen er brugt til, er det temmeligt meget. I forhold til ikke at have en datapakke, er det temmeligt meget.

Jeg har intet problem med at downloade en fil på 500 mb. over 3G, men det er jo en helt anden situation.
Gravatar #13 - paradise_lost
11. sep. 2011 15:55
KaW (9) skrev:
Så må hun jo sætte telefonen i opladeren, eller finde en billigere hobby?

Yes, but you know, women :)

kasperd (10) skrev:
Det er da ikke ret meget. Problemet er da at man betaler en så høj pris for så lidt.

Jeg syntes det er meget på en mobil. Selv på en pc tager det noget tid at bruge 88 mb ved feks surfing.

Ved godt at man kan være ligeglad med 88 mb hvis man har en datapakke. Det er mest det at der skal bruges så mange mb på offline spil for at vise reklamer engang imellem. Så derfor jeg gerne ville se hvilket spil der generede så meget trafik. Hvis der nu blev sendt data udover reklamer

kasperd (10) skrev:
Hvad strømforbrug angår er det jo heller ikke noget stort problem at bruge wifi. Mine telefoner har wifi slået til hele tiden, og de bruger alligevel mindre strøm på wifi end de bruger på displayet.

Okay, jeg syntes dog batteritiden falder en del ved konstant wifi aktiveret

Windcape (8) skrev:

Som myplacedk nævner så er det feks for reklamer. Du syntes heller ikke at 88 mb er meget i offline spil, der ikke burde generere ret meget trafik?

Darwind (7) skrev:
#6 - så vidt jeg kan se, er det med samlet forbrug ikke indbygget i Android. Det kræver, at der kører en service i baggrunden og måler på dit forbrug og det er netop det 3g Watchdog gør.

Nej jeg kan heller ikke finde det, men tog det som en selvfølgelig at det var muligt, da alle mine Symbian telefoner har kunne vise det samlede forbrug. Det er jo ikke rocket science :)
Gravatar #14 - kasperd
11. sep. 2011 16:03
myplacedk (11) skrev:
Fx. for at kunne vise reklamer, for at tjekke for opdateringer
Applikationer har ikke brug for at checke for opdateringer da Market applikationen gør det.
Gravatar #15 - myplacedk
11. sep. 2011 16:06
Ikke alle apps kommer fra Android Market. Og nogle af de apps som kan fås både via Android Market og af andre veje tjekker selv for opdateringer, selv om de er installeret via markedet.

Sidstnævne kan være dovenskab, eller det kan være for at få opdateringen ud mere effektivt end hvad Market kan tilbyde. (Nogle slår det jo fra, eller ignorerer det.)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login