mboost-dp1

Backup plan

Gå til bund
Gravatar #1 - kinaholm
11. mar. 2013 21:13
Så, Newz, nu er det tid til at jeg skal være lidt seriøs omkring min backup.
Jeg har lavet et pænt billede/diagram af min situation og mine options, som det ser ud lige nu.
https://dl.dropbox.com/u/2187016/backup%20plan.PNG

Historien er som følger: alle mine devices tager hver dag backup til min Nas, Macbooken flere gange om dagen.

Jeg ønsker, at lave en let løsning til, evt. ved hjælp af et program eller scripts, at lave en backup af mine data fra nas'en og til en usb harddisk, som skal ligge i en bankboks, nede i byen.

Jeg har endnu ikke besluttet hvilket filsystem harddisken skal køre, den skal dog kunne skrives til(optimalt) fra mac'en, som dog kan skrive til NTFS via Tuxedo NTFS.
Hele drevet skal dog være krypteret, helst med Truecrypt, tænkte jeg.

Macbooken har ca. 200GB dataplads ledig til daglig, min backup kommer til at fylde i omegnen af 800 GB. Derfor vil jeg ikke kunne have alle filerne med, når jeg skal ned og opdatere harddisken.

Jeg håber lidt, at man lave en initial backup af alle tingene, til backupdisken, lave en "checkliste" med disse filer og deres modified timestamps, som macbooken s skulle tjekke op mod, næste gang der skal laves en "opdatering" af backupdisken.

Eftersom er flere steder, filerne skal hentes fra, gætter jeg på, man kan lave et script der kan gøre dette.

Det sidste er vel egentlig, at jeg skal sikre mig mod data corruption, så hvordan gør jeg det ? MD5 checker alle filerne hver gang jeg laver refresh på harddisken?

Det bedste bud vinder 10 cheeseburgere fra McD Store Torv i Aarhus.
Gravatar #2 - arne_v
11. mar. 2013 21:16
kinaholm (1) skrev:
til en usb harddisk, som skal ligge i en bankboks, nede i byen.

Efter at have checket årstallet må jeg spørge dig hvorfor du ikke laver noget backup til nettet fremfor at gemme i en bankboks?
Gravatar #3 - Slettet Bruger [3033212795]
11. mar. 2013 21:17
arne_v (2) skrev:
kinaholm (1) skrev:
til en usb harddisk, som skal ligge i en bankboks, nede i byen.

Efter at have checket årstallet må jeg spørge dig hvorfor du ikke laver noget backup til nettet fremfor at gemme i en bankboks?

Paranoia? :)
Gravatar #4 - kinaholm
11. mar. 2013 21:18
Det er et godt spørgsmål, Arne ;)

Men primært pris, jeg har en harddisk, jeg kan lave backup til. Jeg kan ikke finde noget på nettet, som virker til at betale sig fra og kan gøre de ting jeg har specificeret ovenfor.
Gravatar #5 - kinaholm
11. mar. 2013 21:19
Jeg har ikke særlig meget paranoia vedr. mine data, de ville ligge meget sikkert i skyen, men det kan bare ikke gøres til en pris jeg vil betale, tror jeg.
Gravatar #6 - Slettet Bruger [3033212795]
11. mar. 2013 21:20
Hvor meget data snakker vi og hvad er maks. pris?
Gravatar #7 - kinaholm
11. mar. 2013 21:21
800 GB, tror jeg. Og det ved jeg ikke, synes 100 kroner om måneden er mange penge, når jeg kan gøre det billigere ved at tage ned i banken en gang om måneden.
Gravatar #8 - Slettet Bruger [3033212795]
11. mar. 2013 21:26
http://www.keepit.com/ har unlimited space og 340 kroner for 12 måneder. Jeg vil sige at det er en del mere handy.

EDIT: KeepIt klarer 5-15 Mbit/s, bare lige for informationen. Det er ØV når du har 60/60 Mbit. :D
Gravatar #9 - kinaholm
11. mar. 2013 21:31
Er det noget du har erfaring med ?
Det vil jo kræve, at min stationære mounter alle backup lokationerne fra NAS'en og derefter sender dataene videre..
Gravatar #10 - Slettet Bruger [3033212795]
11. mar. 2013 21:38
Jeg bruger KeepIt, det virker nu fint, det er bare langsomt. Forskellen er så at min "NAS" nok mere er beskrevet som et SAN i denne stil. Godt nok den ældre version der hedder DroboElite. Da skidtet kører iSCSI og er mounted i min Windows Home Server 2011, så er jeg over dit problem. Den første backup kommer til at tage nogle dage(!!), 5-15 dage alt efter dit held med hastighed.
Gravatar #11 - arne_v
11. mar. 2013 22:26
kinaholm (4) skrev:
Men primært pris, jeg har en harddisk, jeg kan lave backup til. Jeg kan ikke finde noget på nettet, som virker til at betale sig fra og kan gøre de ting jeg har specificeret ovenfor.

Carbonite kører med unlimited GB for $59/yr hvilket må være ca. 30 kr. om måneden.

Gravatar #12 - kinaholm
12. mar. 2013 11:28
Jeg kigger mere på det online backup i dag.

Præmien står dog stadig til den, der kan komme på løsningen af mit oprindelige problem :)
Gravatar #13 - Slettet Bruger [3033212795]
12. mar. 2013 11:31
kinaholm (12) skrev:
Jeg kigger mere på det online backup i dag.

Præmien står dog stadig til den, der kan komme på løsningen af mit oprindelige problem :)

Præmien er grunden til at jeg ikke prøver på at svare på det. :D
Gravatar #14 - kinaholm
12. mar. 2013 11:59
Åh hold op Yvossen, what's wrong?
Gravatar #15 - Slettet Bruger [3033212795]
12. mar. 2013 12:27
Jeg er ikke lige frem fan af McD. :D
Gravatar #16 - apkat
12. mar. 2013 12:33
Yvossen (15) skrev:
Jeg er ikke lige frem fan af McD. :D

send dem med posten til mig så
Gravatar #17 - Hånter
12. mar. 2013 12:35
apkat (16) skrev:
send dem med posten til mig så

Og husk en liter mælk!
Gravatar #18 - kinaholm
12. mar. 2013 13:39
Vi er nu nået til option 3, kan det gøres med en raspberry pi? Hastighed er jo ikke nødvendigvis vigtig, har alligevel kun 5mbit upload og første overførsel kan foregå direkte til den eksterne disk.
Så kunne raspberry'en evt. stå hos noget familie og agere rsync server. (Jeg har aldrig leget med rsync, men gætter på det er relevant?)
Gravatar #19 - Slettet Bruger [3033212795]
12. mar. 2013 13:45
Gravatar #20 - kinaholm
12. mar. 2013 13:47
Har lige haft installeret Keepit, den vil ikke lade mig backuppe fra netværksdrev, så det er lidt en nogo løsning for mig, desværre.
Gravatar #21 - Slettet Bruger [3033212795]
12. mar. 2013 13:52
Det kan muligvis være anderledes med Linux og cifs mounts.
Gravatar #22 - kinaholm
12. mar. 2013 13:54
Jeg er nu kommet frem til at jeg bare skal opsætte raspberry'eb som Rsync server.
Synology'en kan derefter backe direkte op til den.
RPi'en kører raspbian i forvejen, men har ikke noget installeret.
Gravatar #23 - Ronson ⅍
12. mar. 2013 14:15
Yvossen (8) skrev:
http://www.keepit.com/ har unlimited space og 340 kroner for 12 måneder. Jeg vil sige at det er en del mere handy.

EDIT: KeepIt klarer 5-15 Mbit/s, bare lige for informationen. Det er ØV når du har 60/60 Mbit. :D
Kan man forbinde fra flere lokationer med samme bruger?

Som I at jeg og mine forældre, fra forskellige internetforbindelser, smider data op det samme sted?
Gravatar #24 - Emil Melgaard
12. mar. 2013 14:39
#23: med Keepit betaler du per computer, og du kan ikke lave backup til samme sted fra forskellige computere.

Du kan prøve at se om ikke Bitcasa kan det du vil.

Til jer der bruger Keepit: Har I prøvet at lave en recovery test? Det var fordi jeg ikke kunne få det til at virke ordentligt at jeg skiftede væk fra det. Nu bruger jeg Bitcasa, men jeg har også været meget glad for CrashPlan der koster ca. det samme som Keepit.
Gravatar #25 - NightZtorm
12. mar. 2013 14:53
Jeg kan anbefale Livedrive... det ser ud til at de er en smule dyrere end de andre løsninger, men det er stabilt og kan udnytte en 100Mb/s forbindelse fuldt ud (både download og upload).
jeg ved dog ikke helt hvordan deres backup kører, da jeg selv bruger Briefcase løsning som minder om dropbox hvor man bare har 2TB plads.

Edit: så ikke det skulle på linux... det har de desværre ikke en client til endnu
Gravatar #26 - kinaholm
12. mar. 2013 15:06
$6 om måneden er ikke galt. Men kan jeg backe netværksdrev op?
Gravatar #27 - NightZtorm
12. mar. 2013 15:09
Ved som sagt ikke helt med backup delen, men min briefcase har jeg liggende på på et netværksdrev
Gravatar #28 - Chewy
12. mar. 2013 16:16
@ #26

Tjek Crashplan. 5$ om måneden, unlimited backup. Og så vidt jeg husker kan du adde netværksdrev..
Gravatar #29 - apkat
13. mar. 2013 07:32
Chewy (28) skrev:
@ #26

Tjek Crashplan. 5$ om måneden, unlimited backup. Og så vidt jeg husker kan du adde netværksdrev..

og kan tilføje deres service (for mig ihvertfald, nogle kom igen efter 3) nu har været nede i 5 dage. Men de er vist oppe igen..
Gravatar #30 - Chewy
13. mar. 2013 18:31
@ #29
Fair nok.
Det har ikke lige just været mit problem...

http://peecee.dk/uploads/032013/Screenshot_(12).pn...

(SD blev taget natten til igår, jeg fik bare aldrig brugt det)
Gravatar #31 - kinaholm
14. mar. 2013 18:24
Det hele er (næsten) blevet skrottet til at køre Crashplan+ på min NAS, headless. Jovist, det er langsomt og der er ca. 23 dage til den er færdig med min upload, men efter de 800GB burde alt være ok.

Jeg brugte i øvrigt denne guide: http://pcloadletter.co.uk/2012/01/30/crashplan-syn... og det kører bare :)
Gravatar #32 - kasperd
28. mar. 2013 17:55
Min anbefaling til den slags har altid været at have en NAS eller lignende stående privat hos nogen man kender og så tage inkrementel backup dertil hver nat. Og så kan man jo selv have backup liggende for dem. På den måde får begge parter noget ud af det.

Det koster ikke andet end hardwaren plus strøm.

Måske kan jeg overtales til at holde et foredrag om mit eget backupsystem ved lejlighed. Jeg tror gerne OSAA vil lægge lokale til sådan et foredrag.

Dog er 800GB et stykke over den datamængde, mit system er beregnet til. Mit system anvender en deduplikering, som ville kræve meget RAM for at håndtere en så stor datamængde.

Min backupløsning laver først en tar fil som pipes ind i arkiveringskoden, som gemmer alle tar filerne i et lokalt arkiv med deduplikering. Dernæst tages alle nye sektorer fra arkivet og krypteres med gpg og sendes over en SSH forbindelse til et modtagerprogram i den anden ende. Hvis det er sat rigtigt op vil computeren der tages backup fra ikke have mulighed for at slette backups fra computeren, der modtager dem.

Overførslen kan også gøres over FTP i stedet, hvilket naturligvis ikke er lige så sikkert som SSH. En mulighed for transport over sneakernet kan nok også godt realiseres.

Koden er grundigt testet på Linux. Den burde virke på alle Unix systemer og er testet i mere begrænset omfang på Irix, Solaris, BSD og Mac OS X.

Med min løsning kommer man til at have mindst to kopier lokalt og en remote kopi. Så må man gøre op med sig selv, hvilke data, der er vigtige nok til det.
Gravatar #33 - Chewy
28. mar. 2013 18:08
@ #32

Hvor længe skal jeg køre med f.eks. Crashplan til 5$ før end jeg når op på prisen for anskaffelse og drift af en ekstern backup med "uendelig" plads?

Og hvis man alligevel insistere på at have en ekstern backup stående, kan man via Crashplan vælge at have to backupsites, den ene i skyen, den anden hos din ven. Det kræver bare at de begge har softwaren kørende, og at de minimum har en gratis users (den giver 10GB gratis). Det sættes op ved brug af et one time password.

Så for den generelle forbruger, eller til dem der ikke gider at bakse med drift og opgradering af hardware. Er en løsning som f.eks. Crashplan ikke den bedste løsning?
Gravatar #34 - kasperd
28. mar. 2013 18:47
Chewy (33) skrev:
Så for den generelle forbruger, eller til dem der ikke gider at bakse med drift og opgradering af hardware. Er en løsning som f.eks. Crashplan ikke den bedste løsning?
Jeg ved ikke nok om Crashplan til at besvare det spørgsmål.

Jeg har brugt min egen løsning i 8½ år og jeg har altid kunnet få data tilbage fra backuppen, når jeg har haft brug for det. Kan Chrashplan give mig adgang til backuppen fra en vilkårlig dato om 10 år?

Min løsning er opsensource, den er designet efter mine ønsker. Det betyder blandt andet at jeg ved hvor min backup fysisk befinder sig, og bliver det nødvendigt kan jeg tage en ny ekstern harddisk med for at hente en kopi af min backup til at restore fra.

Crashplan er sikkert nemmere at sætte op i første omgang end min løsning. Det var ikke et af de punkter, der indgik i mine designkriterier.

Set fra mit synspunkt er en løsning med backup i skyen ikke den ideelle løsning hverken for den teknisk mindede eller for nybegynderen. En løsning med backup mellem to eller flere NAS enheder synes jeg lyder som en langt bedre løsning. Om der så findes en løsning som både er nem at gå til for nybegynderen, og som lever op til mine krav ved jeg ikke.

Jeg gætter på at man nok bliver nødt til at afveje de forskellige kriterier imod hinanden.

Kan Chrashplan bruges til backup og restore uden adgang til deres service? Hvis ikke den kan, så ville den være udelukket for mit vedkommende.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login