mboost-dp1

Bro eller dæmning

Gå til bund
Gravatar #1 - Slettet Bruger [86737239]
27. feb. 2012 11:23
Kære Newz,

Jeg har brug for jeres hjælp. Jeg er faldet over http://www.ted.dk/ og her skriver de følgende.

http://www.ted.dk/ skrev:
Oversigt over broer i Danmark

[...] Rømødæmningen

Nu har jeg for et stykke tid og diskuteret med mine inkompetente klasse kammerater om Rømødæmningen er en bro eller en dæmning. Jeg har dog brug for hjælp, hvad er forkellen på en dæmning og en bro, og hvorfor? Jeg skal gerne bruge en klar definition.

Hjælp mig! Min holdning er at det er en dæmning og en dæmning er IKKE en bro!

På forhånd tak!
Gravatar #2 - Slettet Bruger [654850584]
27. feb. 2012 11:27
Der flyder ikke vand under en dæmning (medmindre det er kontrolleret)

/Thread
Gravatar #3 - Slettet Bruger [86737239]
27. feb. 2012 11:31
Som de inkompetente siger, hvis der så løber vand under/igennem en del af dæmningen, er det så en bro? Der kan vel godt løbe vand gennem en dæmning (f.eks. dem der producere strøm).

I følge en, så er Rømødæmningen også klar en bro, da ted.dk er en MEGET pålidelig kilde.

Addendum: Når der løber vand mellem pillerne på en bro, så mener de også at det løber gennem den og dermed en dæmning.
Gravatar #4 - Prime-Mover
27. feb. 2012 11:33
#1 Husk nu at fortælle dine "inkompetente klassekammerater" at du gik på newz.dk for at få hjælp til at understøtte din konklusion

edit: Forresten, hvorfor kan det ikke både være en dæmning og en bro?
Gravatar #5 - Slettet Bruger [86737239]
27. feb. 2012 11:35
Det er de meget godt klar over, vi kunne ikke afdiskutere det på klassen, så jeg gik på newz.dk for os.
Gravatar #6 - myplacedk
27. feb. 2012 11:35
Vossen (1) skrev:
Nu har jeg for et stykke tid og diskuteret med mine inkompetente klasse kammerater om Rømødæmningen er en bro eller en dæmning.

Pas på med det. Enten at diskutere med inkompetente (det får man sjældent noget ud af), eller at kalde folk inkompetente (det får man også sjældent noget ud af.)

Vossen (1) skrev:
Jeg har dog brug for hjælp

Hvem er så inkompetent?

Vossen (1) skrev:
hvad er forkellen på en dæmning og en bro, og hvorfor?

Det er to meget forskellige ting med meget forskellige formål (som du formentlig kender). Jeg kan ikke se hvorfor en vejdæmning (som fx. Rømødæmningen) ikke skulle overholde begge definitioner.

Under alle omstændigheder, så er pointen med listen på TED tilsyneladende at lave en liste over steder hvor man kan køre over vand. Og så er det da mere relevant at kalde Rømødæmningen for en bro end en dæmning.
Gravatar #7 - Slettet Bruger [86737239]
27. feb. 2012 11:42
myplacedk (6) skrev:
Pas på med det. Enten at diskutere med inkompetente (det får man sjældent noget ud af), eller at kalde folk inkompetente (det får man også sjældent noget ud af.)

Vossen (1) skrev:
Jeg har dog brug for hjælp

Hvem er så inkompetent?

På det her område er vi alle klart inkompetente, jeg havde aldrig sagt at jeg var kompetent på dette område, hence the newz.dk post!

myplacedk (6) skrev:
Under alle omstændigheder, så er pointen med listen på TED tilsyneladende at lave en liste over steder hvor man kan køre over vand. Og så er det da mere relevant at kalde Rømødæmningen for en bro end en dæmning.

Men derfor er det vel stadig forkert at kalde det en bro. Det er lidt som at en gulerod for en bøf, bare fordi du spise den og blive mæt.

EDIT: Du kører heller ikke OVER vandet på Rømødæmningen.
Gravatar #8 - Magten
27. feb. 2012 11:52
Rømødæmningen er vel det man kalder en trafikdæmning og ikke en bro.
Gravatar #9 - Prime-Mover
27. feb. 2012 11:55
Vossen (7) skrev:
myplacedk (6) skrev:

Hvem er så inkompetent?

På det her område er vi alle klart inkompetente, jeg havde aldrig sagt at jeg var kompetent på dette område, hence the newz.dk post!

myplacedk (6) skrev:

Men derfor er det vel stadig forkert at kalde det en bro. Det er lidt som at en gulerod for en bøf, bare fordi du spise den og blive mæt.

EDIT: Du kører heller ikke OVER vandet på Rømødæmningen.

Kan en bro kun gå over vand? En bro kan sagtens være over land, f.eks. over en togbro dal, eller en motorvejsbro.

Nej, det er ikke som at kalde en gulerod for en bøf, det er som at kalde en mand en far og en kollega, et bat for et baseballbat og et mordvåben, eller en bro for en dæmning. osv... Rømødæmningen fungerer både som bro og som dæmning, hvorfor det er helt på sin plads at betegne den som begge dele
Gravatar #10 - myplacedk
27. feb. 2012 11:56
Vossen (7) skrev:

Nej, det er ikke det samme. En gulerod overholder ikke definitionen af en bøf.

Rømødæmningen overholder definitionen af en bro: "bygningsværk der fører færdsel hen over en forhindring, fx et vandløb, et farvand eller en jernbane"

Vossen (7) skrev:
Du kører heller ikke OVER vandet på Rømødæmningen.

Så skal du vist være MEGET teknisk, du kommer over på den anden side alligevel.
Gravatar #12 - Slettet Bruger [654850584]
27. feb. 2012 12:01
Dæmmer den for vandet? Y/N
Gravatar #13 - myplacedk
27. feb. 2012 12:03
Vossen (7) skrev:
Det er lidt som at en gulerod for en bøf, bare fordi du spise den og blive mæt.

Bedre analogi:

http://www.billigbyg.dk/images/hammer_med_st%C3%A5...

Det er en hammer, eller en kløfthammer. Og her er et ko-ben:

http://byg1.dk/images/koben-600-mm-p.jpg

Jeg har begge dele på mit værksted. Og skal jeg lave en liste over hvad jeg har af sømudtrækkere, vil begge dele komme på. For det ER sømudtrækkere, selv om den betegnelse ikke giver det komplette billede.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login