mboost-dp1

Bryllupsfotografering

Gå til bund
Gravatar #1 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
14. maj 2012 17:57
Hellow fellow newzere ...

Har lige taget billeder til et nært vennepars bryllup - det var selvfølgelig pro bono, og et par flasker vin det var til overs ...

Men - brudens mor skal snart giftes igen, og hun så jeg havde "Et stort og flot kamera" - jeg tager selvfølgelig imod udfordringen - for at få træning ...

Er ingen stor fotograf, det er et højt hobby niveau, men vil ikke garantere et godt resultat.

tl;dr

Hvad skal man tage i timen for bryllupsfotografering hos en man knap kender?
Gravatar #2 - Manofsciencemanoffaith
14. maj 2012 18:45
Et par flasker vin og evt. mad på dagen :)

Hvis du ikke har den store erfaring, ville jeg personligt ikke tage betaling for opgaven. Det er jo god træning, som du selv skriver, og når du så ikke kender så mange personer der, er der mere tid til at snige rundt og tage billeder. Samtidig får du jo en reference du kan vise frem senere.

Evt. kan du tage lidt for at sidde og efterbehandle og udvælge bagefter.

Bare min mening, der er sikkert nogle kapitalistiske svin der mener det er helt forkert :)
Gravatar #3 - 3214N
14. maj 2012 18:49
Prøv at overvej hvad du selv syntes du er værd....

Så skal du gange det beløb med 3.

Husk ting som slitage/afskrivning af udstyr, skat/moms, transport, overførsel af billeder til kunden, tid til billedbehandling, evt. print af billeder...
Gravatar #4 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
14. maj 2012 18:57
#2 > det tænker jeg også, omvendt bruger jeg en lørdag på det? Lad os sige 10 timer... Det er måske lidt fesent at bare sige maden?

#3 > Øh bøh ... Tja, jeg tænkte lidt i stil med 50-100 kr/t, dvs 1500-3000? Det er jo alligevel en god slat penge?...

Altså, er ikke håbløs amatør, med et EOS 1000D - omvendt er jeg absolut ikke bryllupsfotograf ...

Gravatar #5 - Ronson ⅍
14. maj 2012 19:02
Jeg ville godt nok ikke betale (1500-)3000 for en amatørfotograf der skal øve sig. Det er jo halvdelen af en professionel som både laver portrætfoto, DVD og fremkalder enkelte billeder.
Gravatar #6 - myplacedk
14. maj 2012 19:10
Jeg tænker noget i samme stil. Se hvad en professionel tager, og overvej din egen værdi i forhold til.

Og: Hvis jeg ville give et væsentligt beløb for at få taget billeder til mit bryllup, så ville jeg ikke give pengene til en amatør. Det kan jo ikke gøres om hvis man ikke er tilfreds. Så er spørgsmålet bare hvor grænsen går mellem "et væsentligt beløb" og "okay at (i værste fald) spilde på en amatør".
Gravatar #7 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
14. maj 2012 19:21
Okay, SÅ meget amatør er jeg heller ikke - er bare ikke erfaren til bryllupper :)

Kan da både printe i A3 og lave DVD'er ;)

-

De 1500-3000 kom af #3 sagde at jeg skulle se hvad jeg selv synes og gange det med tre, og da 10 timer á 50 kr er 500 - gange tre :) ja så ... "det er en god slat" = "det synes jeg er i overkanten"

Men er 1000 kr for meget? Snakkede med den kommende gom her til brylluppet - og jeg er jo ikke med til festen, så det er jo et arbejde som så....
Gravatar #8 - johanmw
14. maj 2012 19:22
#6 Er for såvidt enig i at man skal prissætte sig efter hvad professionelle tager for det - på den anden side skal det også være rimeligt ift. dig selv.

Jeg har selv taget billeder til et bryllup og der slap de 3000 - det er trods alt kun 1500,- til mig efter skat, og det er jo uden afskrivning af udstyr osv.
Gravatar #9 - Jakob Jakobsen
14. maj 2012 19:38
Du skal da ikke tage mindre end de 3000kr for jobbet.

Husk på at du skal være på i 10 timer på dagen og derefter bruge nogenlunde lige så megen tid på efterbehandlingen.
Når man så modregner skattefar, slitage på udstyr osv. så er vi faktisk nede i en lille timeløn.
Gravatar #10 - LinguaIgnota
14. maj 2012 19:53
Hvad er det her "skat", som I bliver ved med at snakke om?
Gravatar #11 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
14. maj 2012 20:31
Jeg giver Lingu ret ... Jeg er trods alt jyde ;)

Skat == det man kalder sin partner
Gravatar #12 - XorpiZ
14. maj 2012 20:42
Arh - der er ordet bitch/kælling/chef mere passende, alt efter hvordan styrkeforholdet ligger.
Gravatar #13 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
14. maj 2012 21:13
Pudsigt du siger det, omtaler hende altid som "chefen" - dog er hun som skat - inkasserer godt 50% af min indkomst ;)
Gravatar #14 - Mnc
15. maj 2012 05:41
myplacedk (6) skrev:
Se hvad en professionel tager, og overvej din egen værdi i forhold til.

QFT.
Gravatar #15 - albani
15. maj 2012 05:47
Thoroughbreed (4) skrev:

Altså, er ikke håbløs amatør, med et EOS 1000D - omvendt er jeg absolut ikke bryllupsfotograf ...

Fotograf er ikke en beskyttet titel... alle med et kamera i hånden er fotograf.... hvis du tager billeder af et bryllup er du bryllupsfotograf.
Gravatar #16 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
15. maj 2012 06:58
#14 QFT?

#15 Skal vi ikke holde os til emnet? Ja - jeg ved godt at en fotograf == en der tager billeder ... Men jeg er ikke bryllupsfotograf - forstået på den måde, at det ville jeg aldrig skrive på mit CV!

Apropos - til det bryllup jeg var til så jeg de mærkeligste former for fotograferings-agregater .. Ældre Nokia chokoladestangsmobiler - smartphones - ja sågar en iPad blev brugt?!

Anyway! Hvad kan jeg tillade mig at tage, uden at det bliver for "dyrt"? Vil jo som sagt ikke garantere noget som helst andet end at jeg tager billeder med et mid-range dSLR og midrange optik*?..

(* Hvis der er nogen i Tønder-området der har et 50mm f/1,2L som ikke skal bruge det d. 7/7 så sig lige til
Gravatar #17 - XorpiZ
15. maj 2012 07:00
1500 kr. er vel ok tænker jeg. Ikke nogen fantastisk timeløn selvfølgelig, men når det nu er en god venindes mor, så ville jeg heller ikke forlange alverden.

Men 1500 kr. og så selvfølgelig mad og drikke på dagen.
Gravatar #18 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
15. maj 2012 07:03
XorpiZ (17) skrev:
1500 kr. er vel ok tænker jeg. Ikke nogen fantastisk timeløn selvfølgelig, men når det nu er en god venindes mor, så ville jeg heller ikke forlange alverden.

Det er da stadig 150 kr/t (hvis vi siger 10 timer) - men det var noget i den stil jeg tænkte

Gravatar #19 - XorpiZ
15. maj 2012 07:09
Thoroughbreed (18) skrev:
XorpiZ (17) skrev:

Det er da stadig 150 kr/t (hvis vi siger 10 timer) - men det var noget i den stil jeg tænkte

Plus efterbehandling mv. som JJ også er inde på. Om du så vil betale skat af det eller ej er jo op til dig selv :D
Gravatar #20 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
15. maj 2012 07:15

Det er selvfølgelig rigtig nok - men efterbehandlingen er lidt la-la, jeg kan jo sidde på Newz samtidigt ;)

Og mht til skat, så er det ikke noget vi snakker om her vel? >_<
Gravatar #21 - johanmw
15. maj 2012 07:45
#OP

Personligt ville jeg ikke tage mindre end de førnævnte 3000 - men det kommer også an på dit forhold til dem der skal giftes. Er det gode venner, eller er det udelukkende fordi de har set dig tage lidt billeder til et andet bryllup osv.

Dem jeg tog billeder for var bekendte som jeg da har kendt i lang tid - men ikke nogen jeg har et venskabeligt forhold til. I det tilfælde gjorde vi jo begge hinanden en tjeneste. Jeg tjente penge, og de sparede penge.
Gravatar #22 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
15. maj 2012 08:04
Bruden: En god venindes mor, har set hende 3-4 gange max!
Gommen: En der startede på mit arbejde i mandags - kun set ham på arbejde, og i lørdags til brylluppet
Gravatar #23 - Mnc
15. maj 2012 08:13
Thoroughbreed (16) skrev:
#14 QFT?

"Quoted For Truth"
Gravatar #24 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
15. maj 2012 08:15

I see - det første jeg tænkte var "Quit fucking trolling", og tænkte "Ka' det nu os' pas'"
Gravatar #25 - Ronson ⅍
15. maj 2012 09:33
2000 kr inkl. efterbehandling og kørsel

Og så finder du bare prisen på en ordentlig kvalitet fotobog og smider 50-100 kr oven i prisen og tilbyder dem at lave sådan en.
Gravatar #26 - johanmw
15. maj 2012 11:13
3000,- er en fin pris så imho. De sparer, du tjener. win-fucking-win.
Gravatar #27 - snesman
16. maj 2012 12:37
Ikke over 2000. Tænk på hvor lækkert det bliver hvis du fucker et eller andet op og skal hygge dig med gommen på arbejdet i år fremover...

På den anden side, det er nok mest trunter der går op i om man har misset et par bryllupsbilleder.
Gravatar #28 - Slettet Bruger [4212937461]
16. maj 2012 12:57
albani (15) skrev:
Thoroughbreed (4) skrev:

Fotograf er ikke en beskyttet titel... alle med et kamera i hånden er fotograf.... hvis du tager billeder af et bryllup er du bryllupsfotograf.

Nøgleordet ville være "Professionel fotograf"
Gravatar #29 - bryllupsfotograf
29. maj 2012 19:52
Det eneste du skal overveje, er at brylluppet IKKE kan laves om. Og jeg vil være MEGA sikker på mine evner inden jeg sagde ja til sådan en opgave.

Jeg har været med en bryllupsfotograf på opgave en gang, og det var helt vildt så meget tidspres der er ved sådan et bryllup. Hele tiden er der noget der skal fotograferes.

Inspiration til flotte bryllupsfotos har jeg fundet her:

http://www.voresstoredag.net
http://www.bryllupsfotograf.se
Gravatar #30 - Jakob Jakobsen
29. maj 2012 19:58
SlettetBruger (28) skrev:
Nøgleordet ville være "Professionel fotograf"

Tager du penge for at fotografere, er du per definition professionel fotograf.

Som inspiration, kan jeg anbefale dette.
Gravatar #31 - Slettet Bruger [4212937461]
29. maj 2012 20:26
"Professionel"

"Synonymt med at udøve betalt, faglært arbejde."
Gravatar #32 - timtom
2. jun. 2012 12:35
Måske relevant: test af fotobøger her.

Held og lykke med projektet!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login