mboost-dp1

Commandline morsomheder Unix/Windows

Gå til bund
Gravatar #1 - Windcape
19. nov. 2011 10:17
Peter Toft skrev et fint indlæg på version2 om hvor "smukt" unix kunne løse hans opgave: http://www.version2.dk/blog/gnu-parallel-i-love-it...

Og traditionelt har mange jo argumenteret for at unix/linux var mere powerful når det kom til commandline.

Så jeg kan ikke lade være med at more mig over Powershell udgaven som kan findes i kommentarene:

icm -script {ps | sort -des WS | select -first 1} (gc mycomputers.txt)

Jeg må dog indrømme, at det overrasker mig gang på gang hvor powerfull powershell er

;-)
Gravatar #2 - Hubert
19. nov. 2011 10:27
Det morer mig lidt at lige netop du skulle komme med det her indlæg. Du har så længe jeg kan huske tilbage agiteret for at man skulle bruge gui på grund af brugervenligheden. :)

Traditionelt set har man ikke haft mange muligheder for at lave større operationer via cli'en på windows. Det har dog ændret sig væsentligt efter powershell.

Jeg tror personligt at der er mange der ikke har været klar over nogle af de ting man har kunne gøre via cli'en på windows. Det har fra xp dagene og måske endda tidligere været muligt at sætte en fast ip via cli'en. Noget der ofte kommer som en overraskelse for folk der har brugt windows i flere år.

Gravatar #3 - Spiderboy
19. nov. 2011 10:27
Ingen tvivl om at Powershell er 7-mile-skridt længere fremme end DOS-prompten og er på niveau med unix-shell.

Men hvorfor opfandt Microsoft det dog ikke for mange år siden??? :-)
Gravatar #4 - Zeales
19. nov. 2011 10:46
Spiderboy (3) skrev:
Men hvorfor opfandt Microsoft det dog ikke for mange år siden??? :-)

Øh, det gjorde de osse? Powershell har været ude i snart 5 år.
Gravatar #5 - Spiderboy
19. nov. 2011 10:47
Ift. hvornår unix fik sin fine shell. De har haft mange år til at ripoff'e i.
Gravatar #6 - milandt
19. nov. 2011 10:57
Windcape (1) skrev:
Jeg må dog indrømme, at det overrasker mig gang på gang hvor powerfull powershell er
Det ligger ligesom i navnet..
Gravatar #7 - Qw_freak
19. nov. 2011 11:16
appropro powershell, hvordan sletter man med vold og magt en fil commandline?
Gravatar #8 - Ildhesten
19. nov. 2011 11:33
I Powershell:
rm -Force filnavn
I alm. command-line
del /f filnavn
Gravatar #9 - arne_v
19. nov. 2011 14:39

Husk at folk heller ikke opdagede det mellem cmd og ps.

Scripting på Windows har reelt udviklet sig som:

cmd - 1993
wsh - 1999
ps - 2006

(wsh havde ikke en interaktiv mode, men var kun til scriptiong=

På trods af at wsh var der og var meget mere kraftfuldt end cmd bl.a. fordi wsh havde nem adgang til WMI, så sad folk stadig og fedtede med cmd.
Gravatar #10 - Spiderboy
19. nov. 2011 16:45
Det var rigtigt - jeg glemte alt om WSH. :-)

Men de forskellige unix shells er da væsentligt ældre end selv WSH.
Gravatar #11 - fjols
19. nov. 2011 16:49
Bash er fra 1989 og sh er fra 1977.

Så kan matematikgenierne jo regne ud om du har ret.
Gravatar #12 - redhead
19. nov. 2011 16:57
alt jeg vil tilføje er, at windows endnu ikke har en login script løsning som med sikkerhed kan afgøre om en bruger er tilhørende en gruppe (styret fa LDAP) og derfra afgøre hvilke netværksdrev skal være tilgængelige.

Inden i alle brokker jeg over det, ved jeg godt der finde IfMember og IsMember, men her snakker vi power i selve login scriptet der køres, ikke noget med kald til eksterne programmer for hjælp.

Og ja, jeg ved godt man kan lave noget net command med find, men det kan jo ikke afvise at MSDaaa matcher MSDbbb når man ønsker det kun skal være medlemmer af MSD gruppen.
Gravatar #13 - XorpiZ
19. nov. 2011 17:03

Det loginscript jeg har lavet på jobbet gør ellers lige præcis det.

VBScript kan sagtens forbinde til AD og finde brugernavne, grupper osv.
Gravatar #14 - lorenzen
19. nov. 2011 21:29
Men hvorfor er det her sjovt?
Gravatar #15 - Brugernavn
19. nov. 2011 23:04
Spiderboy (5) skrev:
Ift. hvornår unix fik sin fine shell. De har haft mange år til at ripoff'e i.

Det er en stor shell. Det tager lang tid at rive sådan en af.
Gravatar #16 - arne_v
20. nov. 2011 02:05
Spiderboy (10) skrev:
Men de forskellige unix shells er da væsentligt ældre end selv WSH.

fjols (11) skrev:
Bash er fra 1989 og sh er fra 1977.

Og der var en Thompson shell allerede i 1971.
Gravatar #17 - Spiderboy
20. nov. 2011 10:33
lorenzen (14) skrev:
Men hvorfor er det her sjovt?

Det sjove er, at Microsoft har været årtier om at genopfinde den dybe tallerken, hvorefter vindkappen klapper begejstret med hænderne over Microsoft genialitet og ufejlbarlighed. :-)
Gravatar #18 - Windcape
20. nov. 2011 10:56

Nærmere at Peter Toft synes det er nemt at installere, kompilere, og skrive 2-3 gange så meget shell-kode, for at gøre hvad Powershell kan med en one-liner.

Det sjove er at Powershell lader til at være bash/sh overlegn :p
Gravatar #19 - Qw_freak
20. nov. 2011 11:53
Windcape (1) skrev:

icm -script {ps | sort -des WS | select -first 1} (gc mycomputers.txt)

)

Kunne en venlig sjæl ikke lige forklare en n00b præcist hvad den linie gør? :D

Gravatar #20 - Windcape
20. nov. 2011 12:13

Det står i linket fra #1
Gravatar #21 - trylleklovn
20. nov. 2011 14:26
Han bruger 2 linjer på det. Så er det vel heller ikke værre.
Gravatar #22 - Windcape
20. nov. 2011 17:07
trylleklovn (21) skrev:
Han bruger 2 linjer på det. Så er det vel heller ikke værre.
Plus at skulle downloade, kompilere og installere et 3. parts værktøj til formålet. (l2ship binaries already, hippies?)
Gravatar #23 - onetreehell
20. nov. 2011 17:21
GNU parallel ligger i de fleste repositories, så det er kun en $PACKAGE-MANAGER install parallel væk.

#24 (reference to future, omg)
Det er også en ting jeg er glad for ved mange linux distributioner: Hvis man mangler et program, så kan man sandsynligvis finde det i sit repository, og man er rimelig sikker på at det ikke er crapware/malware/...
Gravatar #24 - Spiderboy
20. nov. 2011 17:26
Windcape (22) skrev:
installere et 3. parts værktøj

Pas nu på hvilket farvand du er på vej ind i.

Linux-pakkesystemerne er langt foran hvor "let" og "elegant" det er at installere 3. parts software til Windows (hvilket du heller ikke slipper for, yuppie)
Gravatar #25 - Hubert
20. nov. 2011 18:04
Windcape (18) skrev:

Nærmere at Peter Toft synes det er nemt at installere, kompilere, og skrive 2-3 gange så meget shell-kode, for at gøre hvad Powershell kan med en one-liner.

Det sjove er at Powershell lader til at være bash/sh overlegn :p

Hvis du havde læst kommentarerne kunne du se at følgende forslag kommer frem...

for i in `cat mycomputers.txt`; do ssh $i 'ps -e -orss=,args= | sort -b -k1,1n | tail -n 1'; done

Jeg kan ikke lige gennemskue hvorvidt powershell koden vil tage maskinerne en ad gangen eller om det hele kører parallelt?
Gravatar #26 - Magten
20. nov. 2011 18:26
Spiderboy (24) skrev:
Windcape (22) skrev:
installere et 3. parts værktøj

Pas nu på hvilket farvand du er på vej ind i.

Linux-pakkesystemerne er langt foran hvor "let" og "elegant" det er at installere 3. parts software til Windows (hvilket du heller ikke slipper for, yuppie)
Hvad har det med det her at gøre?
Gravatar #27 - Hubert
20. nov. 2011 18:31
Magten (26) skrev:

Det må du spørge windcape om. Det var ham der mente det var bøvlet at smide paralels på en linux kasse.

Det er dog lettere end at skulle installere powershell på en windows xp kasse.
Gravatar #28 - Magten
20. nov. 2011 18:58
Hubert (27) skrev:
Magten (26) skrev:

Det må du spørge windcape om. Det var ham der mente det var bøvlet at smide paralels på en linux kasse.

Powershell 2.0 er en valgfri Windows opdatering som kommer via Windows Update.

KB968930 hvis du skulle være i tvivl.

Men jeg ser ingen steder at Windcape påstår det er nemmere at installere PS end Parallels?

Gravatar #29 - arne_v
20. nov. 2011 19:10
#PS

Det skal hentes og installeres for ældre Windows.

Det burde blive installeret sammen med Windows 7 og 2008R2.
Gravatar #30 - Hubert
20. nov. 2011 21:46
Magten (28) skrev:

Men jeg ser ingen steder at Windcape påstår det er nemmere at installere PS end Parallels?

Det er da der heller ikke nogen der har givet udtryk for? Windcape mener det er bøvlet at skulle installere et 3, parts program men han glemmer meget belejligt at man selv skal installere powershell også.
Gravatar #31 - Windcape
20. nov. 2011 21:53
Hubert (30) skrev:
men han glemmer meget belejligt at man selv skal installere powershell også.
Det skal man jo netop ikke?

Som arne_v påpeger, så kommer Powershell som standard med Windows 7 og Server 2008R2.

Ligesom der kommer .NET Framework med, som ligeledes kan bruges direkte fra Powershell.

Og så er det nemt at integerer ting generelt. Jeg har f.eks. ssh, git og mercurial integeret med Powershell.
Gravatar #32 - Magten
20. nov. 2011 22:00
Hubert (30) skrev:
Det er da der heller ikke nogen der har givet udtryk for?
Så jeg havde ret i #26 da jeg antog at det ikke havde noget med den her tråd at gøre. Fint, det var bare det jeg skulle have bekræftet.

Hubert (30) skrev:
Windcape mener det er bøvlet at skulle installere et 3, parts program men han glemmer meget belejligt at man selv skal installere powershell også.

Som sagt kommer det igennem Windows Update, og i Windows 7/2008 R2 er det standard. Jeg kan dog ikke huske om opdateringen er valgt som default til XP/Vista eller man aktivt skal vælge den.
Gravatar #33 - Vandborg
20. nov. 2011 22:51
Forskellen er jo det ikke er alle der har brug for det, derfor er det valgfrit at installerer det på linux, frem som det er på windows som er en pakkeløsning, hvor du får det om du vil det eller ej. Så det med er bøvlet selv at skulle installerer er jo en smagssag om hvor meget frihed man vil have over hvad der er installeret. Så synes ikke det er direkte relevant, hvis man skal kigge på hvor "effektivt" det skal være.
Gravatar #34 - onetreehell
20. nov. 2011 23:55
Windcape (31) skrev:
Og så er det nemt at integerer ting generelt. Jeg har f.eks. ssh, git og mercurial integeret med Powershell.
lol
Gravatar #35 - Hubert
21. nov. 2011 07:51
Windcape (31) skrev:
Det skal man jo netop ikke?

Som arne_v påpeger, så kommer Powershell som standard med Windows 7 og Server 2008R2.

Ligesom der kommer .NET Framework med, som ligeledes kan bruges direkte fra Powershell.

Det er da meget godt at powershell 2.0 kommer med win7 og win2k8. Men nu fandtes de 2 operativ systemer jo ikke da powershell kom frem.

Powershell skal jeg så vidt jeg ved installeres manuelt..?
Gravatar #36 - Hubert
21. nov. 2011 07:53
Magten (32) skrev:
Så jeg havde ret i #26 da jeg antog at det ikke havde noget med den her tråd at gøre. Fint, det var bare det jeg skulle have bekræftet.

Den må du tage med windcape. Det var ham der bragte det på banen i første omgang.

Som sagt kommer det igennem Windows Update, og i Windows 7/2008 R2 er det standard. Jeg kan dog ikke huske om opdateringen er valgt som default til XP/Vista eller man aktivt skal vælge den.

Qua jeg aldrig har det det installeret på en xp maskine med standard opdateringer vil jeg mene at det er en opt in mulighed at installere powershell.
Gravatar #37 - Magten
21. nov. 2011 08:06
Hubert (36) skrev:
Den må du tage med windcape. Det var ham der bragte det på banen i første omgang.
Det var nu #24 der gjorde det..

Hubert (36) skrev:
Qua jeg aldrig har det det installeret på en xp maskine med standard opdateringer vil jeg mene at det er en opt in mulighed at installere powershell.
Jep, man skal selv vælge den.
Gravatar #38 - Hubert
21. nov. 2011 08:11
Magten (37) skrev:
Det var nu #24 der gjorde det..

Læs lige #22 som starter hele debatten om installation af pakker.
Gravatar #39 - Alrekr
21. nov. 2011 08:14
Windcape (18) skrev:

Arh - slap af med udtrykkene. Du bruger en linje. Han bruge 2-3 linjer. Det er altså ikke meget - ikke så meget som du lægger op til med 2-3 gange, i hvert fald.
Gravatar #40 - Magten
21. nov. 2011 08:15
Hubert (38) skrev:

Læs lige #22 som starter hele debatten om installation af pakker.
Han skriver at der skal installeres et 3. parts værktøj.. Intet om at det er besværligt som #24 straks antager.
Gravatar #41 - Windcape
21. nov. 2011 08:30
Alrekr (39) skrev:
. Du bruger en linje. Han bruge 2-3 linjer. Det er altså ikke meget - ikke så meget som du lægger op til med 2-3 gange, i hvert fald.
Matematik er ikke dig her til morgen?-)
Gravatar #42 - Hubert
21. nov. 2011 08:31
Magten (40) skrev:
Han skriver at der skal installeres et 3. parts værktøj.. Intet om at det er besværligt som #24 straks antager.

Det er det der starter hele den diskution.
Gravatar #43 - Alrekr
21. nov. 2011 08:32
Windcape (41) skrev:
Alrekr (39) skrev:
. Du bruger en linje. Han bruge 2-3 linjer. Det er altså ikke meget - ikke så meget som du lægger op til med 2-3 gange, i hvert fald.
Matematik er ikke dig her til morgen?-)

Når du siger "2-3 gange" lyder det af meget - men når det er 2-3 linjer v. 1 linje, så lyder det pludselig af næsten ingenting.
Gravatar #44 - Magten
21. nov. 2011 08:49
Hubert (42) skrev:
Det er det der starter hele den diskution.
Ja, at folk straks antager alt muligt BS der ikke er blevet sagt noget om. Der er intet i #22 der antyder at Windows er bedre eller dårligere end Linux når det kommer til 3. parts software.

Men det er ret tydeligt at i gerne ville have diskussionen drejet over på det istedet for det oprindelige.
Gravatar #45 - Hubert
21. nov. 2011 08:52
Magten (44) skrev:
Ja, at folk straks antager alt muligt BS der ikke er blevet sagt noget om. Der er intet i #22 der antyder at Windows er bedre eller dårligere end Linux når det kommer til 3. parts software.

Men det er ret tydeligt at i gerne ville have diskussionen drejet over på det istedet for det oprindelige.

"i"? Jeg har da ikke taget stilling til hvorvidt det er lettere eller ej.
Gravatar #46 - Spiderboy
21. nov. 2011 08:57
#22 antyder i høj grad at det skulle være bøvlet og besværligt at installere 3. parts software på Linux, hvilket i bedste fald er en voldsom fordrejning af sandheden.

Derfor kunne jeg ikke lade den påstand hænge, selv om det ikke er relevant for tråden og jeg desværre har været med til at flytte fokus.
Gravatar #47 - Magten
21. nov. 2011 08:59
Nej så siger vi det..

Hubert (27) skrev:

Det kommer nok an på øjnene der læser så. Jeg ser intet andet end at der skal installeres et 3. parts værktøj hvilket er korrekt.

Men lad os bare begrave den her så :)
Gravatar #48 - Spiderboy
21. nov. 2011 09:07
Magten (47) skrev:
Men lad os bare begrave den her så :)

Hørt.

Hmm...

Hvad var det formålet med denne tråd var? :-)
Gravatar #49 - trylleklovn
21. nov. 2011 09:08
#48 At bashe *nix
Gravatar #50 - Hubert
21. nov. 2011 09:11
trylleklovn (49) skrev:
#48 At bashe *nix

Da ikke når det er windcape der starter tråden..? :o
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login