mboost-dp1

Copyrigth

Gå til bund
Gravatar #1 - MiniatureZeus
14. jan. 2009 22:36
Hvis jeg har lavet en hjemmeside, og efterfølgende, i bunden af hver enkel side, putter et Copyrigth symbol på med årstal (f.eks. lige som newz.dk har det) hvad betyder det så? Ejer jeg så definitivt den tekst og grafik der er på siden, og kan tvinge alt og alle som bruger den uden min godkendelse, til ikke at bruge det mere?

Eller betyder det bare, at folk skal linke til min side, hvis de tager noget derfra?

Dette emne omhandler kun privatpersoner...
Gravatar #2 - gentox
14. jan. 2009 22:41
Husk først og fremmest at stave det rigtigt ;)
Copyright.

Til dine andre spørgsmål, er jeg ikke sikker, men det hjælper sikkert at læse lidt om det på ovenstående Wiki link.
Gravatar #3 - Emil Melgaard
14. jan. 2009 23:07
Et symbol i bunden betyder intet, du har ophavsret på indholdet af din hjemmeside uanset hvad.

Ophavsret på en hjemmeside betyder at andre godt må hente det ned og gemme det til privat brug, men at de skal have tilladelse fra dig hvis de skal bruge det på deres egen hjemmeside eller på anden måde bruge det offentligt.
Gravatar #4 - Proz
15. jan. 2009 01:21
Symbolet © har ingen praktisk betydning på din ophavsret i Danmark.
Husk at copyright er en amerikansk lov og har altså kun indflydelse på dit værk når det befinder sig i amerika.

I danmark har vi ophavsretten der i store træk minder om Copyright, men med nogle få variationer.

Som udgangspunkt ejer du dog alle rettigheder til værker du skaber (tekst, musik, programmer, billeder, osv.), og andre har ikke lov til at bruge hvad du skaber før du giver dem lov (med nogle få undtagelser, så som citationsretten).
Det forhindre dig dog ikke i at give andre lov til at bruge dine værker så længe at de f.eks. linker tilbage til dit website). Her hjælper det at angive at det er dig der har ophavsretten hvilket nemt kan anføres ved brug af ©-tegnet.

Du kan læse loven om ophavsret her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id...
Gravatar #5 - myplacedk
15. jan. 2009 07:55
Copyright-symbolet og ordet, samt teksten "Denne hjemmeside er ophavsretsligt beskyttet" el. lign. har dog en psykologisk effekt.

For dem som kender loven, ved de at du også gør, at du er opmærksom på den, og at du kan finde på at "gå hele vejen" for at beskytte din ret.

For dem som ikke kender loven skræmmer det ofte lidt mere, da de tror du er registreret et eller andet sted, så dit ejerskab er officielt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login