mboost-dp1

De mange flams... Linux/BSD vs. Windows

Gå til bund
Gravatar #1 - dnv
4. jul. 2003 19:52
Faldt lige over nogen tal fra den virklige verden:
http://www.dwheeler.com/oss_fs_why.html
---
Så kan man grine eller græde ;-)
Gravatar #2 - Acro
4. jul. 2003 20:04
#1 @dnv:
Meget brugbart hvis man mener at det udelukkende er webservere som verdenen er bestående af. Der er jo en grund til at Apache er så udbredt - hvis den kostede penge, så ville der nok ikke være nær så mange der mente det var nødvendigt med en server derhjemme til at fortælle netop deres historie.

Sammenligner man udelukkende virksomheder, så bliver resultatet formentlig væsenligt afvigende.

Angående oppetid er der også fatale fejl, den Apache-server jeg har stående her i huset er væsenligt nemmere at holde kørende end enhver anden server der står 'i byen' - min server har kun min egen personlige hjemmeside liggende, og den er ikke ligefrem overrendt med besøg.

Der er heller ikke samme risiko for at min private server går ned pga. angreb - for jeg er ikke nær så interessant som en større virksomhed.

Det må kunne gøres bedre.

Jeg har ikke læst hele rapporten, men vil gøre det når jeg får bedre tid - men det jeg har skimmet handler udelukkende om webservere, hvis jeg mangler noget vigtigt - så påpeg det endelig.
Gravatar #3 - annoia
4. jul. 2003 21:43
Acro - På den anden side er din webserver måske ikke på det mest moderne og stabile hardware... Min er f.eks på en P75 med harddiske der står af engang imellem. Jeg har heller ikke nogen UPS. Der er masser for og imod, mon ikke det går ud mod hinanden (bortset fra prisen selvf.).
Gravatar #4 - sKIDROw
7. jul. 2003 09:12
Friheden ved at anvende fri software, er sgu for mig et argument i sig selv.
Og det er pudsigt nok også den selvsamme frihed, som giver folk alle de fordele de er så glade for.
Selvom mange folk undlader friheden som argument, og kalder de open source istedet for fri software, så er det jo p.g.a friheden at tingene har den fleksibilitet.. ;)

@ Acro

Apache er vores alle sammens, mere eller mindre.
Det er brugerne der videreudviklerne på den, og vedligeholder den.
Firmaer som IBM, HP, Federal Epress hører til blandt de mange firmaer, som har lønnede programmører til at videreudvikle på blandt andet apache.
De samarbejder altså om noget der giver dem en masse gavn, men ikke er en forretning for dem.
Det arbejde lader de så os alle sammen nyde godt af.. ;)
Gravatar #5 - seahawk
7. jul. 2003 09:47
#2:

Vil umiddelbart tro at der er LANGT flere private som har en IIS/PWS kørende end der er folk der har apache kørende - så hvis du kun kikker virksomheder vil jeg tro det ser endnu "bedre" ud for apache.

Nu prøvede jeg lige at scanne det subnet min egen adsl kører på OG det foregående og efterfølgende subnet(ialt 718 ip-adresser)

Der kørte 10 IIS, 10 apache og 2 der ikke identificerede sig(mon ikke det er paranoide apache folk? :))

Hvis vi sammenholder det med at netcraft siget ar der ca. er dobbelt så mange apache installationer end der er IIS ditto, må man nok konkludere med rimelig statistisk sikkerhed at folk på Pro@ccess har en klar overvægt af IIS servere!

Så jeg tror din antagelse om at private kører webservere "bare" fordi de kan få apache gratis er forkert! De fleste har nok heller ikke betalt for den IIS de kører... Så den "koster" det samme! :)

Der var iøvrigt en af dem der kørte IIS 4.0 - SUK!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login