mboost-dp1

DealExtreme og PostDanmark - Træd varsomt

Gå til bund
Gravatar #1 - <3Thinkpads
27. okt. 2011 11:59
Kære mednørder,

De fleste herinde har vel stiftet bekendskab med DealExtreme og deres overflod af (u)brugelig produkter til ingen penge.

Da jeg fik en PC foræret som jeg ikke vidste hvad skulle bruges til, kom jeg på tanken om at smide XBMC på den. Til dette blev jeg naturligvis at have en fjernbetjening som jeg fandt på DX til en 9 dollar - og naturligvis røg en masse andet lort ned som jeg ikke stod og manglede. Det endte på total 30 dollar. Jeg smed det i en samlet ordre - og ja, jeg kender til 75kr (eller deromkring) og Toldsmækket fra PostDanmark, men jeg har endnu ikke oplevet at PostDanmark har nappet en pakke og smidt told på - og betalte. Som altid blev ordren opdelt, noget blev sendt med de samme og andet blev sendt senere (Den sidste pakke er den som jeg netop nu har modtaget). Pakken var altid med drop shipment etc, så værdien bliver en anden og intet DX logo på pakken.

Jeg sporer min pakke og ser at den er endt i Postens toldcenter, jeg blev ikke rigtig nervøs over dette da det ikke er første gang. I dag sender jeg så at jeg skal afhente min pakke på det lokale posthus.

Og nu kommer overraskelsen så; PostDanmark havde et præcist beløb for hvor meget værdi der lå i pakken - 22.21 dollar, spot on - og den havde ikke været åbnet, hvilket var min første tanke at de havde taget varerne ud og luret på varenummerklistermærket! At betale 190kr. På min importkvittering ser jeg i bemærkningsfeltet står "DX PRIS".

Jeg var lidt i vildlede om hvordan PostDK havde fundet ud af værdien på pakken (og ikke mindst, at de ikke ved jeg har en ven som hedder Ding Dong Feng19). Men her kommer svaret så: Ude på pakken, over min adresse, står en pakkeliste som fortæller Ding Dong hvad han skal proppe i pakken. Via denne liste, kan de straks se DX SKU, søge på DX.com og dermed finde værdien.Dermed har PostDanmark luret igennem mit misbrug af DX produkter og forevigt tvunget mig til at holde begrænse mine køb til produkter under 75kr.

Moralen i denne historie er at hellere bruge kortet lidt for meget end lidt for lidt når du handler på DX. Nu ved du at du ikke skal tage chancer der.

PS: Vidste du det i forvejen, så grin af min dumhed, og hvis ikke, nu ved du det og forsøger at begrænse dig.

PPS: Jeg har været vågen i 28timer og netop afleveret en eksamen, så stave- og formuleringsfejl findes.

TL:DR: PostDK bruger mere tid på nettet end udbringning af post, split dine pakker op ellers må du hoste op.
Gravatar #2 - D_V
27. okt. 2011 12:06

Du kan jo bare betale istedet for bevidst undlade at bidrage til samfundet.
Gravatar #3 - terracide
27. okt. 2011 12:07
Det er 80 kroner.
Og Told&Skat kurser er ikke helt den samme som på børsen...og som #1 skriver:
Betal for dit lort, nasserøv.
Gravatar #4 - <3Thinkpads
27. okt. 2011 12:17
D_V (2) skrev:

Du kan jo bare betale istedet for bevidst undlade at bidrage til samfundet.

terracide (3) skrev:
Det er 80 kroner.
Og Told&Skat kurser er ikke helt den samme som på børsen...og som #1 skriver:
Betal for dit lort, nasserøv.

Jeg har skam betalt de 190kr som det kostede mig. Og ligeledes må man også gå ud fra at Told mener at 80kr (som du så pænt nævner ikke følger markedspriser, tak for den fuldstændig-for-et-hvert-normalt-tænkende-menneske åbenlyse observation(Og nu var det ikke kursen som jeg hentyder til, men bagatelgrænsen)) ikke er besværet værd. Dermed er det ikke et spørgsmål om jeg vil snyde samfundet, men blot dumhed at jeg ikke splitter købet i to og dermed bliver lovligt. Faktisk burde I takke mig for min dumhed, dette samfund som I begge er hellige vogtere for, er blevet rigere af dette.

Når dette er sagt, så kommer det ikke som nogen overraskelse (jf. fuldstændig-..) at lige netop dig, terra, om nogen læser ting som ikke er skrevet.

Gravatar #5 - Alrekr
27. okt. 2011 12:37
OP: Tak fordi du er dum!
Gravatar #6 - <3Thinkpads
27. okt. 2011 12:42
Alrekr (5) skrev:
OP: Tak fordi du er dum!

Det skal du slet ikke tænke på, jeg tænkte i hvert fald ikke.
Gravatar #7 - Killa
27. okt. 2011 13:52
#2, #3
Størstedelen af toldregningerne på små pakker er jo hverken told eller moms, men opkrævningsgebyret der går til til Post Danmark.

Af de 190 kr. som OP har betalt til PostDK går kun 30 kr. til statskassen.
Gravatar #8 - D_V
27. okt. 2011 14:17

Kan kun give ret i at det gebyr PostDK tager for at toldbehandler er fuldstændig ude i hampen.
Men syntes stadig det er forkert at sidde og kalkulere med at undgå told på hvad man importere.
Gravatar #9 - myplacedk
27. okt. 2011 15:45
D_V (8) skrev:
Men syntes stadig det er forkert at sidde og kalkulere med at undgå told på hvad man importere.

Mener du at holde sig under bagatelgrænsen, eller at lyve?
Gravatar #10 - apkat
27. okt. 2011 16:02
Jeg griner af din dumhed.
Du kunne også bare nægte modtagelse og betale de 20kr dx har brugt på porto, og få refunderet resten. Been there, done that.
Gravatar #11 - XorpiZ
27. okt. 2011 16:15
D_V (8) skrev:
Kan kun give ret i at det gebyr PostDK tager for at toldbehandler er fuldstændig ude i hampen.

Tjah.. der er jo arbejde involveret. Hvor meget arbejde de reelt har pr. pakke er svært at sige, men da jeg lavede eksport-forsendelser brugte vi vel i snit 10 min. pr. forsendelse (inkl. håndtering, registrering, læsning osv.).
Gravatar #12 - mooboo
27. okt. 2011 17:04
Protip: Split din ordrer op i flere ordrer.
Gravatar #13 - Jakob Jakobsen
27. okt. 2011 17:26
&lt;3Thinkpads (1) skrev:
PS: Vidste du det i forvejen, så grin af min dumhed, og hvis ikke, nu ved du det og forsøger at begrænse dig.

[url= :)

Ja, PestDK har længe været gode til at gennemskue priserne.
Men der er et andet trick jeg kan anbefale.
Da grænsen er på 80kr på varen og fragt ikke medregnes, er der mange på ebay, der er begyndt at sælge varer til omkring 70kr, men med en dyrere fragt.
Dette gør at varen kan slippe igennem tolden uden problemer.
Gravatar #14 - jeldtoft
27. okt. 2011 17:28
Jakob Jakobsen (13) skrev:
[url= :)
Da grænsen er på 80kr på varen og fragt ikke medregnes, er der mange på ebay, der er begyndt at sælge varer til omkring 70kr, men med en dyrere fragt.
Dette gør at varen kan slippe igennem tolden uden problemer.

Ved beregning af told skal udgifter til fragt og forsikring tillægges varernes toldværdi.
Gravatar #15 - Jakob Jakobsen
27. okt. 2011 17:32
jeldtoft (14) skrev:
Ved beregning af told skal udgifter til fragt og forsikring tillægges varernes toldværdi.

http://www.toldpriser.dk/toldregler skrev:
Grænsen på 80 kr er excl. forsendelsesomkostninger.
Dette er skriftligt bekræftet af Skat pr. 5. april 2011
Gravatar #16 - freesoft
27. okt. 2011 17:39
Det er også nyt for mig...
Det er Post DK da hvis heller ikke klar over: http://www.postdanmark.dk/contentfull.dk?content=/...

Told
Der er forskellige toldsatser, alt efter hvilken varekategori der er tale om. Tolden udregnes fra varens værdi og portoen.
Gravatar #17 - Fjolle
27. okt. 2011 17:45
freesoft (16) skrev:
Told
Der er forskellige toldsatser, alt efter hvilken varekategori der er tale om. Tolden udregnes fra varens værdi og portoen.

Du skal ikke betale told hvis varens værdi er under 80 kr. lige meget hvad den så har kosten i fragt.
Gravatar #18 - Jakob Jakobsen
27. okt. 2011 17:45

Hvor på den side står der at fragten bliver inkluderet i varens værdi?

Der står kun at told og moms udregnes ud fra portoen. Ikke noget om bagatelgrænsen.

Jeg har desuden ikke haft problemer, på trods af at jeg har haft flere pakker stoppet i tolden, hvor den samlede pris oversteg de 80 kr, uden at jeg skulle betale noget.
Gravatar #19 - freesoft
27. okt. 2011 17:51
Told 12% af varens værdi (1.500 kr.) + porto (50 kr.) = 186 kr.
Gravatar #20 - freesoft
27. okt. 2011 18:03
Og der står da det samme på siden du linker til.
"Tolden udgør 12% af varens værdi og porto dvs. (1.500 kr. + 50 kr)*0,12 = 186 kr."

Og nu skriver I "varen" som vel dækker over alt der i pakken?
For man kan vel ikke købe 20 dimser til 75kr i samme sending og undgå told osv...

Så det er kun når varen koster under 80kr, man ikke skal regne fragten med ind? Lyder som en underlig regel :) Eller hvad har jeg misforstået...
Gravatar #21 - Jakob Jakobsen
27. okt. 2011 18:08
Som jeg forstår det, så er der moms og told på porto.
Men for at moms kan komme på tale, skal varens værdi overstige 80kr.
Det samme med told, der er grænsen dog bare 1.150kr.

Der står også lidt her.
Gravatar #22 - freesoft
27. okt. 2011 18:14
Aha, men det var så nyt for mig.
Så kan man jo gå igang med at kigge efter junk på sider der tager lidt i fragt også :)
Gravatar #23 - Mort
28. okt. 2011 08:37
Sidst jeg havde bestilt noget hos DX til en værdi af 100 kroner, og PostDK ville have 180 kroner for at fortolde det, valgte jeg at lade PostDK beholde pakken, i stedet for at betale deres overpris gebyr.

Jeg fik ikke min pakke, men til gengæld fik PostDK lov til at betale for at sende pakken tilbage til Kina igen.
Gravatar #24 - Fjolle
28. okt. 2011 08:38
Måske er det derfor det koster 180 kr?
Gravatar #25 - Mort
28. okt. 2011 09:01
Fjolle (24) skrev:
Måske er det derfor det koster 180 kr?

Jeg er overbevist om at det koster 180 kroner fordi de selv kan fastsætte prisen.

Ellers ville dit argument kunne bruge uanset hvilken pris de fastsatte, både meget dyr og meget billig.
Gravatar #26 - Ronson ⅍
28. okt. 2011 10:08
160(-180) kr for at fortolde en pakke er da ikke dyrt? En fagmand koster da nemt 150 kr/kvarter.
Gravatar #27 - Mort
28. okt. 2011 10:29
Ronson (26) skrev:
160(-180) kr for at fortolde en pakke er da ikke dyrt? En fagmand koster da nemt 150 kr/kvarter.

Tror du at det tager et kvarter at fortolde en pakke med et indhold af en værdi på 100 kroner ?

Mit gæt vil være at det tager op til 5 minutter.
Gravatar #28 - Jakob Jakobsen
28. okt. 2011 10:45

Du skal lige huske på at der ikke ligger faktura i en stor del af pakkerne, så der skal de rekvirere en fra modtageren, før de kan toldbehandle den. Det tager jo også en del tid. Desuden skal der ikke afkræves told/moms på en stor del af de pakker de behandler. Den tid skal de stadig have løn for og den kan kun komme ind via dem der i forvejen skal betale.
Gravatar #29 - Mort
28. okt. 2011 11:01
#28:

Der er flere ting galt med det eksisterende system.

Hvis det koster mere for PostDK at fortolde en pakke uden faktura, bør den ekstra pris lægges på de pakker som ikke har en faktura og ikke på alle pakkerne.

Den pris det koster at fortolde en pakke med een ting til 100 kroner får en uforholdsmæssig prisforøgelse når der kommer 180 kroner oveni prisen. 180 kroner for at fortolde en palle med 2000 forskellige ting er ikke dyrt. 180 kroner for at fortolde een CD er voldsomt dyrt.

Prisen afspejler ikke den reélle udgift.
Gravatar #30 - Ronson ⅍
28. okt. 2011 11:08
#27: Der er uden tvivl mange sager der måske kun tager 5-10 minutter. Men der er jo også mange hvor der skal bruges tid og plads på at lagre varer og bede om fakturaer. Så ja, jeg mener ikke prisen er gal.
Gravatar #31 - <3Thinkpads
1. nov. 2011 16:29
Nå, for en afslutning på det hele, så (hvis der skulle herske tvivl) var jeg klar over den max grænse, jeg tog bare chancen. Normalt så skriver DX jo en anden værdi på en normalt, dermed kunne det også være en lille reminder til at være varsom til at skride over denne grænse.

Som Terracide så fint påpeger, så bør man naturligvis betale told af beløbet uanset hvad da vi alle har et ansvar overfor samfundet - og det er lige meget om det gælder 25kr, da mange bække små, så vil det følge til et total kollaps af velfærdsmodellen.

TL.DR: OP er newb.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login