mboost-dp1

Dear newz.dk

Gå til bund
Gravatar #1 - Jonathan E. Brandt
8. maj 2012 14:45
Der burde være en forum-kategori lidt i stil med AskReddit her ;)

Jeg skriver fordi jeg har et slags problem og gerne vil høre nogle gode råd og erfaringer fra jer.
Problemet er, at jeg for lang tid siden hjalp en pige på mit gymnasium med nogle lektier og sådan. Dagen efter smilte hun til mig da vi så hinanden på gangen, og sådan er det egentlig blevet ved i over ½ år, uden der er sket mere. Idet jeg går i 3.g, og dermed snart går ud af gymnasiet, tænkte jeg, om ikke jeg skulle invitere hende på en kop eftermiddagskaffe, så vi i det mindste lærer hinanden at kende. Jeg har dog ikke set hende i over en uge, så noget kunne tyde på, at hun er syg, og at lejligheden til at spørge hende derfor ikke vil byde sig.

Imidlertid har jeg fundet hende på Facebook. Ikke fordi jeg vidste hvad hun hed. Jeg tænkte blot på hvilke opgaver jeg havde hjulpet hende med, og kunne dermed gætte klassen. Vha. skolens intranet kunne jeg så finde navnene på alle elever, som jeg så gennemgik slavisk på facebook, indtil der var en, der lignede hende.
Så nu ved jeg selvfølgelig hvad hun hedder, uden hun ved, at jeg ved det. Så derfor er jeg lidt usikker på, om det er en god ide at kontakte hende via Facebook, da det kan komme til at virke rimelig creepy.
Har I nogle lignende erfaringer, eller gode råd til, hvad man kan gøre?

Derudover bør det nok lige siges, at mine sociale færdigheder ikke er verdens bedste - især ikke hvad det modsatte køn angår - indtil isen selvfølgelig er brudt.

Mvh.
Gravatar #2 - Brugernavn
8. maj 2012 14:50
Har hun en veninde, du kan spørge, hvad hun laver? Det bedste ville være at møde hende igen.

Og husk på at det værste, der kan ske ved at du spørger hende, er det samme, som der sker, hvis du ikke gør det.
Gravatar #3 - snesman
8. maj 2012 15:12
Altså kontakt hende fjæs2fjæs, det er mindre creepy, end at du har fundet hende på facebook. Start ud med noget om hvordan det går med det fag du hjalp hende i, så vil det forhåbentligt virke naturligt.

Og min erfaring fra gymnasietiden siger mig, at ens frygt for at fejle med det modsatte køn, ikke er meget andet end frygt. Så pøj pøj.
Gravatar #4 - nielsbuus
8. maj 2012 15:20
Med mindre hun er lesbisk eller længt pænere end dig, så er der nok en eller anden form for chance =)
Gravatar #5 - LinguaIgnota
8. maj 2012 15:20
Do it, faggot. Hvis hun gider dig, så synes hun sikkert, at din stalking er mere sødt en creepy. Hvis hun ikke gider dig, så har du ikke rigtig mistet noget.

PS: Bid hende i fissen fra mig.
Gravatar #6 - Jonathan E. Brandt
8. maj 2012 15:25
Problemet er bare, at jeg officielt ikke kender hendes navn.
Gravatar #7 - trylleklovn
8. maj 2012 15:31
Send hende en strap-on med dit telefonnummer skrevet på i rød tusch. Det virker hver gang!
Gravatar #8 - Chewy
8. maj 2012 15:33
@ #6
Har i ikke en kødbog?
Der er mange måder man kan finde ud af navnet på en elev, fra dit gym. Og jeg kan personligt ikke se noget galt i at du skulle kende hendes navn..
Gravatar #9 - plazm
8. maj 2012 16:35
Derudover så er stalkning meget sødt, da jeg fandt en rejsepartner på nettet og hendes billede på facebook indeholdt 2 piger så lavede jeg en crawler til facebook som løb igennem alle hendes venners billeder og fandt et hvor hun var tagget på.

Da jeg fortalte hende om det grinte hun bare og sagde hun havde gjort det samme ved mig, og at det altså ikke er nemt at finde den rigtige Torben Jensen på facebook når man intet ved om personen :)

Edit:
Hun havde trods alt gjort det manuelt, havde hun kodet det så var vi helt sikkert gift i dag!
Gravatar #10 - didriksen86
8. maj 2012 16:48
Du kan også bare sige at du fandt billedet via "muligvis dine venner"-funktionen i facebook også kan du i ansøgningen skrive om det ikke er det samme person som du hjalp med lektier engang. :)
Gravatar #11 - Zeales
8. maj 2012 17:33
Øh, hvis hun synes der var noget mellem jer, tror jeg da nok lige hun ville ha' gjort noget ved det tidligere, istedet for at vente 1½ år.
Gravatar #12 - markjensen
8. maj 2012 17:36
Det samme kan vel siges om OP
Gravatar #13 - Magten
8. maj 2012 17:39
Zeales (11) skrev:
Øh, hvis hun synes der var noget mellem jer, tror jeg da nok lige hun ville ha' gjort noget ved det tidligere, istedet for at vente 1½ år.
Det er nu kun et halvt år skriver han.

Og jeg vil tillade mig at være uenig, der kan sagtens være *noget* imellem to personer i lang tid uden der bliver gjort noget ud af det (af den eller den anden grund). Jeg havde kendt en veninde i 1,5 år før det gik op for mig at interessen var gensidig og jeg gjorde noget ved det - SlettetBruger kan nok huske episoden på torvet i Esbjerg ;D
Gravatar #14 - Slettet Bruger [2137990162]
8. maj 2012 18:00
For alle de geeks i verdenen som har fortrudt deres passiveness så GO FOR IT.

Magten (13) skrev:
SlettetBruger kan nok huske episoden på torvet i Esbjerg ;D

Still counts!
Gravatar #15 - Colapusheren
8. maj 2012 18:54
Go for it! Og at åbne med at spørgsmål om faget ville da virke helt naturligt.

Bare for nysgerrighedens skyld, hvordan fan' hjalp du hende med lektier uden så meget som at kende hendes navn? :)
Gravatar #16 - kasperd
8. maj 2012 20:09
Lad mig starte med at nævne noget af det dummeste du kan gøre

ingenting

Lad det være sagt at der er selvfølgelig en risiko for at du gør noget dumt, som du senere vil fortryde. Og der er dummere ting man kan gøre end at forholde sig passiv. Men der er langt større risiko for at du kommer til at fortryde, at du lod en chance passere forbi dig end risikoen for at du kommer til at fortryde at du gjorde noget dumt.

Jonathan E. Brandt (1) skrev:
sådan er det egentlig blevet ved i over ½ år, uden der er sket mere. Idet jeg går i 3.g, og dermed snart går ud af gymnasiet
Jeg vil mene at ½ år er lidt for længe at vente med det første træk. Som minimum burde du have prøvet at komme til at snakke med hende. Men det er ikke for sent at prøve. At du snart går ud af gymnasiet gør selvfølgelig tidspresset lidt større, så det er på tide du gør noget.

Brugernavn (2) skrev:
Har hun en veninde, du kan spørge, hvad hun laver?
Man kan jo kigge på facebook om der ser ud til at være nogen fælles bekendte. Det kan jo aldrig skade. Det bedste ville være, hvis der er en, som I begge har tillid til. Men mindre kan gøre det.

snesman (3) skrev:
Altså kontakt hende fjæs2fjæs, det er mindre creepy, end at du har fundet hende på facebook.
Det kommer i høj grad an på hvordan det foregår.

Hvis han opsøger hende og så får kolde fødder og forsvinder igen uden at sige noget, så er det et skidt træk.

Der er grænser for hvor og hvordan han kan opsøge hende uden at det bliver for creepy. Og hvis ikke man har en aftale på forhånd så vil man mødes mere eller mindre tilfældigt. Det betyder han kan være mindre forberedt og dermed har større risiko for at få kolde fødder.

Der er ikke langt fra at optimere chancerne for at møde hende tilfældigt til stalking.

At lave lidt research online på forhånd skader ikke. Og at sende en besked via facebook er bedre end at prøve at opsøge hende og så få kolde fødder.

Hvis nogen har et forslag til hvordan man undgår at få kolde fødder, så er det bedre at snakke sammen ansigt til ansigt.

Jonathan E. Brandt (6) skrev:
Problemet er bare, at jeg officielt ikke kender hendes navn.
Hvis hun spørger hvor du kender hendes navn fra, så kan du enten sige at du tilfældigvis så et billede af hende på facebook, eller du kan sige at du egentlig ikke kan huske hvor du kender hendes navn fra.

Du vil næppe blive afkrævet nogen forklaring. Der er ting man kan vide uden at det virker suspekt. At kende et navn er ok. Hvis du kender hendes telefonnummer og adresse er det måske en anelse mistænkeligt.

Hvis du har en komplet liste over hvilken buslinie hun tager med hver dag inklusiv det oftest forekommende minuttal, og det dækker transport både til og fra gymnasiet samt hvad hun ellers måtte foretage sig regelmæssigt hver uge, så vil jeg anbefale at du ikke viser hende den liste. Og jeg vil også mene at du kraftigt bør overveje om du tror du har været i stand til at fremskaffe de oplysninger uden at vække mistanke.

trylleklovn (7) skrev:
Send hende en strap-on med dit telefonnummer skrevet på i rød tusch. Det virker hver gang!
Den metode har jeg ikke hørt om før? Hvad siger man når hun ringer? Indrømmer man at man selv har sendt den? Eller lader man som om det er en prank begået af en ukendt bagmand og at man ikke ved hvem det er der ringer for så derefter at konstatere at man gerne vil vide om hendes ansigt er lige så smukt som hendes stemme?

didriksen86 (10) skrev:
Du kan også bare sige at du fandt billedet via "muligvis dine venner"-funktionen i facebook også kan du i ansøgningen skrive om det ikke er det samme person som du hjalp med lektier engang. :)
Den mulighed ville jeg også have foreslået. Jeg har selv oplevet at facebook blev ved med at antyde at jeg muligvis kendte en bestemt pige, som jeg aldrig tror jeg har mødt. Efter et stykke tid sendte jeg hende en besked for at spørge om hun havde et gæt på hvorfor facebook havde fået den idé.

Så jeg mener intet mistænkeligt der vil være i sådan en besked. Man skal gøre op med sig selv om man synes en lille hvid løgn er acceptabel, eller om man vil holde sig til at kun fortælle sandheden (uden nødvendigvis at fortælle hele sandheden).

Magten (13) skrev:
SlettetBruger kan nok huske episoden på torvet i Esbjerg
Er jeg den eneste på newz, der ikke har hørt, hvad der er foregået mellem Magten og SlettetBruger på torvet i Esbjerg?
Gravatar #17 - Slettet Bruger [2137990162]
8. maj 2012 20:24
kasperd (16) skrev:
Er jeg den eneste på newz, der ikke har hørt, hvad der er foregået mellem Magten og SlettetBruger på torvet i Esbjerg?

Jeg tvivler, der er ret mange brugere på newz - ikke alle tjekker jeg er ham tråden.
Gravatar #18 - Magten
8. maj 2012 20:40
kasperd (16) skrev:
Det var vist noget med at jeg, på godt gammeldags dansk, bad SlettetBruger om at skride så jeg kunne kissemisse i fred, så vidt jeg husker?
Gravatar #19 - Slettet Bruger [2137990162]
8. maj 2012 20:45
Jeg har gemt minderne for at undgå traumer.

Lad mig lige hive dem frem...

Jo.. du blev væk, og din gang prøvede at ringe.. jeg backtracede så vores rute og fandt dig et sted imellem en tøs' drøbel og gane. og du var ikke meget for at få overbragt beskeden om at dine kammerater ledte efter dig.

Hvad der helt præcis skete kan jeg ikke lige huske - men jeg får billeder i hovedet af dengang min brors skalp blev bidt til blods af en gal terrier.

Alt efter dét punkt er mig fuldstændig gået tabt.
Gravatar #20 - bbb2020
8. maj 2012 22:27
Husk det gamle ordsprog: En fremmed er bare en ven du ikke har mødt endnu.
Du er tydeligvis blevet ramt at en af amors pile (dog, forhåbentlig ikke i knæet) og vil nu gerne finde ud af, om pigen er det samme.

Mit råd til dig er, at sige hej næste gang du møder hende. Et sted skal du jo starte og et "hej" er en lige så godt måde at starte, som på en hvert andet måde. Det det drejer sig om, er jo at komme til at tale med pigen.
Glem alt om smarte scoretriks - bare vær dig selv. Det er selvfølgelig så op til dig, at få samtalen til at udvikle sig efterfølgende.

Du vil nok hurtig finde ud af, om hun er interesseret og så kan du jo altid inviterer hende ud. Kan du så også sagtens gøre, selv om du ikke er sikker i din sag.

Gravatar #21 - kasperd
8. maj 2012 22:55
bbb2020 (20) skrev:
Husk det gamle ordsprog: En fremmed er bare en ven du ikke har mødt endnu.
Et ordsprog ligefrem? Den linje stammer mig bekendt fra den her sang.
Gravatar #22 - LinguaIgnota
8. maj 2012 23:35
Du skal ikke være dig selv, hvis du er et ærgerligt menneske. Ikke hvis du har ambitioner om at stikke tissetøjet i hende damen, i hvert fald.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login