mboost-dp1

Den store Linux vs. Windows flame-troll-tråd

Gå til bund
Gravatar #1 - Gecko
23. dec. 2002 20:48
Nu har vi efterhånden haft en storm af linux-vs-windows drejninger på tråde, som måske knap nok berørte emnerne, så jeg tænkte, at vi lige så godt kunne lave en tråd til den. Den kommer nok til at nå op på siden af diverse VI-vs-EMACS debatter, men lad os nu se.
Personligt bruger jeg Debian GNU/Linux på min workstation og Freebsd og Debian på mine servere. Jeg startede med at bruge Linux fordi det er godt til at køre på gamle computere...
Et af de steder, hvor jeg synes Linux slår Windows på alle leder, er i bloatfrihed. Du har virkelig kontrollen over dit OS. Windows XP kan jo ikke undgå at fylde halvtreds rummeter bloat i, i form af ubrugelige desktop-dibbedutter eller underlige programmer, som sjovt nok er så integreret i systemet, at man ikke bare sådan kan fjerne dem, uden at miste en masse kernefunktionaliteter.

Og så er der det unægtelige spørgsmål, pris. En masse folk går rundt og siger, at windows er billigere end linux, når det gælder TCO, hvilket jo er helt skudt i hovedet, når man tænker på den minimum af vedligeholdelse et kørende linuxsystem kræver. Du kan rent faktisk sætte din linux server op til at opgradere sig selv med de nyeste sikkerhedspakker helt automatisk. Prøv lige det på en windows server.

Det burde da også være oplagt, at alle studerende brugte en UNIX. Det er da for åndssvagt, at de skal besøge en eller anden skummel teenager, med hornbriller og bumser for at få en brændt version af windows xp med tilhørende officepakke, når de kunne købe de samme funktionaliteter for 30 kroner hos din lokale linuxpusher(.dk).

Så flame mig, og modargumentér, jeg glæder mig allerede ;)
Gravatar #2 - Ngala
23. dec. 2002 22:03
Jeg har kun kørt linux i et par måneder, og jeg er generelt positivt overrasket over linux. De største minuser ved linux er efter min mening:
1. installering af programmer(rpm er dog ok, og apt har jeg ikke prøvet)
2. Den grafiske brugerflade til at konfigurere linux-der er en del forskellige programmer der kan styre de samme funktioner(jeg kører Mandrake 9.0 i øjeblikket)-og ja jeg er stadig for grøn til at bruge en terminal til de helt store ting.
De fede ting ved linux:
1. DET ER GRATIS HVIS MAN VIL HAVE DET GRATIS, jeg startede med at købe en Suse 8.0 personal, og i øjeblikket kører jeg Mandrake 9.0, og jeg har da tænkt mig at prøve et par andre distributioner.
2 Det kører stabilt, jeg kørte xp før og både suse og mandrake kører begge to mere stabilt på min box end xp gjorde det.
3. Der er masser af steder at få hjælp på nettet, og det er lidt federe at lære at ændre konfigurationsfiler i en texteditor, end det er at klikke faneblade.
4. Enlightenment-genial og hurtig vindowmanager, der samtidig ser hamrende godt og stilig ud(i mine øjne var xp altså tegneserie grafik!)
5. Jeg skal ikke spørge min computer om lov til at ændre noget, og i princippet kan jeg ændre ALT hvad jeg har lyst til.

Personligt tror jeg bare at det er et spørgsmål om tid
før Microsoft må se sig om efter nye måder at tjene penge på, for der er en stigning i antallet af linuxbrugere, og den vil kun acellerere efter min mening.
Det var min mening-kom med jeres

Og god jul
Gravatar #3 - Ngala
23. dec. 2002 22:08
PIS hvorfor gør den det der når man retter i sit indlæg-jeg havde bare glemt et skide d i end-hmmm. Kan man bare trukke ret indlæg og fjerne dem, eller fucker den så alle linjeskiftene op?
Gravatar #4 - Gruesome
23. dec. 2002 22:32
Ngala, hvordan var din Windows XP ustabil? Jeg spørger bare fordi jeg aldrig har set en direkte ustabil Windows XP der var sat "rigtigt" op og brugt "rigtigt".

Jeg er selv ved at skifte over til Linux da der er så mange ting jeg godt kan lide ved hele grundholdningen til OSS og alle de lækre ting man får med. Jeg har bestemt mig for at kigge så mange distros igennem som muligt og så skyde nogen penge efter de projekter jeg synes fortjener dem.

Windows har jeg også været godt tilfreds med efter jeg skiftede til Windows 2000 og Windows XP, selvom der er nogen få ting der anoyer mig mange gange.
Den største anoyance ved Linux er at man skal tilbage til kravlestadiet igen så mange steder, og det kan godt gøre mig utålmodig nogen gange når der lige er en ting jeg får lyst til at lave.
Gravatar #5 - Gecko
23. dec. 2002 23:01
Virkelig flot karsten.... Du bruger nu tricket med at påstå, at du da har så meget forstand på windows xp, at du sætter den "rigtigt" op. Plyf! Nu er den ikke ustabil. Jeg kan så sige dig, jeg har gjort rigtig meget for at gøre windows xp stabil. Meget ram. Væk med den irriterende explorer shell, som alligevel crasher, osv. ALLE de programmer jeg kører er sindsygt ustabile. Så siger du nok "jammen, høh, det er da ikke windows xp så..." Så siger jeg bare, det er det da! Programmerne, som er alt fra microsoft programmer til spil og hvad-ved-jeg, skal ikke være ustabile. Det ville de jo nok heller ikke være, hvis det ikke var for windows xp....

Og skal man nu også bruge windows xp "rigtigt".Hvem bestemmer om det er rigtigt? Dig? Bill G.?

Alle erfaringer med linux viser, at linux kræver mest arbejde i starten, og derefter kan du køre med det for evigt, hvis det skulle være det.... Windows skal virkelig vedligeholdes meget!
Gravatar #6 - Ngala
23. dec. 2002 23:09
EXPLORER var seriøst ustabil. det skete hver anden eller tjedje dag at min comp. frøs og i taskmanageren kunne jeg se at det var explorer fuckede den op-jeg er nok ikke lige så meget nørd som de fleste andre herinde, så det kan være at jeg havde sat noget forkert op, men faktum er at jeg har været i stand til at sætte min linux op til at køre mere stabilt end jeg kunne med min xp-og ja det sker også at min linux fryser i et program, men ikke tilnærmelsesvis så tit som min xp gjorde det. I linux er det også ret let at dræbe en proces, det er bare at skrive xkill i en terminal og klikke på det program som man vil dræbe(det er den lette måde, men der er også andre måder).
Gravatar #7 - Gecko
23. dec. 2002 23:11
Lige en ting jeg glemte:
Dem som mener at blive ført 10 år tilbage i tiden, når de bliver sat foran en shell, burde se nogle af de fede ting der er der. Jeg nævner i flæng, grep, ps, top, cal.
Har du nogensinde undret dig over, hvilken dag jesus blev født på? prøv med en cal 1!
Gravatar #8 - Gecko
23. dec. 2002 23:44
Forskellen på en linuxforfrysning og en windows forfrysning, er, at det i windows tilfældende langt oftere påvirker de andre applikationers stabilitet. Ikke at dette ikke sker i linux, det gør det, men langt sjældnere...
Gravatar #9 - SaD
24. dec. 2002 00:13
"og det er lidt federe at lære at ændre konfigurationsfiler i en texteditor, end det er at klikke faneblade." (ngala)

LOL ...

Bruger I overhovedet jeres computere til andet end bare at rode med dem?
På Århus Arkitektskole er vi 900 studerende der stort set allesammen bruger Windows 2000 eller Windows XP (og så ganske få Mac-brugere). De mest brugte programmer er 2D-programmer som Adobe Indesign, Illustrator og Photoshop - og så et væld af forskellige 3D-programmer til forskellige opgaver. Det populæreste er Form*Z, dernæst AutoCAD, 3D Studio Max, Rhino3D - og nogle få bruger Maya til mere avancerede 3D-opgaver som fysik- og parametri-simulationer. Skolen sælger licens-pakker, og ellers sørger FlexLM-servers for de mere "sårbare" licenser (AutoCAD og Maya).
Skolens mail-og webservere er Linux - netværket Active Directory.

Linux/Unix/BSD whatever er fuldstændigt uanvendeligt som desktop-OS hos os - vi kan ganske simpelt ikke få nogen af de her programmer til de miljøer. Der findes for fanden ikke engang et vektor-baseret grafik-program til nogen af de miljøer. Desuden skal vi ud til et erhvervsliv bagefter der forventer at vi kan en række bestemte programmer. Det er ganske simpelt forudsætningen for at vi kan udføre vores arbejde - og kommunikere med ingeniører, bygnings-konstruktører, andre tegnestuer etc.

Og hvad I gør med jeres computere der gør dem så ustabile med Windows - det ved jeg simpelthen ikke. Min workstation på skolen har kørt uafbrudt i ½ års tid nu - og jeg sidder og bruger den 12 timer om dagen. Før XP havde jeg Win2k - same story.

Der venter jer en barsk Windows-virkelighed derude. Jeg klapper bestemt ikke i hænderne af begejstring over dette, og jeg er ikke et sekund i tvivl om at mange af jer har stor glæde af disse open source OS' er - men der er simpelthen så mange indgroede rutiner i forskellige erhvervs-sektorer der er baseret på Windows-miljøet; og hvis I seriøst tror på at Linux "er ved at overtage desktop-miljøet" - så har I en meget ringe fornemmelse og indsigt i hvorledes det er skruet sammen derude i den "virkelige" verden.
Gravatar #10 - Ngala
24. dec. 2002 00:27
#9 Er den "virkelige verden arkitektskolerne"?
Du har sikkert ret i at linux pt ikke kan udfylde alle hullerne efter windows, men hvis du har fulgt med i udviklingen ved du også, at linux udvikler sig i en fart, hvor windows slet ikke kan følge med. Desktopbrugerne af linux er i stærk stigning, og hvis du tænker dig om, ved du også at jo flere brugere, jo flere kommercielle programmer kommer der. Hvem siger ikke at de programmer du bruger på et tidspunkt bliver portet til linux- eller at der kommer opensource alternativer?
Det er bare et spørgsmål om tid!
Gravatar #11 - Gruesome
24. dec. 2002 01:06
#Gecko

Ramte jeg et blødt sted?

Det jeg mente med at sætte en Windows XP/2000 "rigtigt" op og bruge den "rigtigt" var ment som at lade være med at installere diverse P2P programmer fyldt med adware osv.

Og skal man nu også bruge windows xp "rigtigt".Hvem bestemmer om det er rigtigt? Dig? Bill G.?

Hvorfor tror du jeg satte rigtigt i citations tegn ("")? Der er selvfølgelig ikke een rigtig måde at gøre tingene på, men det jeg ville frem til var det jeg skrev oven over.

Og for at tage dig seriøst, så formuler dig lidt mere stille og roligt, når jeg skriver er det ikke ment som et slag i ansigtet på dig.
Gravatar #12 - plexus
24. dec. 2002 01:49
#9 SaD:Du skriver at der bl.a. bruges Maya. Maya fåes også til Linux. Af 2D-programmer findes Gimp, som det mest kendte, det er dog ikke på højde med Photoshop endnu.Jeg ved godt, det slet slet ikke er nok, men så der er i det mindste taget skridt i den rigtige retning, omend små skridt.
Gravatar #13 - SaD
24. dec. 2002 01:54
Okay - så går jeg bare ud og overbeviser hele Danmarks bygge-sektor om at de skal kaste alle indarbejdede rutiner og standarder for kommunikation i skraldespanden, og starte helt forfra med det inferiøre og reaktionære Gimp, og det matematisk upræcise animations-program Maya.

Det er meget realistisk :)
Gravatar #14 - plexus
24. dec. 2002 02:02
#13 SaD:
Læs i det mindste det sidste jeg skriver (i #12), inden du farer i flint. Jeg er da udemærket godt klar over, at det ikke er nok af den slags programmer, til at et skift til linux er realistisk, inden for den branche.
Gravatar #15 - sKIDROw
24. dec. 2002 11:04
@ SaD

Nu er der ikke nogen der siger at det bliver nemt, men Linux er trods alt den udfordre af Microsofts monopol der er kommet længst.
Og med hensyn til professionelle programmer, ja så rammer du et af de få ømme punkter.
Som tidligere nævnt er Maya portet, og det ser jeg som et RIGTIGT godt skridt i den rigtige retning.
Men som du nævner, så mangler vi en del flere af de store tager handsken op.
Jeg spår dog at Adobe, Autodesk ol, ikke kan blive ved at sidde overhørigt at blandt andet Hollywood skifter.
Der vil lige så stille danne sig et vaccum.. ;)
Indtil videre har Autodesks bedste argument været, at grafikkort driverne er for langsomme i Linux.
Hvilket jeg ville håbe at Grafikkort producenterne ville lytte til.
Siden de ikke laver drivere selv, kunne de jo give XFree86 udviklerne nogen information.
Så ikke de er tvunget til, som i dag, at hacke* sig frem til de vise sten.
Hvilket jo godt kan tage en rum tid.
Med hensyn til indgroede rutiner, så er det selvfølgelig ikke en detalje man bør glemme.
Selvom det ikke fra Linux udviklernes side, er nogen man kan gøre ret meget ved.
Da en 100% kopiering af Windows opsætnings miljøer og lignende, sikkert ville resultere i et søgsmål.. ;)
* Hacke i den originale definition selvfølgelig!.. ;)
Gravatar #16 - sKIDROw
24. dec. 2002 11:11
#11 Gruesome

Bruger du en Windows 200/XP som en ubekymret privat bruger, så kan du tro at den kan gå seriøst ustabil med et brag.
Jeg arbejder på værksted, og ser derfor lidt af hvert... ;)
Installer => Afinstaller => Installer => Afinstaller forskellige progarmmer, og styresystemmet i sig selv, risikere at blive ustabilt.
Desuden er buggy bios'er og drivere også nogle store syndere... ;)

'Jamen så er det jo ikke Windows' skyld!...'
Næhh måske.
Men det er ikke sådan den almindeligt dødelige ser på den slags..
Gravatar #17 - Gecko
24. dec. 2002 12:46
#11 Gruesome

Ok, jeg giver mig, måske er min argumentationsteknik en smule aggressiv - det er slet ikke et tegn på, at jeg sur.
Det var heller ikke så meget dig jeg skældte ud over, men der har været en tendens til folk giver brugeren frem for programmet skylden i windows verdenen. Engang var der en der prøvede at bilde mig ind, at det var os nørder der havde brugt windows forkert, helt fra windows 95 af, for hans mormor har da aldrig fået en blå skærm....

#9 SaD

Der er ingen der kan forvente, at linux bare sådan *plyf* kan erstatte windows, på alle kanter. For linux er ikke FreeOpenWindows, en gratis windows klon, nej. Linux kan derimod blive accepteret som et desktop OS, for derefter at sende signalet til producenterne om, at nu bør de hellere porte deres programmer. Det er en process der tager laaaang tid, men jeg har forhåbninger....
Gravatar #18 - Ngala
24. dec. 2002 13:39
Men til windows fordel vil jeg dor sige, at mange linuxdistributioner mangler at standartisere deres grafiske konfigurationsværktøjer - f.eks. er der en stor forskel på mandrake og suses værktøjer, men der er jo heller ingen der har sagt at linux er klar til at overtage hele desktopverden endnu - men det kommer!
Gravatar #19 - sKIDROw
24. dec. 2002 18:35
#18 Ngala

Det er der en meget simpelt grund til.
Når B laver et værktøj, mener D og F at det kan de lave langt bedre og mere overskueligt.
Derfor er de ikke ens.. ;)
Det mest opptimale var hvis de grafiske værktøjer, blev lavet af andre en dem der lavede distroer.
Så ville de ikke have den ting at konkurrere over.. :)
Så den anden side, så bliver opsætningen nu altså nemmere og nemmere, og her mener jeg nu der er en sammenhæng.. ;)
Gravatar #20 - Gecko
24. dec. 2002 22:22
Helt rigtigt. Men bare se nogle af alle de programmer til kdes kontrolcenter, de er et skridt i den rigtige retning, selvom kde alt for tit bliver associeret med et meningsløst overforbrug af ram og swap....
Gravatar #21 - QUATRiX
24. dec. 2002 22:37
Nu har jeg efterhånden brugt Linux/Unix i 1 år. Jeg vil sige det er langt bedre end Windows.. Men man har bare et problem hvis man gerne vil spille alle mulige spil... Og hvis man ikke ved så meget til linux. efterspm alle spil man kan købe i dag kun er til windows... Har dog set nogle stykker som der kan bruger i andre os..
Men jeg personligt foretrækker Linux/Unix til servere og windows til min workstation eftersom jeg gerne vil spille...
Men det er komplet latterligt at MS Tager så meget for deres programmer og gør så man ikke selv kan bestemme om man vil have f.eks paint instaleret... jeg personligt bruger det aldrig til en rygende fis... de spil der er lagt med i windows så som 7 kabale bruger jeg heller ikke... ting der bare ligger og fylder men som man for det meste ikke ken afjerne......
Gravatar #22 - Gecko
24. dec. 2002 22:56
Måske skulle du have ønsket dig den ps2'er alligevel ;)
Gravatar #23 - Ngala
25. dec. 2002 00:35
Ja men det ville være rart hvis de kunne samarbejde lidt, men lad os nu se united linux lyder som et ret godt initiativ, sålænge det ikke ender med at blive en lukket "klub"
Gravatar #24 - QUATRiX
25. dec. 2002 01:28
heh jo jo..... Ønskede jeg mig faktisk osse men fik ikke en desværre :(
Gravatar #25 - Raenil
25. dec. 2002 11:19
En "Rigtigt" opsat windows er sat op lidt ligesom en linux box - med en Root/administrator bruger, der kan alt, og en almindelig bruger, der kan få lov at starte sit postprogram.

Det har jeg gjort med min hjemmemaskine - det fungerer fremrygende, jeg har ikke haft et nedbrud i 4 måneder (siden jeg gjorde det). Et program der dør, påvirker ikke andre programmer, brugerens kontekst kan simpelthen ikke få lov at rode de forkert steder.

Problemet i windows verdenen er, at vi er opdraget helt fra starten til at alle kan alt. Selv en standard opsætning af windows xp home giver brugeren administrator rettigheder, med deraf følgende muligheder for, at alle programmer kan rode i hinandens hukommelse ved fejl osv. Det er noget skidt, men sådan er det.

Der er linuxbrugere somregel bedre opdraget - og linuxbox i standardopsætningen mere "rigtigt" sat op.
Gravatar #26 - sKIDROw
25. dec. 2002 11:37
@Raenil

Jeps.
Opførslen med ATID at være superbruger er ikke just gavnligt for stabiliteten.
HELLER IKKE PÅ EN UNIX.. ;)
Husker noget med en kraftidiot, som åbnede en vedhæftning i hans emailklient.
.com og .exe var opsat i mime til at blive åbnet af Wine.
Og han var så vidt jeg husker logget på som root.
Resultatet var en Linux, der var inficeret af en Windows virus.
Ironien er jo at mens mange viruser virker perfekt, så virker antivirus programmerne sjældent.. ;)
Gravatar #27 - Ngala
27. dec. 2002 16:33
I betragtning af hvor meget der er blevet diskuteret Windows og Linux, er det da utroligt, hvor hurtigt denne tråd er gået i stå :=/
Gravatar #28 - sKIDROw
27. dec. 2002 17:35
Jeg nyder nu personligt bare den tendens, med at jeg sjældent møder den der 'Det kan ikke lade sig gøre...'
F.eks at bestemme hvornår, og hvordan jeg vil opgradere.
Komponenterne på et tidspunkt, og kernen som det passer mig.. ;)
Måske kun opgradere kernen, og de få pakker den eventuelt skulle være afhængig af.
Gravatar #29 - Gecko
28. dec. 2002 00:03
Ngala: Jeg tror det er fordi folk ikke er provokerende nok :)
Gravatar #30 - Ngala
28. dec. 2002 03:33
Ja du har nok ret
Gravatar #31 - sKIDROw
2. jan. 2003 09:13
Er jeg den eneste der mener /proc filsystemet er en uvurderlig ting ved Linux?..
Jeg fatter personligt ikke hvordan Windows folk klarer sig uden.. ;)
Gravatar #32 - Gruesome
2. jan. 2003 09:32
Jeg klarede mig fint uden at kende til /proc fil systemet, men kan da godt se det er meget smart (tog lige en tur på google, http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-7.3-M... hvis andre sq få lyst)
Gravatar #33 - sKIDROw
2. jan. 2003 10:04
#32 Gruesome

Det er den direkte måde at kommunikere direkte med kernen på.
F.eks at kunne justere ting on the fly, og slå ting til og fra.
Desuden er det også her du kan læse spændende ting om sin spand. (Identificere hardware ol.)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login