mboost-dp1

Digital Signatur og DanID

Gå til bund
Gravatar #1 - XERXES
4. maj 2009 07:48
Hold da helt kæft hvor jeg er træt af Digital Signatur og DanID. Efter tre tilsendte signature, har jeg endnu ikke fået installeret den, og har lige bestilt den fjerde.

Det første forsøg gik i vasken efter nogle problemer med at finde java i Firefox, selvom det er installeret og virker med min netbank.

Det andet forsøg gik i vasken efter jeg havde indtastet min personlige kode, herefter kom programmet med en fejl og en besked om, at jeg skulle ringe til DanIDs support uden de og jeg blev klogere på fejlen. Og fik bare af vide jeg skulle bestille en ny signatur.

Det tredje forsøg gik i vasken ligesom andet forsøg og jeg ringer igen til DanIDs support, og får af vide at Digital Signatur softwaren ikke kan installeres korrekt med mindre, at C drevet er tilgængeligt. Med mit held er Windows XP selvfølgelig installeret på D drevet.

Så nu skal jeg vente to dage før jeg modtager mit fjerde brev fra DanID, og jeg kan forsøge at installere det igen. Man har selvfølgelig kun et installations forsøg per brev/kode. Så hvis det fjerde forsøg også går i vasken, beder jeg dem sende mig 100 breve med koder på en gang så jeg har nogle forsøg og tage af.

Er det bare mig der er uheldig? Og hvorfor kan de ikke udvikle et andet aktiveringsystem, som ikke er afhængig af Post Danmark?!
Gravatar #2 - Pally
4. maj 2009 08:01
I princippet er det helt og aldeles forkert at PostDK er blandet ind i processen; du burde skulle møde op personligt. Men nøjagtig som i den nye version, så er der skåret nogle hjørner dels af pragmatik og dels for at spare lidt håndører.

Så jo, der kunne sagtens være valgt mere sikre eller mere smarte metoder; men næppe billigere...
Gravatar #3 - Pernicious
4. maj 2009 08:27
Tja, har lige fået af vide at jeg skal opgradere min signatur - men i Firefox går det galt, får en side hvor den henviser til, at de kan se der ikke er sket noget, så man skal lige tjekke sine opsætninger - der kommer så en vejledning til at gøre dette - til IE.

I IE får jeg af vide at min signatur er af ældre dato - jo tak ca. 2 år, derfor den skal fornys, og ikke er kompatibel med min java-version - WTF. (Er IE 8 og nyeste java).
Gravatar #4 - Mandalae
4. maj 2009 08:35
For de som har lyst til at prøve skal man desuden lige vide at den på ingen måde virker i Safari.

Man kan sagtens få lov at installere den osv, man kan bare ikke bruge den. På intet tidspunkt får man at vide at den ikke virker i den pågældende browser.

Så ringer man til DanID som kan fortælle det.. Og at det i øvrigt står på deres webside et sted. En webside som så virker umådelig dårligt, og i hvert fald da jeg prøvede, bestod af 50% døde links. Deres support vidste endnu mindre og henviste bare til at man skulle bestille en ny og prøve igen.

Lad os få skidtet i udbud siger jeg, DanID er en flok kegler :)
Gravatar #5 - Cyrack
4. maj 2009 08:37
Forstår ikke helt hvordan det kan være så svært? En pk12 fil og de fleste operativ-systemer og browsere spiller...

Btw. har helt opgivet digital signatur, nu ringer jeg i stedet, hvis jeg skal have noget med det offentlige at gøre.
Gravatar #6 - XERXES
4. maj 2009 08:47
Pernicious (3) skrev:
Tja, har lige fået af vide at jeg skal opgradere min signatur - men i Firefox går det galt, får en side hvor den henviser til, at de kan se der ikke er sket noget, så man skal lige tjekke sine opsætninger - der kommer så en vejledning til at gøre dette - til IE.

I IE får jeg af vide at min signatur er af ældre dato - jo tak ca. 2 år, derfor den skal fornys, og ikke er kompatibel med min java-version - WTF. (Er IE 8 og nyeste java).

Min version af java var også den nyeste, men åbenbart ikke god nok til dem.

mandalae (4) skrev:
For de som har lyst til at prøve skal man desuden lige vide at den på ingen måde virker i Safari.

Man kan sagtens få lov at installere den osv, man kan bare ikke bruge den. På intet tidspunkt får man at vide at den ikke virker i den pågældende browser.

Så ringer man til DanID som kan fortælle det.. Og at det i øvrigt står på deres webside et sted. En webside som så virker umådelig dårligt, og i hvert fald da jeg prøvede, bestod af 50% døde links. Deres support vidste endnu mindre og henviste bare til at man skulle bestille en ny og prøve igen.

Lad os få skidtet i udbud siger jeg, DanID er en flok kegler :)

De har ellers en installations guide til Mac, men her kræves selvfølgelig Firefox som minimum.

Cyrack (5) skrev:
Forstår ikke helt hvordan det kan være så svært? En pk12 fil og de fleste operativ-systemer og browsere spiller...

Btw. har helt opgivet digital signatur, nu ringer jeg i stedet, hvis jeg skal have noget med det offentlige at gøre.

Nu skulle jeg bruge den i forbindelse med SKAT, SU og udfyldningen af en online formular i forbindelse med min uddannelse.
Gravatar #7 - Mandalae
4. maj 2009 08:52
Extreme.ken (6) skrev:
De har ellers en installations guide til Mac, men her kræves selvfølgelig Firefox som minimum.

Ja men det var et af de døde links, det er så muligt de har fixet det siden, men det hjalp mig ikke da jeg skulle bruge min digitale signatur.
Gravatar #8 - XERXES
7. maj 2009 12:43
Nu fik jeg endelig installeret den efter det fjerde forsøg. Det hjalp at jeg installerede den i igennem Internet Explorer i stedet for Firefox. Men efter installationen prøvede jeg, at bruge signaturen i IE 8.0, men først crashede Java og sidenhen crashede IE 8.0. Men det virker ubeklageligt i Firefox.

mandalae (7) skrev:
Ja men det var et af de døde links, det er så muligt de har fixet det siden, men det hjalp mig ikke da jeg skulle bruge min digitale signatur.

De har stadigvæk døde links på deres side. Efter installationen bliver man henvist til et link til hvordan man laver en backup af sin signatur, men det er dødt link.
Gravatar #9 - nissen
7. maj 2009 14:45
Jeg havde samme problem første gang - den havde heller ikke installeret softwaren korrekt - selvom der stod den havde. Men godt du har fået det til at virke nu :P
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login