mboost-dp1

Digital Signatur og Windows 7

Gå til bund
Gravatar #1 - Windcape
19. okt. 2009 05:03
- Fra 1. Januar kan man kun modtage støttemeddelser for SU over e-boks.
- Mange firmaer vil kun sende lønsedler ud via. e-boks
- Det samme gælder for SKAT

Og alligevel, så er det kun få af de offenlige løsninger der benytter en version af DanID som virker under Windows 7. Både Internet Explorer og Firefox kan f.eks. ikke logge ind via. nemadgang.dk , men virker fint på su.dk

DanID.dk's selvbetjening virker bla. heller ikke i Firefox, men kun i IE under Windows 8.

KMD klager over manglede cookies i IE8, og virker slet ikke under Firefox.

Jeg har sendt emails til DanID og KMD. Jeg vil nu høre om der er nogen som ved hvem i folketinget som er ansvarlig for disse problemer?

Det er jo dybt uacceptabelt at man sætter så vigtige ting over styr, på løsninger som er kun er designet og testet op imod Windows XP og IE6.

Og med alt EUs browser kritik af Microsoft, burde man også havde forventet at DanID og KMD havde været vågen i timen, og designet en cross-browser løsning som virker.

Her er et eksempel på hvad der sker når man forsøger at installere DanIDs software: http://clausjoergensen.dk/media/files/danid.png , Og det er til trods for at det er en fuldt Opdateret Windows 7 box, som næsten helt sikkert er sikre end Windows Vista.

Hvordan kan vi lade det Digitale Danmark blive styret af en folk lalleglade idioter der stadig tror at WinXP+IE6 er det nyeste nye?

Om noget, bør udviklerne på den Digital Signatur være på forkant med udviklingen, og haft Windows 7 support i flere måneder!
Gravatar #2 - Windcape
19. okt. 2009 05:16
Og lidt om relaterede problemer under Linux: http://monoexperiences.wordpress.com/2009/10/16/wo...
Gravatar #3 - Woller
19. okt. 2009 05:28
Windcape skrev:
Om noget, bør udviklerne på den Digital Signatur være på forkant med udviklingen,

Windcape skrev:
DanID.dk's selvbetjening virker bla. heller ikke i Firefox, men kun i IE under Windows 8.

de er da på forkant med udviklingen :P
Gravatar #4 - Tagger
19. okt. 2009 06:12
Samtidig, så kan jeg ikke forstå hvordan det offentlige kan forvente, at jeg har adgang til en computer med et betalings-OS.

Nu har jeg heldigvis Windows også, men det er da kun i kraft af at jeg får det gratis gennem studiet, og det er udelukkende installeret pga. ting som Netbank (kræver IE), DRM (kræver Windows), og nu dette??

Hvad blev der af platforms-uafhængige teknologier??

/Sadface
Gravatar #5 - Windcape
19. okt. 2009 06:32
Tagger (4) skrev:
Hvad blev der af platforms-uafhængige teknologier??
Digital Signatur virker faktisk udmærket på Linux, har dog kun testet under Ubuntu og på Mac.

Problemet er at Linux og Mac ikke har en central cert manager ligesom Windows har, og derfor er din oplevelse afhængig af hvilken browser du benytter.

Opera giver den bedste oplevelse, og Firefox herefter.

Jeg har diskuteret det med nogle folk i Linux communitiet, men desværre er deres ide om at der ikke må være centrale services en blokering. Gnome Key-Ring findes, men benyttes ikke.

Jeg synes dog at DanIDs guides kunne klare en opdatering.
Gravatar #6 - Windcape
19. okt. 2009 08:50
Her er hvad DanID spiste mig af med

Hej Claus

Tak for din henvendelse.

Vi har desværre ikke support på Windows 7, så længe den ikke er udkommet officielt. Indtil da kan jeg henvise til denne vejledning: https://danid.dk/export/sites/dk.danid.oc/da/suppo...

Fra og med d. 22. oktober vil vi yde support på Windows 7.

Jeg efterspurte Firefox support, og de gav mig en vejl. til Internet Explorer.

Derudover kan man allerede i dag købe laptops med Windows 7 pre-installeret, så selvom det udkommer på Torsdag, er det fandme en elendig undskyldning.
Gravatar #7 - Windcape
20. okt. 2009 14:26
e-Boks har svaret på min henvendelse:

Hej Claus

KMD har videresendt din henvendelse til os.

Det er muligt at logge på e-Boks med Digital Signatur under Windows 7. Du skal dog have din signatur installeret i den browser, som du ønsker at anvende.

DanID har her vejledning i hvordan du installerer din signatur. Har du brug for hjælp, kan du kontake DanID på tlf 80307050.

Installation på Windows 7 med Internet Explorer:

https://danid.dk/export/sites/dk.danid.oc/da/suppo...

Installation i Firefox

Har du din signatur liggende som en backup-fil, kan du også vælge menupunktet ”Digital Signatur (cd-kort/usb-nøgle)” på forsiden af e-Boks. Her skal du blot vælge backup-filen, hvormed du kan logge på.

Og mit svar tilbage til e-Boks

Hej

Jeg ved ikke hvorfor i absolut ikke vil tro på folk, men så må jeg jo bare gentage mig selv. Jeg kan fint logge ind på su.dk , men når jeg går videre til e-boks får jeg følgende besked i alle browsere.

> Der er opstået en fejl
>
> Du har valgt en digital signatur, som ikke er gyldig. Du har
>muligvis ingen brugbare digitale signaturer installeret på din
> computer. Luk evt. din browser og prøv igen (fejlkode 0x017021).

Da jeg fint kan logge ind andre steder, er det tydeligt at nemadgang.dk (som viser KMDs logo) er kodet forkert. Derudover fungerer digital signatur på Windows ved at X.509 certifikatet bliver indlæst i Windows certifikat manager (certmgr.msc), og i benytter så enten Java eller ActiveX til at tilgå det i de forskellige browsere. Det har intet med at installere signaturen i en specifik browser.
Gravatar #8 - Windcape
20. okt. 2009 14:28
Det er super provokerende at deres udviklerer er så ignorante, og ikke engang læser hvad man skriver i første omgang.

De lader knap nok til at have styr på hvordan deres egne systemer fungerer.

Det Digitale Danmark er fortabt!
Gravatar #9 - Windcape
20. okt. 2009 14:51
#opsummering

nem-login som er den side alle de offenlige sider bør benytte, virker på Windows 7, og alle browsere. (https://login.sikker-adgang.dk/fobslogin/visfobslo...)

nem-adgang som er KMDs gamle side, som nogle få sider som bla. andet e-boks benytter, virker IKKE på Windows 7, i nogen som helst browsere. (https://www.nemadgang.dk/)

DanID selvbetjening som er udbyderen af den digitale signatur, virker ikke i Firefox på Windows 7, men i Internet Explorer. (https://danid.dk/export/sites/dk.danid.oc/da/priva...)

Konkludering:

Økonomistyrelsen har styr over det.
KMD har ikke styr over det.
DanID har slet ikke styr over det.

2/3 - Vi er stadig fortabt.
Gravatar #10 - Windcape
20. okt. 2009 15:09
Og e-boks svarede igen, denne gang med et fornuftigt svar.

Lang, dum guide til hvordan man indlæser certifikatet på en måde som kun benyttes på et minimalt fåtal af de offentlige sider.

*suk*
Gravatar #11 - Chewy
20. okt. 2009 15:13
@ Windcape

Ved du om man stadig skal have sin netbank tilknyttet E-boks, og om man ligeledes stadig er tvunget til at bruge den samme kode begge steder?

For med den sikkerhed som de har på det digitale signatur (jeg har brokket mig over det i en stribe andre tråde. Men i korte træk handler det om at det 4 gange er lykkedes for en anden end mig at bestille og benytte mit digitale signatur, uden at jeg vidste det), så føler jeg mig slet ikke tryg ved at skulle benytte den samme kode til begge dele... Lige som en ekstra dråbe i havet....
Gravatar #12 - Windcape
20. okt. 2009 15:18
Chewy (11) skrev:
Ved du om man stadig skal have sin netbank tilknyttet E-boks, og om man ligeledes stadig er tvunget til at bruge den samme kode begge steder?
Systemet med Netbankerne er så vidt jeg ved ikke færdig endnu. Det er lavet til Digital Signatur 2.0, som først kommer in 2010 (det blev forsinket.)

Men du har samme kode til dit certifikat, altid. Det bliver ikke ændret.

Der er dog snak om at man skal have et nøglekort, altså et stykke pap med nogle engangskoder på.
Gravatar #13 - apkat
21. okt. 2009 20:02
aaaarhhh, tror jeg har en hel del koder liggende fra gange jeg har fucked op mht. installation på linux, så jeg har vedtaget ikke at bruge digital signatur. (jyskenetbank = win, nøglekort)

Men nu er jeg så nød til at bruge det, damn, du ødelagde min dag :(

Men udover en masse flame, må jeg sige jeg syntes det er vildt de er længere end IE og windows, de har da ihvertfald guides til en masse andet (om de virker aner jeg ikke, men at de kender deres eksistens syntes jeg er stort!)
Gravatar #14 - Windcape
21. okt. 2009 20:27
apkat (13) skrev:
Men udover en masse flame, må jeg sige jeg syntes det er vildt de er længere end IE og windows, de har da ihvertfald guides til en masse andet
Absolut. Jeg ville ønske at Linux og OSX tog sig sammen og implementerede en ordenlig løsning for X.509 certifikater.

Desværre har GNU folket forpurret det back-in-the-days, og kun lavet løsninger til PGP, fordi de ikke synes X509 var fri nok.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login