mboost-dp1

DSB android og apple app.

Gå til bund
Gravatar #1 - Bundy
22. jun. 2011 09:05
Jeg synes det er svært at finde noget konkret info på det her - er der nogen der måske kan uddybe.

Nupper google og apple 30% af billetprisen når man køber en billet via DSB's smartphone app? Fordi så er jeg da færdig med at bruge den, uanset hvor lækkert og nemt det er. :(
Gravatar #2 - mfriis
22. jun. 2011 09:08
Jeg mener kun Google tager 5% af in-app purchases.

Om DSB har kringlet sig helt uden om ved jeg ikke, men det er godt nok vildt hvis de får 30% mindre ud af en tur fra Århus til København fordi den er købt med mobilen.
Gravatar #3 - snesman
22. jun. 2011 09:13
Jeg har spurgt dem og venter på svar...
Gravatar #4 - LinguaIgnota
22. jun. 2011 09:15
mfriis (2) skrev:
Jeg mener kun Google tager 5% af in-app purchases.

http://www.quepublishing.com/articles/article.aspx?p=1722553 skrev:
In-app billing may only be applied to digital goods sold inside applications distributed through Android Market. The standard 30 percent fee applies to all in-app transactions.
Gravatar #5 - Bundy
22. jun. 2011 09:19
#3: Har du spurgt dem lige nu, eller for noget tid siden?

#4: Yes - Google kan man vel komme uden om ved at installere uden om market, men det er DSB jo nok ikke så interesseret i, da det kræver lidt mere af brugeren.. I dunno, klamt er det ihvertfald, hvis det koster dem 30%.
Gravatar #6 - snesman
22. jun. 2011 09:22
Lige nu
Gravatar #7 - LinguaIgnota
22. jun. 2011 09:23
Agreed. Det slog mig lige; hvor meget får kioskgurkeren, når han sælger mig et periode-/klippekort?
Gravatar #8 - Daniel-Dane
22. jun. 2011 09:29
In-app purchase er da over ens bruger. Billetkøb foregår over kreditkort. Burde være nuff said.
Gravatar #9 - tormok
22. jun. 2011 09:36
LinguaIgnota (7) skrev:
Agreed. Det slog mig lige; hvor meget får kioskgurkeren, når han sælger mig et periode-/klippekort?

100%

Kilde: http://ekstrabladet.dk/112/article1444031.ece
Gravatar #10 - Bundy
22. jun. 2011 10:03
Daniel-Dane (8) skrev:
In-app purchase er da over ens bruger. Billetkøb foregår over kreditkort. Burde være nuff said.

Hm. Good point. Så de 30% er kun hvis købet sker gennem ens iTunes/google account, og ikke via CC? Men så forstår jeg bare ikke hvorfor folk går sådan amok over de 30% ..
Gravatar #11 - MiniatureZeus
22. jun. 2011 10:05
LinguaIgnota (7) skrev:

Mener at have fået at vide de tjener omkring 8-10 kr. på et to-zoners det. De fleste gør det fordi det giver et godt mer' salg.

Som DD er inde på, så køber du ikke billetten via Apple, men via DSB. Så apple får ikke noget af kagen.
Gravatar #12 - snesman
22. jun. 2011 10:10
MiniatureZeus (11) skrev:
Mener at have fået at vide de tjener omkring 8-10 kr. på et to-zoners det. De fleste gør det fordi det giver et godt mer' salg.

Som DD er inde på, så køber du ikke billetten via Apple, men via DSB. Så apple får ikke noget af kagen.

ja ja kloge-åge, nu venter vi lige på DSB's svar!!!
Gravatar #13 - Alrekr
22. jun. 2011 10:29
snesman (12) skrev:
MiniatureZeus (11) skrev:

ja ja kloge-åge, nu venter vi lige på DSB's svar!!!

Men du kan nok se, at når vi betaler med kreditkort gennem en app, så bruger vi ikke vores Checkout/iTunes, og så har hverken Apple eller Google noget at sige?
Gravatar #14 - Fjolle
22. jun. 2011 10:53
Alrekr (13) skrev:
Men du kan nok se, at når vi betaler med kreditkort gennem en app, så bruger vi ikke vores Checkout/iTunes, og så har hverken Apple eller Google noget at sige?

Nu har jeg overhovedet ikke sat mig ind i det, men hvis man kan det, hvorfor er det så at alle andre udviklere tuder over at apple stjæler deres penge?
Gravatar #15 - Alrekr
22. jun. 2011 10:56
Fjolle (14) skrev:
Nu har jeg overhovedet ikke sat mig ind i det, men hvis man kan det, hvorfor er det så at alle andre udviklere tuder over at apple stjæler deres penge?

Convenience. Alle, som køber apps på iTunes eller Android Market har allerede deres kreditkortinfo tastet ind. Derfor kan man bare trykke på 'Køb' i stedet for at skulle taste det hele ind hver gang (DSB-appen tilbyder at gemme kreditkortinfo - som om man benytter sig af det med de tider vi lever i).
Gravatar #16 - snesman
22. jun. 2011 10:58
Alrekr (13) skrev:

These are not the droids you're looking for... *waving hand*
Gravatar #17 - myplacedk
22. jun. 2011 13:00
Fjolle (14) skrev:

Fordi man ikke MÅ købe ting i en app uden at det er en in-app purchase med 30% gebyr.

I hvert fald med digitale ting, så ved jeg ikke hvordan det er med fysiske ting. Ifølge #4 er det anderledes på Google.

Det handler fx. om at du ikke må lave en gratis prøveversion, som kan opgraderes til fuld version med et kreditkort, for så går markedet/storen glip af de 30%.

Og så er der subscription-markedet hvor man henter en gratis app som fx. hver måned giver adgang til noget magasin-agtigt indhold. Og det er jo ærgeligt at få 30% af ingenting, hvis brugeren betaler hver måned.
Gravatar #18 - Fjolle
22. jun. 2011 13:21
myplacedk (17) skrev:
Fordi man ikke MÅ købe ting i en app uden at det er en in-app purchase med 30% gebyr.

Så det DSB gør er imod apples regler?
Gravatar #19 - myplacedk
22. jun. 2011 13:28
Måske. Jeg ved ikke om de også gælder for fysiske varer.

Men sådan har det ikke altid været, in-app purchases er forholdsmæssigt nyt. Jeg ved ikke hvor hårdt Apple håndhæver det endnu.

Men dem som brokker sig, gør det fordi de ikke kan komme uden om. Altså ud over at man på Android kan droppe Android market, hvilket nok koster noget nær 99% af kunderne.
Gravatar #20 - MiniatureZeus
22. jun. 2011 13:31
Egentlig tror jeg bare at DSB har lavet en app, som går ind på deres 1415.dk side.. Og så er der vidst ikke noget galt i det..
Gravatar #21 - Windcape
22. jun. 2011 13:35

Hvad så med deres apps til at købe intercity billetter?
Gravatar #22 - MiniatureZeus
22. jun. 2011 13:38
Windcape (21) skrev:

Hvad så med deres apps til at købe intercity billetter?

Gætter også på den bare redirecter til en internetside. Måske en intern..

Jeg ved det ikke, men det er i hvert fald muligt at gøre sådan
Gravatar #23 - Skak2000
27. jun. 2011 00:46
Spændende at se hvad DSB svare.

Men ganske imponerende hvis de to firmaer tjener penge på salg af tog biletter i Danmark ;)
Gravatar #24 - Alrekr
27. jun. 2011 11:10
Lige en detalje.

Jeg købte billet til toget for lidt siden. Når man så får sin billet (i Android-appen i hvert fald) er der en pæn billet til os mennesker - og hvis man klikker på en pil kommer man hen til en speciel 2D-stregkode med identifikationsfelt i midten.
Gravatar #25 - snesman
27. jun. 2011 11:17
2. e-mail til DSB skrev:
Hej DSB

Hvor lang svartid har i typisk på supporten?

Jeg har hørt at nogen har ventet op mod 5 dage uden at få svar!

Det passer vel ikke?

--
Med venlig hilsen / Best regards
Gravatar #26 - kasperd
27. jun. 2011 11:58
Hele denne diskussion får mig så til at overveje hvad der sker hvis man bruger sin netbank via mobiltelefonen. Hvis jeg nu vælger at investere i nogle aktier og foretager transaktionen via min mobiltelefon.

Eller hvad nu hvis jeg downloadede Firefox og så brugte den til at købe en DVD i en netbutik.
Gravatar #27 - myplacedk
27. jun. 2011 13:02
Som det er i dag, har det intet med in-app purchasing at gøre. Selv om man på et eller andet plan køber noget med en app.
Gravatar #28 - dub
27. jun. 2011 15:36
this
http://developer.android.com/guide/market/billing/billing_overview.html skrev:
You can use in-app billing to sell only digital content. You cannot use in-app billing to sell physical goods, personal services, or anything that requires physical delivery.
og jeg er ret sikker på Apple har en ligne regel.
En billet ikke digitalt content men et fysisk produkt.
Gravatar #29 - snesman
30. jun. 2011 08:50
Så kom svaret (og det overrasker måske ikke så meget):

Annette Pedersen skrev:
Hej Anders

Apple tager kun 30 % af omsætningen når betalingen foregår over iTunes kontoen. I DSB Billet betaler man direkte med betalingskort.

Venlig hilsen

Tænker at svaret er gældende for Android.

Gravatar #30 - Skak2000
1. jul. 2011 13:37
Tak for info dejligt at vide at Apple ikke tjener penge på tog billetter.

Havde ellers læst/forstået at Apple vil fjerne alle App's hvor betalingen ikke foregik gennem deres egen betalings løsning.

Godt at vide at ikke er tilfældet!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login