mboost-dp1
DSB sløjfer SMS klippekort
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Danmark er håbløst når det kommer til betaling af offentlig transport.
Hvorfor kan de ikke bare fixe et kort ligesom Oyster Card eller SJ-kortet som vi har her i Sverige. Virker til alt offenlig transport. (Faktisk kan du ikke bruge busserne i Stockholm uden kortet. )
ét kort, ingen zoner, rdif scanning.
Men overstående er selvfølgelig problemet. Trafikselskaberne i Danmark nægter jo pure at simplificere zone-systemet, hvilket også er grunden til at rejsekortet floppede.
Hvorfor kan de ikke bare fixe et kort ligesom Oyster Card eller SJ-kortet som vi har her i Sverige. Virker til alt offenlig transport. (Faktisk kan du ikke bruge busserne i Stockholm uden kortet. )
ét kort, ingen zoner, rdif scanning.
Men overstående er selvfølgelig problemet. Trafikselskaberne i Danmark nægter jo pure at simplificere zone-systemet, hvilket også er grunden til at rejsekortet floppede.
Zonesystemet er da genialt.
En togrejse med billet eller klippekort den ene vej (Vangede st. -> Ishøj st.) kan koste 3 zoner og 5 zoner den anden vej (Ishøj st. -> Vangede st.), til trods for ruten er præcis den samme.
Hvis man bruger rejsekort, er det 3 zoner hver vej.
Link til rejseplanen
En togrejse med billet eller klippekort den ene vej (Vangede st. -> Ishøj st.) kan koste 3 zoner og 5 zoner den anden vej (Ishøj st. -> Vangede st.), til trods for ruten er præcis den samme.
Link til rejseplanen
Windcape (3) skrev:Men overstående er selvfølgelig problemet. Trafikselskaberne i Danmark nægter jo pure at simplificere zone-systemet, hvilket også er grunden til at rejsekortet floppede.
Der tager du fejl: http://ing.dk/artikel/127072-dsb-og-movia-om-rejse....
Rejsekortet er en stor success, det siger i hvert fald de der laver det.
Problemet med rejsekortet er vel også hvis kommuner (Var det Randers og Odense der ville droppe det?) springer fra ordningen, for så ryger ideen med det ligesom.
En af mine kollegaer bruger det dagligt fra Ølstykke (en eller anden lille by tæt på) til Kastrup og det har gjort det billigere for ham at tage turen. Det fungerer rigtig godt siger han..
En af mine kollegaer bruger det dagligt fra Ølstykke (en eller anden lille by tæt på) til Kastrup og det har gjort det billigere for ham at tage turen. Det fungerer rigtig godt siger han..
Zonesystemet er dejligt! :)Lowkey (8) skrev:Zonesystemet er da genialt.
Link til rejseplanen
Jeg er ofte hos en kunde hvor jeg skal fra Amagerbro station til Kastrup Station (Metro), det er 3 zoner for 5 stop. Hvis jeg skal fra arbejdet ved Femøren station (et stop før Kastrup) og hjem til mine forældre ved Emdrup torv koster det 2 zoner, men tilgengæld er der 8 stop med metroen og 17 stop med 6A.
Og så forstår de ikke at folk tager bilen...
Windcape (9) skrev:Jamen, det regner forkert, og kan kun bruges i en brøkdel af landet.fidomuh (5) skrev:Rejsekortet er i fremgang herhjemme, uanset om du saa tror det er floppet.
Det er da, om noget, et flop.
Fordi det ville være super smart at lave en big bang-udrulning, hvor man har en lille, lukket test, og så ellers giver det til alle? Jeg tror helt ærligt at den udrulning som dem bag Rejsekortet laver, er den smarteste.
Magten (12) skrev:Problemet med rejsekortet er vel også hvis kommuner (Var det Randers og Odense der ville droppe det?) springer fra ordningen, for så ryger ideen med det ligesom.
Det er de fleste kommuner på Fyn, fordi FynBus allerede har et RFID-baseret buskort. Teknologien skal lige afskrives først - hvilket først sker i 2017. Først da vil kommunerne betale for at få installeret Rejsekort.
Problemet er ikke udrulningen, problemet er designet af systemet.Alrekr (14) skrev:Fordi det ville være super smart at lave en big bang-udrulning, hvor man har en lille, lukket test, og så ellers giver det til alle?
De kan ikke udrulle det uden at have explicitte aftaler sat op for nye zoner, kommuner, osv.
Det fungerede udemærket da jeg boede på fyn. Men sammenlignet med SJ-kortet her, virkede det lidt klodset.Alrekr (14) skrev:fordi FynBus allerede har et RFID-baseret buskor
Men det giver ikke mening at det tager så lang tid.
Staten kunne vel forhelvede bare sætte ind, og sige "sådan her gør vi, basta!"
Windcape (15) skrev:De kan ikke udrulle det uden at have explicitte aftaler sat op for nye zoner, kommuner, osv.
Enig, politikerne skulle snøvle sig sammen og få reformeret zone-systemet - om ikke andet, så burde de ændre det fuldstændig med Rejsekortet, så den rejste distance præcist modsvares i prisen.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.