mboost-dp1

/Du/ er mindst ligeså dum som amerikanerne.

Gå til bund
Gravatar #1 - Acro
28. nov. 2002 12:46
Hvorfor er det der skal køres så massive hetz mod USA, når i reelt ikke har noget at have det i?

Ikke at jeg ikke selv har noget imod USA, men som den seneste nyhed med at unge amerikanere intet aner til klodens geografi - tænk jer om, og spørg jer selv hvor mange der egentlig er 100% klar over hvor selvsamme områder ligger.

Desuden er det med de sidste mange APG-tråde blevet bevidst, at I, på bedste Bush-manér, kun er gode til at råbe om hvor dumme andre er, og at det hvertfald er til grin.

Det der er til grin er alle jer, der gentagende gange ikke forstår at man har mulighed for at se jeres IP-adresse når i bruger et P2P-program, som KaZaA, DirectConnect eller et helt tredje.

Jeg synes det er plat at man altid skyder skylden på USA, for samme problem som man egentlig selv lider af.

Det er jo typisk freudiansk, hvis jeg nu skal blive endnu mere analyserende, end jeg allerede har været mit indlæg igennem, så tænk over det - inden i bare sviner "de andre" til.

Så altså; ikke at der ikke er dumme amerikanere, men der er _OGSÅ_ dumme danskere.
Gravatar #2 - jensendk
28. nov. 2002 12:55
Janteloven springer lige op i mine tanker...
Gravatar #3 - Raenil
28. nov. 2002 13:00
Jeg er ret overbevist om, at får jeg stukket et verdenskort i hånden, kan jeg både udpege USA, Washington, New York, Irak, Afghanistan, Hornborg, København, Danmark og Bali. Det er dybt imponerende, at 87 procent ikke kan udpege Irak, når de går med overvejelser om at gå i krig med landet...

Når det er sagt, så har du ret - udtalelser som "det er sgu rigtigt, alle amerikanere er nogle tåber, der ikke ved noget som helst" har sandsynligvis ikke hold i virkeligheden. Den gennemsnitlige amerikaner er sikkert hverken dummere eller klogere eller mere ignorant end den gennemsnitlige dansker. Og jeg synes faktisk at meget godt er kommet fra USA: McDonalds, StarWars, DTS, Windows, THX.
#4 - 28. nov. 2002 13:13
Jeg ryger for meget hash
Gravatar #5 - PwR900
28. nov. 2002 15:00
#4:
Ja, så meget at du har glemt at lave brugernavn.
Gravatar #6 - nihil
28. nov. 2002 15:19
#1> Der tager du meget fejl, i Dk har vi langt værre analfabeter, vestanden er langt bedre fordelt, vi har færre hjemløse, bedre levestandarder, højere uddannelser.

Selv en Europæisk IQ test, giver 10% lavere score end en fra USA....og alligevel tillader folk fra USA at sammenligne to tests...
Gravatar #7 - H.E.R.O.
28. nov. 2002 15:40
nu har de jo også alle ghetto aberne at tage hensyn til ovre i usa.
Gravatar #8 - Hektor
28. nov. 2002 15:50
#7 H.E.R.O.:
Tjaa ... her i landet skal vi kun tage højde for folk som dig ... spørgsmålet er så bare - hvad er værst:

200 "Ghetto-aber"?
1 "H.E.R.O."?
Gravatar #9 - BurningShadow
28. nov. 2002 15:55
/me fortrækker getto-aberne...
Gravatar #10 - Troels_Smit
28. nov. 2002 16:16
Et p2p spørgsmål. Hvis jeg downloader fra en bruger. Og min firewall (lokal) sørger for at KaZaA ikke leger server. Så er det vel kun ham jeg downloader fra som kan se min ip adresse - samt supernoden (men han kan vel kun se at jeg leder efter ting, og ikke at jeg downloader) ?

Grunden til at Amerika er så stærkt kørende er at folk virkeligt arbejder hårdt. Jeg har boet både i Sydamerika, Spanien, USA og Danmark, og det sted hvor jeg har fundet at folk arbejder mest (studerende/reelt arbejde) var klart USA. Jeg vil skyde på at indsatsen fra de studerende Berkeley ligger 50% over den indsats vi giver på DTU i Danmark. Med andre ord er de bedste i USA _meget_ bedre end de beste i Danmark. Og hvis man så tænker på fx Danmark, er det jo ikke de 13% dummeste som udgør dynamikken i økonomien og beslutningerne - men de bedste.
Derfor synes jeg ikke at det giver mening at sige at et et land sutter - selv hvis de dummeste virkelig er super dumme - det er jo i langt de fleste tilfælde de bedste/dygtigste som styrer landet/økonomien/politikken.

Og så vil jeg lige tilføje, at jeg da jeg boede i USA kun oplevede een gang at folk ikke vidste at hovedstaden i Danmark hedder "Copenhagen". - Jeg kunne derimod hverken placere N/S Dakota eller Cameroon. (at jeg så har fået rettet op på det senere er en anden sag).

Men generelt kunne jeg godt tænke mig at folk kiggede sig selv i spejlet engang imellem, før at de smidder bemærkninger til højre og venstre.
Fx. Ungarn/Romania/Bulgarien -> ja selv Estland, Letland og Litaun kan folk have problemer med at placere. Der er enddog mange som ikke engang kan placere Berlin inden for en radius af 100 km. (og her snakker vi altså om Danmarks nabo lande).
Gravatar #11 - nihil
28. nov. 2002 16:43
#10> Syndt at dine observationer ikke holder...

Danmark er det land i verden hvis forskere er mest citerede.

Danmark er nr.2 land i verden med antal nobelpriser (Schweiz ligger over)

Danmark er det land i verden hvor folk er mest lykkelige.

Danmark er det land i verden hvor folk arbejder mest.

Alle mine argumenter er taget fra anerkendte internationale statistikker og tal.

Desuden er fordelingen af goderne, og derved også den højere viden meget ringe i USA, 5% af befolkningen ejer mere end de resterende 95%.

Det koster 70.000$ om året at gå på et godt universitet i USA, derved skaber man klasser. En ting som vores del af verden "voksede fra" for over 100år siden.
Gravatar #12 - Troels_Smit
28. nov. 2002 17:25
Jeg er slet ikke i tvivl om at det du skriver er rigtigt.
Men du glemmer at fortælle at alle dine tal er snit over befolkningen, mens mine vurderinger deler befolkningen op. (det er som jeg ser det, 2 forskellige diskussioner vi har gang i)

Jeg er også klar tilhænger af at alle har en chance for at opnå en universitets uddannelse. Der er vist ingen tvivl om at det er en af de vigtigste grunde til at Danmark klare sig godt. .......
Men det jeg snakkede om var altså de 10% bedste amerikanere. Dem mener jeg er langt bedre end de 10% bedste danskere.

Derudover mener jeg så også at de 10% dummeste amerikanere er dummere, end de 10% dummeste danskere.

Og følgende var min pointer:
- det er de klogeste som styrer verden - ikke de dummeste.

- man kan på ingen måde bruge befolkningens generelle viden (i dette tilfælde om geografi) som vægtstang for om en et land gør noget rigtigt eller forkert.
Gravatar #13 - nihil
28. nov. 2002 18:25
#12> Jeg viste faktisk begge ting ud fra mine statestikker.

Både at de klogeste danskere er klogere end de klogeste amerikanere: "Danmark er det land i verden hvis forskere er mest citerede." og "Danmark er nr.2 land i verden med antal nobelpriser (Schweiz ligger over)"

Og at danskerne er mere lykkelige og hårdtarbejdende end amerikanerne: "Danmark er det land i verden hvor folk er mest lykkelige." og "Danmark er det land i verden hvor folk arbejder mest."

Undersøgelserne er vist lavet af bla. FN. Den med nobelpriserne er fra nobelpriskomiteen selv.

Desuden er danskerne også langt mere produktive end amerikamnerne, og det selv uden at vi lader være med at tage hensyn til resten af verden (som f.eks. ang. CO2 udslip)

At de 5% rigeste amerikanere er rigere end de 5% rigeste danskere er der selvfølgeligt ingen tvivl om, men er det hensigtsmæssigt at samfundets goder kun er tilgængeligt for så få mennesker?
Gravatar #14 - PwR900
28. nov. 2002 18:31
#13 nihil

Det lyder meget interessant det du siger. Du har vel ikke links til disse statistikker, jeg vil gerne se dem.
Gravatar #15 - XerXes
28. nov. 2002 19:03
Desuden er Danmark ifølge en ny undersøgelse i gang med at overhale USA hvad angår økonomi og velstand. Undersøgelsen er baseret på bruttonationalproduktet pr. indbygger og fortæller at Danmark i løbet af 2003 vil overhale USA. Norge ligger dog øverst på listen:

http://finans.tv2.dk/nyheder/index.php?artikel=132...
Gravatar #16 - Blue.
28. nov. 2002 19:08
#12 Troels_Smit

Hvis USA har enkelte personer der er klogerer end de klogeste danskerer ville det da være ret logisk.... da de jo uden tvivl har en størrer mængde mennesker at tage af....

Når du siger klogeste mennesker, så regner jeg med at du kun tænker på den matematisk intelligens .... eller hvad ???

Dette er ikke sagt for at flame dig eller noget .... det er sådan set bare for at udvide min egen horisont ;)

btw : Jeg ved fra udviklingsstudenter fra amerikanske high schools (og fra danskere der har været dérovre) at der på ingen måde kan sammenlignes mellem niveauerne i det danske gymnasier system og det amerikanske high school system..... da de (selvom det "uddannelsesmæssigt" er det samme trin) er langt bagefter danskerene i de fleste boglige fag.
Gravatar #17 - Hektor
28. nov. 2002 19:23
#15 XerXes:
Spørgsmålet er så bare, hvad man kan bruge BNP til? Hvis 80% af BNP går til bortskaffelse af affald - hvor fedt er det så lige, det er?
Gravatar #18 - Acro
28. nov. 2002 20:04
#2:

Nej, jeg mener at ingen mennesker som helhed er bedre end andre, ligesom du ikke er bedre end mig - men det betyder ikke at du ikke kan være klogere end mig på nogle områder (og jeg er sikkert klogere end dig på andre).

#3:

Jeg opfatter ikke McDonalds som noget positivt, ej heller Shell og lignende imperialistiske kapitalistiske pengemaskiner - men mig om det, jeg skal nok forsøge at lade være med at afspore min egen tråd.

#7:

Du er netop grunden til at vores intelligensniveau ikke er højere end andre landes.

#10:

I mine øjne har USA den fordel at de har et genialt skolesystem, modsat Danmark kan deres system nemlig fungere så fleksibelt, at de uden problemmer kan flytte dig til en anden uddannelse - så du udnytter dine evner.

#11:

Lykke er en individuel ting og kan ikke defineres og målsættes.

Hvis jeg er lykkelig uden arbejde, familie o.lign - er det så ikke mit valg?

Desuden tror jeg Hollands rig/fattig-fordeling er langt værre end USAs, men jeg har ingen viden om dette - kun mine egne personlige erfaringer ved besøg i landet.

#13:

Det med rigdom må vi snakke om inden du stemmer ved næste valg.

#16:

Man laver _normalt_ statistik over procentfordelinger, og ikke over antal mennesker.
--

Ros; flot gået drenge - udover H.E.R.O. har folk været velargumenterende.
Gravatar #19 - Troels_Smit
28. nov. 2002 20:13
# Blue:

Jeg skriver ikke om intelligens - da det er svært at vurdere folks intelligens. Med kloge folk mener jeg fx folk, som i en diskussion kan komme med gode indlæg pga. en stor baggrundsviden og en god sans for at bruge den. En stor baggrundsviden kommer bla. via at studere hårdt; hvilket var mit klare indtryk af de universitets studerende i USA.

Angående "high-school" studerende er niveauet meget forskelligt fra klasse til klasse. Dette skyldes fx at alle skal i high school i USA. Med andre ord kan du jo forestille dig at have eleverne fra metal uddannelserne i Danmark tvunget ind i et matematik lokale i gymnasiet. Det er derfor at der på samme årgang kan være en stor forskel på det niveau som er i de enkelte klasser. (Det var ihvertifald min konklusion efter at have været i North Carolina på High School engang i 90'erne).

#nihil
Selvfølgelig synes jeg at samfundets goder skal være fordelt så ligeligt som muligt, i Danmark har vi jo en ganske pæn fordeling. Men for et land som USA med så meget illegal/legal indvandring som USA kan dette ikke lade sig gøre.

Angående det andet med at danskerne har fået flest nobel priser - så synes jeg sku det er meget sejt hvis det virkeligt passer. Jeg trode bare automatisk at det var per indbygger.

Og så vil jeg lige have lov til at stille spørgsmålstegn ved vores niveau i Danmark - når man tænker på at vores folkeskoler får en ekstrem lav karakter, sammenlignet med andre lande ??
Gravatar #20 - SnoTz
28. nov. 2002 20:24

vores folkeskoler får ikke en EKSTREM lav karakter sammenlignet med andre lande. De danske børns karaktere er sådan set udmærket, vores gramatiske kunnen i de tidlige klasser er bare ringere end de tre-fire lande vi sammenligner os selv med (skandinavien), hvilket måske kunne hænge sammen med at vi har verdens anden sværeste sprog (kan ikke huske nr. 1).
Gravatar #21 - Blue.
28. nov. 2002 20:49
#19 Troels_Smit

Dette skyldes fx at alle skal i high school i USA.

Ok, det vidste jeg ikke. Jeg troede det fungerede næsten ligsom vores gymnasium.
(Med hensyn til min kommentar om deres lavere niveau.... så bygger den på at mange amerikanske udviklingsstudenter simpelthen bliver, på godt dansk, jordet, når de kommer til en dansk 2.g klasse.... mens at danske studerende der drager den anden vej, ifølge "vidneudsagn", næsten føler sig hensat til folkeskole-aktivitetsniveau...)

klogskab = god baggrundsviden...?? jah, det er da ihvertfald en god ting at have...
Men en god baggrundsviden kommer også af at have mange forskellige fag igennem sin uddanelse... og hvis man kigger, isoleret, på den undersøgelse denne debat handler om... kunne det tyde på at amerikanske studerende måske ikke får en så bred viden som mange andre.

Igen er der tale om spekulationer fra min side.... da jeg ikke lige har fundet tid til at sætte mig ind i den amerikanske skolereform.... men hvis der er nogen der kan bidrage med oplysninger om fx. hvilke fag de bliver undervist i (grundskole og high-school) ville det da være rart at vide..
For hvor mange danskere ville kunne finde rundt på et kort hvis vi ikke blev undervist i geografi ?? :)
Gravatar #22 - Acro
28. nov. 2002 21:14
#20:

Jeg tror at jeg vil rette mit afgangsprojekt i 9.-klasse, som blev udarbejdet i samarbejde med en en person, der skulle have 10.-klasses obligatoriske projekt.

Det gennemgår faktisk meget godt hvad der er galt, hvad vi gør helt forkert, og hvad vi mangler før de danske børn for tiltro og ansvar for egen læring.

Tror det kunne være interessant læsning, og tror især at Hektor om muligt vil bifalde flere synsvinkler.
Gravatar #23 - nihil
29. nov. 2002 00:45
#18> "Lykke er en individuel ting og kan ikke defineres og målsættes."Nej, men undersøgelsen var netop også fremsat så at folk selv skulle vurdere om de var lykkelige.#19> Antallet af nobelpriser er selvfølgeligt også pr. indbygger.#20> Dansk er Europas 2. sværeste sprog, Finsk er det sværeste (hvilket det også er på verdensplan), i hele verden ligger dansk ikke så højt igen.#21> Nej, high scool er en mellemting mellem vores 9-10kl og gym. deres college er en mellemting mellem gym og de første år på uni.
Gravatar #24 - TeamCKGarlic
29. nov. 2002 07:28
Kan man ikke kun tale om dansk som et svært sprog, hvis man er i en vis alder og har et andet modersmål ??
Jeg mener at kunne huske at have læst, at børn fra fødslen er i en unik situation, hvor de kunne alverdens sprog, men blot skulle have det "sat" sammen oppe i hjernen. Kan i skrivende stund ikke komme på, hvor jeg læste den artikel. Anyone ?

Greetz, Team CK-Garlic
Gravatar #25 - Blue.
29. nov. 2002 08:29
#23 nihil .. og andre

Hvis college kun gælder som det første år på uni... hvor går de så henne for at få resten af deres uddanelse ? Stadig på college (videre forløb) eller har de en institution der ligger over ??
Gravatar #26 - nihil
29. nov. 2002 14:16
#24> Sprog kan analyseres matematisk. Dér kan man også vurdere meget eksakt, hvor svært et sprog er. Finsk har bla. 16 kasus....

#25> Når man har gennemført college har man (så vidt jeg ved) et nivua der svarer til en basisuddannelse fra et alindeligt universitet, måske endda også en Bachelor, men hæng mig ikke op på det.
Så umiddelbart vil jeg tro at man skal starte på universitetet bagefter hvis man vil videre, hvilket semester man så kan starte på ved jeg så ikke.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login