mboost-dp1
"elastik" til at hænge harddisk op
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Overvej SSD.
Hvis harddiske bliver ved med at have længere levetid og mere kapacitet for prisen kunne jeg se en pointe i et harddisk/SSD hybrid filsystem.
Det skulle fungere sådan at SSD indeholder et eksemplar af de mest brugte data og derudover bruges til at skrive data på i perioder hvor harddisken så kan stoppes. Harddisken skal så spinnes op i tre forskellige tilfælde.
- Hvis der skal læses data som ikke ligger på SSD.
- Hvis SSD er fyldt op og der skal skrives flere data.
- Hvis skrivninger til filsystemet i en periode er sket med så stor hastighed at der er grund til at være bekymret for SSDens levetid.
Sådan et system kunne reducere de perioder det er nødvendigt at have diskene kørende, og dermed reducere de perioder hvor man kommer til at høre på dem.
Jeg må indrømme at jeg ved ikke om en harddisk der spinnes op og ned flere gange dagligt faktisk lever længere end en SSD der skrives meget til. Men jeg ved at harddiske pt. er langt billigere per GB end SSD.
Elastikker er selvfølgelig billigere end en SSD, så hvis du er tilfreds med lydniveauet fra en harddisk hængt op i elastikker, så er der selvfølgelig nogle penge at spare.
Min erfaring siger mig at det mest irriterende ved lyden fra harddisk er den svævning der opstår hvis man har to diske der roterer med næsten samme hastighed. Men hvis man kan dæmpe lyden af de roterende diske, så vil det selvfølgelig også dæmpe svævningen.
Hvis harddiske bliver ved med at have længere levetid og mere kapacitet for prisen kunne jeg se en pointe i et harddisk/SSD hybrid filsystem.
Det skulle fungere sådan at SSD indeholder et eksemplar af de mest brugte data og derudover bruges til at skrive data på i perioder hvor harddisken så kan stoppes. Harddisken skal så spinnes op i tre forskellige tilfælde.
- Hvis der skal læses data som ikke ligger på SSD.
- Hvis SSD er fyldt op og der skal skrives flere data.
- Hvis skrivninger til filsystemet i en periode er sket med så stor hastighed at der er grund til at være bekymret for SSDens levetid.
Sådan et system kunne reducere de perioder det er nødvendigt at have diskene kørende, og dermed reducere de perioder hvor man kommer til at høre på dem.
Jeg må indrømme at jeg ved ikke om en harddisk der spinnes op og ned flere gange dagligt faktisk lever længere end en SSD der skrives meget til. Men jeg ved at harddiske pt. er langt billigere per GB end SSD.
Elastikker er selvfølgelig billigere end en SSD, så hvis du er tilfreds med lydniveauet fra en harddisk hængt op i elastikker, så er der selvfølgelig nogle penge at spare.
Min erfaring siger mig at det mest irriterende ved lyden fra harddisk er den svævning der opstår hvis man har to diske der roterer med næsten samme hastighed. Men hvis man kan dæmpe lyden af de roterende diske, så vil det selvfølgelig også dæmpe svævningen.
#3 Meget intersant læsning, men det er ikke til min dektop, som BTW alligevel larmer for meget til at jeg ligger mærke til lyde fra haddisken. Det er til min server/NAS jeg prøver at minimere lyd niveauet på.
Jeg har overvejet at købe en SSD til min server for at bruge den som cache for ZFS, derved får jeg nogle af de fordele du taler om.
Jeg har overvejet at købe en SSD til min server for at bruge den som cache for ZFS, derved får jeg nogle af de fordele du taler om.
For et par uger siden investerede jeg i en ny desktop maskine med SSD og passiv køling. Så fås det ikke mere lydløst.coday (4) skrev:det er ikke til min dektop, som BTW alligevel larmer for meget til at jeg ligger mærke til lyde fra haddisken.
Jeg overvejer om jeg skal investere i en tilsvarende computer til at erstatte min nuværende server.
Saxov (6) skrev:Du kan også overveje denne løsning :)
Det er en af de thereifixedits jeg ikke kan se det store problem med. Jeg ville nok gøre noget i den stil.
Jeg har i øvrigt prøv elastikker. Ikke de brede pakke-elastikker, men et antal af de tynde "almindelige". De blev længere og længere indtil harddisken lå på bunden.
Hvis du køber dele til det, bruger de typisk o-ringe, og jeg kan forestille mig at de holder længere end elastikker.
http://www.broen.dk/da-DK/Sprinkler/Installations/... jeg ved ikke om man kan få Broen produkter i løssalg. Men de he kan i hvertfald tåle harddisk temperaturerene. De har sikkert også andre i samme stil.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.