mboost-dp1
En jury kan ikke dømme en patentsag
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Jeff John Roberts beskriver på Gigaom.com hvorfor der ikke skal være en jury i en patentsag. han giver 3 grunde.
http://gigaom.com/2012/08/27/3-reasons-juries-have...
1. Juryen kan lade sig påvirke (ubevidst) af den ene part i sagen
2. Det er nemmere at fortælle at han kopierede mig end at give en lang (patent)teknisk forklaring på hvorfor et patent er ugyldigt
3. Det koster mange penge, der kunne være brugt bedre andre steder
http://gigaom.com/2012/08/27/3-reasons-juries-have...
1. Juryen kan lade sig påvirke (ubevidst) af den ene part i sagen
2. Det er nemmere at fortælle at han kopierede mig end at give en lang (patent)teknisk forklaring på hvorfor et patent er ugyldigt
Unfortunately, these simple narratives distort what patents are all about. Patents are not primarily about stopping copycats (that’s why we have trademarks) but are instead a form of industrial policy based on 20-year monopolies. If the policy is effective, it produces more innovation. If the patent policy is not effective, it creates monopolies that harm competitors and consumers. In Apple-Samsung, there’s a good chance we’re doing the latter; we may regard Apple as an innovator and Samsung as a copycat — but that doesn’t mean it’s a good idea to award Apple sweeping monopolies that may raise prices and stunt the smartphone market.
3. Det koster mange penge, der kunne være brugt bedre andre steder
thimon (1) skrev:1. Juryen kan lade sig påvirke (ubevidst) af den ene part i sagen
Det kan de da altid.
1.) Det er forenklet. Kilden snakker om "brand loyalitet". F.eks. hvis de har mange Apple-produkter selv. En jury ville i en normal kriminal-sag også blevet afvist hvis de kender eller har en relation til en af parterne.
2.) Fordi patent-sager er komplekse og kræver et højere niveau end "lægmand". En dommer har trods alt en mere metodisk tilgang til tingene og er trænet til at forholde sig til det der bliver fremlagt uden at være partisk. Sidstnævnte er svært for et hvert menneske som ikke har masser af træning i det. Det er endda svært for en dommer og derfor det tager lang tid at stige i hierarkiet som dommer.
3.) Ja og i forhold til hele verdens BNP er det virkelig peanuts. Men jeg syntes alligeve 500 millioner dollars er mange penge. Og jeg kan ikke finde mange firmaer/mennesker eller stater for dens sags skyld som ikke ville spare disse penge.
2.) Fordi patent-sager er komplekse og kræver et højere niveau end "lægmand". En dommer har trods alt en mere metodisk tilgang til tingene og er trænet til at forholde sig til det der bliver fremlagt uden at være partisk. Sidstnævnte er svært for et hvert menneske som ikke har masser af træning i det. Det er endda svært for en dommer og derfor det tager lang tid at stige i hierarkiet som dommer.
3.) Ja og i forhold til hele verdens BNP er det virkelig peanuts. Men jeg syntes alligeve 500 millioner dollars er mange penge. Og jeg kan ikke finde mange firmaer/mennesker eller stater for dens sags skyld som ikke ville spare disse penge.
Trentors (4) skrev:Men jeg syntes alligeve 500 millioner dollars er mange penge. Og jeg kan ikke finde mange firmaer/mennesker eller stater for dens sags skyld som ikke ville spare disse penge.
????
Det er vel kun en lille bitte del af de 500 millioner som går til juryen.
#jury eller ej
Kritikken er faktisk ikke isoleret til patentsager.
Selv i ganske almindelige kriminalsager er der ofte frygt for at jurymedlemmerne ikke forstår indviklede tekniske beviser (sandsynligheder for DNA match og lignende).
Men normalt betragter man risikoen ved domstole udelukkende bestående af eksoerter som større p.g.a. den afstand der bliver til befolkningen.
Kritikken er faktisk ikke isoleret til patentsager.
Selv i ganske almindelige kriminalsager er der ofte frygt for at jurymedlemmerne ikke forstår indviklede tekniske beviser (sandsynligheder for DNA match og lignende).
Men normalt betragter man risikoen ved domstole udelukkende bestående af eksoerter som større p.g.a. den afstand der bliver til befolkningen.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.