mboost-dp1
En lille opgave (et hovedbrud)
Hvor smart er du?
Du har 40 kvinder du skal kneppe – du må kun kneppe et ullige antal kvinder om dagen – dvs. 1, 3, 5 osv.
Du har 7 dage til at klare dem i – hvordan vil du klare at kneppe de 40 kvinder på 7 dage?
Vis mig det, og du er den næste Albert Einstein – måske…..
Facts: 40 kvinder, 7 dage, ullige antal kvinder pr. dag.
Du har 40 kvinder du skal kneppe – du må kun kneppe et ullige antal kvinder om dagen – dvs. 1, 3, 5 osv.
Du har 7 dage til at klare dem i – hvordan vil du klare at kneppe de 40 kvinder på 7 dage?
Vis mig det, og du er den næste Albert Einstein – måske…..
Facts: 40 kvinder, 7 dage, ullige antal kvinder pr. dag.
Hmm... hvad er det svære i opgaven, det er vel bare at kneppe 39 en dag, og én en anden dag... også slappe af i 5 dage, eller hvad man nu vil.
Eller skal alle 7 dage bruges?
Hmm... og der er jo ikke nogen regler for hvor mange gange man må kneppe dem, så man kunne jo tage 39 om dagen, eller hvad man nu lyster ;)
Eller skal alle 7 dage bruges?
Hmm... og der er jo ikke nogen regler for hvor mange gange man må kneppe dem, så man kunne jo tage 39 om dagen, eller hvad man nu lyster ;)
Der står da heller ikke noget om at man ikke må kneppe de samme flere gange? Men tror godt vi selv kan gætte os til regler. Vil da lige se på det.
Jeg er i god træning til at omgå matematik opgaver nemt.. det lærer man jo med de satans mange afleveringer jeg har :/
for at lave et lige tal som 40 som sum af ulige tal, kræves det at man har et lige antal ulige tal... 7 er ikke lige så uanset hvordan man vender og drejer det, vil 7 ulige tal altid være give et ulige resultat...
summen af hvert ulige tal minus 1, er summen af alle de lige tal minus 7.
summen af hvert ulige tal plus 1, er summen af alle de ulige tal plus 7.
summen af hvert ulige tal minus 1, er summen af alle de lige tal minus 7.
summen af hvert ulige tal plus 1, er summen af alle de ulige tal plus 7.
Der står du har 40 kvinder du skal kneppe, der står ikke noget om at du skal kneppe 40 gange.
Der står også ulige antal pr dag, dvs der skal gåes til den HVER DAG!
Du knepper 5 om dagen i 6 dage, det er 30
Så på den sidste dag knepper du nr 31-39, 9 stk
Og så knepper du den sidste 2 gange. (11 gange den dag)
Du har kneppet 40 kvinder, et ulige antal om dagen.
Der står også ulige antal pr dag, dvs der skal gåes til den HVER DAG!
Du knepper 5 om dagen i 6 dage, det er 30
Så på den sidste dag knepper du nr 31-39, 9 stk
Og så knepper du den sidste 2 gange. (11 gange den dag)
Du har kneppet 40 kvinder, et ulige antal om dagen.
Du kan også bare gøre således:
Knep 1, så 3, så 5, så 7, så 9, så 11, det er 36.
Så knep 3 stk, og den første 2 gange igen.
Du har overholdt alle regler i den stillede opgave.
Knep 1, så 3, så 5, så 7, så 9, så 11, det er 36.
Så knep 3 stk, og den første 2 gange igen.
Du har overholdt alle regler i den stillede opgave.
Jo jeg kan godt læse. Men dit regnstykke giver altså 41. Og eftersom du ikke må kneppe et lige antal gange holder din teori ikke.
Løsning: På dag 1 knepper du en person, som ikke er blandt de 40 (*), og så timer du så dit knepperi, så du får kneppet de 40 over de næste 6 dage.
(*): Opgavebeskrivelsen sagde ikke noget om *præcis* 40 kvinder. Problemet med denne løsning er bare, at jeg antog, at man var i stand til at finde en kvindelig person, der var villig til at kneppe, og eftersom dette er et sted for nørder, er det jo ikke det mest sandsynlige i verden... Måske skal jeg tilbage til tegnebrættet... :)
(*): Opgavebeskrivelsen sagde ikke noget om *præcis* 40 kvinder. Problemet med denne løsning er bare, at jeg antog, at man var i stand til at finde en kvindelig person, der var villig til at kneppe, og eftersom dette er et sted for nørder, er det jo ikke det mest sandsynlige i verden... Måske skal jeg tilbage til tegnebrættet... :)
hva' nu hvis man bruger 2 dage på at gi' 1 tøs en ordentlig tur og så bruger 5 dage på at kneppe de rasterende 39 tøser?
er måske lidt optimistisk at kunne holde i 2 dage i træk, men det er sandsynligheden for at få lov til at kneppe 40 kvinder på 7 dage jo ås :p
er måske lidt optimistisk at kunne holde i 2 dage i træk, men det er sandsynligheden for at få lov til at kneppe 40 kvinder på 7 dage jo ås :p
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Gå til bund