mboost-dp1

En nørd går amok - Brev til ministeren:

Gå til bund
Gravatar #1 - sKIDROw
1. feb. 2004 10:50
Jeg har skrevet til ministeren, omkring problemmet med defekte cd'er.
Håber at kunne lokke andre til det samme, selvfølgelig i en sober tone... ;)

[Paste]

Hej Brian

Som de fleste andre, holder jeg meget af musik.
Hører musik dagligt via radioen på arbejdet, og senere når jeg kommer hjem.
Jeg er typisk blandt dem der ikke køber så meget musik.
Dels fordi der tit går langt mellem de titler jeg virkelig bliver glad for.
Til forskel fra dem hvor jeg egentligt kun finder 2-3 af numrene pengene værd.
Vi må lægge øre til meget.
Når pladebranchen skal forklare de dårlige salgstal, så er det altid cliche'n om at folk kopiere.
Og til trods for at der er en vis sandhed i dette, så er dette ikke hele sandheden.
Ind i mellem ville jeg ønske lidt selvransagelse, istedet for at male et billede af os alle sammen som potentielle kriminelle.
Der er mange grunde til at folk køber færre cd'er.
Økonomi er en ting.
Hvis du har færre penge, vil du bruge dem du har mere med omtanke.
Og prioritere vigtige ting først.
Kvalitetssans er en anden ting.
Der kommer nogle gode udgivelser ud.
Men også mange opsamlinger, konceptbands og diverse døgnfluer.
Den slags man typisk kan høre i radioen, men aldrig selv ville give noget for.
Inkompatible skiver er et nyt, og endnu farligere skråplan, branchen har fundet på.
Flere og flere cd'er i dag indeholder noget de fejlagtigt kalder 'copycontrol'.
Jeg siger fejlagtigt, da det ikke bremser 1:1 kopiering i en brænder.
Derimod er det til daglig gene, i dvd afspillere, bilanlæg, computere og andre steder man vil afspille dem.
Vi er nu som forbrugere i den absurde situation, at det musik vi køber i forretnigerne tit er i en dårligere stand, end det jeg kunne have fået på ulovligt vis og brændt ud.
Dette er en meget uholdbar situation, som jeg ikke vil stå model til.
Dette resultere modsat hvad branchen tror, ikke i at jeg kopiere deres musik.
Men at jeg derimod fortsætte med at få mit musikbehov stillet at radioen.
Som jeg jo har betalt min licens for.
Modsat de nye cd'er.
Så virker den jo heldigvis stadig, både i stuen, i bilen og på computeren.

MVH

Kenneth Jakobsen
Gravatar #2 - garfield
1. feb. 2004 11:28
Lov os lige at du får en til at gennemlæse det inden du sender noget næste gang ;0)

Men held og lykke.
Gravatar #3 - sKIDROw
1. feb. 2004 11:34

Har selv kun spottet en fejl, hvilken jeg godt kan leve med.
Ja jeg gennemlæste det et par gange, men har glemt et bogstav.
Men nu er det et debatoplæg, ikke en eksamensopgave.
Gravatar #4 - bulldog
1. feb. 2004 12:01
sKIDROw

Når man skriver et brev til sådan en person, så er man ikke "dus".. Altså man skriver ikke "Hej Brian" da det giver en forkert opfattelse hos modtageren.
Og for at modtager kan tage det alvorligt, skal du bare smide en masse konkrete beviser i fjæset på ham, og HELT UNDLAD personlige meninger og kommentarer. Det skal være så objektivt og neutralt som muligt.

Derfor vil jeg råde dig til at få en der har styr på det, lave korrekturlæsning på den. Hvis du er heldig at have en der læser Jura i familien, kan du spørge vedkommende om råd og tips til sådan et brev. Evt. bede personen pænt om at læse det igennem og bede ham/hende om at rette den.
Gravatar #5 - Wolly
1. feb. 2004 12:14
Må give bulldog ret. Det går ikke at skrive et brev til en minister hvor du starter med at komme men din subjektive mening. Du skal være meget heldig hvis ikke han smider brevet væk, efter at have læst de første 3 linier.

Angående korrektur har du alt for mange sætninger.
Alle disse er afsluttet med "enter".
Det bliver meget anstrængende at læse et brev, hvor der er så mange korte sætninger i.
Jeg tror hellere du skulle prøve at bruge din normale måde at skrive på.
Ligesom du plejer at gøre her på siden.
Det er meget nemmere at læse... :-)

Jeg tror at en minister får rigtig mange breve, fra personer der vil give deres mening tilkende. Jeg tror at man skal skrive hele brevet objektivt, og ikke komme med dine ejen mening. De påstande du kommer med skal også være underbygget af faktiske tal. Galup har lavet nogle rundspørgelser som kunne være interessant at bringe.

Ellers synes jeg det er et godt initeritiv, og håber da at du bliver hørt :-)
Gravatar #6 - sKIDROw
1. feb. 2004 12:47
Unskyld mig lige et øjeblik...
For mig lyder det som om, at i mener kun journalister, jurister og eller andre skribenter kan skrive den ærede minister.
Sidst jeg checkede har jeg da også stemmeret... ;)
At jeg skriver dus plejer ikke at betyde noget.
Dette er ikke første gang jeg skriver til ham.
Jeg er ikke professionel skribent, og det bære mine breve sikkert præg af.
Men det er vigtigt for demokratiet, at alle som har noget på hjertet kontakter de folkevalgte.
Altså alle fra direktøren, kassedamen og pensionisten.
Gravatar #7 - Wolly
1. feb. 2004 12:50
Det har du helt sikkert ret i, men hvad jeg/vi mener er at dit brev vil have større indvirkning på modtageren, hvis du følger de forslag vi kom med...
Gravatar #8 - garfield
1. feb. 2004 13:03
Jeg har nu fundet en håndfuld stavefejl, men det der irriterer mig er din mærkeligt rytme. Specielt din afslutning giver muligheder for forskellige tolkninger.

"Dette resultere modsat hvad branchen tror, ikke i at jeg kopiere deres musik.
Men at jeg derimod fortsætte med at få mit musikbehov stillet at radioen.
Som jeg jo har betalt min licens for.
Modsat de nye cd'er.
Så virker den jo heldigvis stadig, både i stuen, i bilen og på computeren."

Dette resulterer, modsat af hvad branchen tror, ikke i at jeg kopierer deres musik, men at jeg derimod fortsætter med at få mit musikbehov stillet af radioen, som jeg jo har betalt min licens for. Modsat de nye cd'er, så virker den jo heldigvis stadig både i stuen, i bilen og på computeren.

Dette resulterer, modsat af hvad branchen tror, ikke i at jeg kopierer deres musik, med at jeg derimod fortsætter med at få mit musikbehov stillet af radioen.
Som jeg jo har betalt min licens for, modsat de nye cd'er.
Så virker den jo heldigvis stadig i stuen, i bilen og på computeren.

Nå, nu jeg skal jo ikke tage det vigtige ud af dit indlæg, som jo forhåbentlig er indholdet, når det kommer på Brian Mikkelsens bord.
Gravatar #9 - bulldog
1. feb. 2004 18:27
sKIDROw

Du kan også snakke med Forbrugerstyrelsen om hvordan man kan skrive sådan et brev. De hjælper gerne folk med sådan noget mener jeg.
Gravatar #10 - sKIDROw
1. feb. 2004 18:38
#7 & #8

Jeg er langt bedre debattør end skribent.
Værdsætter jeres feedback, ellers postede jeg ikke herinde.. ;)
Vil dog håbe at jeg kan opmuntre jer andre, til også at skrive... ;)
Gravatar #11 - bulldog
1. feb. 2004 20:36
Brænder ikke cd'er så tit, da jeg ikke kan finde nogle gode tilbud, så jeg kender ikke til problemet.
Gravatar #12 - sKIDROw
1. feb. 2004 22:40

Problemmet er jo netop heller ikke at jeg ikke kan kan kopiere.
Det er at rippe og afspille der driller.
Vil gerne have alt mit musik ind på computeren som ogg vorbis filer.
Gravatar #13 - jensendk
3. feb. 2004 08:24
#12 På en fin Windows platform er det ikke noget problem at rippe 9 ud af 10 kopibeskyttede Cd'er, men ok, vi har heller ikke kildekoden til vores system ;-)
Gravatar #14 - sKIDROw
3. feb. 2004 09:25
#12 jensendk

[På en fin Windows platform er det ikke noget problem at rippe 9 ud af 10 kopibeskyttede Cd'er, men ok, vi har heller ikke kildekoden til vores system ;-)]

Samme gælder for frie systemer.
Har konstanteret, at copycontrol ikke bare er copycontrol.
Nogen cd'er virker stortset som de plejer, andre kræver specielle ripper programmer / cdrom drev.
Og en del hekseri.
Og det til trods så var det ingen fornøjelse, at bruge tre dage på at rippe ÉN cd!.... :o/
Gravatar #15 - TWFH
3. feb. 2004 10:53
Har man købt sig et herligt, lille Plextor-drev, kan man via PlexTools sætte læsehastigheden ned i 2-4X hastighed, samt tvinge drevet til kun at læse den første TOC. Det samme burde kunne lade sig gi' sig med andre drev og programmer, men ja, det er da irriterende at man som forbruger skal gennem alt det mas, bare for at kunne høre .ogg på farten. Fy-føj, pladebranche!
Har skrevet til fodboldministeren og klaget.
Gravatar #16 - Wolly
3. feb. 2004 15:24
Måske skulle man hellere skrive til Bendt Betjentsen da han sikkert finder emnet mere interessant end Fodboldsministeren. Det er jo trods alt en lovovertrædelse kopieringen resultere i.

Men jeg ved det ikke...
Gravatar #17 - TWFH
4. feb. 2004 13:36
#16: Men nu er Bendt Bendtsen jo økonomi- og erhvervsminister, på trods af hans tidligere stilling hos kriminalpolitiet, og det er Brian Mikkelsens ministerium der har stået fadder til den seneste ændring på området. Gad vide om der overhovedet er nogen af de folkevalgte der gider høre efter?

Nogen burde stifte et parti med bl.a. det på dagsordenen, og så stille op. Om ikke andet ville det skabe omtale, og kunne være med til at sætte fokus på andre holdninger end pladebranchens.
Gravatar #18 - flammable
10. feb. 2004 10:27
Udemærket initiativ sKIDROw, jeg har selv de samme problemer med ikke at kunne rippe lovligt indkøbte cd'er til computeren. Det er da fjollet at man skal gennem så meget besvær hvis man vil støtte en kunstner, men samtidig gerne vil høre musikken gennem et andet medie end cd :/
Gravatar #19 - sKIDROw
10. feb. 2004 12:41

Jep
Tåbeligt.
Alternativt kan man så spilde tid på at hente selvsamme musik med KaZaa... Dooh!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login