mboost-dp1

Er det i orden?

Gå til bund
Gravatar #1 - Makey
24. okt. 2008 06:52
Havde en gammel HP laptop som var begyndt at boote med hardwarefejl hele tiden efter at den havde stået og været ubrugt igennem lang tid. Så jeg tager den med til Bilka's servicecenter og vifter lidt med min ekstrasikring, og de tager den til reperation.

Nu her (i går), ca. 1 måned efter de fik den har de opgivet at reparere den og givet mig et "nyt og tilsvarende produkt". Den gamle HP stod i 5999,- da jeg købte den, og har fået udleveret en PC jeg fik af vide stod i 4999,- kr. Det undrede jeg mig lidt over, men ekspedienten pointerede over for mig at det jo var et "nyt og tilsvarende produkt", okay.

Der er desværre meget stor forskel i specifikationer på de to.
- 500 MHz
+ 80 GB HDD
+ 1500 mb RAM
Vista i stedet for XP
+ Webcam
+ Fingerprint scanner
+ Remote control
Grafikkortet har samme specs, 128mb dedikeret

Mit problem er lidt at jeg har fået en masse ting som jeg slet ikke har brug for, for til gengæld at miste noget meget essentielt; 500 MHz (Fra 2.0 til 1.5).
Jeg bruger ikke Webcam, jeg skal ikke bruge en fingerprint scanner og jeg skal heller ikke bruge den der remote control. 2 GB RAM i stedet for 512 er okay, men ikke når det skal koste på processoren.

Mit spørgsmål er så, kan/bør jeg klage over det og bede om en PC eller en ny CPU med de ekstra 500 MHz, som ifølge min opfattelse er noget af det vigtigste i en computer.
Gravatar #2 - freesoft
24. okt. 2008 07:31
Hvad for en CPU sidder der i de to maskiner?

Kan du mærke stor forskel i hvor hurtigt de 2 er?

Om du kan/bør klage...du kan jo prøve, så får du måske bare en med 2.0 Ghz, 256 MB ram og 40 GB HD :-)
Gravatar #3 - mindzero
26. okt. 2008 08:03
Glem alt om det med CPU'en med mindre at de var af præcist samme type. MHz fortæller ikke så meget, min gamle Pentium4 er for eksempel 3GHz, mens langt de fleste modeller i Core serien kører på omkring 2-3GHz, men alligevel er meget hurtigere.

Så istedet for bare at kigge på MHz-tallet så skal du også kigge på antallet af kerner, cache-mængde, hvilken type/model det er, osv.

Så hvis du kunne oplyse hvilken CPU der var i den gamle og hvilken der er i den nye, så kan vi lettere vurdere om det er i orden eller ej.

Desuden vil du nok snarere kunne mærke en stor forskel ved at gå fra 512MB til 2GB ram (dog spiser Vista så også lidt af dem).

Og det at grafikkortet har "samme specs" hvad betyder det? Igen er der stor forskel på de forskellige modeller, selvom at de har samme mængde ram!
Gravatar #4 - TullejR
26. okt. 2008 10:16
Selvfølgeligt er det i orden, såfremt det er en nyere generation CPU, hvilket det sikkert er.

Og selvfølgeligt får du ikke en maskine der koster 5999,- i dag, for så ville det ikke være en "ny og tilsvarende model", men en "nyere og bedre model".
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login