mboost-dp1
Forvirring om filers placering
Jeg er lige kommet hjem fra et besøg hos en veninde.
Under besøget nævnte hun et problem hun havde med sin computer. Hun sagde hun havde prøvet at løse problemet i over 2 timer.
Vi satte os så foran skærmen for at se nærmere på sagen. Hun viste mig, at når hun trykkede på sin genvej til word på skrivebordet kom der en fejl med, at word.exe enten var blevet flyttet eller slettet. Jeg spurgte så, hvornår fejlen var opstået og hvad hun havde foretaget sig for at løse problemet.
Hun sagde så, at det var sket 'lige pludselig' men at hun havde en ide om hvad der var galt. Hun mente at hun var kommet til at flytte genvejen til et andet sted på skrivebordet. Da jeg så spurtge om hvad hun havde prøvet for at løse problemet, sagde hun, at hun havde sat i over 2 timer og flyttet genvejen rundt på skrivebordet, og så prøvet at åbne den, "for at se om den var kommet til rigtige sted hen".
Jeg spurgte så om jeg måtte låne tastaturet, og lavede en search på word.exe, der viste sig ikke at eksistere. Problemet løste jeg ved at kopiere word.exe over fra den cd hun havde office på.
Ved ikke hvor mange af jer der kan se det morsomme i situationen, men jeg trak da selv lidt på smilebåndet da jeg gik derfra :)
Det kan nogen gange godt være svært at grine i sådan en situation... :-)
(Men problemet for hende er jo nok, at det der er åbenlyst for os - at skrivebordet er samme sted, uanset hvor linket ligger - ikke er så åbenlyst for den stakkels pige...)
(Men problemet for hende er jo nok, at det der er åbenlyst for os - at skrivebordet er samme sted, uanset hvor linket ligger - ikke er så åbenlyst for den stakkels pige...)
Problemet bunder jo nok i, at jeg i den situation kun løser det umiddelbare problem, og ikke har tålmodigheden til at give en forklaring på hvordan det hænger sammen, ligesom min veninde heller ikke har tålmodigheden til at høre denne forklaring.
Men et godt - og særdeles billigt - grin er det ihf :D
Problemet bunder jo nok i, at jeg i den situation kun løser det umiddelbare problem, og ikke har tålmodigheden til at give en forklaring på hvordan det hænger sammen, ligesom min veninde heller ikke har tålmodigheden til at høre denne forklaring.
Men et godt - og særdeles billigt - grin er det ihf :D
LOL vi har vel alle prøvet sådanne situationer, med personer der fattede nada af computere... Min Onkel brokkede sig engang over at hans computer ikke kunne starte op. Det viste sig at han havde fjernet ALLE filer på roden af C drevet, for at det så pænere ud. Han mente jo ikke at han brugte de filer til noget alligevel :-)
I den tid hvor jeg leverede til windowssupport til en større gruppe unge på et kollegie (unversitetsstuderende), da skete det en gang imellem at en kvinde kom og sagde noget ala "Jeg har et problem - jeg tror jeg er kommet til at slette internettet" Det viste sig hver gang at internettet havde overlevet, mens deres shortcut til IE på deres desktop lå i deres skraldespand.
Så hvis internettet forsvinder, så ved du altså hven der er skyld i det?
Så hvis internettet forsvinder, så ved du altså hven der er skyld i det?
Hæ hæ...
Ja det er nu altid sjovt at hjælpe dem der intet ved om det, fx min mor som ofte ringer og stiller nogle mystiske spørgsmål...
Btw. så kan hun kun starte programmer hvor der er genvej fra skrivebordet, Start menu'en bruger hun kun til at lukke computeren med (ironisk man bruger Start > Luk Computeren?!).
Ja det er nu altid sjovt at hjælpe dem der intet ved om det, fx min mor som ofte ringer og stiller nogle mystiske spørgsmål...
Btw. så kan hun kun starte programmer hvor der er genvej fra skrivebordet, Start menu'en bruger hun kun til at lukke computeren med (ironisk man bruger Start > Luk Computeren?!).
Jeg har også altid følt en hvis glæde ved at hjælpe folk... Der skal så lidt til, for at de bliver mega glade (er man heldig falder der en lille skilling :] ). Men jeg er efterhånden også begyndt at sige nej, for jeg gider ikke bruge en aften med nogle af mine 'musik-venner' (som jeg ikke ser så ofte), på at løse computerproblemer...!
For en måneds tid siden kom der netop en af disse venner og spurgte, om jeg kunne hjælpe: Nogle gange kom der sådan en fejl på skærmen.
Han kunne bare ikke fortælle hvad der stod i meddelelsen og hvornår den kom. Så kan man sq heller ikke gøre meget!'
Er efterhånden også ved at indse, hvordan det må være at være mekanikker eller læge ;o)
For en måneds tid siden kom der netop en af disse venner og spurgte, om jeg kunne hjælpe: Nogle gange kom der sådan en fejl på skærmen.
Han kunne bare ikke fortælle hvad der stod i meddelelsen og hvornår den kom. Så kan man sq heller ikke gøre meget!'
Er efterhånden også ved at indse, hvordan det må være at være mekanikker eller læge ;o)
@Hunn
Eneste forskel er at folk ikke mister enhver form for intelligens når de sætter sig bag et rat, ja...
Jeg ved ikke helt hvorfor, men så snart en 'normal' bruger nærmer sig tastaturet falder hans/hendes IQ ekspotentielt med afstanden til computeren... "Øhh... Højreklik, er det med knappen til højre?!?"
Eneste forskel er at folk ikke mister enhver form for intelligens når de sætter sig bag et rat, ja...
Jeg ved ikke helt hvorfor, men så snart en 'normal' bruger nærmer sig tastaturet falder hans/hendes IQ ekspotentielt med afstanden til computeren... "Øhh... Højreklik, er det med knappen til højre?!?"
Den eneste måde man lærer at bruge en computer på, er ved at prøve. Man skal ikke være bange for at ødelægge noget, for sålænge man ikke roder med kontrolpanelet osv. så sker der sjældent noget der ikke kan fixes. (her snakker jeg om at lære word osv.) Jeg hader når folk spørger hvordan man gemmer et dokument - for hvis man (som du siger Cyrack) bruger hjernen, så skal der sq ikke meget til for at finde g(l)em-knappen ;o)
Yes du, men man kan jo også nå ned på et niveau, hvor det ikke rigtig nytter at prøve (f.eks. situationen i #1, jeg mener, yderligere 2 timers flytten rundt med shortcuts havde nok ikke hjulpet meget på den manglende word.exe), uden at have en person siddende ved siden af, der er parat til at svare på 'sjove' spørgsmål om dette besynderlige elektroniske instrument der kaldes en computer :)
og wtf, det er jo også billig underholdning, hvis man kan tage den slags små episoder med et smil ;)
Yes du, men man kan jo også nå ned på et niveau, hvor det ikke rigtig nytter at prøve (f.eks. situationen i #1, jeg mener, yderligere 2 timers flytten rundt med shortcuts havde nok ikke hjulpet meget på den manglende word.exe), uden at have en person siddende ved siden af, der er parat til at svare på 'sjove' spørgsmål om dette besynderlige elektroniske instrument der kaldes en computer :)
og wtf, det er jo også billig underholdning, hvis man kan tage den slags små episoder med et smil ;)
Engang, da jeg havde hardware supporten på de hjemmepc'er vi solgte (Gudskelov har jeg ikke den længere!), var der en ret arrig kunde der ringede. Hans computer virkede overhovedet ikke. Nå, som sædvanlig, når noget overhovedet ikke virkede, forsøgte jeg at afgrænse det lidt. Det viste sig, at når kunden kørte et ganske bestemt spil, gik maskinen totalt i sort, og virkede ikke mere. Den eneste mulighed var at genstarte.
Efter lidt yderligere udspørgning af den i forvejen ret arrige kunde ("Kom herud og lav det NU, jeg har betalt i dyre domme for supporten, er du dum, må jeg snakke med din chef", og lignende lidet diplomatiske udtalelser) fandt jeg endelig frem til navnet på spillet. Det hjalp selvfølgelig ikke, at kunden ringede fra sit arbejde første gang han ringede, og bare fortalte, at "Ingenting virkede".
Spillet hed "Genstart i MS-DOS mode".
Suk!
Efter lidt yderligere udspørgning af den i forvejen ret arrige kunde ("Kom herud og lav det NU, jeg har betalt i dyre domme for supporten, er du dum, må jeg snakke med din chef", og lignende lidet diplomatiske udtalelser) fandt jeg endelig frem til navnet på spillet. Det hjalp selvfølgelig ikke, at kunden ringede fra sit arbejde første gang han ringede, og bare fortalte, at "Ingenting virkede".
Spillet hed "Genstart i MS-DOS mode".
Suk!
Det sjoveste jeg har prøvet, er en ældre dame der bor lige i nærheden af mig, jeg har hjulpet hende flere gange med hendes computer, og blandt andet sat hende ind i hvad antivirus er for noget, og hvordan hun opretter skabeloner i word og andre programmer.
En dag havde hun været ud og købe et nyt tastatur (usb) og hun kunne bare ikke få stikkene til at passe (usb => ps2 virker ikke uden en omformer ;) ) men efter at have fået sat det til virkede det også fint. Eneste problem var at hun havde (sandsynligvis for første gang) slukket computeren uden at bruge 'Start' --> 'Luk computeren' så da scandisk kom op kunne hun ikke få musen til at virke! Efter at have sat hende ind i hvad DOS er for noget fik vi også løst det for hende, men ca. en gang om måneden ringer hun og spørger om hvordan hun nu liiige får den der scan-ting væk :) ganske sjovt, specielt eftersom ellers har ganske fint styr på hvordan man bruger en computer, men lige det med at musen ikke virker, det har hun ikke helt styr på :-D
(og nej, jeg gad ikke til at sætte musen op så den virker i DOS :)
En dag havde hun været ud og købe et nyt tastatur (usb) og hun kunne bare ikke få stikkene til at passe (usb => ps2 virker ikke uden en omformer ;) ) men efter at have fået sat det til virkede det også fint. Eneste problem var at hun havde (sandsynligvis for første gang) slukket computeren uden at bruge 'Start' --> 'Luk computeren' så da scandisk kom op kunne hun ikke få musen til at virke! Efter at have sat hende ind i hvad DOS er for noget fik vi også løst det for hende, men ca. en gang om måneden ringer hun og spørger om hvordan hun nu liiige får den der scan-ting væk :) ganske sjovt, specielt eftersom ellers har ganske fint styr på hvordan man bruger en computer, men lige det med at musen ikke virker, det har hun ikke helt styr på :-D
(og nej, jeg gad ikke til at sætte musen op så den virker i DOS :)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Gå til bund