mboost-dp1

Gammel nokia => Fint display :-)

Gå til bund
Gravatar #1 - Cyrack
6. aug. 2004 23:14
Jeg faldt lige over hvordan man laver en nokia 3310 eller 3330 om til et display til parallel-porten :-)

Eneste problem er bare: Hvor i Danmark kan man købe disse chips: LP2950 og 74LCX245? (Gerne i Herning/Ikast området, eller med post).

Farnell har dem, men kræver en ublu pris for at sende så lidt til privatpersoner :-/
Gravatar #2 - amokk
8. aug. 2004 17:39
vil heller anbefale dig at købe et HD44780 display, som er lige til at lodde på parallelporten og meget storre...

læs min guide her

for ca 400 kr har jeg købt materialer som omdanner en alm. PC til en jukebox med stort set ubegrænset kapacitet...
Gravatar #3 - Fafler
9. aug. 2004 18:47
Du behøver ikke nødvendigvis en LP2950, bare noget der kan lave 3.3 volt... evt. noget zener eller en anden type regulator. Og til de hastigheder bør hvilken som helst type 74x245 kunne bruges, da den kun virker som buffer. De kan fås alle steder.

Jeg skulle iøvrigt have lavet mig et, men kom til at knække displayet :-(
Gravatar #4 - Cyrack
9. aug. 2004 21:33
Jeg mente også man kunne bruge en zenerdiode, men var ikke sikker, måske skal man også have en beskyttelsesmodstand ind, i det tilfælde displayet får for stor strøm. Umiddelbart ved jeg ikke hvor jeg skaffer en chip i 74x245 serien. Nærmeste sted for mig er Herning Elektronik og Data, men de har ikke ret meget tilbage.

Hvis du gerne vil have et 33[1|3]0 display kan jeg anbefale mobilkabler.dk, der købte jeg mit display til ca. 120 kr. langt under hvad chippen.dk (irch) kan klare for det display som amokk omtaler, og det her kan jo næsten alt grafik :-)

Hvis der er nogen der kan skaffe den chip vil jeg gerne betale lidt for at få den sendt :-)
Gravatar #5 - amokk
9. aug. 2004 23:58
#4 ved godt du har en anden ide, og jeg ved heller ik hvad det præcist skal bruges til, men et 3310 display er ik ligefrem særligt stort, så man skal være under 1 m fra for at læse hvad der står... det display jeg har brugt kan ses fra den anden ende af en stue f.eks. - plus at lyset er langt kraftigere og der findes mere software til denne type controller HD44780

nok om det... prøv at kigge på

http://www.rsonline.dk/cgi-bin/bv/search/SearchDis...

Held og lykke med det uanset hvilket display du vælger
Gravatar #6 - Fafler
10. aug. 2004 03:30
#4: Jeg gider ikke forsøge mig med et nyt. Jeg har mine to dejlige 4x80 tegns HD44780 displays.

Kig på den nærmeste tekniske skole, de må have noget liggende du kan nasse. Ellers lod den af et gammelt ISA kort, der sidder de temmligt ofte som buffere.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login