mboost-dp1

gentoo linux tager laaaaang tid

Gå til bund
Gravatar #1 - mikbund
17. jun. 2003 16:13
hvor lang tider tager det egenligt at compile en emerge kde ?

Satte min spand i gang i går omkring 23:00 tiden, og den kører stadig 18:00( det er en stage 1 install).

Jeg compiler det på en 1000mzh K7 :-( Tror seriøst jeg vil have en ny PC.
Gravatar #2 - west
17. jun. 2003 17:05
Tid tager den ting ting ... ting tager den tid ting tager.

Svjh tog KDE ~12 timer på min XP2200+ ... hæng mig ikke op på det dog.

Men, derfor ser min make.conf også således ud .. :
USE="dvd gtk2 maildir oggvorbis pdflib -arts -cups -esd -gnome -kde -mbox -oss -qt -xmms"

:)
Gravatar #3 - west
17. jun. 2003 17:10
Nåja - http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=27175&...

En lille historie om en XP1700 med 384MB RAM ..
Gravatar #4 - Cyrack
17. jun. 2003 19:36
for mig tog det ca. 40 timer for en KDE på en AMD Duron med 512 PC 133 SDRAM, Asus A7A133 bundkort...
Gravatar #5 - mikbund
18. jun. 2003 05:55
hhhm, tja den kører ihvertfald stadigvæk :-(

Glæder mig sgu til den er færdig...
Gravatar #6 - seahawk
18. jun. 2003 07:20
Tog min ca 30 timer fra en "bar" stage 1 til en komplet workstation med x/kde(husk -gnome i din make.conf hvis du ikke skal bruge gnome) på en XP 2600+
Gravatar #7 - Cyrack
18. jun. 2003 07:29
tja... nu er jeg ved at hente og kompile OpenOffice, bare kildekoden er på ~126MB, så det kommer nok til at tage lidt tid at kompile, men det gør ikke det store, de næste tre dage kommer alligevel til at stå på druk...
Men så snart jeg har råd skal jeg have en anden computer (og specielt en MEGET bedre processor, en duron dur bare ikke!)
Gravatar #8 - mikbund
18. jun. 2003 07:40
#6:
Jeg har ikke valgt -gnome da jeg endnu ikke ved om jeg vil satse på gnome eller KDE :-)

Nogen som har erfaring med sætte flere computere til at compile?
Jeg har en debian server(350mhz) og den kunne jo ligeså godt hjælpe til.
Gravatar #9 - sKIDROw
18. jun. 2003 07:41
Fordelen ved Gentoo er også, at i pludelig har en undskyldning for hvorfor i er 'nød' til at opgradere.. LOL!
Ej det er jo ikke for sjov skyld man man ved installation af KDE, så vidt jeg husker anbefaler et godt spil playstation i mens.. ;oD
Gravatar #10 - Cyrack
18. jun. 2003 07:43
sKIDROw
Og ved XFree mener jeg at forfatteren ønsker dig en god lur... hvilket ikke er helt ved siden af...
Gravatar #11 - annoia
18. jun. 2003 07:43
"gentoo linux tager laaaaang tid"
- Ja, det gør den jo :)
Gravatar #12 - sKIDROw
18. jun. 2003 08:14
'Gentoo tager laaaang tid'

Jeps men er AL tiden værd!.. :)
Gravatar #13 - mikbund
18. jun. 2003 10:48
Ja det håber jeg sgu... Indtil videre har jeg skulle leve med at anvende windows 98 på en 400mhz bærbar med 64 mb ram og en klit mus på tastaturet som mus :-( Jeg går snart amok hvis den ikke er færdig :)

Er spændt på at se om den er færdig når jeg kommer hjem... Så har det også kun taget siden mandag kl 18:00 hvor jeg gik igang.
Gravatar #14 - Wolly
18. jun. 2003 10:50
Well da jeg for nogle måneder siden ville teste Gentoo, tog det mig ca 4 dage på min 700 MHz Duron, at få det hele installeret. Mener det var fra stage 1.

Fuck jeg var træt af det til sidst :-) Venter med at kører Gentoo til jeg får en hurtigere comp :-)
Gravatar #15 - <3Thinkpads
18. jun. 2003 12:17
Det kan godt være jeg spørger dumt, men hvorfor tager det lige så lang tid og hvad er det lige så specielt ved Gentoo?
Gravatar #16 - seahawk
18. jun. 2003 12:23
#15:

Man compiler("bygger") ALT fra bunden - Hvis du vælger at starte fra det man kalder stage1, compiler du sågår din egen compiler.

Dette gør selvfølgelig at ALT software på maskinen er bygget til at udnytte lige præcis din maskine - men det tager altså lige et par dage eller 3 på en gennemsnitlig maskine! :)

Så er det jo et spørgsmål om temperement om det er besværet værd for en ydelses forbedring på omkring 2-5%(personligt sku i tågen)
Gravatar #17 - seahawk
18. jun. 2003 12:23
Men må lige tilføje at det er fantastisk nørdet og sjovt hvis man gerne vil have "beskidte fingre"
Gravatar #18 - sKIDROw
18. jun. 2003 12:39
#16 Seahawk

En anden sideeffekt er at programmer som XMMS og andre multimedie apps jo bliver kompilet med understøttelse af alle ens cpu's features.
MMX[2] 3DNOW[pro] SSE SSE2 osv osv.. :)
Angiver du Athlon-XP, så optimere den 100% til den.. ;)
Og det med at den er nørdet og man kan få dejligt beskidte fingere er dejligt.
Aldrig har det været så sjovt at installere sin spand.
Der er da ikke noget sjov ved bare at boote på en cd og blot trykke næste 5-10 gange uden at lave noget af det selv.. ;oD
For mig som erfaren nørd er Windows XP lige så kedelig at installere, som det er for en chef kok at tilberede en knorr lasagne.. ;)
Gravatar #19 - seahawk
18. jun. 2003 12:51

Helt enig i at det er sjovere - men personligt har jeg bare ikke tiden - derfor jeg skriver at det er et spørgsmål om temperement!

Hvis man bare vil have den samme "linux barebone" fornemmelse, skulle jeg mene man kan klare sig fint med debian... :)
Gravatar #20 - Acro
18. jun. 2003 13:17
#18 @sKIDROw:
For mig svarer det til at kokken skulle vente 3 dage inden han kunne bruge hans komfur (som jo er et redskab for ham), men sådan er vi jo forskellige - men min computer er et arbejdsredskab og skal være brugbar hele tiden. Windows-installationen er hurtigt overstået, især fordi både den og Office ligger på nogle tilpassede CD'er der gendanner hele min konfiguration.

Men der er vi jo forskellige, jeg synes (vores udvikling taget i betragtning) at det er en smule gammeldags hvis skidtet ikke bare virker (med det samme). Men vi kan godt blive enige om at der skal være mulighed for brugerdefinering og individuel konfiguration - men som jeg også før har nævnt føler jeg ikke at Windows er bagud på nogle måder. Bare fordi kilden er lukket har man nemlig mange muligheder, og for mig er alle de nødvendige ting integreret allerede.

Hurra for det frie valg - så slipper jeg for at spilde min tid!
Gravatar #21 - Gruesome
18. jun. 2003 13:44

Man kan så argumentere for Gentoo på den måde at når det kører så kører det en del hurtigere end Windows ville gøre og det vil den blive ved med at gøre til den dag Windows laver en installer hvor man kunne kompilere det hele selv. Jeg er ikke selv Gentoo mand, men regner med at sætte en maskine igang med at kompilere snart for bare lige at prøve det af og se om det er noget for mig :)
Det bliver nok en gammel 416 MHz så der går nok et _PAR_ dage før den kommer op og bliver funktionel.
Gravatar #22 - mikbund
18. jun. 2003 13:57
#20:

Jamen hvis du gerne vil have det virker out-of-the-box så installer mandrake, suse, redhat. Hvis du gerne selv vil lege, og det vil nogle nørder, så er gentoo jo rigtig dejligt. Min computer derhjemme er ikke et arbejdsredskab det er legetøj(primært). Derfor prøver jeg med gentoo.

Hvorimod hvis det som dig blot var arbejdsværktøj, jamen fint nok, windows og suse/mandrake m.fl. er så fint nok. Du kommer bare aldrig i dybden med systemet(erne), for på den måde at blive klogere.

Hvis jeg ikke gik i dybden var jeg aldrig blevet klogere, og så var det nok mig selv der skreg om hjælp når windows/linux ikke startede op, eller når skriveprogrammet var gået ned og jeg havde mistet mit dokument.

Nogle tuner biler, andre tuner deres computere, og igen andre tuner deres styresystem :-) Se det er friheden til at vælge og fravælge...

Derudover hvis det skal være precompilet men med et godt pakke installationssystem så er Debian foresten et dejlig valg. Mange pakker og virker stortset altid og nemt at opdatere.

Det er næsten det bedste ved moderne pakke systemer som MS mangler 100%. Deres windows update kan ikke engang håndtere at hente alle pakker ned altid. Både Gentoo og Debian kan gøre dette og opdatere bagefter. Se det er tidsbesparende istedet for at hente en servicepack, genstart og derefter installere de sidste opdateringer. Hvem sparede tid?

[læste du det hele, så keder man sig fanme]
Gravatar #23 - seahawk
18. jun. 2003 14:04
#20:

Nu er det jo fjollet at sammenligne med windows - sammenlign med debian istedet, og der er forskellen nok ikke den store! :) Hvis man virkelig har en applikation der får meget ud af at blive kompileret til netop din maskine, er der jo intet der forhindrer dig i at gøre det under debian! :)
Gravatar #24 - sKIDROw
18. jun. 2003 14:53
#20 Acro

"For mig svarer det til at kokken skulle vente 3 dage inden han kunne bruge hans komfur (som jo er et redskab for ham), men sådan er vi jo forskellige"

Det er min Gentoo også når først den er installeret.
Og ja sådan er vi forskellige.
Det er ingen skade til at ting gøres nemme, men ikke for enhver pris.

"men min computer er et arbejdsredskab og skal være brugbar hele tiden."

Computeren hører IMHO til blandt de mest komplekse arbejdsredskaber vi har i dag.
Og at sammeligne med et komfur virker lidt ved siden af.

"Windows-installationen er hurtigt overstået, især fordi både den og Office ligger på nogle tilpassede CD'er der gendanner hele min konfiguration."

Jeps når først man har en installation hvor alt spiller, kan man jo lave et image.
Det er smart nok.. :)

"Men der er vi jo forskellige, jeg synes (vores udvikling taget i betragtning) at det er en smule gammeldags hvis skidtet ikke bare virker (med det samme)."

Alt den brugervenlighed virker fordummende.
Det er fint nok at der er der, men den 'gammeldags' måde er stadig væk den mest effektive metode at sætte ting op på.
Når jeg er færdig med at installere Gentoo på min Athlon XP, så er det som skabt til den.
Ikke generic generic i586 som Windows kører med.

"Men vi kan godt blive enige om at der skal være mulighed for brugerdefinering og individuel konfiguration - men som jeg også før har nævnt føler jeg ikke at Windows er bagud på nogle måder. "

Så har du valgt det rigtige til dit behov, og det er jo så trods alt også det vigtigste.. :)
Det er jo det med at vi er forskellige.. ;)

"Bare fordi kilden er lukket har man nemlig mange muligheder, og for mig er alle de nødvendige ting integreret allerede."

Det kan man jo så diskutere, men du har alt hvad du skal bruge.
Og det er jo så det vigtigste.
Det har jeg ikke, derfor vælger jeg det er tilfredsstiller mine behov.. ;)

"Hurra for det frie valg - så slipper jeg for at spilde min tid!"

Jeps.
Hurra for at vi har fået det frie valg, det har vi jo ikke altid haft.. ;)
Nu skal folk så lige så stille finde ud af at de har fået et valg.
Hos mig knækker filmen allerede ved at jeg har svært ved oprigtigt at kunne trykke 'Jeg acceptere aftalen'.
Jeg er oprigtig GPL tilhænger, den indrømmer jeg stolt at jeg acceptere fuldt ud!.. :)
Gravatar #25 - Acro
18. jun. 2003 15:28
#21 @Gruesome:
Tja, når man alligevel har det nyeste hardware der er tilgængeligt - så tror jeg ikke at jeg løber hovedet imod en mur, især ikke når de programmer jeg anvender ikke er overordenligt krævende. Det vil tage år inden de dage kompileringen tager er indtjent (tidsmæssigt), og inden da har jeg fået nyt hardware (hvilket vil resultere i at der skal kompileres forfra).

Udover det så synes jeg stadig der er enkelte design- og funktionalitetsmæssige fejl i de kontorpakker jeg kan benytte til Linux (jeg er Microsoft Office-fan, indrømmet), og derfor vil jeg ikke undvære min kontorpakke - hvis jeg skal emulere fra Linux, så mister jeg noget af den performance som jeg måske ville spare ved at kompilere grundsystemet selv.

#22 @mikbund:
Styresystemer skal ikke gå ned, medmindre der er åbenlyse årsager til det, altså defekt hardware eller strømafbrydelse. Min Windows-maskine har kørt i over en måned uden at have behov for genstart. Og jeg synes faktisk at stabiliteten er god - de eneste ting der (hos mig) forsager fejl er fejlbefængte drivere eller det program som jeg bare lige skulle prøve, men hvor jeg var klar over at det kunne medføre fejl.

Udover det henter Windows-update gladeligt det hele, medmindre der er tale om særskilte programpakker (som f.eks Windows Media Player) der stadig skal hentes i særskilte processor. Og Windows er blevet meget bedre til at undgå genstart, men på det punkt har de stadig meget at lære af bl.a Linux.

#23 @seahawk:
Alternativet er for mig Windows, ikke Debian - for Debian vil give nogle af de samme problemer som Gentoo pga. mit programvalg. Og hvis Debian så ikke engang er optimeret (så det kører hurtigere), så ser jeg slet ikke nogen fordel. Gentoo har måske en fordel - men prisen er for høj (tidsmæssigt - for længe).

#24 @sKIDROw:
Du sagde det selv "når først den er installeret", hvilket for mig er grunden til at vælge fra - netop fordi prisen skal betales når man opgraderer hardware, og derfor tror jeg ikke at det tidsmæssigt er rentabelt. Angående computeren som arbejdsredskab - så synes jeg sammenligningen er korrekt, for kokken kan ikke leve uden sit komfur - jeg kan ikke være programmør uden min computer.

Desuden er Windows hurtig at installere uagtet om jeg laver et image eller ej, fordelen er for mig at jeg slipper for at gendanne min konfiguration, og at min Windows har de fleste opdateringer installeret. Men som sagt er Windows stadig hurtig i den ordinære installation, der hos mig tager maximalt 25 minutter - som regel mindre.

Hvorfor er brugervenlighed fordummende? Brugervenlighed er også information. Jeg føler at branchen er i tilbagegang hvis der ikke sker en udvikling så man ikke skal være uddannet for at bruge en computer. Computeren er trods alt så udbredt netop pga. brugervenligheden.

Jeg synes også at GPL-licensen er smuk, det kan vi slet ikke være uenige om (det tror jeg ikke at mange kan), men hvis jeg finder Windows bedre end Linux så bliver mit valg Windows. Den dag jeg mener de er på niveau med hinande 100 % - så vælger jeg Linux, for så ligger forskellen i licensen og tilgængeligheden.

Personligt synes jeg Linux er alletiders, for det giver mange gode ting - øget konkurrence som det vigtigste, og bare fordi jeg ligenu benytter Windows-systemer - så synes jeg ikke at Linux ikke må være her.
Gravatar #26 - sKIDROw
18. jun. 2003 16:56
#25 Acro

[#21 @Gruesome:
[Det vil tage år inden de dage kompileringen tager er indtjent (tidsmæssigt), og inden da har jeg fået nyt hardware (hvilket vil resultere i at der skal kompileres forfra).]

Det kommer an på hvor forskellig den nye processor er, og hvor aggressivt du optimere flagene til compileren.
Men ellers ja.
Men os der bruger Gentoo, nyder jo [hvor sadistisk det end lyder] at installere den.. :)

[Udover det så synes jeg stadig der er enkelte design- og funktionalitetsmæssige fejl i de kontorpakker jeg kan benytte til Linux (jeg er Microsoft Office-fan, indrømmet), og derfor vil jeg ikke undvære min kontorpakke - hvis jeg skal emulere fra Linux, så mister jeg noget af den performance som jeg måske ville spare ved at kompilere grundsystemet selv.]

Ja det er et problem.
For det bliver sgu en kold dag i helvede før MS udgiver så meget som en lille ting til GNU/Linux.. ;oD

[#22 @mikbund:
Styresystemer skal ikke gå ned, medmindre der er åbenlyse årsager til det, altså defekt hardware eller strømafbrydelse.]

Men det gør de nu bare.
Måske ikke for dig og mig.
Men for den almindelige bruger gør de, ind i mellem ret tit.

[Min Windows-maskine har kørt i over en måned uden at have behov for genstart. Og jeg synes faktisk at stabiliteten er god - de eneste ting der (hos mig) forsager fejl er fejlbefængte drivere eller det program som jeg bare lige skulle prøve, men hvor jeg var klar over at det kunne medføre fejl.]

Sådan er det jo.
Som sagt er det jo heller ikke et problem for os nørder, men den almindelige private bruger kan da bare nosse hvad som helst op! [Tro mig hvad jeg ikke modtager her på værkstedet.. Sigh]

[Udover det henter Windows-update gladeligt det hele, medmindre der er tale om særskilte programpakker (som f.eks Windows Media Player) der stadig skal hentes i særskilte processor.]

Den komplette liste så vidt jeg husker:
Windows media player, DirectX, Servicepacks, IE.. ;)

[Og Windows er blevet meget bedre til at undgå genstart, men på det punkt har de stadig meget at lære af bl.a Linux.]

Det er jo netop det der gør det så provokerende at man ikke kan hente og installere hene lortet, og SÅ genstarter istedet for 3 eller fire separate gange.. Sigh

[#24 @sKIDROw:
Du sagde det selv "når først den er installeret", hvilket for mig er grunden til at vælge fra - netop fordi prisen skal betales når man opgraderer hardware, og derfor tror jeg ikke at det tidsmæssigt er rentabelt.]

Sådan kan man vel godt se på det.
Hvis man skal se tidsmæssigt på det, så er sourcebaserede distroer ikke lige sagen.. ;)

[Angående computeren som arbejdsredskab - så synes jeg sammenligningen er korrekt, for kokken kan ikke leve uden sit komfur - jeg kan ikke være programmør uden min computer.]

Nej man da han købte komfuret, tilsluttede han det så selv til strømmen?
Det jeg tit har set er nemlig at de kommer med en bar ledning, hvor du enten skal montere stikket korrekt eller montere ledningerne korrekt i vægstikket.. ;)
Det tror jeg ikke alle kokke roder sig ud i...

[Desuden er Windows hurtig at installere uagtet om jeg laver et image eller ej, fordelen er for mig at jeg slipper for at gendanne min konfiguration, og at min Windows har de fleste opdateringer installeret.]

Jamen også der har vi det faktisk ENDNU nemmere.
Hvis jeg skal geninstallere, så sikkerhedskopiere jeg /etc og hjemmemapperne så er AL opsætning reddet.
Hvad du mener med at alle opdateringer er installeret, er jeg ikke liiiige med på.
For selv de nye skiver med integreret SP1, findes der en DEL opdateringer til allerede.. ;)

[Men som sagt er Windows stadig hurtig i den ordinære installation, der hos mig tager maximalt 25 minutter - som regel mindre.]

Den bekvemmeæighed undværre jeg gerne.
De har fjernet udfordringen/underholdningen i at installere sin computer.
Fedt for hr og fru jensen, men for hardcore nørder som mig er det trist og kedelig.. ;oD

[Hvorfor er brugervenlighed fordummende?]

Da en standard computer kørte DOS, kunne den gennemsnitlige bruger bedre klare sig selv.
Indrømmet der er kommet flere brugere siden.
Men nu når de ser en kommandolinie kommer den lidt sjove: 'Hvad er der i vejen, jeg startede på den der start diskette og nu er skærmen helt sort med en blinkende streg og pilen virker ikke!...'
Der var jeg virkelig færdig af grin [selvfølgelig først da han havde lagt på.. ;)]

[Brugervenlighed er også information. Jeg føler at branchen er i tilbagegang hvis der ikke sker en udvikling så man ikke skal være uddannet for at bruge en computer.]

En computer er laaangt mere kompleks end en bil, og der kræves der et kørekort.
Det siger jeg ikke at der skal kræves for at købe computer, der bør alligevel forventes en anelse inteligens.
Og bare en lille vilje til at sætte sig ind i tingene.

[Computeren er trods alt så udbredt netop pga. brugervenligheden.]

Jeps.
Og brugervenlighed er også en god ting, men alt med måde.
Derfor syntes jeg da også kontrolfreaks og gør det selv nørderne skal have lov til at 'blive beskidte på fingrene'.. :)

[Jeg synes også at GPL-licensen er smuk, det kan vi slet ikke være uenige om (det tror jeg ikke at mange kan), men hvis jeg finder Windows bedre end Linux så bliver mit valg Windows. Den dag jeg mener de er på niveau med hinande 100 % - så vælger jeg Linux, for så ligger forskellen i licensen og tilgængeligheden.]

Det er jo så en smagssag.
Jeg kan bare ikke acceptere de betingelser Microsoft stiller for anvendelse af deres produkter, og så må jeg jo principielt ikke benytte dem.. ;oD
Ej vil hellere benytte det som dels tilfredstiller mine krav, og under nogle betingelser jeg kan stå inde for.

[Personligt synes jeg Linux er alletiders, for det giver mange gode ting - øget konkurrence som det vigtigste, og bare fordi jeg ligenu benytter Windows-systemer - så synes jeg ikke at Linux ikke må være her.]

Tænk på at INGEN før har kunnet rokke ved Microsofts monopol.
Alle er de anden blevet kørt i sænk, købt op, eller bare simpelthen opgivet kampen.
Men så kom en lille finsk studerende, men hjælp fra Richard M. Stallman og FSF.
Og det overraskende for mig, er at se hvor mange af de store der støtter os.. :)
IBM, Novell, HP, Intel, SGI, Sun, Oracle for bare at nævne nogle af de flittigste.. :)
Gravatar #27 - Wolly
18. jun. 2003 20:08
@ sKIDROw

Set udfra længden af din ovenstående post, fremgår det tydeligt at du godt kan lide laaaange tidskrevende tekster. Jeg tror det er derfor du valgte Gentoo, da installationsvejledningen er ca samme ovendrevne længde :-) Du skulle ta' og læse nogle bøger!

Sorry kunne ikke lade være :-)
Gravatar #28 - annoia
18. jun. 2003 20:20
sKIDROw "Da en standard computer kørte DOS, kunne den gennemsnitlige bruger bedre klare sig selv."
- Da en standardcomputer kørte DOS var den gennemsnitlige bruger pænt nørdet. Jeg tror stadigvæk at den samme procentdel af befolkningen ved hvad en DOS-prompt er... Sandsynligvis flere end dengang. Folk er ikke blevet dummere end de var tidligere, der er bare kommet folk til der ikke giver hujende fis for hvordan en computer fungerer - bare de kan få skrevet det forbandede brev til tante Karla uden maskinen crasher.

Acro - Jeg bruger Debian fordi jeg kan lide at få mine hænder beskidte, ja. Men endnu vigtigere bruger jeg det fordi jeg kan få systemet til at køre på MINE vilkår, ikke andres. Og når det virker, så virker det, og holder ikke op med det.

Hvad gør du når der kommer en ny version af windows? Bruger 30 minutter på at installere en ny? Bruger først 30 minutter på at backe den gamle op? Jeg skriver apt-get update && apt-get dist-upgrade, så får jeg opgraderet -ALT- til det nyeste! Ikke kun systemspecifikke filer, men også stort set alle mine programmer. Selvfølgelig er der kommercielle programmer der ikke kan opgraderes på denne måde (f.eks maya), men når alt kommer til alt, så er situationen omvendt af hvordan windows virker. Her bliver majoriteten opgraderet, mens et fåtal af pakker forbliver gamle.

Min debian-server havde iøvrigt kørt i ~110 dage før jeg slukkede den for at pille skærmkortet ud (mums, to skærme på min ws)... Nu kører den lystigt uden skærmkort. Stabilt. Jeg bruger ca. en dag på at sætte en debian op med alting, men det er jo ca. også den tid det tager for at sætte en windows op med de programmer der skal installeres der.
Gravatar #29 - annoia
18. jun. 2003 22:51
Nåja, og behøver jeg overhovedet nævne knoppix, hvor jeg kan boote fra en cd på 4 minutter og derfra have en virkende linux? Behøver ikke engang installere, det må da næsten være ideelt!
Gravatar #30 - Yasw
18. jun. 2003 23:16
#29 - Hvis du nu havde læst nogen af indlæggene, så ville du få svaret på hvad der er fordelene ved at kompile det hele selv, og det derfor er værd at vente på. Jeg kan ihvertfald godt se en vis logik i det, hvis det er det man har brug for.
Gravatar #31 - annoia
19. jun. 2003 07:31
yasw - Hvis nu du havde læst nogen af indlæggene ville du vide at acro gør en masse ud af at forklare hvorfor han mener at windows er så meget bedre.

Iøvrigt mangler jeg stadigvæk at se en fyldestgørende test af hvor meget hurtigere den superoptimerede gentoo er i forhold til den minimalt optimerede debian er... Det er især et problem hvis man opgraderer ofte, så maskinen en stor del af tiden vil stå med en compile-process i baggrunden. Det kan ikke være fordelagtigt!
Gravatar #32 - mikbund
19. jun. 2003 09:10
Nu var min eneste begrundelse for ikke at bruge debian på min "workstation" at debian(stable) virker sløv konservativ med nye pakker hvilket jeg synes er fint til min server.

gentoo virker længere "fremme" og først med det nye. Derudover kunne det være sjovt at prøve at compilere alt og blive beskidt. :-)
Gravatar #33 - seahawk
19. jun. 2003 09:14
#32:

Nu er der jo intet der tvinger dig til at bruge stable - testing lader til at være på et ganske udemærket niveau!

Og hvis du vil have det nyeste nye, kan du jo bare bruge unstable!
Gravatar #34 - sKIDROw
19. jun. 2003 09:47
#31 Annoia

Tjahh svjv er Debian kompilet til i386.. ;)
Hvor min ALT på min Gentoo bliver kompileret med følgende flag til GCC3.2:

CHOST="i686-pc-linux-gnu"
CFLAGS="-march=athlon-xp -mmmx -msse -m3dnow -fexpensive-optimizations -ffast-math -mfpmath=sse,387"

Udover den bedre ydelse [jo nyere hardware, jo mere tydelig forskel er der.. :)], har jeg i Gentoo IMHO en langt nemmere og overskuelig opsætning.
Men sidstnævnte er jo så en smagssag.. :)
Det problem i nævner med at man skal rekompilere, hvis man skifter ud er så en sandhed med modifikationer.
Bruger man march= så er det rigtigt, men bruger man mcpu= er det ikke rigtigt.:

# -mcpu= means optimize code for the particular type of CPU without
# breaking compatibility with other CPUs.
#
# -march= means to take full advantage of the ABI and instructions
# for the particular CPU; this will break compatibility with older CPUs (for
# example, -march=athlon-xp code will not run on a regular Athlon, and
# -march=i686 code will not run on a Pentium Classic.
Gravatar #35 - Yasw
19. jun. 2003 10:00
#31 - Det var slet ikke hvilket OS der var bedst jeg prøvede at sige. Om man synes at Windows fordele opvejer det andet er vel en smagssag. Jeg mener bare at jeg godt kan se fordele ved Gentoo, hvorimod du nærmest gav udtryk for at der slet ikke var nogen. Lad vær med at bland Windows eller noget som helst andet ind i det.
Gravatar #36 - seahawk
19. jun. 2003 10:09
#34:

Hvis du bruger -mcpu istedet for -march, for du jo ikke specielt meget ud af det - det er først med -march at der virkelig sker noget!

Men mit argument vil stadig være at det drejer sig om ganske få applikationer du bruger der har brug for at være så optimeret - og de få applikationer kunne man jo så bare manuelt compile på debian!
Gravatar #37 - sKIDROw
19. jun. 2003 10:12
#6 Seahawk

Måske.
Men derfor finder jeg stadig opsætningen bedre og mere overskuelig i Gentoo, så jeg har ikke fortrudt at jeg rykkede videre.. ;)
Men som sagt en smags sag.. :)
Gravatar #38 - mikbund
19. jun. 2003 10:57
Nu er der jo intet der tvinger dig til at bruge stable - testing lader til at være på et ganske udemærket niveau!
hov hov jeg er på din side jeg synes Debian er kanon godt :-) Ingen grund til at råbe (!).
Men du kommer ikke udenom de har en tendens til at være konservative :-)
Jeg prøver kun gentoo fordi jeg synes det kunne være sjovt at compile det selv... Det er ligesom lidt mere nørdet. :-)
Gravatar #39 - seahawk
19. jun. 2003 11:07
#38:

Ingen tvivl om at debian er konservative(har ikke prøvet med unstable - det er jeg for konservativ til! :D) - men det er jo ikke nødvendigvis en skidt ting! :)
Gravatar #40 - Gruesome
19. jun. 2003 11:45

DIG konservativ? Pffft :). Debian er nu så konservativ som man nu vil ha' den til at være. Hvis det endeligt skal være er der jo også uoficielle .deb mirrors til programmer der ikke er kommet i Debians egen pakkepøl. Det er jo det gode ved Open-source (imho). Alt er næsten muligt da man ikke bliver bundet. At det så først er på det sidste at der er begyndt at komme kommercielle programmer med ordentlige installers er der jo så ikke noget at gøre ved. Linux er jo forholdsvis ny alligevel. :)
Gravatar #41 - mikbund
19. jun. 2003 12:02
#39:
Som du selv siger, de er konservative... Derfor kanon til server fordi det er gennemtestet, det synes jeg ikke gentoo er :-)
Gravatar #42 - Cyrack
20. jun. 2003 17:58
Umiddelbart vil jeg bare sige at man KAN mærke forskel på MDK og Gentoo, jeg har (som nogle nok har lagt mærke til) installeret Gentoo på min pc, jeg har installeret:
Flux-, blac- og openbox, KDE, OpenOffice og en hulens masse andet (herunder mysql, php og apache), efterhånden er min gamle mandrake (9.1) og gentoo blevet nogenlunde ens angående programmer (herunder de tjenester der starter ved boot) men mandrake er ca. 3 minutter om at starte op og logge mig på kde, gentoo klarer samme opgave på ca et minut! og det bare ved at sætte -mcpu=i686 (har senere lært at en duron skal sættes til athlon, men nok om det!).
Der er ingen tvivl om at gentoo er _distributionen_ for mig, men hvis man ikke er så interesseret i om det tager 1 eller to minutter at boote så kan det være lige meget om man har med debian eller gentoo at gøre (hvis man vil have en super-stabil server bruger man nok alligevel *BSD)
Gravatar #43 - annoia
20. jun. 2003 20:07
cyrack - Uhm... Det tager da heller ikke meget længere end et minuts tid for mig at boote min debian?
Gravatar #44 - Cyrack
21. jun. 2003 14:27
annoia:
Goer det nok ikke... men dem som laver debian har uden tvivl mere forstand paa GNU/Linux end jeg har... :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login