mboost-dp1
GNU fylder 40 år 27/9
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Man kan formulere GNU projektet som mislykket og 40 spildte år, som i overskriften fra link i #1: "GNU turns 40: Stallman's baby still not ready for prime time, but hey, there's cake"
Eller man kan formulere det som en kæmpe success med udbredelsen af deres software suite med GCC osv. Og ikke mindst GPL.
Eller man kan formulere det som en kæmpe success med udbredelsen af deres software suite med GCC osv. Og ikke mindst GPL.
Ja. På den ene side er OS aldrig blevet til noget. På den anden side er der masser af betydningsfuldt software.
GCC - verdens mest udbredte compiler
glibc - underliggende bibiliotek på de fleste (men ikke alle) Linux servere og dermed på de fleste servere
bash & coreutils - CLI på Linux og diverse *nix (og på Windows via Cygwin)
GNU Make, Bison og Flex - som har de facto erstattet orignal make, yacc og lex
GMP - meget brugt bibliotek for big integers
GNU Emacs - foretrukken editor for de fleste *nix folk ældre end 50 år
etc.
Ja. På den ene side er OS aldrig blevet til noget. På den anden side er der masser af betydningsfuldt software.
GCC - verdens mest udbredte compiler
glibc - underliggende bibiliotek på de fleste (men ikke alle) Linux servere og dermed på de fleste servere
bash & coreutils - CLI på Linux og diverse *nix (og på Windows via Cygwin)
GNU Make, Bison og Flex - som har de facto erstattet orignal make, yacc og lex
GMP - meget brugt bibliotek for big integers
GNU Emacs - foretrukken editor for de fleste *nix folk ældre end 50 år
etc.
GNU licenserne har haft stor betydning for software. En masse af det allermest brugte open source software (inkl. halvdelen af LAMP) er under GNU licenserne: AGPL, GPL, GPL med linking exception og LGPL.
Men det er mit indtryk at interessen for disse er stærkt faldende for nyt software.
Idag er det enten en permissive open source licens (MIT, Apache, ISC etc.) eller en custom ikke-godkendt-som-open-source-af-OSI licens.
GNU licenserne har haft stor betydning for software. En masse af det allermest brugte open source software (inkl. halvdelen af LAMP) er under GNU licenserne: AGPL, GPL, GPL med linking exception og LGPL.
Men det er mit indtryk at interessen for disse er stærkt faldende for nyt software.
Idag er det enten en permissive open source licens (MIT, Apache, ISC etc.) eller en custom ikke-godkendt-som-open-source-af-OSI licens.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.