mboost-dp1

Gode råd ønskes til opstart af netcafe.

Gå til bund
Gravatar #1 - LHK
11. nov. 2003 22:09
Hej folkens.

Jeg er mere eller mindre hoppet hovedkuls ud i et større projekt. Indenfor det næste halve år - formentlig og forhåbentlig om 3 måneder - åbner jeg en netcafe med ca. 50 maskiner.

Da de fleste af jer enten er autodidakte og/eller uddannede eksperter på området IT, ville det være meget interessant, at høre jer om I har forslag/råd.

Jeg er lydhør overfor alt. Det er min intention at åbne en netcafe, som brugerne bliver vilde med. Alt for mange netcafeer ligner noget, som indehaverne har haft alt for travlt med at åbne, så de kan få nogle kroner i kassen.
Tapet der er klasket udover varmerør, dårlig luft grundet de mange mennesker/maskiner og manglende ventilation, dårlig bordhøjde, elendige stole og maskiner der er pakket så tæt sammen, at man ikke kan sidde uden halvvejs at dele tastatur med naboen, osv.

Så hvis nogen af jer har idéer til features, events, indretning, bestemte spil som der SKAL være rigeligt med licenser til, bestemte varer der skal være tilgang til, indretning, farvevalg - you name it - så skriv endelig en kommentar.

På forhånd tak! :-)
Gravatar #2 - Fjolle
11. nov. 2003 23:33
få en god forsikring, eller vær sikker på at computerne ikke kan stjæles... computere går godt på det sorte marked i øjeblikket :)
Gravatar #3 - Magenta
12. nov. 2003 09:51
wifi så folk selv kan tage bærbar med :)

evt lokale til mini lan parties så folk også kan tage deres gamer comp. med..

og ellers godt med cola og kaffe.. :)
Gravatar #4 - bulldog
12. nov. 2003 12:16
Ring og snak med nogle PC-fabrikanter (evt Dell) og få et tilbud på at købe 50 stk. Evt. Få en form for samarbejde eller noget..

Af spil kan jeg personligt lide DoD 1.0 og CS1.5. Men Prøv at skaffe:

Cs1.5/1.6/evt. 1.3 eller 1.4 (Nogle ønsker stadig den version)
DoD1.xx/2.xx/3.xx
Natural Selection
Half-Life (selvfølgelig)
Battlefield 1942
C&C Red Alert/Generals
Warcraft I-III
Diablo
Neverwinther Nights
IcyTower1.2 (http://www.freelunchdesign.com/ NARJZ spil!)

Software:

Eget brugersystem
WinXP/2000 (kan være svært at vælge når nogle ønsker 2000 og andre XP)
MSN

Hardware/Interiør:

Er jeg ikke helt god til da det er kundens ønske, men:

God køling af computer
Ventilation af lokale
Bar (der sælges slik/chips/vand/evt. andet mad)
Mulighed for at medbringe DVD og PS/GameCube spil i separat rum.
Computerene Står 6 og 6 sammen så klanen kan sidde samlet.
Evt. VIP-rum med andre/bedre computere.
Nogle features som Netparties hver måned i en weekend og god HP
Hvis muligt, en god I-net forbindelse.

Alle/mange idéer er hentet fra Maddog, Herning http://www.maddog.dk
Gravatar #5 - Xanthia
12. nov. 2003 14:33

hephey hva fanden, der kender jeg sgu da en der arbejder:D!
Gravatar #6 - bulldog
12. nov. 2003 15:46
[off topic]

Sejt.. Kommer du der også ?

[/off topic]
Gravatar #7 - Wolly
12. nov. 2003 16:17
Hvor skal cafeen ligge???

Sørg for at få en god internet forbindelse, som er afprøvet på andre computercafeer!!!!!!!
Der er virkelig mange leverendøre af netforbindelser, hvor du eks. vil få 400 i ping til everquest-serverne, og det går bare ikke!!!
Gravatar #8 - bulldog
13. nov. 2003 09:55
True..
Gravatar #9 - LHK
13. nov. 2003 15:37
Foreløbig tak for rådene. Skriv endelig flere.

Wolly: Information omkring beliggenheden holder jeg for mig selv, indtil projektet er mere eller mindre klar til at gå i luften.

Mht. internetforbindelse, så er der afsat penge til 2 kraftige forbindelser i budgetterne. Det er et absolut must, at der ikke er nogen mangler på det område. Der kommer til at være mere end rigelig kapacitet og den ene linie burde kunne trække det hele, hvis den anden af en eller anden årsag svigter.

Jo tak, forsikring af inventar skal der også være tjek på. Maskinerne vil formentlig blive påført en tyverisikring.

Lan parties bliver hurtig noget med lidt trading af spil etc., som kan sætte cafeen i dårlig lys, hvis de kære ordensmagter får nys om det, så det bliver der nok ikke noget af.
Jeg regner med at arrangere fordele til flere café-spil-teams, som kan repræsentere caféen til konkurrencer m.v. F.eks. en CS clan.

Ellers noget? :-)
Gravatar #10 - Wolly
13. nov. 2003 16:56
Jeg startede for 1/2 år siden, en cafe på Frederiksberg (er dog ud af det nu) men spørg endelig hvis du har specifikke spørgsmål!

Flere styresystemer som eks. smartlaunch tilbyder deling af CD-keys. En smart ting så man ikke behøver at købe licencer til alle maskinerne :-)

Jeg mener forøvrigt at jeg havde den bedste løsning til backup af maskinerne, med en seperat windows partition og en spil partition, så kunne man altid genskabe windows på 3 min, og spillene seperat på ca samme tid. Det betød at ALLE maskiner altid virkede som de skulle!!!
Gravatar #11 - LHK
22. nov. 2003 00:35
Tak Wolly, det lyder som om, at jeg kan få et par gode fifs af dig.

Alle:

Processorer. Jeg funderer meget over, hvilken maskinpark jeg skal anskaffe. Det er klart, at prisen har sin indflydelse, da jeg skal købe et temmelig højt antal maskiner, men ydelse er bestemt også en væsentlig faktor. AMD er klart billigere end Intel Pentium 4 processorer.

Hvad er jeres erfaring med AMD kontra Pentium 4? Maskinerne skal selvsagt stå meget tændt og de bliver derfor temmelig varme, så en af mine "bekymringer", er, om processorene kan klarer presset. Maskinerne skulle jo gerne kunne holde i mere end et par måneder. Er AMD kvalitetsmæssigt ligeså holdbare som Pentium 4 processorer? Bliver de varmere?

Det jeg vil frem til er egentlig, om det kan betale sig for mig at købe den lidt dyrere Pentium 4 processor fremfor en AMD. Så hvis nogen har erfaring med holdbarhed(kvalitet) og ydeevne AMD kontra Pentium 4, vil jeg meget gerne høre om lidt om det.
Gravatar #12 - LHK
22. nov. 2003 00:38
Tillægsspørgsmål:

Hvilken processorhastighed bør jeg vælge? Dem jeg har i tankerne er AMD 2500+ og Intel Pentium 4 2400 MHz. De er vel hurtige nok, eller... ? Maskinerne bliver sat op med 512 MB ddr-ram.
Gravatar #13 - Wolly
22. nov. 2003 10:18
Da jeg selv er ved at købe ny comp. har jeg lige tjekket priserne :-)

Jeg ville gå efter en AMD 2500+ da prisen på denne samt bundkort, er ca. halvdelen af P4 med samme hastighed! Da jeg købte for 8 måneder siden, var det P4 der var bedst til prisen, men det synes jeg ikke at den er mere. Ved at købe den billige AMD, kan man tillade sig at skifte igen om et år, og stadig ikke have givet mere end en P4 ville have kostet!

Det kan godt betale sig at købe et godt grafikkort, da de sagtens kan holde i flere år! Jeg ville nok gå efter et ATI kort, da de pt. ser ud til at være hurtigst.

En ting der virker latterlig men har stor betydning, er udseende af computerne. Hvis jeg skulle ud og købe nu, ville jeg helt klart give 500 - 600 kroner ekstra, for et fedt kabinet! Det trækker MANGE kunder til!!! Til skærme fandt jeg dengang en flot compaq 19' skærm. Den var ikke så dyr og så super fed ud, samtidig havde den et kanon billed.

Hvis din cafe skal ligge i KBH eller der omkring, kan jeg anbefale en sælger, der giver 100% support, og er billigere end de billigste steder på nettet. Send en pm hvis du er interesseret!
Gravatar #14 - Grilleren-|
22. nov. 2003 19:53
ville bare lige sige at hvis du åbner i samme by som der ligger en boomtown cafe i vil du nok få svært ved at få det til at løbe rundt. medmindre du virkelig går efter 1# klasse !!!

ellers gl med projektet
Gravatar #15 - LHK
23. nov. 2003 00:50
Hep hey, så fandt jeg lige ud af, at indlæg med pil-nedaf ikke betyder, at skribent har slettet dem. Så jeg har først læst Bulldogs med fleres indlæg nu. Hehe.

Tak for bidragene!

Grilleren: Den skal ikke ligge i et område, hvor der ligger en Boomtown-café. Deres caféer er topmålet af internetcaféer, hvis du spørger mig, så jeg er bestemt klar over, at jeg ville blive tværet ud, hvis jeg nærmede mig deres marked. Jeg har jo ikke Dyremoses kapital i ryggen. Desværre! ;-) Men jeg vil da gøre alt for, at omgivelserne/miljøet bliver mere tiltalende end i de fleste andre caféer. Jeg synes personligt, at man sidder ret dårligt mange steder. Og så kan jeg blive sindsygt irriteret, hvis jeg får tildelt en maskine, som har en mus med hjul, der er stokproppet med alt mulig lort. Der er ikke just særlig fedt at spille CS, når man bruger en elendig mus. Så jeg satser på at købe nogle fede gamer-mus (optical) til hver maskine, samt nogle gode mousepads (Icemat eller Ratpadz).
Gravatar #16 - Clemme
23. nov. 2003 20:59
hvis du er interessert i at købe spil, har jeg en del fra min tidliger netcafe.

8 stk. Quake 3
8 stk. Fifa 2002
8 stk. WarCraft 3
7 stk. Diablo 2
1 stk. Diablo 2 - Lord Of Destruction
8 stk. half-life generation
Sælges for 50,- pr. cd incl. cd-key og org. emb.

Vi kan godt finde en god pris på det hele. Men du kan bare skrive til mig.

Mvh

[email protected]
Gravatar #17 - bulldog
24. nov. 2003 17:01
Sejt.. Hvis du sælger en HL Cd-key, så har du min interesse..
Gravatar #18 - Clemme
24. nov. 2003 22:25
bulldog:
Det kan du tror jeg gør. Du kan fange mig på icq: 109326460 eller sende mig en mail, Så kan vi lige finde ud af hvordan vi klare forsendelse osv.
Gravatar #19 - Ziftex
26. nov. 2003 12:03
Det lyder som om du har kastet dig ud i et projekt uden de store bagtanker... :)

1. Husk at CPU og ram er ikke alt i en maskine! en god mus/keybord og skærm der har mini 75 hz er mere vigtig og dette glemer mange netcafer.

2. Server er en god ide. Helts en public så folk der normalt kommer på cafen også kan varme op hjemmefra. (en linux server giver bedste ping tider i CS!)

3. Nat træf. Dette er derfor jeg en gang i mellem tager på netcafe. En helt nat's race med starcraft/diablo2 er for fedt når man sammentid sider sammen med gode venner :)

4. Mad - Skaf en aftale med et lokalt pizzaria evt. med rebat og udbringning. Dette er især en god ide ved nattræf!

5. Brugere system. for at holde styr på om folk også betaler for den tid de er der var det en ide at lave en brugere database og når brugere ikke har betalt for mere bliver personen logget af.

Hvor vil du starte netcafen ? jeg er måske intreseret i at hjælpe vis det er i midtjylland. (Er under uddannelse som IT-supporter)

Det var lige hvad jeg kunne komme på atm. :) held og lykke
Gravatar #20 - LHK
27. nov. 2003 15:31
Ziftex:

Jeg har skam lagt mange tanker bag, men der er et stykke vej endnu. En god mus og gode siddepladser er for mig at se alfa-omega. Maskinerne skal selvfølgelig generelt være tip-top, men der er ikke noget mere belastende, end at sidde ved en maskine, hvor musen ikke fungerer ordentligt. Eller sidde ved en maskine, hvor man ikke har nok plads, fordi maskinerne er smidt vilkårligt ned på et par borde, hvor der helst skal masses flest mulige maskiner ned på mindst mulig plads.

Mht. en aftale med et lokalt madsted, så har jeg det i tankerne. Dog ligger der ingen pizzariaer i nærheden, som har døgn åbent. Så det bliver nok noget med toasts, sandwiches og hvad jeg ellers kan finde på. På det punkt vil jeg prøve at lade mig inspirere af cafeer i udlandet.

Nattræf. Til at starte med regner jeg med at holde åbent 14 timer dagligt mandag, tirsdag, onsdag og søndag. Torsdag, fredag og lørdag bliver "natarrangement" nætter med åbent indtil 8.00 morgen.

Der skal selvfølgelig oprettes en eller flere dedikerede servere til CS. Det er et must.

Jeg åbner caféen lidt uden for København, så der er et pænt stykke vej til midtjylland. Ellers tak for tilbudet. :O)
#21 - 19. dec. 2003 10:19
hej
gode råd og vejledning i forbindelse med åbningen af en net cafe, ville være som guld korn da jeg efter hånden er blevet godt rund på gulvet af det,

jeg ville høre om der var nogle der havde spil eller udstyr til en net cafe da dette har interesse. mail mig på [email protected]
Gravatar #22 - jak
19. dec. 2003 10:25
hvordan kommer man i kontakt med dem bag smartlaunch
Gravatar #23 - bulldog
19. dec. 2003 14:54
jak:

Kontakt firmaet der har lavet produktet.
Gravatar #24 - Wolly
19. dec. 2003 15:09
@Jak
Ring til dem. Deres nummer står på deres hjemmeside. De er flinke nok, men test lige deres produkt først, det har haft MANGE bugs!
Gravatar #25 - turaxis
2. apr. 2004 16:32
Jeg har selv haft en netcafe, hvor jeg brugte smartlaunch ( http://www.smartlaunch.net )- Jeg har skrevet et længere indlæg på http://www.eksperten.dk/spm/484492

Stil endelig flere spørgsmål, hvis der er mere du vil vide.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login