mboost-dp1

Gratis energi snart virkelighed?

Gå til bund
Gravatar #1 - Pagh
24. okt. 2011 23:12
Jeg er lidt overrasket over hvordan næsten alle medier ignorerer de seneste nyheder som er kommet ud, om en mand ved navn Andrea Rossi og hans fantastiske maskine ”E-Cat”.
Derfor skriver jeg den her sag for at fortælle folk som er interreserede, om hvad det er og hvorfor den kan, hvis det virkelig er rigtigt, forvandle alle vores liv drastisk.
Jeg ved godt at man skal være skeptisk omkring nyheder som den her og det er jeg også. Jeg vil se det før jeg tror på det. Men når man tænker på alle de tests der er foretaget, alle de personer som er indblandet, synes jeg at den efterhånden har en hvis form for nyhedsværdi. Hvis ikke andet, så for at grine af det når/hvis hele projektet falder til jorden.

Sammenfattende er E-Cat en kold fusionsenhed, (opfinderen, Andrea Rossi, foretrækker at kalde teknologien, ”Low Energy Nuclear Reaction”, der synes at være det samme som kold fusion).
Den er allerede blevet testet flere gange og i overværelse af omkring 50 forskere blev det konkluderet den 6 oktober at hans maskine faktisk virker.
Den 28 oktober, nu på fredag tester han hans 1 MW anlæg, og hvis det virker efter hensigten kan vi godt se frem med spænding omkring hvad der vil ske i fremtiden.

Problemet med Rossi’s opfindelse, er at det er for godt til at være sandt. Det hævdes, at E-Cat kun kræver en indledende opvarmning til at starte, hvorefter reaktionen er selvbærende. Reaktionen bruger en hemmelig katalysator for at omdanne nikkel og hydrogen til kobber, og biproduktet er varme, som kan bruges til at lave damp, til at køre en Stirling motor, opvarme dit hjem eller anvendes til hvad du nu vil.

Hvis denne enhed fungerer som hævdet, vil verden forandres. Ikke bare en lille smule, men enormt og på alle niveauer. Den vil ændre hvordan vi gør ting, hvordan vi rejser, og hvordan rigdommen i verden er fordelt. Og disse ændringer vil ikke bare ændre den vestlige halvkugle, den vil ændre hele verden, fordi utrolig billig energi er den ultimative ”game changer” for alt hvad vi lever af. Alt hvad vi forbruger kræver energi. Ligefra biler til landbrug kræver enorme mængder af energi så hvis vi nu kan få det gratis hvad så?

Forestil dig følgende:
Hver dag bruger vi olieprodukter til transportenergi (for eksempel til at drive biler, lastbiler og fly), som forurener, er ved at slippe op, og bliver dyrere og dyrere. Tænk hvis vi kunne transportere os selv og vores varer for et par ører over hele landet. Hvad vil det gøre ved lastbilkørsel, industri? Shippingbranchen? Flybranchen?

Hvis E-Cat enheden bliver en realitet vil efterspørgselen efter benzin falde næsten natten over og olieprodukter vil primært blive brugt som råvarer til plast. Hvad vil der ske i Mellemøsten uden den enorme strøm af kontanter fra den vestlige halvkugle for deres olie? Hvordan vil verdenspolitikken ændres?

En E-Cat enhed kunne give gratis strøm til dit hus eller kontor istedet for det eksisterende elnet.
Hvad ville det betyde for dig, hvis din personlige eller din virksomheds el- og gas regninger næsten blev nul?
Produktionsomkostningerne ville falde meget hurtigt med energi fjernet fra ligningen. Hvis du er i fremstilling af nogen art, vil dette påvirke dig enormt. Hvor hurtigt kunne virksomheder bearbejde deres strategier om at blive konkurrencedygtige på et marked, hvor priserne pludselig styrtdykkede (bemærk, at de pludselig reducerede pengestrømme ville spille ravage med finansloven strukturerne i mange selskaber).

Hvis du er interrestet så vil E-Cat blive demonstreret på den 28. i denne måned, og jeg, for én, vil holde øje med stor interesse og enormt håb, fordi hvis Rossi’s E-Cat system virkelig virker, vil det være den største opfindelse de sidste 100-150 år.

Her er nogle links:
Den officielle side omkring alle nyheder om E-Caten, bla. om testen den 6 oktober som af de mere end 50 forskere som fuldte med var enige om at maskinen generede mere energi end den tog ind:
http://peswiki.com/index.php/News:Real-Time_Update...

Link til rapporten om testen den 6 Oktober:
http://pesn.com/2011/10/08/9501929_E-Cat_Test_Vali...

Link til alle nyheder omkring testen af Rossis 1 MW anlæg der testes d. 28 august:
http://peswiki.com/index.php/News:October_28,_2011...

Forbes link om E-Cat:
http://www.forbes.com/sites/markgibbs/2011/10/17/h...

Link til den svenske Newz-agtige hjemmeside som havde en journalist nede for at overvære testen den 6 oktober:
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi...
Gravatar #2 - nlsn
24. okt. 2011 23:34
Pagh (1) skrev:
Reaktionen bruger en hemmelig katalysator[...]

Mit skeptometer slår forholdsvist kraftigt ud, ved den slags statements.

Ydermere var flere af måleinstrumenterne brugt til kontrol, åbenbart leveret af Rossi selv.

Og som en skriver på Nyteknik:
Nisse @ Nyteknik skrev:
I would get nervous if the readings of a radiation monitor in the same room as myself was "confidential"!

Men det bliver da spændende at følge, og se om det rent faktisk er mere end blot et udspekuleret hoax.
Gravatar #3 - BurningShadow
25. okt. 2011 04:09
HVIS det virker, vil en af konsekvenserne være, at prisen på nikkel stiger, og prisen på kobber falder, og for mig ser det ud til at det eneste der gør det "gratis" er den nuværende prisbalance mellem brændsel og affald, når den prisbalance ændres, vil det eneste man reelt har opnået være, at man har udskiftet en begrænset ressource med en anden. Selvfølgelig vil det være positivt, at være sluppet af med olien, og få samfundet omstillet til el, men det er ikke nok, der skal stadig findes en måde at fastholde en tilstrækkelig høj el produktion.
Gravatar #4 - praktikant muffe AKA pewbe
25. okt. 2011 04:49
Du overvurderer også hvor hurtigt der vil ske ændringer, hvis der overhovedet vil være nogen.

Og hvorfor skulle han ville sælge energi næsten gratis?
Gravatar #5 - terracide
25. okt. 2011 05:03
Der eren god grund til medier ignorer den slags...mangelen på peer-review.
Gravatar #6 - Alrekr
25. okt. 2011 05:32
http://en.wikipedia.org/wiki/Andrea_Rossi_%28entrepreneur%29 skrev:
The device has been [...] commented on positively [...] by the Swedish technology magazine Ny Teknik, together with the online publication New Energy Times. However, Ny Teknik and the New Energy Times, together with other sources, have since published less favourable reports - with Ny Teknik pointing out apparent flaws in the science involved in testing, and the New Energy Times going as far as to assert that Rossi's claims may be fraudulent.

Let's just leave it with that, shall we?
Gravatar #7 - Pagh
25. okt. 2011 08:49
Jeg kan godt forstå at folk er ekstremt skeptiske. Jeg er en af dem. Der er mange ting hvor man kan undre sig over de beslutninger Rossi har taget. Hvorfor lader han ikke uafhængige folk teste hans enhed? Hvorfor opsætter han ikke en fyldestgørende test? Hvorfor lader han ikke maskinen køre i 3 dage istedet for kun 8 timer. osv osv osv.
Mine alarmklokker ringer også meget højt, men ligemeget hvad, bliver det da stadig spændende at følge med i og høre hvordan det kommer til at gå. Hvis ikke andet så for at grine af det kæmpe flop det bliver når/hvis hans store bedrageri bliver opdaget.

3:
Nikkel er ikke et sjældent metal, og faktisk er der så meget at det som vi har udvindet indtilvidere kan holde os kørende i over 16000 år udregnet efter det nuværende forbrug. Herudover bliver der pt udvundet mere end 150 gange så meget som vi ville kommet til at forbruge, hvis alt energi kom fra E-cat maskiner.
http://coldfusionnow.wordpress.com/2011/10/04/oil-...

Gravatar #8 - Brugernavn
25. okt. 2011 09:02
Hvis jeg skulle følge med i alle de kold-fussions maskiner, og andre "gratis energi" maskiner, der blev postuleret på nettet, ville det være en fuldtidsbeskæftigelse.

Pagh (7) skrev:
Hvorfor lader han ikke maskinen køre i 3 dage istedet for kun 8 timer. osv osv osv.

Et godt bud er at lortet ikke virker, ligesom alle de andre.
Gravatar #9 - terracide
25. okt. 2011 09:24
Pagh (7) skrev:
Jeg kan godt forstå at folk er ekstremt skeptiske. Jeg er en af dem. Der er mange ting hvor man kan undre sig over de beslutninger Rossi har taget. Hvorfor lader han ikke uafhængige folk teste hans enhed? Hvorfor opsætter han ikke en fyldestgørende test? Hvorfor lader han ikke maskinen køre i 3 dage istedet for kun 8 timer. osv osv osv.
Mine alarmklokker ringer også meget højt, men ligemeget hvad, bliver det da stadig spændende at følge med i og høre hvordan det kommer til at gå. Hvis ikke andet så for at grine af det kæmpe flop det bliver når/hvis hans store bedrageri bliver opdaget.

3:
Nikkel er ikke et sjældent metal, og faktisk er der så meget at det som vi har udvindet indtilvidere kan holde os kørende i over 16000 år udregnet efter det nuværende forbrug. Herudover bliver der pt udvundet mere end 150 gange så meget som vi ville kommet til at forbruge, hvis alt energi kom fra E-cat maskiner.
http://coldfusionnow.wordpress.com/2011/10/04/oil-...

Det er ikke morsomt det er sørgeligt at spilde tid på fusentaster som gør alt for at undgå peer-review...det er endnu mere sørgeligt først at promovere den slags idioter...for så at sige "ej, det er jo bare gas" når vi ikke hopper på limpinden.
Gravatar #10 - Pagh
25. okt. 2011 09:55
#9:
Hvorfor bliver du ligefrem sur over at jeg har skrevet om det?
Hvis du ikke synes det er interessant, jamen så behøver du jo ikke at læse om det.
Kan man nu ikke skrive om en nyhed man synes er spændende selvom at man er skeptisk?

Jeg har ikke hørt om andre folk som har brugt så meget tid og energi som Rossi på noget som måske bare er et fupnummer, og derfor bliver det spændende at høre om hans 1 MW anlæg når det bliver startet på fredag.
Gravatar #11 - Mort
25. okt. 2011 10:00
#10:
Terracide er en troll. Det der glæder ham mest er at få opmærksomhed fra andre, helst negativ opmærksomhed. Hvis han ikke kan overbevise nogen med hans argumenter, så er tilsvininger og øgenavne næste skridt.

Du kan ikke forvente at få en konstruktiv diskussion ud af en troll og jo mere du prøver, des mere nyder de den opmærksomhed du giver dem.
Gravatar #12 - Brugernavn
25. okt. 2011 10:01
Pagh (10) skrev:
Jeg har ikke hørt om andre folk som har brugt så meget tid og energi som Rossi på noget som måske bare er et fupnummer, og derfor bliver det spændende at høre om hans 1 MW anlæg når det bliver startet på fredag.

Well, here you go:
http://jnaudin.free.fr/
Gravatar #13 - terracide
25. okt. 2011 10:46
Mort (11) skrev:
#10:
Terracide er en troll. Det der glæder ham mest er at få opmærksomhed fra andre, helst negativ opmærksomhed. Hvis han ikke kan overbevise nogen med hans argumenter, så er tilsvininger og øgenavne næste skridt.

Du kan ikke forvente at få en konstruktiv diskussion ud af en troll og jo mere du prøver, des mere nyder de den opmærksomhed du giver dem.

Og du er fuld af lort når du kalder mig en troll for at påpege at cold fusion er noget som ikke bunder i virkeligheden.
Gravatar #14 - terracide
25. okt. 2011 10:47
Pagh (10) skrev:
#9:
Hvorfor bliver du ligefrem sur over at jeg har skrevet om det?
Hvis du ikke synes det er interessant, jamen så behøver du jo ikke at læse om det.
Kan man nu ikke skrive om en nyhed man synes er spændende selvom at man er skeptisk?

Fordi det ikke er første gang idioter kommer frem med påstande om "cold fusion".
Det er spild af tid...og den eneste grund til den slags lort spredes (for pressen gider nemlig ikke) er fordi idioter som dig spreder lortet.

Gravatar #15 - Mort
25. okt. 2011 10:59
Mort (11) skrev:
Hvis han ikke kan overbevise nogen med hans argumenter, så er tilsvininger og øgenavne næste skridt.

terracide (13) skrev:
Og du er fuld af lort...

I lolled...
Gravatar #16 - terracide
25. okt. 2011 11:24
Mort (15) skrev:
terracide (13) skrev:
Og du er fuld af lort...

I lolled...

Men det ændre ikke på pointen..når du så ikke fatter det (og specifikt i den her sammeenhæng)...så er du fuld af lort...like it or not.

Besides så betyder brugen af skældsord ikke at man er en troll, din amatør...flere bortforklaringer?
Gravatar #17 - myplacedk
25. okt. 2011 11:35
terracide (16) skrev:
pointen..når du så ikke fatter det (og specifikt i den her sammeenhæng)...så er du fuld af lort...like it or not.

Pot, kettle, black... *shrugs*
Gravatar #18 - Slettet Bruger [673761287]
25. okt. 2011 12:30
Endnu bedre; Hvorfor skulle en visionær der mener energi skal være gratis, holde sine ideer hemmelige.
Gravatar #19 - Brugernavn
25. okt. 2011 12:47
Mulighed 1:
Han har ikke tænkt sig at det skal være gratis. Der skal bare være meget af det.

Mulighed 2:
Han vil selv have hele æren.

Mulighed 3:
Han ved at den er helt gal, men vil ikke stå ved det.
Gravatar #20 - Sanity
25. okt. 2011 12:58
Mulighed 4:
Han er bange for patenthogs og techtyve.
Gravatar #21 - Brugernavn
25. okt. 2011 13:02
Sanity (20) skrev:
Mulighed 4:
Han er bange for patenthogs og techtyve.

Patenter kan han jo næppe være bange for, hvis han publicere det.
Du kan jo ikke patentere noget, der ikke har en nyhedsværdi.

Skulle du være heldig at patentmyndighederne ikke opdager tidligere publikationer, er patentet intet værd.
Gravatar #22 - myplacedk
25. okt. 2011 13:23
Det er teori. I praksis kan man SAGTENS patentere noget uden nyhedsværdi. Og det eneste han så kan gøre er at køre en retssag, som koster MANGE penge og tager MEGET tid. Og selv om sagen er oplagt, så er det ikke sikkert man vinder, hvis patent-indehaveren har meget bedre advokater.
Gravatar #23 - drbravo
25. okt. 2011 13:26
Hvorfor har han så ikke patenteret lortet for et år siden?
Gravatar #24 - Brugernavn
25. okt. 2011 13:51
myplacedk (22) skrev:
Det er teori. I praksis kan man SAGTENS patentere noget uden nyhedsværdi.

Hvis du patenterer noget, som det, her, vil energivirksomhederne stå i kø for at få patentet kendt ugyldigt. Kan de finde beviser for at der er publiceret artikler om samme teknik før patentansøgningen blev indsendt, så kan patentet kendes ugyldigt.

Desuden har han lang tid til at gøre indsigelse, mens patentsagen kører.
Gravatar #25 - Brugernavn
25. okt. 2011 13:54
drbravo (23) skrev:
Hvorfor har han så ikke patenteret lortet for et år siden?

Det er meget dyrt. Du skal regne med at runde en million eller to for et europæeisk patent.
Gravatar #26 - Qw_freak
25. okt. 2011 14:00
Zhadow (25) skrev:
Det er meget dyrt. Du skal regne med at runde en million eller to for et europæeisk patent.

Så vidt jeg ved er det hvis man ikke kan vente to år...
Gravatar #27 - Brugernavn
25. okt. 2011 15:04
Qw_freak (26) skrev:
Så vidt jeg ved er det hvis man ikke kan vente to år...

Jeg tænker også på dokumentationsomkostninger, sagsomkostninger (for oprettelsen) og oversættelser.
Gravatar #28 - terracide
25. okt. 2011 15:09
#27:
Du kan dog ansøge (o dermed blokere for andre) for langt mindre...og er din idë så brilliant er det ikke svært at finde investorere...
Gravatar #29 - BurningShadow
25. okt. 2011 17:55

Han skal nok bare ikke satse på at finde dem i olie industrien ;-)
Gravatar #30 - Ronson ⅍
25. okt. 2011 18:20
Fantastisk overskrift. Man kan påstå alt, så længe man slutter med et spørgsmåltegn?
Gravatar #31 - myplacedk
25. okt. 2011 19:04
Korrekt. Men det indikerer så at man ikke selv kan gennemskue om det nu også kan passe. Som alternativ kan jeg anbefale "nogle siger"-formuleringen. Total ansvarsfraskrivelse.

Nogle siger newz-brugere består af trolls, bøsser, idioter, eller kombinationer deraf.

Bemærk at jeg som bonus indikerede at det er negativt at være bøsse, uden at sige noget om hvorvidt det er min egen holdning. Sagt i en anden sammenhæng, ville masser af mennesker sikkert være forarvede, uden at have nogen at være forarvet over.

Hmm... Hvis jeg nu var en troll, ville jeg nok hellere benytte mig af den slags, end bare kalde folk for idioter.
Gravatar #32 - Daniel-Dane
25. okt. 2011 19:12
#30.replace('troll', 'politiker');
Gravatar #33 - Ronson ⅍
25. okt. 2011 19:45
Øhm.
Gravatar #34 - Brugernavn
25. okt. 2011 19:47
Daniel-Dane (32) skrev:
#30.replace('troll', 'politiker');

CO2 misbruger!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login