mboost-dp1

Hackning eller Crackning!

Gå til bund
Gravatar #1 - The-Lone-Gunman
16. feb. 2003 18:15
Her er hvad Politikens Retskrivnings- og Betydningsordbog siger om emnet:

<STRONG>hacke</STRONG> ORDKLASSE: verbumBØJES: præsens hacker, præteritum hackede, participium hacketDELES: hack-e<STRONG>1. </STRONG>= (i edb) skaffe sig ulovlig adgang til andres edb-systemer fra egen computer d han hackede sig ind på det amerikanske forsvars computersystem
<B>hacker</B> ORDKLASSE: substantiv (fælleskøn)BØJES: hackeren, pluralis hackere, hackerneDELES: hack-er<B>1. </B>= person der med sin computer ulovligt skaffer sig adgang til andres edb-systemer via det offentlige telefonnet
<B>hacking </B>el. <B>hackning</B> ORDKLASSE: substantiv (fælleskøn)BØJES: <B>hacking</B>: hackingen, bøjes ikke i pluralis; <B>hackning</B>: hackningen, bøjes ikke i pluralisDELES: hack-ing, hack-ning<B>1. </B>= ulovlig indtrængen i fremmede edb-systemer fra egen computer via et modem tilsluttet det offentlige telefonnet
<B>hackning</B> ORDKLASSE: substantiv (fælleskøn)<B>1. </B>= se hacking

og:
<B></B>
<B>crack</B> ORDKLASSE: substantiv (fælleskøn, intetkøn)BØJES: cracken el. cracket, bøjes ikke i pluralis<B>1. </B>= klumper af koncentreret kokain som indtages ved rygning; er stærkt vanedannende
;-)
Gravatar #2 - funkymonkey
16. feb. 2003 18:19
Du ved godt du lige har lagt op til en Grande flametråd ikke?
Gravatar #3 - west
16. feb. 2003 18:35
Uh huh ... og hvad viser det, udover at Politikens ordbog tilsyneladende er skrevet af ignoranter ?

Og må man så ikke sige Kernel hacker mere ??
Gravatar #4 - Raenil
16. feb. 2003 18:37
Ifølge politikkens nudansk, er det altså ikke hacking, hvis det foregår fra en ADSL-linie?

:-)
Gravatar #5 - west
16. feb. 2003 18:38
Hehe så får vi også lige diskutionen om hvorvidt et ADSL modem er et modem, med ... godt gået Raenil =P
Gravatar #6 - Raenil
16. feb. 2003 18:40
Hmm. Kunne vi få noget Microsoft/Linux og noget AGP ind i denne tråd, så bliver det historiens længste.. :-)
Gravatar #7 - The-Lone-Gunman
16. feb. 2003 18:43

Derfor jeg gjorde det, jeg syn's det var træls at folk gik off-topic i andre tråde...

*lol* men AGP... det er ikke grafik-kort du tænker på vel, er det AntiGruppePiraterne :-D
Gravatar #8 - funkymonkey
16. feb. 2003 18:45
Ja vi skal have både AGP og APG
Gravatar #9 - Raenil
16. feb. 2003 18:49

Du har ikke fulgt med så længe, vel? :-) Ligegyldigt hvad du kommer med af argumenter, så ændrer folk ikke mening. Derfor er det efterhånden meningsløst at diskutere Hacker/Cracker – alle folk har deres grunde til at kalde det det de kalder det. Du får ikke ændret på noget…

Vidste du for øvrigt, at en hacker oprindeligt er en gut der laver møbler med en økse?

*Note to self: Husk stavepladen næste gang… :-)
Gravatar #10 - The-Lone-Gunman
16. feb. 2003 18:51

Nej, jeg er forholdsvis ny her... men jeg vil ikke ændre noget, jeg vil bare gi' folk et sted at råbe om det, så de ikke går off-topic andre steder.
Gravatar #11 - Yasw
16. feb. 2003 18:58
#5 - Man kan også have ADSL uden modem, fx med router.
Gravatar #12 - Xanthia
16. feb. 2003 18:59
Citat fra min egen ordbog:

hacker: person der i nattens mørke samler bær i en magisk læderspand

cracker: danseglad nazist med en irrationel forkærlighed for kobberhatte, og det at bade i klar suppe
Gravatar #13 - Ngala
16. feb. 2003 19:06
Gravatar #14 - The-Lone-Gunman
16. feb. 2003 19:07

Ok... sej ordbog
Gravatar #15 - The-Lone-Gunman
16. feb. 2003 19:08

Sejt link.
Gravatar #16 - Yasw
16. feb. 2003 19:10
#15 - Nej, for det er i RealPlayer format, så kan det aldrig være sejt.
Gravatar #17 - Gruesome
16. feb. 2003 19:10

Du (eller andre) kunne vel ikke overtales til at konvertere til .ogg, .mp3 eller et andet format der er lidt mere meneskevenligt :)

-----

Hvorfor fanden i helvede skulle de fucking dr oxo skifter over til det lorte format til real. Får de penge for det?! Det resulteret oxo i at en hel del af de gamle Banjo's Likørstur, Dinglebærene og de gamle demoshows forsvandt fra download. Hvordan gir det mening.

Argh, det hjalp.
Gravatar #18 - The-Lone-Gunman
16. feb. 2003 20:54
#16 og #17

Jeg er helt enig... jeg er også modstander af formatter som kun kan læses af et program.

Men se det fra den lyse side; Det er ikke .MOV

(Apple sucks)
Gravatar #19 - Yasw
16. feb. 2003 21:05
#18 - Apple's player er i det mindste ikke overfyldt med grimme farvefyldte blinkende reklamer. Så jeg foretrækker klart .MOV frem for noget Real halløj.
Gravatar #20 - Gruesome
16. feb. 2003 22:11
Brydder mig heller ikke videre meget om .mov, blandt andet fordi man ikke kan få lov til at se sine ting i fullscreen med mindre man betaler penge. Ellers er det en udemærket player der kun iritere mig ved at ligge sig i systray som standard :)
Gravatar #21 - Ngala
16. feb. 2003 23:14
hehe det er hermed bevist at det er umuligt at holde en tråd til kun et emne på newz.dk. Angående realplayer var det det eneste format jeg kunne finde klippet i, jeg kan heller ikke se det store problem i det, da realplayer findes til både linux og win, og jeg regner med at det også fås til mac
Gravatar #22 - Gruesome
17. feb. 2003 03:09

Det er ikke så meget formatet der genere mig, det er playeren. Det er ligesom at ha' en virus på sit system IMHO, så det holder jeg mig langt fra (og har prøvet realONE osv)
Gravatar #23 - sKIDROw
17. feb. 2003 06:46
Jo mindre non-free software jeg behøver at installere desto bedre.. ;)
Men vedr topic.
Så er jeg personligt ligeglad med hvad andre kalder det, bare der ikke er belastende typer der vil bestemme hvad jeg må kalde dem.
Gravatar #24 - Raenil
17. feb. 2003 07:38

Diskussionen dengang gik på hvorvidt man kan kalde et ethernet kort for en slags modem, da det jo også modulerer/demodulerer signalet. Det sammen kan man vel sig om en ADSL router.

Disclaimer: Jeg har ikke taget noget standpunkt, så lad være med at flame mig... :-)
Gravatar #25 - sKIDROw
17. feb. 2003 08:07
I mine øjne er det kun til og med 56k, man kan kalde for modemer.
Og min mening om topic, kan man læse mere om hos Richard M.Stallman og Eric S. Raymond.
Gravatar #26 - Bloonz
17. feb. 2003 17:31
jeg kan os godt li at bade i klar suppe.... har i et problem med det?
Gravatar #27 - Raenil
17. feb. 2003 17:34

Næ, bare det ikke er min klare suppe du bader i.

Nu kan jeg jo forresten heller ikke fordrage klar suppe...
#28 - 6. sep. 2003 14:46
Jeg er nummer 2 på hallens Babeliste...
#29 - 6. sep. 2003 14:47
Jeg er nummer 2 på hallens Babeliste...
Gravatar #30 - Kadann
6. sep. 2003 21:46
#3 -

Det er jo nok ikke Politiken der opfinder en sådan definition. Kunne det tænkes at det var Dansk Sprognævn eller et lignende organ?

Sidst jeg tjekkede, havde et trykhus ikke magten over hvordan sproget skal udformes og defineres.
Gravatar #31 - SmackedFly
6. sep. 2003 22:55

Sidst jeg tjekkede havde man ret til at udgive stortset hvad man vil... Desuden betyder ordbogen jo ikke en pind, ordbøger kan man bruge i sprogundervisning, ellers er betydningen jo lille, hvis vores sprog opførte sig som det der stod i ordbøgerne, tror jeg såmænd det ville være endnu mere kedeligt end det er i forvejen.
Iøvrigt er der masser af fejl i ordbøgerne, især hvad angår fagsprog, hvilket hacker/cracker vist godt kan kaldes.
Gravatar #32 - Kadann
6. sep. 2003 23:14
#31 -

Enhver med en smule logisk sans, kan vel regne ud at man ikke bare kan udgive sin egen lille version af dansk i en ordbog, så den forklaring holder ganske enkelt ikke.

Hvis du mener at der er en fejl i ordbøgerne, bør du jo nok kontakte Dansk Sprognævn:

http://www.dsn.dk/
Gravatar #33 - sKIDROw
7. sep. 2003 10:44
Det er fint nok med DSN, kan ikke rigtigt se hvad de har med IT termer at gøre.. ;)
Og da slet ikke politiken, journalister var med til at skabe denne forvirring om ordene i første omgang.
Gravatar #34 - Yasw
7. sep. 2003 10:53
Hvis det endelig skulle være noget, så synes jeg da bedre om cracking og hacking, fremfor ning-formerne. Det lyder lettere tumpet.
Gravatar #35 - Kadann
7. sep. 2003 13:51
#33 -

Læs på siden?
Gravatar #36 - Boggie
8. sep. 2003 08:11
tænk sig, dansk sprognævn har ord med jeg ikke troede var "rigtige" ord på deres it-ordliste:

ftp'e (vb.) -er, -ede, -et
At overføre filer via datanet med ftp.
Note: Kun talesprog.
Gravatar #37 - sKIDROw
8. sep. 2003 08:29
#35 Kadann

Efter at have gransket deres it ordbog, kan jeg se at de slet ikke dækker disse ord.
Hvilket nok også er det bedste.. :)
Gravatar #38 - seahawk
8. sep. 2003 09:51
http://dictionary.reference.com/search?q=hack
http://dictionary.reference.com/search?q=crack

Jeg har personligt ikke det store problem med at vi låner en masse ord fra engelsk, men jeg har svært ved at se logikken i at redefinere deres betydning...
Gravatar #39 - Ronson ⅍
8. sep. 2003 10:08
chracking
#40 - 8. sep. 2003 11:49
Her får i den rigtige definition!:

www.2600dk.net
#41 - 30. jan. 2004 00:29
Man spørger om det hedder "cracke" eller "hacke" når man skaffer sig adgang til andres edb-systemer, for at finde ud af om ((excentrikeren Stallman eller hvad han hed har ret i at)) man kan "hacke en kernel". Hvorfor spørger man ikke også hvad det hedder når man knækker kopisikringen i et program, for der er vist kun et svar nemlig "cracking" og dermed må ordet "cracking" være reserveret til det formål. Og da der vel så kun er ordet "hacking" tilbage til de to andre må man måske i stedet finde ud af hvad, der kom først, eller om begge ting er hacking.(sorry for muleringen) s.u.
Gravatar #42 - sKIDROw
30. jan. 2004 08:24

Cracking er meget dækkende ligegyldigt, om det er et spil eller en server du bryder op.
Gravatar #43 - Yasw
30. jan. 2004 20:09
Vil lige tilføje at jeg netop er igang med en bog ved navn "Internetgalaxen" af den kendte samfundsforsker Manuel Castells, og han gør meget ud af at bruge den gamle betegnelse for en hacker, og argumenterer ligeledes godt for det, i hans beskrivelser af hele internettets udvikling.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login